Aikaa on. Eikä ole.

Unelma. Edes yksi huolettoman onnellinen päivä. Edes pieni hetki naurua. Hymy, joka nousee silmiin asti.
Nyt sattuu kovaa, kovempaa kun olisin uskonut olevan mahdollista. Siitä huolimatta, että vannoin ettei koskaan enää.

En tiedä koska ja miksi ongelma on alkunsa saanut, itselle se paljastui kolmen kuukauden jälkeen. Muutamasta saunakaljasta sammumiskuntoon. Kysymykseen, onko sulla piilopullo, vastaus oli ainahan mulla on. Oli pakko ottaa happea jonkin aikaa. Keskusteltiin asiasta ja sen piti olla kunnossa, niinhän minä luulin. Hetken olikin, kunnes taas pari saunakaljaa kasvoi saunakeissiksi.

Pieni horjahdus. Samat puheenaiheet hetken kuluttua uudestaan. En muista. En jaksa. Näistä pienistä monesti huomaamattomistakin asiosta oppi lukemaan tilanteen. “Totta kai voidaan!” “Aja sä.” “Emmä jaksakkaan lähteä.”

Peruuntuneita reissuja vatsataudin takia. Sairaalaa. Tippaletkua.
Verikokeiden turhaa odotusta mistä kiikastaa. Se oli tiedossa koko ajan, sitä ei vaan myönnetty. Suojellakseen kuulemma. Mitä suojelua se on, että antaa toisen pelätä, käydä läpi syövät ynnä muut? Pelon, jos siihen ei olekkaan hoitoa. Kuoleeko sekin? Kuoleeko kaikki rakkaat ihmiset, miksei ne pysy?

“Mikset sä päästä mua sun elämään?”
Päästäisin, jos kävisit joskus täällä missä on mun elämä ja ihmiset. Kuukausia liikkumista vaan toiseen suuntaan, junalla on niin paljon kalliimpaa. “En minä voi raahata koko elämääni matkassa, jos siihen haluaa päästä kunnolla sisälle täytyy käydä sielä missä se on.” Näinhän oli sovittu hetkeksi, että minä ajan ja ruuat tulee pöytään siitä hyvästä. Ja tulihan ne, mutta en ymmärtänyt sitoutuneeni kulkemaan edestakas loputtomiin. “Lähdetkö mukaan käymään kaverilla?” “Emmä jaksa, väsyttää.” Niinpä.
“Miksen mä tapaa sun vanhempia?” Voi luoja! Miten mä voisin niille tunnustaa olevani suhteessa alkoholistin kanssa, kun en pysty sitä itsellenikään tunnustamaan.

Viikonlopun vierailu, vastassa sohvalta sammuneena(?) yllätetty. Hetki paikalla ja takaisin kotiin. Käyntiäni ei olisi edes huomattu tai muistettu, jos en olisi vihaista viestiä laittanut lähdettyäni. Samalla selvisi syy miksi piti aina ilmoittaa, kun lähden tulemaan. Se ei ollutkaan se etten osuisi paikalle kauppareissun tai lenkin aikaan, sehän antoi tunnin aikaa skarpata.
“Haluan auttaa. Sano, soita, kun tulee hankala hetki. Ihan koska vaan kellonajasta riippumatta.” Sitä soittoa tai sanomista ei koskaan tullut.

Mökkireissu. Seinät kaatuu päälle, tuntuu kun niskassa olisi norsun kokoinen paino. Vaikea olla, hengittää. Kaikki ärsyttää. En pysty yksilöimään mistä olo johtuu. Se kuorsaa kovaa, se vituttaa yöllä. Kuorsauslaastareita apteekista, ei apua. Yritti kuitenkin. Väsyttää, ahdistaa ja ärsyttää. Pakko saada happea. Painutaan vihaisina ja toinen loukattuna omille suunnillemme. En vaan pystynyt parempaa, ajatukset niin takussa, että ulos ei puristunut kuin jotain mikä jätti toisen löysään hirteen.
Sovittiin. Puhuttiin. En muista, musta aukko muistissa. Puhuttiinko?

“MIkset sä käy ammattilaisen kanssa selvittämässä sun ongelmia?”
Olisi pitänyt, olisi jo vuosia sitten. Olisi pitänyt jättää keräämättä se painolasti vuosien varrella. Ei vaan ollut kykyä käsitellä ajallaan. “Kyllä mä pärjään, ainahan mä olen pärjännyt!” “Tuun sun kanssa, jos haluat.” En halunnut, enkä lopulta itsekkään mennyt. Olisi pitänyt.

Mökkireissu. Seinät kaatuu päälle. Tiuskimista. Ahdistaa. En pysty olemaan. “Vika ei oo sussa, se on mussa. Mun tunteissa.” Lähdetään eri suuntiin. Kevyt olo. Hetken. Ikävä iskee, mitä mä olen mennyt tekemään? En mä halua olla erossa siitä. “Voinko tulla käymään?” “Mieti rauhassa.”
Mökkireissu. “Haluaako se mut takasin? Miksei se sano?” Haluaa! Ilta, sauna, saunakaljat ja järjetön humala. “Ei musta ole tähän enää. Miksi se känni piti vetästä?” “Lupasit auttaa.” Niin lupasin, kun oltiin yhdessä. Lähdettiin taas eri suuntiin. “Hyvästi!!!”
Samalla selvisi aiemmat ahdistuksen aiheuttajat, en osannut syytä aiemmin yksilöidä ahdistuksissani. Miksi pitää aina juoda niin paljon vaikka sen tietää loukkavan ja satuttavan? Olisi pitänyt aiemmin jo asettaa ehdot, viina tai minä. En uskaltanut, mitä jos olisin hävinnyt viinalle.

Juhannus, yksin mökillä. Kassillinen kirjoja, ruokaa ja koira kaverina.
Saunavedet järvestä sisään, tuli takkaan. Ajatus lämmittää sauna. “Mitä, jos ei avaisikaan peltejä? Jos laittaisin koiran pihalle ettei sen käy kuinkaan?” Järjetön pelästyminen ja hysteeristä itkua. Miten ajatus voikaan tuntua niin järkeenkäyvältä ja miten helppoa se olisi? "En voi tehdä sitä vanhemmilleni, ei ne kestäisi. Eikä ystävät."En uskaltanut olla yksin itseni kanssa mökillä. Pelotti, jos oikeasti jotain tapahtuisi vaikka haluamattani. Saunavedet pihalle, kamat autoon ja takaisin kaupunkiin. Juhannus yksin kotona.
Ruoka ei pysy sisällä, oleminen on yhtä itkua. Saan ajan kallonkutistajalle. Ensimmäinen käynti on pelkkää itkua, puhuminen on vaikeeta. Lapsuudesta asti kerätty painolasti perataan käynti-käynniltä. Olisi pitänyt jo aiemmin, mutta vaati käynnin pohjan kautta ennen kun toteutui.

“Anteeksi kaikki mitä olen ikinä tehnyt tai aiheuttanut.”
Tavataan ystävinä. Jännittää. En tiedä uskallanko. Välttelen. Nökötän sivummalla. Onko ihmiset tuominneet huonoksi ihmiseksi aiempien tekojen perusteella. Miten minuun suhtaudutaan? Hyvin, kiitos siitä.
Tapaillaan ja ollaan yhteyksissä ystävinä. Välillä häilytään ystävyyden ja jonkun muun rajalla. Tuntuu hyvältä olla väleissä. Miksi heittää ystävyys hukkaan vaikka suhde ei toiminutkaan.

“Hoida sä ensin pääs kuntoon ja keskitytään sitten mun ongelmaan.”

Mökkireissu. Ei ole nähty hetkeen. Farkkujen lahkeissa ei ole muuta täytettä, kun polvet. Olet jotenkin väsynyt, poissaoleva, et oma itsesi.

Pohjakosketus. Oman tilanteen myöntäminen.
“Sä annoit mun pelätä vaikka mitä ja “kirkkain” silmin annoit mun uskoa ettet tiennyt!” “Olenkin ollut aivan erilaisessa suhteessa kun luulin.” Vihaa, raivareita, huolestumista, hätää. Katkolle.
Pääset kotiin. Käydään kunnon lenkillä. Nautin seurastasi selvinpäin. “Oli kiva nähdä, että olet paremmassa kunnossa.”

Viestejä. Ikävä minua, ikävä halausta. Ei se selvinpäin tämmösiä lähettele.
“Muista, että olit aina rakas mitä ikinä tapahtuukaan.” Hätä. Se ei vastaa. Ei kai se tee itselleen mitään. Kenet mä saan tarkistamaan tilanteen? Se oli ratkennut.
“Ooksä hengissä? Pärjääksä? Muista syödä.” “Soitanko sut aamulla hereillä, että pääset sinne katkolle?”
“Tulisko meistä vielä jotain?” “Ei ystäviä enempää.”

Toinen katko. Ei tarvise huolehtia ja pelätä, olet hoidossa. “Voiskohan ne pitää sut siellä jouluun asti?” Ja jouluun asti olit, et katkolla, mutta hoidossa. Omasta tahdosta. Olen onnellinen, että et tappanut itseäsi viinalla. Ainakaan vielä. Toivottavasti et jatkossakaan.

Tavataan ystävinä. Halusit enemmän, et kuitenkaan silloin sitä kertonut.
Seinät kaatuu päälle, ahdistaa. Pakko päästä pois. Kotiin.
Ollaan yhteyksissä, haluat palata yhteen. Tavataan, jutellaan. “Helppoa se ei tule olemaan. Tarvitsen aikaa. On vaikea luottaa. Puhtaalta pöydältä.” Mukavat pari päivää.
Haluat vastauksen heti. “Sulla on ollut kaikki maailman aika! Koko syksy.” “Ei, mun aika alkoi, kun asia kerrottiin. Syksy meni huolehtiessa ja pelätessä oletko hengissä, pärjäätkö, pääsetkö hoitoon.” Pöytäsi olet puhdistanut niin puhtaaksi kun mahdollista terapiassa. Itsesi kanssa. Pitää keskustella, mutta ei kuitenkaan keskustelemalla puhdistaa pöytää, olet sen tehnyt jo, itsesi kanssa. Et minun.

Olen valehtelija, koska puhdas pöytä ei ollutkaan noin vain puhdas vaan se olisi pitänyt puhdistaa. Yhdessä.
Yritän saada sinut ymmärtämään asia, mutta herätän vain väkivaltaisia ajatuksia. “Tavataan, kun opit puhumaan totta!” “Haista paska.” “Hyvästi!”

En tiedä onko pahinta, odottaa ja toivoa pitkään jotain asiaa tapahtuvaksi ja kun se tapahtuu, aika loppuu kesken. Olisin ollut valmis pitkällekin, vanhaksi ja harmaaksi. Aikaa ei ole tarjolla molempiin suuntiin, asiat pitää tapahtua heti. Nyt. Epäreilua. Elämä on.

Eikö toipuva uskalla myöntää tehneensä virheitä? Myöntää, että ehkä tämä luottamuspula ja muu johtuukin omasta käytöksestä eikä niistä vanhoista jo terapiassa hoidetuista asioista? On malttamaton, kohtuuton, syyllistää? Jos on jo terapiassa joutunut käymään asiat läpi, eikö takki ole jo auki, jotta voisi asioista keskustella?

Välit on täysin katki, jäässä, niitä ei ole.
Se on hyvä, muuten olisin saattanu ladella sellaisia törkeyksiä ja asiattomuuksia etten halua niitä itsekään ajatella. Se on myös huono asia, vuosien kaveruus/ystävyys pilattiin suhteella, joka ei toiminut.
Tai toimi, mutta ei toiminut kuitenkaan. Paljon hyviä yhteisiä hetkiä, huoletonta yhdessäoloa, sai olla oma pöljä itsensä, rakkautta, läheisyyttä, ikävää, jälleennäkemisiä. Paljon hyvää hukattiin huonon matkassa. Surullista.

Ehkä tämä on hyvä näin. Tätähän mä halusin? Halusinko? En halunnut?
Sattuu niin järjettömästi. Menetetty ystävyys? Menetetty suhde? Olla valehtelija valehtelematta?
Miksi mä vieläkin mietin onko se ratkennu. Onko? Eihän?
Varmaan siksi, että se saamarin mäntti on edelleen niin pirun rakas.

Tulipa pitkä ja sekava tajunnanvirta. Avaa ehkä omiakin ajatuksia, kun se on kirjoitettu?

Oliko toiveet ja odotukset niin kovat kuntoutuksen jälkeen, että pettymys oli liian suuri, kun asiat ei olleetkaan niin yksinkertaisia?
Oliko pettymys liian kova käsiteltäväksi ilman viinan turruttavaa vaikutusta?
Koska se on viimeksi käsitellyt tunteita selvinpäin?
Kauanko se on ollut kännissä 24/7, kuukausia?

Yksin puhelua.
Olen aiemmin käynyt täällä lukemassa toisten tekstejä tajuamatta tai myöntämättä, että samassa veneessä olen. Omasta kokemuksesta kirjoittaminen otti sen verran koville, että ilta meni mahakivun kautta oksentamiseen.

Ehkä se, että “minä en ikinä” ei pitänyt ja huomaan etten vannomisistani huolimatta lähtenytkään heti, kun ongelmat paljastuivat. “Se on tack och adjö”, ei ollut, täällä minä rikkinäinen mietin miten tähän jouduin. Vaikka henki menisi eteenpäin on puskettava ja meneehän se joskus kuitenkin.

Solmukohta, tervetuloa tänne lajitovereitten joukkoon!

Hyvin sä kirjoitit, todella hyvin. Elämä päihderiippuvaisen rinnalla ei ole suoraviivaista ja selkeää. Mikään ei ole varmaa, minkään varaan ei voi laskea. Hetken on itse varma, että ainoa oikea teko on juosta kovaa toiseen suuntaan. Kun on juossut kilometrin, alkaa kävelemään. Sitten jo istahtaakin kivelle miettimään. Hiipii takaisin katsomaan, oliko se niin. Askel eteen, kaksi taakse. Kaksi eteen, yksi taakse. Miten tämä kivi näyttää niin tutulta, jolle istahdin? No olen istunut tässä jo monesti aiemminkin :astonished:

Jatka vaan kirjoittamista, kyllä se selkiyttää ajattelua. Ja toisten tarinoiden lukeminen. Niistä ainakin huomaa, ettei ole ainutlaatuisen kohtalon uhri. Meitä on, mutta tällaisista tilanteista on noustu.

Pidetään huoli itsestämme! Se on tärkein opetus, jonka olen täällä saanut. Vain omaan toimintaamme voimme vaikuttaa. Asiat muuttuvat. Tavalla tai toisella. Toista ei voi muuttaa, kuin korkeintaan esimerkillään. Itseensä voi vaikuttaa.

Tuli kerran mieleeni, että ajamme kuin liikenneympyrässä. Kierros kierrokselta, eikä osata kääntyä sieltä pois liittymässä. Kartta on hukassa. Mutta ei se mitään, vaikka kääntyisi väärässä liittymässä. Aina sieltä löytää eteenpäin, vaikka pitemmän reitin kautta. Kunhan loppuisi loputon pyöriminen :sunglasses:

Voimia sulle, voimia mulle, näkyillään palstoilla!

Kiitos.

Jos totta puhutaan en haluaisi olla lajitoveri. En olisi halunnut alkkista, olisin halunnut sen ihmisen. Kaksi kolmesta, 66,666… prosenttia, saatanallinen luku. Onhan sekin jo jotakin. Vielä kun saisi tunteensa tapettua, lopetettua ajattelemisen, antaa olla ja mennä vaan.

Ei kukaan täällä haluaisi olla lajitoveri,
ja suurin osa on rakastunut ihan muuhun kuin alkoholistiin. SE alkoholistinen puoli on ollut nukkuvana tai hyvin piilotettuna, sairaus on uusinut tai pahentunut ajan myötä. Mutta kun tekstiäsi lukee näytät todellakin lajitoverilta. Ja ketjuja lukemalla näet sairauden ja parisuhteiden muutokset. Suurimmassa osassa tapauksista tauti näyttää etenevän ja puolison olo kehnonee riippuvuuden syventyessä. Entä ne onnelliset tapaukset? Niissä jompi kumpi, jo päihderiippuvainen tai puoliso havahtuu huonoon oloonsa ja tekee reippaan korjausliikkeen. AA neuvoo noiden liikkeiden suhteen “puolinaiset toimenpiteet eivät auttaneet meitä”. Varmaan sama sekä riippuvalla että läheisellä: jos viina vie ei auta määrien hetkellinen puolittaminen, kohta ollaan samalla tasolla - eikä läheistä vähäinen oman elämänolosuhteiden korjailu, kohta oma elämä pyörii taas aivan yhtä paljon päihteilijän ympärillä.

Tärkein oppi minkä minusta näillä sivuilla saa on jokaisen aikuisen vastuu ja määräysvalta omasta elämästä ja sen onnellisuudesta. Vaikka kuinka tuntuu kamalalta kun toinen pilaa elämäänsä viinalla se on hänen päätöksensä, ei sinun. Sinun päätöksesi on haluatko katsella tuota, hyväksytkö itsellesi alkoholistin kumppaniksi. Usein se paras teko minkä alkoholistille voi tehdä on antaa hänen itse huolehtia omasta elämästään, siirtyä takavasemmalle ja keskittyä omaan elämään. Tuntuu julmalta, varsinkin kun monet päihteilijöiden puolisoista on varustettu voimakkaalla hoivavietillä. Mutta näin asia vain on. Ja kirjoitan näin julmasti koska itse olen toipunut alkoholisti, minua ei hyysääminen olisi auttanut vaan taju kuinka itse olen vastuussa elämästäni.

JOtkut toipuvat päihderiippuvuudesta, toiset läheisriippuvuudesta, kuinka käy parisuhteille? Aika usein huonosti. Vaikka päihderiippuvainen paranisi on vuosien viinapyörre jättänyt paljon arpia parin välille. Vaatii todella paljon molemmilta aloittaa uusi raitis suhde jossa kummankin on helppo hengittää ja luottaa toisiinsa. Mutta joillakin se on onnistunut, noita onnistumistarinoita on ollut ilo lukea. Useimmat parisuhteessa jatkavat - ainakin jos juominen jatkuu - näyttävät voivan hyvin huonosti, ja monet tajuavat kuinka kehnosti voivat vasta kun ovat jättäneet suhteen taakseen. Mutta onnellisia tarinoita on silti paljon niissä puolisoissa jotka ovat jaksaneet irtautua toivottomasta taistelusta päihderiippuvaisen raitistamiseksi ja alkaneet keskittyä omaan hyvinvointiinsa. Erityisen hienolta on tuntunut lukea kuinka monesti ne uudet seurustelut päihdeongelmattomien kumppanien kanssa ovat avanneet silmät kuinka hienoa on kun voi luottaa toiseen, kuinka voi kokea itsensä arvokkaaksi ja rakastetuksi - ja luottaa siihen ettei joudu hylätyksi heti kun viinanhimo iskee.

Kukaanhan ei voi neuvoa mitä toisen pitää tehdä mutta näistä tarinoista voi oppia - ainakin minä opin. Ymmärsin, että en kykene raitistamaan toista, kykenen vaikuttamaan vain omaan raittiuteeni, ja että tuo ymmärryksen käytäntöönlaitto ei ole luovuttamista, se on tosiasioiden tunnustamista. Kaikkea hyvää, ja voimia hankalaan tilanteesi! :slight_smile:

Yritettiin. Ketuiksi meni. Valheet sen kun kasvaa. Haluan itse päättää missä olen mukana ja missä en. Tässä en. Hyvää loppuelämää. Adios. Vai olisiko kippis osuvampi?

En ehtiny sanoa, että tämä on nyt tässä, puhelu kuolemasta ehti ensin. Tämä todellakin on tässä, surullista, että se päättyi näin lopulliseen.

Johonkin on pakko purkaa.

Miten h**vetissä tämmöisestä voi selvitä? Vaikka olin päätökseni jo tehnyt, niin ei tälläistä, tämä on liian lopullista. Ajattelin vielä hetken ennen puhelua, että sinua en voi pelastaa, mutta itseni vielä voin. Se on surullisen liian raastavan totta nyt. Sattuu, sattuu niin kovaa!!!

Hyvä Solmukohta, hurjasti voimia ja jaksamista sulle tilanteessasi, ja osanotto, niin lattealta kuin kuulostaakin näin kirjoitettuna, sydämestäni haluaisin lohduttaa sinua.

Olen niin loppu. Niin loppu, voimia ei yksinkertaisesti ole.

Mikä laittaa ihmisen, jolla on vihdoin asiat hyvin, parisuhde, työt, ystävät, elämä hymyilee, tarttumaan siihen pulloon? Miksi? Miksi silloin? Miksei silloin, kun elämä vielä vastusti? Miksi silloin oli taistelutahtoa, mutta ei siinä kohtaa kun maailma alkoi olla mallillaan? Miksi? En ymmärrä.

Kun vaan olisin ymmärtäny, että viimeinen puhelu oli todellakin viimeinen. Unisuus ei ollut unisuutta vaan viimeisillä voimilla annettuja sanoja.

Viinaan voi kuolla. Opin, että myös vieroitusoireisiin voi kuolla. Helvetin väärin, että ihminen kuolee siihen, että lopettaa litkimisen. Elämää olisi ollut vielä toinen mokoma edessä, enemmänkin.

Miten paljon pitää yhden ihmisen pystyä kantamaan harteillaan? Eikö mikään riitä? Nämä hartiat alkavat jo painumaan.

Voi ei! Voimia sinulle kovasti. Toivon todella että sinulla on läheisiä ihmisiä tukenasi.

Olen kuullut useammalta taholta, että ihmiselle ei kasata hartioille enempää taakkaa, kun hän jaksaa kantaa. Mitä potaskaa ! Kyllä niiden päälle kasataan huolta ja murhetta niin paljon, että jossain vaiheessa putoaa polvilleen.
Olen todella pahoillani menetyksestäsi. Tuntuu epäreilulta, että ihminen otetaan pois siinä vaiheessa, kun hän on alkanut tervehtymään.
Monia ihmisiä ennenaikaisesti menettäneenä olen päätynyt siihen ajatukseen, että elämä “kostaa” siten, että menetän läheisiä, rakkaita ihmisiä.
Päätin vastikään suhteen alkoholisoituneeseen mieheen. Välirikosta huolimatta pelkään, että hänrlle tapahtuu jotain pahaa. Mies on luuta ja nahkaa, koska rännin aikana hän ei syö.
Olen jo etukäteen valmistellut itseäni siihen, että saan tiedon miehen kuolemasta. Jos näin tapshtuisi, tiedän romahtavani. Yksistään jo ero toi pintssn niin voimakkaan surun, että tunsin musertuvani , vsikka eropäätös oli omani. Rakkaus ei loppunut. Rikotut lupaukset, luottamuksen menetys veivät pohjan suhteesta.
Toivotan sinulle voimia surussasi.

Sillä olis tänään synttärit.
Se on oikeuslääketieteen laitoksella. Me muut yritetään selvitä yli tästä päivästä.
Haluaisin soittaa ja kertoa hölmöjä juttujani mitä en voi kenellekään muulle kertoa. Ei ne ymmärrä.
Puolet minusta on viety ja se toinen jäljelle jäänyt puoli on rikki, lopussa, lyöty maahan.
Haluaisin olla onnellinen. Onko se enää ikinä mahdollista?

Kenen kanssa mä pulisen illat?
Kuka tekee mulle maailman parasta lohisoppaa?
Kenen kainalossa nukun leffan ohi?
Kenen kanssa väitellään turhapäiväisyyksistä?
Kenen kanssa suunnitellaan tulevaisuutta?
Kenen ruuanjämät syön kun se ei jaksa?
Kenen kanssa juostaan se 60 m juoksukisa, mikä tälle kesälle sovittiin?
Kenelle kerään kanttarellit metsästä?
Kenen kanssa mennään nukkumaan umpiväsyneinä ja huomataan, että uni karkas ja pälätetään aamutunneille asti?
Kuka soittaa mut illalla hereille ja kenelle sen “kostan” soittamalla aamuvarhaisella?
Kuka mut halaa ruttuun?

En kenenkään. Ei kukaan. En kenellekään.

En ole koskaan halunnut lapsia.
Se aikanaan puhui asiasta ja totesi, että kyllä se käy ettei niitä tule. Oikeasti se taisi haluta jälkikasvua tai ainakin haaveili siitä mahdollisuudesta. Enää se ajatus ei tuntunut mahdottomalta, ehkä enemmän jopa mahdolliselta tulevaisuudessa. Sitä tulevaisuutta ei ole.

Kaikki tulevaisuuden haaveet, toiveet ja suunnitelmat, niitä ei ole enää mitään jäljellä. Ei **tu mitään!

“Ei retkahdukseen kuole.”
Kumpa vaan tietäisit miten väärässä olit.

Kotona kaatuu seinät päälle. Ahdistaa.
Miksi en tajunnut soittaa apua heti puhelumme jälkeen? Miksi tein sen vasta seuraavana päivänä, kun oli jo myöhäistä? Miksi et itse hakeutunut lääkäriin kuten aiemmin, kun vierotusoireissa oksentaminen vei kaiken voiman miehestä? Oliko retkahduksen myöntäminen liian kova pala?
Miksi pitää jossitella vaikka tietää ettei siitä ole mitään hyötyä, haittaa enemmänkin. Jos, jos, jos…

Mielessä kävi jossain kohtaa, että lähden perässä. Eihän se mitään auttaisi, ei me yhdessä siitä huolimatta oltaisi vaan hengettömiä molemmat ja surua vielä suuremmalla joukolla.

Minulla on tavoite, kuulostaa pieneltä, mutta tuntuu vuoren kokoiselta. Halua vielä joskus olla onnellinen. Vaikka edes pienen hetken, mutta pienikin onnellinen hetki tuntuu nyt suurelta.
Tulevaisuuden suunnitelmia ei sen enempiä ole, ehkä niitä tulee vielä. Toivottavasti. Ensin täytyy selvitä elävänä elämässä.
Yksi salainen haave menee mukanasi, ikä tulee vastaan. Myönnettävä se on vaikka mieli väittää muuta.

Solmukohta,

ymmärrän surusi. Itsekin suren tätä elämäntoveriani, vaikka hän on vielä elossa.

Emme me voi toista pelastaa, vaikka kuinka haluaisimme. Olen sen ainakin omalla kohdallani pikkuhiljaa sisäistänyt, vaikka aikaa siihen on mennyt. Ensin en tajunnut, että on mitään ongelmaa, kun ei ollut perheessä eikä kaveripiirissä päihdeongelmallisia. Sitten luulin, että vika on minussa. Paljon myöhemmin tajusin, että vika ei ole minussa, mutta kuvittelin, että voin tehdä jotain hänen hyväkseen. Ja nyt vihdoin viimein alan ymmärtää, että mikään mitä teen, ei muuta hänen kulkuaan, jollei hän jostain ihmeen kaupalla löydä motivaatiota itselleen. Ja vaikka löytäisi, ehkä hän ei kuitenkaan pysty muutokseen, kun alkoholi on ollut hänelle se tärkein toveri niin kauan.

Hän oli suurkuluttaja jo ennen kuin tavattiin. Tapaamisesta tulee lokakuun lopulla täyteen 30 vuotta. Olen päästänyt henkisesti irti, luulen niin. Mutta suren alkoholille menetettyä elämää. Mieheni tosin elää vielä, mutta koskaan ei tiedä mitä tapahtuu. Ja vaikkei tapahdu, ei hänen elämäänsä kuitenkaan mahdu paljon muuta.

Tällä omalla tarinallani haluan sanoa sinulle: Emme voi mitään, vaikka yrittäisimme mitä. Emme ole syyllisiä. Ajattelet: jos olisit soittanut apua. Parhaassa tapauksessa apu olisi voinut ehtiä, mutta olisi tullut seuraava kerta. Ja sitä seuraava. Emme voi vahtia toista, emme elää hänen puolestaan.

On keskityttävä omaan elämään. On keskityttävä paranemiseen. Sinulla on hyvä tavoite: joskus vielä onnellinen! Jonain päivänä se toteutuu! Se yksi onnellinen päivä olkoon se ensimmäinen onnellisten päivien ketjussa. Sinulla ja minulla, kaikilla meillä on oikeus onneen., myös läheisillä. Se on ihmisen perusoikeus.

Oikein paljon voimia sinulle, Solmukohta!

Kiitos Rinalda sanoistasi.

Viikonloppuna oli hautajaiset. Niin käsittämättömän raskas päivä.
Ennen hautajaisia alkujärkytyksen jälkeen olo aaltoili huonosta vielä huonompaan ja parempaan, nyt tuntuu kuin olisi pelkkää aallonpohjaa edessä. Ehkä hautajaiset konkretisoi koko tilanteen lopullisuuden?

Niin paljon olen myös kuullut nyt jälkikäteen asioita, joita muut ovat tienneet ja minulle ei ole kerrottu. Asioita, jotka minun olisi pitänyt saada tietää. Asioita, joiden perusteella olisin itse halunnut tehdä ratkaisuni.
Minua on roikotettu valheessa. Ymmärrän (tai “ymmärrän”) sen alkoholistin osalta, mutta suoraan sanottuna muiden valehtelu loukkaa. Ja se loukkaa paljon. Minusta jokaisen on saatava itse päättää mihin on osallisena. Ehkä olisin ottanut ja lähtenyt tai sitten en, mutta se olisi joka tapauksessa ollut oma päätökseni. Nyt tuntuu, että mattoa vedetään jalkojen alta uudestaan ja uudestaan.

Mitä minä niillä tiedoilla enää teen?
Miksi se tarve kertoa on tullut nyt, kun se on myöhäistä? Siksikö, että itseä painaa salailu ja pitää omaa oloa keventää?
Miksei mun anneta pitää mieli-/harhakuvaani ja surra sen mukaan?

Kävin tänään terapeutilla.
Pakko myöntää, omat rahkeet ei enää riitä. Minä, joka olen aina marssinut eteenpäin; “kyllä mä pärjään”, “älkää musta huolehtiko”. En pärjää. Jaksamisen ja pärjäämisen sietokyky tuli vastaan. Ei löydy työkaluja omasta pakista päästä eteenpäin. Selvitä.

Siitä onnellisesta hetkestä edelleen haaveilen ja sitä kohti yritän tähdä vaikka se toistaiseksi melko tavoittamattomalta illuusiolta tuntuu. Ehkä jossain kohtaa se tuntuu jo mahdolliselta?