Hyvää Uutta Vuotta!
Jokaikinen uusivuosi muistan humalahölmöilyn, joka tapahtui vajaat 50 vuotta sitten. Se kylmii vieläkin. Olin päässyt syksyllä armeijasta ja pöllinyt mukaani ns. tulenosoituspanoksen uudenvuodenpaukuksi, itse asiassa kaksi. Tätä tapahtui. Ne muistavat, ketkä muistavat. Niin huomattavan määrän räjähdettä tuo pitkä pahvilieriö sisälsi, että niin sanotut poikasten “Tykinlaukaukset” olivat siihen verrattuna vaikka sarjassa räjäytettyinä koiranpommeja. Piti olla miehekäs.
Toisen nakkasin kaupungilla minne nakkasin. Säikähdin itsekin julmettua räjähdystä katukanjonissa. Metsässä sotaharjoituksissa se ei ollut kuulostanut ihan niin kovalta. Mutta naisiin piti tehdä vaikutus. Toisen heitin kotiin päästyä parvekkeeltani hetken mielijohteesta ja vähän summamutikassa. Se lensi korttelin sisään työntyvän matalan siipirakennuksen katolle. Siivessä sattui olemaan elokuvateatteri.
Vuodenvaihde oli lumeton. Lieriömäinen sauvapanos vieri pahvinen vetosokka irrotettuna loivalla peltisellä pulpettikatolla räystäskouruun, kunnes räjähti siellä niin että ikkunat helisivät, lieskat löivät ja kipinät sinkoilivat. Kouru muodosti paineelle vasteen ja moninkertaisti paukun voiman. Ensin innostuin, mutta vähän säikähdin sitten. Humalassa en kuitenkaan jäänyt tarkkailemaan jälkiseurauksia parvekkeelle. Tuli kylmä ja oli kiire sisälle. Sisällä oli viinaa.
Koko juttu autuaasti unohtui, kunnes maaliskuun loppupuolella huomasin parvekkeeltani, että elokuvateatterin räystäskourusta tunkee valtavan paksu jääpuikko siinä räjähdyskohdassa. Puikko oli suoraan elokuvateatterin pihaoven eli poistumistien yläpuolella. Sellainen oli tämän tulenosoituspanoksen voima. Mutta ei sytytä vieläkään… Ajattelin vain, että koiruuteni saattaa aiheuttaa puikon putoamisen jonkun päähän elokuvanautinnon päätteeksi. Talkkari hoitaa, tuumailin.
Muutin pois. Vuosien päästä alkoi vähän enemmän sytyttää, kun siitä aikuistuin. Minähän olisin, saatana, voinut silloin polttaa koko sen elokuvateatterin. Onneksi siellä ei ollut esitystä siinä puolenyön paikkeilla. Silloin oli ollut oudon sateetontakin kauan, tuulista kyllä ja kaupunki sitä myötä kuiva. Vaikka teatterisiipi oli kivirakennus, vanha se oli, kattotuolit ja muut rakenteet rakennusrungon päällä tietenkin puuta, eristeet mitä sattuu ja vinteillä säilytyksessä mitä sattuu eli niin sanottua palokuormaa riittämiin, ettei vain vanhoja filmikelojakin. Räystäsrakenteetkin tuossa siipirakennuksessa vähän repsottivat ja saumat irvistivät.
Vieläkin tuo juttu puistattaa. Elämäni olisi todella saanut uuden suunnan. Olen muistellut muuatta toistakin itselleni sattunutta erikoista juttua näillä palstoilla, mutta tämä oli ensimmäinen pahempi humalatöppäys, ja niitä on tullut varmasti lisääkin sillä tavalla, ettei ole huomannutkaan. Hiuskarvan varassa monet asiat ovat.
Tuo elokuvateatteri ja puoli korttelia ympäriltä on purettu aika päiviä sitten.
Uskallan tämän tilityksen kirjoittaa, koska puolustusvoimilla ei liene minun suhteeni enää vaatimuksia eikä poliisilla kiinnostusta tapahtuneen tiimoilta. Kukaan muu minun lisäkseni ei tätä tapausta ole ennen tiennyt, mutta nyt tietää. Helpotti ja vapautti.
Alkoholi on useammankin luotettavan kansainvälisen tutkimuksen mukaan ainoa - korostan ainoa - psykoaktiivinen aine, joka aiheuttaa enemmän haittoja, vaivaa, turmelusta, vitutusta, kärsimystä ja kustannuksia muille kuin käyttäjälle itselleen. Vertailussa ovat olleet psykoaktiiviset aineet laajimmalla mahdollisella kirjolla suklaasta, kahvista ja tupakasta kokaiiniin ja heroiiniin. Vaan kyllä se elokuvateatterin palo olisi itseänikin aika pahasti kirpaissut. En kehdannut mennä sinne pommini jälkeen. Viimeinen filmi, jonka siellä näin, oli Risto Jarvan “Taivas putoaa”.