Ahdistus?

Hello kaikille.

Ajattelin kirjotella tänne ja vähän kysellä asioita.
Ollut monta vuotta jo kummallisia oloja ja tuntemuksia…Voikohan ahdistus/masennus aiheuttaa tällästä? Oireita…

-Epätodellinen olo(tuntuu niinkun kattoisi itseni touhuja ulkopuolelta)
-Miettii koko ajan että miltä näyttää omat puuhat jos joku katselee.
-Huimaus.
-Näköhäiriöitä.(kirkkaita valoja silmissä, valon arkuus)
-Korvassa painetta.
-Pää todella outu vähänväliä.
-Välillä olo ettei saa oikeen happea.
-Lihas nykimisiä välillä.
-Nyt uutuutena tullut aurallinen migreeni, tulee sahalaidat vaan silmiin, ei pää oikeestaan kipeeksi lainkaan.

Olen käynyt lääkäreillä tästä asiasta ja 2 kertaa neurologillakin, paljon on verikokeita ja muita kokeita tehty, ja mitään vikaa ei löydy mistään.Kerran määrättiin jotain SSRI lääkettä, nimeä en nyt muista mutta niistä vasta paska olo tuli, söin niitä 5 päivää ja sit oli pakko lopettaa oli meinaan niin vitun kamala olo KOKO ajan. Sanoin lääkärille,etten todellakaan syö tota paskaa.

Sitten sain Xanor depot lääkkeitä(olen tietoinen riippuvuus ongelmista,sen takia niitä en ole uskaltanut ottaa paljon), ja täytyy myöntää että nuo lääkkeet kyllä on mielestäni auttanut, en tosiaan ole noita lääkkeitä syönyt kun n.1-2 kertaa viikossa 1 tabletin.

Sit ne kysymykset:

Onko porukoilla kokemuksia, Voiko ahdistus/masennus aiheuttaa tuollaisia oireita?
Ja onko kokemuksia, että 1-2 depot tabletista viikossa voi jäädä xanor koukkuun? (1mg)

^ Moi, legion :slight_smile: .

Kyllä ahdistus ja masennus voivat aivan hyvin aiheuttaa mitä kummallisimpia fyysisiäkin oireita. Jos sut on vielä useamman kerran tutkittu perusteellisesti lääkärien toimesta, eikä mitään elimellistä vikaa ole löytynyt, niin eiköhän nuo oireet voi silloin pistää ahdistuneisuuden piikkiin. Eivät lääkäritkään toki välttämättä kaikkea huomaa/tutki, ts. mitään jumalia he eivät ole, joiden sanaan voisi luottaa, kuin vuoreen, mutta ymmärrän kyllä, jollet jaksa enää ravata uusissa tutkimuksissa, ja mikäli tuo Xanor on tosiaan sinua jeesannut, niin sekin viittaisi jonkinlaiseen ahdistuneisuushäiriöön. Tosin sekin on mahdollista, että Xanor peittäisi joitakin oireita :confused: .

Et kertonut tuossa postauksessasi(tai sitten mä luin taas turhan hätäisesti :blush: ), onko sulla taustalla päihteiden käyttöä ja jos on niin millaista/minkätasoista. Kaikenlainen päihteilykin aiheuttaa tuollaista oirehdintaa, joskus jopa hyvinkin pitkään käytön lopettamisen jälkeen. Mulla itselläni on aika paljon samantyyppisiä oireita, kuin sulla, joskus voimakkaampina ja väliin taas lievempinä, mutta mulla on myös melko pitkä päihdetausta takanani, sekä edelleen jatkuvaa päihteiden käyttöä, joten osan noista mun oireistani voi pistää sen piikkiin. Tosin mulla on ollut tuollaista oirehdintaa jo aivan pikkutytöstä lähtien, eli ennen kuin olin ehtinyt vielä kertaakaan päihdyttää itseäni millään, joten eivät ne päihteetkään kaikkea selitä, munkaan kohdallani. Päihteily on mulla pitkälti seurausta jo lapsuudesta saakka jatkuneista MT-ongelmista, joihin en ole, lukuisista yrityksistä huolimatta onnistunut saamaan mitään oikeasti hyvää apua, joten päihteet käykööt lääkkeistä, vaikka ne sitten toisaalta pahentavat ongelmiani :blush: :unamused: .

Entäs Aspergerin syndrooma tai vaikka ADHD? Onko niitä suljettu pois kohdallasi? Nekin saattaisivat aiheuttaa tuonkaltaista oirehdintaa :confused: .

Mitä tulee tuohon lääkeriippuvuuspelkoosi, niin kyllä, valitettavasti, jo tuollaisilla käyttömäärillä on mahdollista kehittää itselleen lievä benzoriippuvuus, mutta älä silti sen pelossa jätä lääkkeitäsi ottamatta, mikäli ne todella auttavat sinua. Tärkeintä on, että pysyt juuri tuollaisissa maltillisissa määrissä lääkkeidesi kanssa, etkä vain ala nappailemaan ylimääräisiä heti, jos on vähänkin huonompi päivä, etkä lähde hakemaan mitään “oloja” lääkkeistäsi, vaan käytät ne ainoastaan välttämättöminä lääkkeinä. Xanor saattaa kyllä olla hyvin petollinen benzo, koska se on lyhytvaikutteinen ja näin ollen toleranssi siihen kasvaa herkästi ja se kääntyy itseään vastaan. Sulla tosin on tuo depot-versio Xanorista, joten sen uskoisi jonkin verran suojaavan tuolta tolejen nousulta :confused: . Mikäli sulla kuitenkin alkaa ilmetä tarvetta napsia aina vain enemmän niitä nappejasi, niin sun kannattaa ehdottaa lääkärille, että vaihtaisi lääkkeesi johonkin pitkävaikutteisempaan benzoon(esim. Rivatril), joka pitäisi elimistön benzopitoisuudet tasaisempina ja näin ollen riski siihen, että lääke kääntyy itseään vastaan pienenisi.

Paljon tsemppiä sulle :slight_smile: .

Juu, ja terapiaa kannattaa ehdottomasti harkita :wink: . Mua itseäni on terapia auttanut melko paljonkin nyt, kun olen viimein onnistunut löytämään hyvän terapeutin :slight_smile: . Terapian toimivuus tosin edellyttää sitä, että sun ja terapeuttisi kemiat natsaavat hyvin yhteen ja toki sitä, että terapeutti on perehtynyt hoitamaan juuri sen tyyppisiä ongelmia, jotka sua vaivaavat.

Niin se päihteidenkäyttöhän jäi kertomatta…Mutta tosiaan ei ole minkäänlaista ongelmaa sen suhteen, sillon tällön alkomahoolia tulee nappailtua. Mutta sillonkun tulee niin tottakai känniin asti. Mutta siis kännit tulee vedettyä n.1 kerran kuukaudessa, riippuen vähän töistäkin.(vuorotyö)

Aspergerin syndrooma,ADHD…hmmm, enpäs oikeen usko tuohon millään. :unamused:

Joo,kyllä ajattelin pysyä ihan maltillisissa annoksissa ja otan xanoreita vain jos on ihan pakko tai tiedän että on sellainen tilanne edessäpäin että tarvitsen niitä. Olen kyllä todella sitkeesti ollut ilman lääkkeitä. Ja perkeleen hitaastihan tuo depot nappi vaikuttaa, ehkä joskus 4-5 tunnin päästä tunnen oloni normaaliksi, ei ole päässä sitä vitun omituista tunnetta, että helvetin hyvä lääke kun oikein käyttää tuntuu olevan. Olis unelma lääke jollei jäisi siihen koukkuun ja tolet ei kasvaisi. :smiley: Vois napata vaikka joka päivä, olisi elämä ihanaa.

Onkos toi Rivatril sitten turvallisempi lääke? Ja pitäisikö toimia samalla tavalla kun xanor?

Hei Legion
Piti oikein rekisteröityä tänne päästäkseni kertomaan oma ajatukseni oireistasi. Tuleeko sinulla koskaan tuollaisen olon jälkeen päänsärky? Minusta nuo nimittäin vaikuttavat migreenin auraoireilta. Itselläni ne voivat olla myös tuollaisia. Joskus myös puheongelmia, ymmärtämisongelmia, erilaisia näköhäiriöitä, puutumisoireita ja vaikka mitä… Aina ei päänsärkyä välttämättä edes tule.
Otapa lääkärisi kanssa puheeksi tämäkin vaihtoehto. Josko vaikka migreenilääkityksestä olisikin apua.

^/^^ Hyvä pointti Rajikselta tuo migreeni. Sitä voisi pohtia ihan varteenotettavana vaihtoehtona noihin sun oireisiisi, legion.

Ei tuo Rivatril sinänsä “turvallisempi” lääke ole, sillä se on yhtälailla bentsodiatsepiinia, kuin Xanorkin, eli siihenkin voi jäädä äärimmäisen pahaan koukkuun, mutta se on huomattavasti pitkävaikuteisempaa, kuin Xanor, joten se pitää elimistön benzopitoisuudet tasaisempina ja näin ollen suojaa paremmin siltä, että toleranssit alkaisivat nousta ja nappeja mennä tiuhempaan tahtiin. Muuten Rivatril toimiin ahdistukseen melko pitkälti samalla tavalla, eli se on vahva ja ei-kovin-väsyttävä benzo. HUOM!: Puhun tässä omista(ja toki joidenkin muidenkin ihmisten) kokemuksista ja mulla tosiaan on hieman erilainen tausta lääkkeiden ym. kanssa, kuin aloittajalla, joten näitä juttuja ei pidä ottaa minään yleispätevinä totuuksina. Lääkkeiden, kuten monien muidenkin asioiden, suhteen ihmiset ovat todella yksilöllisiä. Yksi sopii hyvin yhdelle, mutta toiselle sopii sitten taas jokin muu paljon paremmin.

Siksi suosittelinkin tuota terapiaa, että pääsisit hoitamaan ahdistustasi muutenkin, kuin vain napeilla, ja onnistuneen terapian ansiosta voisi olla ihan mahdollista, ettei sun tarvitsisi käyttää enää lääkkeitä lainkaan :slight_smile: . Oman aikansa se terapointi kyllä yleensä ottaa, eli eivät terapeutit pysty tuosta noin vain ongelmia pois taikomaan, mutta pidä tuo vaihtoehto mielessäsi. Se saattaa olla hyvinkin hyödyllinen :wink: .

Sitten tuosta juomisestasi vielä: En voi millään uskoa, että noin harvoin tapahtuva alkoholin käyttö olisi kokonaan ongelmiesi taustalla, mutta kyllä kunnon känni, vaikka sen ottaisi harvemminkin, pistää aivokemioita uuteen uskoon. Jotkut toki ovat herkempiä alkoholin psyykkisille vaikutuksille, kuin toiset, mutta mikäli on ahdistuneisuuteen taipuvainen, alkoholia ei voi suositella lainkaan. Jos siis mitenkään pystyt jättämään nuo krt/kk-kännisi pois vaikkapa vuodeksi, niin tee se ihmeessä ja katso, olisiko sillä mitään vaikutusta oloosi. En tahdo kuulostaa saarnaajalta, varsinkaan, kun mulla ei moiseen touhuun ole mitään varaa, mutta totuus nyt vain on se, että alkoholi on pirunmoinen myrkky ja mikäli koet, että sulla ei ole mitään ongelmaa sen kanssa, niin voinet aivan hyvin jättää ne vähätkin ryyppäämisesi pois. Mitään haittaa siitä ei taatusti voi olla :slight_smile: .

Edit: Miten muuten nukut, legion? Ainakin mainitsit vuorotyön. Liian vähäinen uni ja/tai huono unenlaatu pistävät pitkään jatkuessaan alunperin terveemmänkin lantun sekaisin.

Aika samanlaisia ahdistusoireita (huimaus, hengenahdistus, epätodellinen olo) minullakin on ollut, kuin Legionilla, jo viimeiset 8 vuotta… Lisäksi nukahtamisvaikeuksia yöllä. Syön SSRI-lääkettä ja risperidonia, jotka jonkin verran auttavat. Bentsoja minulle ei anneta avohoidon puolella, koska minut tiedetään alkoholiriippuvaiseksi.

Joillakin tuollaisiin yleisiin ahdistusoireisiin tehoaa buspironi-niminen lääke, joka ei ole bentso eikä SSRI, vaan serotoniiniagonisti. Lääkärit määräävät sitä mielellään bentsojen sijasta, sillä se ei ole koukuttava aine. Itse en ole tuota tosin kokeillut, koska syön jo muutenkin liian monta eri lääkkettä.

Ei ole kyllä migreeniä, se on kyllä varma. :slight_smile: Ja tulee nukuttuakin suhteellisen hyvin, välillä huonommin, mutta se nyt on normaalia.

Vaikuttaako tuo Rivatril, kauemmin kun Xanorin depot, koska tuntuu, että tuo xanorkin vaikuttaa koko päivän, ja on ns. normaali olo? Ja tiosta xanorista vielä, voikohan noita 0,5mg ottaa kaksi kerralla että saisi sen 1mg vaikutuksen? Koska mulla on myös 1mg ja tuntuu että se on juuri sopiva annostus, noi 0,5mg ei oikeen tunnu tehoavan, mutta voiko niitä ottaa sen 2 kerralla jos sitä tarvetta tulee?

Mulla on lääkäri ensivikolla niin voisin kysäistä tuosta buspironi lääkkeestä, että mitä mieltä ja pyydän pääatä työpsykologille, niin katotaan mitä mieltä se on näistä jutuista. Jonkun pitempi aikaisen lääkityksen kumminkin haluisin mutta niistäkään tiedä mikä sopii, koska se SSRI-lääke oli ainakin sellasta paskaa,ettei iskaltaisi millää syöd sitä, ko epäilen että sitä lääkäri tarjoaa.

Kyllä molempien Xanor depotin ja Rivatrilin pitäis vaikuttaa n. 12 h. Ja joo se on ihan sama otatko 2 kpl 0,5 mg xanor depottia vai 1 kpl 1 mg:sta. vaikuttavan aineen määrä on sama.

Kerro enemmän miten tuolla työpsykologilla meni. Yleensä ahdistukseen nimenomaan yritetään löytää sellanen ei-koukuttava jatkuvaislääkitys. Eli esim. joku SSRI-lääke. Niissäkin on niin erilaisia (vaikkakin sama vaikutusmekanismi aivoissa) vaikuttavia aineita, ettei kannata lannistua jos yksi ei sopinut. Valitettavasti on vaan kokeiltava monesti useampaa, oikea löytääkseen. Lisäksi noi haittavaikutukset monessa on vaan alussa ja kun jonkun 2 viikkon on lääkettä syönyt, niin niitä ei enää ilmene. Eri asia on miten voimakkaita ne on, että pystyykö sitä lääkettä niin kauan syömään.

Mä olen jo 8 v. säännöllisesti syönyt lyhytvaikutteista Xanoria ja annos on n. 2,5 mg päivässä yhteensä. En tarvinnut sitä säännöllisesti ensimmäiseen 10 vuoteen. Mutta ahdistus paheni, kun stressitekijät elämässä pahentui jne.

Jokatapauksessa Xanor on hyvin koukuttava ja siksi sitä pidetään yleisesti “kauhulääkkeenä”, mutta kyllä mulle lääkäri sanoi, että jossain tapauksissa se voi pelastaa elämiä, eli on ihan tarpeen.

Muuten säännöllinen xanor-lääkitys ei muuta elämästä yhtään parempaa, mä ainakin vaan selviydyn. Toleranssi kasvaa ja lääkeaine vaan normalisoi olon, ei tee mitään hyvänolontunteita. Siksi olenkin pystynyt pitämään annokseni siinä missä pitääkin.

Tietysti jos sun elämä on nyt sitä pahinta ahdistusta koko ajan, niin se tuntuu pelastavalta enkeliltä se lääke, mutta ole varovainen sen kanssa. Se on kaksiteräinen miekka.

Joo, kyllä oli sellaset haittavaikutukset etten todellakaan olis pystyny 2 viikkoa syömään. Ensinnäkin oli maha ihan sekasin, ripulipaska lensi, ihan vitun väsynyt ja jossain horroksessa koko ajan, sit makoilin kerran sängyllä ja kattelin kattoon, ni yhtäkkiä rupes käsi puutumaan ja kuumottamaan ihan vitusti. Yövuoron jälkeen heräsin yhtäkkiä ja tuntu niinko molemmat käsivarret olis tulessa, vitun äkkii valot päälle ja tarkastamaan tilanne, mut ei ne nyt tietenkään tulessa ollut,sen jälkeen ko olin todennut et käsissä ei näy mitään ulkosta, ni oli niin perkeleen lähellä ettei taju lähteny, kerkesin sänkyyn ennenko olisi pyörtyny, ja heti ko taju palas normaaliks, ni tuli niin saatanan kauhee hiki ettei, edes saunassa tuu sellasta hikiä, lakana oli täysin märkä. :open_mouth: Ja seuraavana yövuorona kuumotti persettä(siis pakaroita), ja takareisiä ihan koko ajan ja oli muutenkin ihan vitun paha olo. :open_mouth: Et en varmaan uskalla enään ikinä ottaa yhtäkään SSRI lääkettä, jäi meinaan semmoset kammot siitä lääkkeestä. (Escitalopram actavis)

Mitäs mieltä olette noista perinteisistä masennuslääkkeistä, onkohan niissäkin tuollaisia haittavaikutuksia?? :confused:

Ja mua on tosiaan varoteltu tuosta Xanorista, nyt niin paljon et varmasti olen varovainen. Ja en tiedä onko tämä totta, mutta kun yhden 1mg xanorin ottaa, niin tuntuu että se vaikuttaa mielialaani kaksikin päivää, vaikka eihän lääke nyt niin kauan vaikuta, mutta pääasia että musta tuntuu siltä. Nimittäin eilen otin lääkkeen n.viikon tauon jälkeen ja tänäänkin on ollut tosi hyvä olo edelleen, enkä nyt keksi mistä muusta se voisi johtua ko kumminkin ei ole elämässä tapahtunut yhtään mitään erikoista.

Ja siis en todellakaan hae tuosta lääkkeestä mitään oloja, haluun vaan tuntea pääni normaaliksi, en mitään muuta. Ja se riittää mulle.

Joo tuo xanor nopeana on viimeinen lääke mitä kannattaa kohdallasi käyttää. Siis kyllähän se auttaa mutta vähintään saman avun saat rivatrill 1,5-3mg ainakin omalla kohdalla. Juuri itsellä vieroitus xanorista menoillaan ja voin sanoa että on vittumaista. Mutta pikkuhiljaa ahdistusta vastaan, tänääkin kävi 0,5mg rivan voimilla isossa prismassa ja mua todellakin ahdistaa ne muut ihmiset siellä kaupassa. :wink:

Ei mulla ole tuota nopeata xanoria, vaan tuota depottia. Mutta en epäile etteikö olisi yhtä paha lääke.

Nää on just näitä lääke/ihmiskohtaisia ongelmia, mikä sopii toiselle ei välttämättä sovi toiselle jne. Mut lääkärihän on tossa valinnutkin hänelle depot-Xanorin ja jos siitä on saatu apu, niin tuskin sitä heti aletaan vaihtamaan. Mulla esim. Rivatril ei auttanut ollenkaan, sama kun olis laktoositabletteja syönyt, paitsi että sain haittavaikutuksia näkökykyyni.

Lisätäkseni tähän mä syön just tota Esscitalopram actavista 20 mg vrk:ssa, enkä alussakaan huomannut mitään haittavaikutuksia. Eli niin yksilöllistä kaikki on, ettei voi koskaan sanoa että tää ja tää on sulle hyvä lääke.

Mulla ei ole kokemusta perinteisistä masennuslääkkeistä, jos tarkoitat niillä niitä ensimmäisiä. Nykyään niillä hoidetaan käsittääkseni lähinnä migreeniä estohoidossa pienin annoksin ja fibromyalgiaa, nimenomaan hankalien ja laajojen haittavaikutuksien (lähinnä kai voimakas väsyttävyys, lihottavuus mutta myös paljon muita) vuoksi.

Mutta kuten edellä olemme todenneet mikä sopii yhdelle, ei välttämättä sovi toiselle jne. Näiden SSRI-lääkkeiden piti nimenomaan olla vähempi haittavaikutteisia, mutta sun haittavaikutukset todella kuulosti mahdottomilta kenenkään sietää, ettei ihme jos jonkunlaisia traumoja noista jäi.

Puhu lääkärin kanssa noista asioista ja toivotaan, että sulle löytyy joku hyvä ja sopiva säännöllinen lääkitys, joka vois jopa parhaimmassa tapauksessa ajan kanssa kokonaan viedä sun Xanorin tarpeen pois.

Mikä ei-koukuttava SSRI??? Kylläpä SSRI-lääkitys vain riippuvuuden saa aikaan pidemmässä käytössä, kuten lähes kaikki pitkäaikaislääkitykset. Buranaankin tulee fyysinen koukku, jos sitä syö säännöllisesti pitkiä aikoja ja vieroitusoireena on nk. särkylääkepäänsärky. Tokikaan SSRI-lääkkeet eivät aiheuta sellaista benzojen kaltaista riippuvuutta, että toleranssi alkaisi herkästi nousta, tai että niistä saisi joitakin “oloja”, joiden vuoksi alkaisi mennä ylimääräisiä nappeja, mutta vieroitusoireita kyllä seuraa pidemmän SSRI-lääkityksen lopettamisesta ja ne ovat pitkälti samankaltaisia, millaisiksi aloittaja kuvaili noita SSRI-aloitusoireitaan. Kokemusta on :wink: . Joskus noita SSRI-vieroitusoireita kutsutaan lopetusoireiksi, mutta se on kyllä sellainen vitsi, joka ei paljoa naurata siinä vaiheessa, kun SSRI-lääkitystään lopettelee :imp: .

Toki sekin on yksilöllistä, kuinka pahoina nuo SSRI-vieroitusoireet kenellekin tulevat ja kuinka hyvin/huonosti kukin niitä sietää, mutta totuus nyt vain on se, että lähes kaikki pitkäaikaislääkitykset aiheuttavat jonkinasteisen fyysisen riippuvuuden, kun elimistössä on kaiken aikaa vaikuttamassa jotakin vierasta kemikaalia. Lääkkeen himolla tai psyykkisellä riippuvuudella ei välttämättä ole mitään tekemistä fyysisen riippuvuuden kanssa.

En ole tosiaan huolissani että jään koukkuun xanoriin, nimittäin en kovin herkästi ota vaikka pahalta tuntuisi. :smiling_imp:

Aloittelin tuossa Tryptofaanin ja vitamiinit kylkeen, täytyy kattoa onko mitään apua.

Mites toi xanor ja tryptofaani mahtaa yhdessä, saakohan yhteyskäyttöä ensinnäkään harrastaa? Olen miettinyt että nostaako xanor serotoniini tasoja? Jos ei nosta niin tuossa kompossa tuskin on mitään vaarallista, vai?

Joo toi on totta. En jaksanut alkaa selittämään sitä, että käytännössä kaikki lääkkeet joita säännöllisesti syödään aiheuttavat riippuvuutta. Joka tapauksessa ahdistuksen hoidossa lääkärit pitävät pienempänä pahana jos säännöllisellä, aika usein juuri SSRI-lääkityksellä (joka ehkä joskus/kenties ei pariin vuoteen/kenties ei koskaan lopetetaan) saadaan potilas oireettomaksi. Kun että jos pistettäisiin potilas bentsoilla oireettomaksi.

En ole lääkäri, joten en lähde arvailemaan kumpi on parempi/pahempi vaihtoehto, mutta bentsoilla väärinkäyttöpotentiaali yms. tekevät jo kyseisen aineen sellaiseksi, että sitä ei haluttaisi kenellekkään kun tarvittavaan käyttöön ja tiedämme kaikki miksi.

Kyllä SSRI-lääkkeiden lopetus on helvetillistä, mutta niin on bentsojenkin. Lisäksi ahdistus-oireilulla kuten masennuksella (jotka mahdollisesti vielä liittyvät toisiinsa) on tapana uusiutua, joten kenties sitä jatkuvaislääkitystä ei heti/koskaan lopeteta.

Tapana on hoitaa potilas ensin oireettomaksi (jos mahdollista) ja katsoa että hyvin menee jatkossakin ainakin n. 6 kk:tta ennen kun alotetaan lääkkeiden lopetus: oli sitten kyse SSRI-lääkkeistä tai bentsoista..

Xanor ei vaikuta setotoniinitasoihin.

Benzot eivät tosiaankaan nosta serotoniinitasoja, päinvastoin pikemminkin laskevat niitä(?). Dopamiinia benzot ainakin vähentävät ja tämän vuoksi pelkkä benzolääkitys onkin yleensä pidemmän päälle huono vaihtoehto masennuksen hoidossa. Ahdistuneisuuteen, johon ei varsinaisesti liity masennusta, pelkkä benzolääkitys voikin olla paikallaan, mutta siinäkin se saattaa kääntyä jossakin vaiheessa itseään vastaan, kun niitä mielihyvähormoneja ei erity tarpeeksi :confused: . Omalla kohdallani olen tehnyt sen valinnan, että käytän pelkästään benzoja, vaikka mulla aikas pahaa masennusta onkin, johtuen juuri noiden mielipidelääkkeiden hankalista sivuvaikutuksista, mutta se ratkaisu on tainnut kuitenkin viedä mua ojasta allikkoon, ainakin jossakin määrin :confused: .

Serotoniinisyndrooman riskiä ei siis tuossa Xanorin ja tryptofaanin yhteiskäytössä ole, mutta muuten en osaa sanoa, voisiko niillä olla joitakin haitallisia yhteisvaikutuksia, esim. toinen estää toista toimimasta kunnolla tms. :confused: .

http://fi.wikipedia.org/wiki/Tryptofaani Serotoniin ja melatoniinin esiaste, eli voi auttaa nukahtamaan kuten melatoniini joillakin, ja nostaa mielialaa kuten SSRI-lääkkeet, mutta yhteiskäyttöä SSRI-lääkkeiden kanssa en suosittele serotoniinisyndrooma-mahdollisuuden takia.

Ei se Xanoriin kuitenkaan vaikuta. Mutta ennen näitä vaihtoehtomenetelmiä kannattaa keskustella lääkärin kanssa,

Lääkärillä käyty…Ja kun luettelin oireitani, niin sanoi heti että tuo on paniikkikohtaus oireita. Meen työpsykologille ensikuussa, ennenkin olisi päässyt, mutta itse en ole suomessa, ni en sen takia mene aikasemmin.

Sit kirjoitti reseptin venlafaxin depottiin, ekaks 37,5mg viikon verran, ja sitten aloittaisi 75mg ylläpitoannoksella, on kuulemma vähän nuo määrät, toivotaan ettei kovin pahoja sivareita tule. Onko kokemuksia tuosta lääkkeestä kenelläkään?

Ja xanoreita(depot) siihen kylkeen jos tulee sivuvaikutuksia, niin pystyy niitä lievittämään noilla xanoreilla.

Kysyin myös tuosta xanoriin koukkuun jäämisestä, niin sanoi että kyllä pitää joka päivä kahden viikon ajan syödä, että koukku syntyy…Tiedä sitten, täällä palstalla on sanottu että jo 2 tablettia viikossa aiheuttaa koukun, melkoinen ristiriita?

Pieni annos on tossa venlafaksiinissa, mutta niin se alotetaankin. Olen itsekkin syönyt kyseistä lääkettä annoksella 150 mg/ vrk:ssa, ei aiheuttanut mulle alussa haittavaikutuksia. Tai sellasia, jotka itse olisin tuntenut, mutta se piti lopettaa mulla koska nosti verenpaineet liian korkealle. Mun puoliso syö 300 mg/vrk:ssa, eikä se ole huomannut haittavaikutuksia, kun annos tosiaan pikkuhiljaa nostettiin, ei myöskään tota verenpaineen nousua.

Toihan nyt on sellanen SNRI-lääke joka vaikuttaa serotoniinin lisäksi noradrenaliiniin, eli saattaa jopa vähän piristää.

By the way paniikkihäiriöllä mullakin alkoi se oireilu. Myöhemmin sitä on kuvattu ahdistukseksi, tai se on muuttunut sellaiseksi, koska en saa enää paniikkikohtauksia ton Xanor-lääkityksen takia. Mulla ne oli siis tosi lamaavia alkuun kun ei ollut lääkitystä: ei meinannut saada henkeä, sydän hakkas rinnasta melkein läpi, tuntu että kaikki tuijottaa ja oli pakko päästä pois siitä tilanteesta. Tuntu että olis kuolemassa (fyysisesti) ja aloin hyperventiloimaan ja se henkinen ahdistus ja pelko rinnassa siitä kun ei ymmärtänyt mitä oli tapahtumassa.

Ei kyllä 2 tablettia viikossa mitään koukkua aiheuta. Itse pystyin vuosikausia syömään Xanoria 5 päivää viikossa ja olla 2 päivää viikossa ilman lääkettä, ilman vierotusoireita, joita olisin huomannut. Jatkuva käyttö sen “koukun” tekee, kun elimistö tottuu aineeseen. Eikä se tapahdu kun jatkuvalla käytöllä. Tollanen 14 pv-1 kk jatkuvaa käyttöä kuulostais aika passelilta, että vois tulla vierotusoireita kun sitä sit lopettais. Mut tossakin ollaan yksilöllisiä.

Itseasiassa kun ajattelen Xanorin käyttöäni, niin luulen että aika paljon noista mun “vierotusoireista” johtuu henkisestä pelosta niitä kohtaan, joka on vasta viime aikoina alkanut. Koska ennen ei tuottanut vaikeuksia olla se 2 päivää viikossa ilman nappeja. Ehkä tässä vois alkaa taas yrittämään laskea annosta ja olla koko ajan ajattelematta, että tämä ja tämä johtuu nyt vierotusoireista. Sitä pystyy psyykkaamaan itsensä kärsimään niistä vierotusoireista selkeästi tai ainakin pahentamaan sillä oireita. Et jos vaan olis ajattelematta asiaa ja himassa, niin ehkei se nyt niin kamalaa olis olla pienemmällä annoksella välillä.