Hei kaikille!
Olen “reilu” kaksvitonen opiskelija Etelä-Suomesta. Elämässäni on pintapuolisesti kaikki hyvin, on opiskelupaikka, on työpaikka, on oma kämppä, talous on ihan ok kunnossa, vaikka olenkin kaikilla mittareilla köyhä, velkaa ei ole kertynyt paljoa, on muutamia ystäviä, hieno perhe. Kaikki on siis päällisin puolin ok. MUTTA sisäinen maailmani on monella tapaa ihan sekaisin. Kärsin peloista, ahdistuksesta ja ajoittaisesta masennuksesta. Tässä ei myöskään tavallaan ole mitään ihmeellistä, kärsiihän mielenterveysongelmista niin moni muukin. Ongelmanani on kuitenkin elämänhallinnan puute, mikä näkyy mm. päihteidenkäytössä ja riippuvaisuutena moniin asioihin.
Nostetaanpa kissa pöydälle. Juon mielestäni liikaa. Moni varmasti nyt sanoo, että ei mulla ole mitään ongelmaa, kun en juo yli riskirajojen. Mutta jos asioita tarkastellaan sen perusteella, miksi ja milloin juon, niin silloin moni on varmasti kanssani samaa mieltä : minulla on onlgelma.
Aloitan nyt tänne kirjoittamisen, koska haluan jakaa kokemuksiani muille. Eli tosiaan keskimäärin juon kahtena kolmena päivänä viikossa jotain, usein neljänäkin päivänä. Keskimäärin otan sen kaksi tuoppia, harvoin menee neljä. Viikottaiset annosmäärät heittelee 12-18 annoksen välillä, mikä on siis selkeästi alle riskirajojen. Mutta se, miksi juon on pääosin ahdistus. Kun töissä stressaa tai ihmisten kanssa ahdistaa - niin kuin usein on - haen lohtua alkoholista. Ahdistavan työpäivän päätteeksi menen aika usein parille kaljalle baariin - yksin. Tai sitten käyn kaupassa ja ostan kolme-neljä tölkkiä olutta. Ne sitten juon kotona koneen ääressä. Niin ja juon lähes aina yksin.
Onko tämä teidän mielestänne ongelma? Minun mielestäni on. Ahdistukseen juominen on ongelma ja voisin väittää, että tässä on orastavan alkoholismin siemen kylvetty. En ole alkoholisti, mutta minulla on alkoholiongelma. En koe itseäni juopoksi, mutta juon liikaa. Toinen ongelma on se, että pelaan rahapelejä, joten olisin voinut yhtä hyvin kirjoittaa tuonne toiselle palstalle. Usein kun otan niin laitan 10-20 euroa pelikoneisiin, usein pokeriautomaattiin tai muihin raha-automaatteihin. Eli kerralla menee se 20-30 euroa rahaa. Näitä päiviä kun sattuu viikkoon pari kolme, niin vähintään se 60 euroa on tullut juotua ja pelattua kankkulan kaivoon. Se tekee kuussa sen 250 euroa vähintään.
Koen itseni heikoksi, kun “joudun” turvautumaan alkoholiin ahdistuksen ja pahan olon turruttamiseksi. Lisäksi kaljan tuomat lisäkilot harmittavat, sillä olen perusluonteeltani urheilullinen ja haluaisin olla hyvässä kunnossa ja normaalipainoinen.
Olen tosiaan kärsinyt sosiaalisten tilanteiden pelosta ja ahdistuneisuudesta yli kymmenen vuotta. Olen syönyt mielialalääkkeitä myös saman ajan. Käyn tällä hetkellä Kelan kuntoutuksessa eli terapiaa on se kaksi kertaa viikossa. Toivon tästä olevan apua, jotta jaksan paremmin tulevaisuudessa. Olen joka tapauksessa huolissani alkoholinkäytöstä ja haluaisin vähentää reippaasti. Koen kuitenkin sen olevan vaikeaa näistä pahoista oloista johtuen. En aio alkoholisoitua tai ainakaan en aio alkoholisoitua enempää. Haluaisin olla tasapainoinen ja hyvinvoiva, en pahoinvoiva ja holtiton, kuin minulta tällä hetkellä tuntuu.
Kirjoitan tänne palstalle nyt tästä päivästä lähtien ja kerron tuntemuksistani. Kiitos kaikille jo etukäteen, jos ja kun luettu kirjoituksiani, saa kommentoida ja antaa vinkkejä ahdistuksenhallintaan ja tasapainoisempaan elämään. Kiitos! ![]()
Ps. tänään en juo enkä pelaa!