AA - vai Jeesus?

Kumpi RULAA?

• AA RULES ja on ainut oikea konsti
  • JEESUS on ainut pelastuksen tie

0 voters

Kumpi on mielestänne tehokkaampi ihmiselämän muuttaja? Raitistumisen ja myös muun suhteen? Toiset vannovat AA:n nimeen, toiset taas ovat sitä mieltä että VAIN JEESUS kykenee pelastamaan ihmisen omalta turmioltaan…

Miten ihmeessä sait noista kahdesta samanlaisesta vaihtoehdosta rakennettua kaksi jotka olisivat toisilleen vaihtoehtoisia?

Korkeampi Voima, Jeesus tai jonkun muun niminen, on AA:n perusajatus, ainakin AA:n oman tiedotuksen ja opetuksen mukaan. (Joskin heidän sisällään on myös pieniä myyräntyötä tekeviä jotka yrittävät kumota koko ajatuksen -eivät tule onnistumaan, siitä voisin lyödä vetoa!)

Sinänsä hyvä äänestys, että lopputulos tulee varmasti osoittamaan hengelliset maailmantulkinnat parhaiksi ja kunhan äänet on laskettu, voisikin plinkin vaikka lopettaa. Lopullinen totuus kun on silloin selvillä.

Odotellaan tulosta.

:laughing:

Jeesus ja AA ovat kovasti eri asioita.

Ottamatta Jeesusen olemukseen kantaa, AA on hyvin konkreettinen ja hyvin todellinen asia. Tänäänkin, kun apua tavitseville ovet ovat useimmiten kiinni ja avuntarjoajat itsenäisyyspäivän vietossa, tuhannet ihmiset yksin Suomessa rientävät avaamaan ovia ja keittämään avuntarvitsijoille kahvia. Käytännössä AA on ainoa paikka, josta alkoholiongelmainen saa jonottamatta ja ilman lähetettä apua juuri silloin, kuin apua tarvitsee - myös juhlapäivinä.

AA:n ainoa tarkoitus on auttaa alkoholisteja raitistumaan.

Jeesuksen ja AA:n suhde on sikälikin päinvastainen, että vanhan Raamatun käännöksen mukaan Jeesus muutti veden viinaksi. AA puolestaan muuttaa liiallisen viinanjuonnin kahvinjuonniksi.

However, jossakin vanhassa Raamatun käännöksessä toden totta puhutaan nimenomaan viinasta eikä viinistä tarinassa Kaanan häistä.
Asiasta kertoo teologi-psykologi Ville Mäkipelto vlogissaan 101 ihmeellistä faktaa Suomesta:
youtube.com/watch?v=vtZUqZMce4w

Perusajatus on kuitenkin sama. Meidän yläpuolellamme on kummankin opin mukaan Korkeampi Voima, hengellinen olento jota eivät luonnonlait sido ja joka pystyy vaikuttamaan meidän kaikkien tekemisiin. Myös siten että viinajuomisemme on kyseisen hengen vallassa.

Noissa vaihtoehdoissa siis ei ole ollenkaan esimerkiksi sitä ajattelutapaa jonka varaan minä olen viinakäyttöni tai käyttämättömyyteni päättänyt asettaa.
Minun kohdallani kun asia on niin, että jos en sitä itse ala juomaan, niin ei sitä myöskään mikään henki tule minulle väkisin juottamaan.

Ja sen asian suhteen saan päättää ihan itse!
Eläköön päättämisen vapaus, edes tällaisessa asiassa. Kovin monissa muissa ja tärkeissä asioissa kun olen minäkin kovin riippuvainen muiden tekemistä päätöksistä. Niinpä olen vallan mielissäni pienistäkin oman päätäntävallan murusista. En joudu itseäni ihan olemattomana pitämään kun jotain saan itsekin kohdallani määrätä.

Niinpä nyt kysyisinkin ketjun aloittajalta, voisko laittaa äänestysvaihtoehdoksi tällaisenkin? Jos vaikka en ihan ainoa ole joka haluaisi itse vaikuttaa tässä asiassa tekemisiinsä?

Minä puolestani kysyisin ketjun aloittajalta, voisiko laittaa äänestysvaihtoehdoksi myös Lemmyn?

No ei.

Ensinnäkin AA on Anonyymien Alkoholistien vertaistukiorganisaatio, eikä oppi. Ihan jokainen saa AA:ssa itse määritellä, miten ymmärtää Korkeamman Voiman konseptin. Missään ei sanota sen olevan meidän yläpuolellamme, eikä sen olevan riippumaton luonnonlaeista. Myöskin viinanjuonti on aivan meidän omissa käsissämme. Itse käyn AA-ryhmässä, koska saan sieltä apua raittiina pysymiseen.

Tuo Olkinukke-Korkeampi-Voima on sinun omassa päässäsi. Kiellät sellaisen Jumalan olemassaolon, jonkalainen uskot itse Jumalan olevan.

^ Muuten samaa mieltä, mutta viimeinen virke on epäloogisimpia koskaan näkemiäni. “Kiellät sellaisen Jumalan olemassaolon, jonkalainen uskot itse Jumalan olevan.”
Siis miten voi uskoa jonkun olevan jonkinlainen, jos samalla sen olemassaolon kieltää? :astonished:

Muistelen joskus sanottaneen, että Jumala on määrittelemätön ja kaikkien käsityskyvyn yläpuolella, joka käytännössä tarkoittaa samaa kuin ettei häntä (sitä) ole olemassa, tai että kyseessä on pelkkä sana.

Neljäs sopiva korkeampi voima listalle olisi kukas muu kuin Joulupukki.
Amerikkalaisopettaja kertoi ekaluokkalaisille, että joulupukkia ei ole olemassa - sai potkut.
iltalehti.fi/ulkomaat/a/c22 … Ivuw2EGYbI

Kuitenkin jopa teologi Jaakko Heinimäki ja ateisti Jussi K. Niemelä päätyivät kirjassaan yhteiseen lopputulemaan, että Joulupukki on enemmän olemassa kuin Jumala. Joulupukista kaikilla on sentään konkreettisia kokemuksia ja havaintoja, jopa hyvin läheisiäkin.

AA:n omissa julkaisuissa asia selitetään nimenomaan siten että “me” , joilla tarkoitettaneen AA_liikkeen ideologian hyväksynyttä joukkoa, emme itse kyseisestä asiasta voi päättää, vaan se on nimenomaan Korkeamman Voiman hallinnassa. Tuo Korkeamman Voiman valta tässä asiassa kerrotaan niin moneen kertaan ettei siitä ainakaan minun järjelläni ajateltuna jää epäselvyyttä.

En ole vielä löyhtänyt AA-kustannuksen laajan oppimateriaalin joukosta ensimmäistäkään selkeää sellaista kannanottoa jossa päinvastaista pidettäisiin edes mahdollisena.
Jos siellä on, ja jos sellaista mahdollisena pidetään, että ei kertakaikkiaan ole olemassa mitään korkeampaa voimaa joka asiaan vaikuttaisi niin ehkäpä sitten… kovin piilossa se vaihtoehto ainakin näyttää olevan.

Mistähän syystä, ellei tarkoitus ole selkeästi ottaa kantaa Korkeamman Voiman olemassaolon ja määräysvallan puolesta?

Nuo äänestysvaihtoehdot eivät välttämättä ole vaihtoehtoja lainkaan. Tunnen useita AA-laisia, jotka ovat sitä mieltä että kyseinen Korkeampi Voima, eli AA:n perusidea on nimenomaan kristinuskon Jeesus ja hänen isänsä, Jumala itse. Ne siis eivät mitenkään ole toisiaan poissulkevia vaan saman asian kaksi nimitystä. Edelleen vaihtoehdoista puuttuu se AA:llekin tuntematon (tai vastustettava) ajatus ettei sellaista määräävää korkeampaa voimaa olekaan vaan että ihminen pystyisi itse päättämään luonnonlakien puitteissa ja ympäristön asettamien rajojen sisällä joistakin omista teoistaan, kuten vaikkapa viinan suuhunsa kaatamisesta.

Mies metsänreunasta puhuu asiaa!

Mr. Kilmister silti saatava myös vaihtoehdoksi :mrgreen:

ksk

Itse taas olen joulupukin kannalla vakaasti, melkein yhtä vakaasti kuin Veikko Vennamo
oli kannassaan minkä kannalla nyt olikin.
Etsin kuvankin ja se asettaa mielestäni vain Lemmyn varteenotettavaksi vastustajaksi.
Nuo kaksi olen nähnyt ja siksi niihin uskon. AA:n jätän pois kun se ei enää kuulu joukkoon,
vaikka siihen enemmän itse panostaisin kuin Jesseen. En suinkaa Jessen kautta pelastuvia tahdo
herjata, kun en asiasta mitään oikein tajua…tai ei ole kokemusta.

vaan tässä ehdokkaani:(voisi joku väsätä äänestyksen)

Päivän teksti:

Päästyämme kehityksessämme vielä pitemmälle oivalsimme, että tunne-elämän tasapainon paras lähde oli Jumala itse. Huomasimme, että riippuvuus Hänen täydellisestä oikeudenmukaisuudestaan, anteeksiantamuksestaan ja rakkaudestaan on tervettä ja auttaa silloinkin, kun mitään muuta keinoa ei ole. Jos olisimme todella riippuvaisia Jumalasta, emme helposti voisi leikkiä Jumalaa kanssaihmistemme edessä, eikä meidän tarvitsisi pakonomaisesti turvautua muiden ihmisten suojeluun ja huolenpitoon. KAKSITOISTA ASKELTA JA KAKSITOISTA PERINNETTÄ, s. 124

Uskonasioissa, AA:n ja Jeesuksenkin linjoilla kun tässä ketjussa ollaan, niin tässäpä tämän päivän teksti:

Todellinen kunnianhimo ei ole sellaista joksi sitä luulimme, vaan voimakas sisäinen halu elää hyödyllistä elämää nöyrästi luottaen Jumalan armoon.
(kaksitoista askelta ja kasitoista perinnettä)

Nyt on kyllä sellanen keskustelu Plinkissä menossa, etten muista että koskaan olisi moista käyty. :bulb:
Ihan oikein jännityksellä odotan, mitä kaikkia uusia näkökulmia tässä tuleekaan esille vielä.

Jeesus johtaa 5-2.
Kokonaisuutena Korkeamman Voiman valtaan uskovat johtavat 7-0.

Ei tässä mitään jännitystä ole. Maallisiin asioihin keskittyvillä ei ole mitään mahdollisuutta.

Mietin tässä että aa ja jeesus eivät ehkä mätsää.
Jeesuksessa ei ole yhtään aata
Buddhassa on yksi joten onko sittenkin kyse salaliittosta…
Sivassa on myös yksi ja monissa intian olennoissa varmaan useitakin…olen jäljillä.
Miettikää nyt vähän…montako aata on allahissa? no kaksi tietty.
AA onkin islamilaisten salapunosjuonikkuusjuttu ja huh, miten se saa sydämen pomppimaan.
APUA:APUVA:::

Vaalituloksesta sen verran ja pyydän modepodea olemaan ymmärtäväinen kun tämä ei ehkä ollut
ihan etiketin mukaista taas: tällä hetkellä olen antanut kolme ääntä Jeesukselle. Se tapahtuu näin:
menee tuon ketjun alkuun kirjautumatta ja luultavasti aina kun menee eri koneella saa äänestää.
Jostain syystä sain äänestää kakiskin kertaa samalla koneella. Joten vilpillä J nyt on johtonsa ansainnut.
Pahoittelen ilkikurisuuttani :blush:

Vai vielä fuskua mukana.
Tämähän alkaa pian muistuttamaan niitä diktatuurimaiden äänestyksiä joissa ei muutenkaan ole tarjolla kuin yksi vaihtoehto ja senkin varmistamiseksi vielä äänestysprosentti on pitkälle toistasataa.

Hengellinen katsomus voittaa tämän ilman muuta, tuskin kukaan haluaa edes lyödä kanssani vetoa?

^ ajattelinkin että ymmärrät vitsin. :slight_smile:
Mutta olihan ketjun aloituskin ehkä -einiinvakavasti otettava- toisaalta?

Vaikea sanoa muista, mutta itselleni on monesti hankalinta nauraa itselleni ja
samalla se saattaa olla eniten tarpeellista toisinaan.
Ehkei huumoriani ole helppo ymmärtää…varsinkin kun olen paljon niin helvatan
tosissani.
Että semmosta…hyvää tätä päivää hyvän tämän yön jälkeen kaikelle kansalle.

Oli ihan mukava pikkujouluntapainen ja jatkoillanvietto. Helposti noissa meluisissa
baareissa väsähtää ja päähän alkaa särkeä, mutta mukava taas olla toisinaan
mukana noissakin.
Ei ollut aa tai uskonnot mukana, mutta niistäkin juttua pidettiin. Ihan sopuisasti
mielestäni, vaikka aivan erilaisia näkemykset olivatkin.

Jeesus on voittamassa äänestyksen, mutta voidaanko spekuloida että kyseessä olisivat niin sanotut protestiäänet? Jeesuhan ei ole tehnyt kovin suurta kampanjaa tällä foorumilla, ja väittäisin että jopa yllätyshaastajat Lemmy Kilmister ja Joulupukki ovat tykätympiä foorumilla.

Mutta jos Jeesus voittaa, onko meillä jo tiedossa, ketkä kolme viisasta miestä lähetämme viemään hänelle onnitteluja, kultaa ja mirhamia? :question:

Minä en tykkää ns. staroista jotka kohtelevat huonosti tavallisia ihmisiä. Minusta sellainen on raukkamaista ja halveksittavaa.

lansi-savo.fi/uutiset/kulttuuri … 3579b7c596