Tervehdys viisaat!
Olen ihka uusi minäkin, tosin en juomisen vähentämisen suhteen. Olen kolkyt-ja-risat- nainen ja pohdin täällä ahdistuksen problematiikkaa. Onko se vieroitusoire vai merkki henkisistä ongelmista, vai molempia?
Juomisen aloitin hyvin nuorella iällä. Olin kai ns. “hyvästä perheestä” noin ulkoisesti, mutta vanhempani joivat ajoittain rankasti ja minua laiminlyötiin. Ajauduin teininä moniin suhteisiin etsimään turvaa ja virikettä. Minua ahdisti jo silloin. Ironista kyllä ajauduin hakemaan turvaa hyvinkin vaarallisista ihmissuhdekuvioista. Harrastin juhlimista koko nuoren aikuisuuteni, siinä sivussa jäivät yliopistot ja työtilaisuudet. Kolmekymppisenä elämä oli jo muuttunut melkoiseksi selviytymiseksi. Kaikkea leimasi suuri turhautuneisuus ja elämän pelko. Olisin halunut opiskella mutta en pystynyt edes tulemaan paikalle sosiaalisen ahdistuksen vuoksi. Sain monta hienoa opiskelupaikkaa, yhtäkään en pystynyt todella käyttämään.
Olisin varmasti juonut itseni hengiltä ellei eräs mies olisi minua pelastanut. Pääsin hyviin naimisiin, sain itseni kokoon, serotoniinilääkityksen turvin olen päässyt jo Gradun kynnykselle. Itseluottamukseni on parantunut aika lailla opiskelun myötä, ja se on tuonut valtavaa tyydytystä elämääni. Edelleen juon railakkaasti jos olen yöriennoissa, mielestäni se on hauskaa - kunnes seuraavana päivänä olen äärimmäisen tuskainen ja ahdistuksissani.
Arjessa juon jonkin verran. Aluksi uudessa arjessani join todella vähän, mutta nyt huomaan tahdin kiihtyneen. Jossain vaiheessa kaivelin baarikaappia harva se ilta, vaikka määrät eivät olleet huikentelevia. Juon myös aviomieheltäni salaa, mitä pidän itsekin erittäin ärsyttävänä. Mieheni löysi kerran piilottamani pullot, ja hän oli todella pettynyt. Kun hän uteli ahdistukseni syitä, sanoin että minua ahdistaa monen asian lisäksi se, etten tule varmaan koskaan saamaan lasta. Minusta ei oikein ole äidiksi koska olen näin epävakaa.
Nyt ajattelin pitää pidempää juomataukoa, jospa se hillitsisi ahdistustani. Minun tulisi myös ehkä aloittaa uudestaan serotoniinilääkitys, josta luovuin jokunen kk sitten. Pysyin paremmin koossa lääkkeitä ottaessani.
Terapiaan en halua: kokeilin kerran mutta koin sen inhottavaksi ja rasittavaksi, sekä koin ettei terapeutti ymmärtänyt sanomaani kuten sen tarkoitin.
Pääseekö ahdistuksesta koskaan eroon?