.
Juu…voi olla ettei tuota kovin montaa kertaa ehtis Pohjanmaalla harrastaa…
Pohjanmaalla en ole kuljeskellut muutamaan vuosikymmeneen. Joskus kävin, pienessä maalaiskunnassa jonka väestöstä puolet oli lestadiolaisia ja toinen puoli jotain heränneitä -niitten uskojen hienenhienoista mutta niille itselle niin tärkeistä eroista ei pirukaan selvää ole saanut enää aikoihin.
Joka tapauksessa sillä kirjonkylällä oli siihen maailmanaikaan tasan kaksi yksinhuoltajaäippää, semmoista joitten lasten isäukoista ei ainakaan seurakunnalla mitään tietoa ollut. Ja molempien kanssa minä marssin joulukirkkoon, kun ei koko kunnassa muitakaan huveja ollut. En ole sen lähemmäs julkkiselämää koskaan päässytkään. Sata silmäparia tuijotti herkeämättä . Ansiootonta arvonnousua se silti oli, en minä ollut sitä mitä hurskaat luulivat.
Kylän kaljabaarikin aukesi pyhänä vasta kirkonmenojen jälkeen, eikä sinne moni uskaltautunut silloinkaan. Silloinen tyttöystäväni, jonka takia siihen kylään meninkin, toki lähti kanssani oluelle, mutta ei lähemmäs kuin viidenkymmenen kilometrin päässä olevaan kaupunkiin. Ei ollut kai koko kunnassa yhtään homoa, juoppoa, kommunistia tai muutakaan sopimatonta eläjää, kyllä nuhteessa olivat.
Eiköhän ne miehet, totiset ja nauramattomat, painia harrastaneet iltojensa ratoksi, siihen aikaan olivat jo luopuneet hevosella kilpaa ajosta kylänraitilla helapääpuukkoja heristellen, autoja olivat alkaneet isäpapoilta saamaan, niillä jo toisilleen näyttivät kuka on meiltä ja kuka meirän krannista.
Orpo oli siellä oli, muualta tulleella.
Mutta kokemus sekin, hyvä että tuli käytyä. Ehken sielläkään mitään oppinut, edes veisaamaan kunnolla, mutta tuskin sekään reissu mistään tärkeämmästä ajanvietteestä pois oli.
Mukavaa väkeä ne ovat, pohjalaisetkin.
^ Onko Seinäjoki ja Vaasa Pohjanmaata? On kai? Niissä olen käynyt bändin kanssa keikalla muutaman kerran, ja joskus Provinssirokissa yleisönä vaan. Ihan mukavia kaupunkeja noissa merkeissä nähtynä. Noita Metsänreunan mainitsemia lestadioilaisia siellä taitaa tosiaan olla aika paljon, ja olen kuullut että pitävät aika tiukasti myös tuota maallista valtaa siellä päin, vielä nykyaikanakin.
Skorpioni ja ak47 osuivat synkeään salaisuuteni. Kyllä, kyllä minä syön pikkulapsia. Meillä päin lapsia pelotellaankin, että jos et syö kiltisti puuroasi, vadelmamunkki tulee ja syö sinut likaisin hampain!
Mistä tulikin mieleen että minäpä kävin viime viikolla suuhygienistilla! Ja tänään tuli operaatiosta 50 euron lasku, työttömälle paralle.
Juuri niin. Kuten kaikki varmaan ovat huomanneet, oikea nimeni, äänestysnumeroni ja vaalipiirini ovat aina suurella kaikkien nähtävillä tällä foorumilla.
Äänestyslipukkeisiin voi aina kirjoittaa “vadelmamunkki”, niin ääntenlaskijalle tulee hyvä mieli, niiden kaikkien kirkkoveneiden ja Aku Ankka -äänestyslappujen lomassa.
Muistankin Anita Hirvosen bändeineen käyneen keikalla tuolla Seinäjoella yhdellä humppalavalla joskus 90 luvun alkupuolella…
Ite olin silloin niin nuori pojanjolppi etten päässy isojen poikien matkaan mukaan kyseistä keikkaa katsomaan ja kokemaan, koska niillä keikoilla kuulemma pikkupojat oli isojen karvaisten naisten alkupaloja…
Jossain lehdessä oli vuosia sitten juttu, että Anita on pannut korkin kiinni.
Tänään et ole yksin
^ Totta. Korkki oli kiinni, ja ilmeisesti AA:ssa kävi myös. Ainakin siihen tapaan puheli sen ainoan kerran, kun Hirvoskan livenä näin noin 7 vuotta sitten. Ei muistaakseni laulanut sillon, vaan oli puhumassa eräässä Mielenterveyden keskusliiton tapahtumassa Helsingissä.
Mitä Seinäjokeen tulee vielä, niin mää olen käynyt siellä Provinssirokissa vuonna 1999, ja omilla keikoilla pari vuotta sen jälkeen. Ei näkynyt Anitaa niissä bileissä. Provinssissa näkyi kuitenkin nouseva kyky nimeltä Nightwish (soitti sivulavalla) ja laskeva legenda nimeltä Joe Strummer, jonka ehdin tällöin nähdä ainokaisen kerran, ennen kuin ukkeli heitti lusikan nurkkaan jouluna 2002.
Aforismeista ja ajatelmista tulikin nyt Pohjanmaa-muistoja.
Juu…laittoi korkin kiinni…kuuntelin myös jonkun haastattelun Yleltä, jonka ko.täti antoi…Nostan kyllä hattua hänellekin…tosi rankka alkoholismitausta hänelläkin ollut ja melko railakas/risainen elämä muutenkin ja pystyi tekemään tuollaisen suunnanmuutoksen…muutenkin aikas pirtsakka ja fiksun oloinen tätsy hän…ja sellanen energia ja positiivisuus hänellä vielä vaikka ikääkin jo 70…ja ihan hyvää musiikkiakin tehnyt! Hieno ihminen!
.
^no on sulla ollu kyl Melkonen reissu…naureskelin kun luin ton…sit luin uudestaan ja totesin, että kyllä niin saksalaista menoa… laitetaan Suomen pojat hommiin paskamaisiin paikkoihin mitkä ei oman maan karpaaseille kelpaa…
.
Ihminen muuttuu luuseriksi silloin kun itse niin on päättänyt ja leimannut…kenelläkään muulla ihmisellä ei ole varaa tai oikeutta toista luuseriksi määrätä!
Talomme ohi ajaa lähes päivittäin…satoi tai paistoi…oli talvi tai kesä…vanha kyläjuoppo ikivanhalla “mummupolkupyörällä”…hän ajaa naapuripitäjään n.20 km päähän ostaan päivittäiset kaljansa marketista, kun tämä paikallinen kyläkauppa ei hänelle enään juomaa myy eikä ole myynyt vuosiin…joka ainu kerta kun hänet tapaan nousee käsi pystyyn, sekä iloinen tervehdys…joskus muutaman sanankin hänen kanssaan olen vaihtanut… tuo jannu on muutenkin yksi positiivisimmista tyypeistä joita tunnen tai tiedän…joku ehkä ajattelee, että ihme luuseri tuollainen…mutta mielestäni hän on voittaja…kaveri on onnellinen ja tyytyväinen elämäänsä!
.
Tiukassa ovat, protestanttisen etiikan meille langettamat arvomääritelmät.Työtä tekemättömät ovat yhteiskunnan loisia, turhaa massaa joka olisi poistettava.
Tai poikkeuksena tietysti ne vanhan kolmijaon muut kovasti tarpeelliset ryhmät. Ihmisetän piti jakaa kolmeen ryhmään jo ennen protestantteja; niihin jotka tekivät työtä, eli se tavallinen ahkera rahvas, niihin jotka rukoilivat (pitivät huolta yhteyksistä korkeampaan voimaan) ja niihin jotka sotivat (se se vasta ihmiskunnalle tarpeellista onkin ollut!)
Oikeistopoliitikko Martti Pihkala kirjassaan “minkälainen Suomi meidän on luotava” teki selväksi että laiskat tulisi oikeastaan upottaa mereen, mutta lievensi sitten sanomaansa ehdottamalla että kunhan kastroidaan etteivät ge.enit enää seuraavassa sukupolvessa kansaamme turmele. Esipersu, joka näki juopottelun ohella joutilaisuuden suurimpana vitsauksena seksuaalisuuden, joka ei tähtää lisääntymiseen.
Hyvä se on, tietysti, työ ja toimeliaisuus. Mutta, kun hiukan tasaisemmin jakamalla, niin työtä kuin omaisuuttakin, tässä maailmassa ei olisi edes nälkää kiusana, niin parantaakin tilannetta voisi. Kun nyt kerran eteenpäin on päästy, koneet tekevät töitä siihen malliin että isompi maatalouskonekin kyntää ja kylvää peltoa saman kuin sata miestä akkoineen ja hevosineen sata vuotta sitten… luulisi jo helpottuvan!
Ei täydellinen joutilaisuus tietenkään mikään tavoiteltava olotila ole. Ei ole ihmiselle luonnollinen sekään. Jotain ihminen kaipaa tehdäkseen.
Muutakin kuin Kurikasta 1922 muistiinmerkityn sananparren mukaiset vaihtoehdot;
“Töihin tai varkaisiin, ei Jumala laiskoja elätä”
Pitkällä prosessissa jo olet, kun pystyt ja suostut hankalia tilanteita ja oloja kohtaamaan ja prosessoimaan itsesi kanssa edes jotenkin,sen sijaan että karkaisit niitä esim. Vetämällä pään täyteen…
Itsekin tässä olen juomistottumuksiani paljon pohtinut ja tullut pitkälti siihen tulokseen, että viinalla olen karannut asioita ja jonkinlaista näyttämisen ja suorittamisen painetta,koska pidän itseäni luuserina verratessa itseäni toisiin. Ja kaiken tämän olen ihan itse itselleni ja päähäni tuottanut…
Monesti tuolle iloiselle vanhalle kyläjuoppovesselille olen kateellinen… vesseli on aina Ilonen… häntä ei vähempää vois kiinnostaa mitä muut siitä ajattelee…omaan tahtiin elelee ja touhuaa mitä haluttaa…ja naama iloisessa virneessä!
.
9 kuukautta!
Se on jo hyvä, se.
Alkavat olemaan höyryt taaksejäänyttä elämää.
Siitä sitten vaan samaan malliin eteenpäin.
Onnittelut!
^nimenomaan…9 kk selvinpäin ei todellakaan ole mitään luuserikamaa! Arvostan ja kunnioitan!
Onnea 9 kk:sta. Tykkäätkö muuten Strummerista, tai Clashista? Mullehan Clash oli iso juttu pentuna, ja sitä kuunneltiin paljon kaveripiirissäkin, jossa ei valtavirrasta ja trendeistä piitattu. Onhan sitä joskus veivattu joitakin piisejään omankin bändin kanssa… köhköh.
Lisäksi muistan Provinssista-99 että siellä taisi olla Ne Luumäet, ja tietysti Jeesus-bussi (ikuinen vetonaula).
Joku sanoi että ihminen on luuseri vasta sitten kun sellaiseksi itsensä tuntee, ja siitä olen melko samaa mieltä.
Muutenkin minulle on jotenkin oudoksuttavaa jos elämästä puhutaan jonain pelinä jossa on luusereita ja winnereitä. Pah, kuolo korjaa kaikki kuitenkin. Kaikista tulee lopulta matojen ruokaa tai tuhkaa, oli miten winneri hyvänsä.
Urheilukilpailussa on voittajia ja häviäjiä, mutta elämä ei ole urheilukilpailu. Minä ajattelen, että elämä on ainoa mikä meillä on, ja siitä kannattaa olla kuitenkin onnellinen. On ilo saada olla olemassa sen hetken kun on.
Syksyistä tiistaita kaikille, kuolleiden lehtien keskellä.
PS. Vähänkö muuten yllätyin Anita Hirvosen iästä! Luulin paljon nuoremmaksi. Sehän on vanhempi kuin mun vanhemmat! Hyvin säilynyt madam siis, paremmin kuin vanhempani. Etenkään isäni ei ole kuvin hyvin säilynyt… hehe… lol
Entisessä elämässäni ollessani ammatiltani persialainen pussirotta, veivasin myös bläkmetaltangovalssia Hermusen ja Röllin kanssa…oltiin hevisaurusten ja kirkan lämppäribändinä. …hyvä keikka… samalla reissulla olin sukupuolitreffeillä Sally spectran kanssa…sain siltä adhd tartunnan genitaalialueiden kautta…se vähän jäi harmittaan…muuten se oli hieno päivä!..kai?