AA vai ei?

Tässä teille ihan ikioma palsta missä saatte purkaa niin paljo ku huvittaa, ilman et tarttee mennä muitten arealle kinastelemaan ja samalla unohtaa kyseinen ihminen täysin joka on keskustelunsa aloittanut varovin askelin.

Itse en ota kantaa koko aa-liikkeeseen enkä muihinkaan henkimaailman juttuihin, mutten myöskään hauku niitä muitten sivuilla! Joten antaa palaa “te kokeneemmat selviytyjät”.

Ehdotuksesi on hyvä ja kannatettava.
Jospa pidetäänkin AA-asiat tässä ketjussa ja muissa jutellaan niistä kaikista muista.

AA:ssa on paljon raittiita ihmisä, ja paljon mukaviakin ihmisä. Tunnen monia AA:n toimintaan aktiivisesti osallistuvia ja oikeastaan he ovat kaikki ihan mukavia ihmisiä.

AA:n ohjelma, koko ideologia on aivan vastakkainen kuin minun maailmankatsomukseni, mutta se ei tietenkään todista millään tavalla että se olisi niisä peruskysymyksissään sen enempää väärässä kuin oikeassakaan.

Kiitos hyvästä ketjusta. Palaan asiaan kun minulle tulee mieleen lisää sanottavaa AA:han liittyen.

p.s. henkilökohtaisella tasolla olen tuntenut AA:n tarjonnasta itselleni sopivaksi yhden AA-paikallisyhdistyksen omistaman kesämökin käytön. Aivan kohtuuhinnalla se on ollut käytettävissä, ja siihen liittyvät oheistoiminnotkin sitten menevät siinä sivussa. Siitäkin huolimatta että sitä ideologista toimintaa hiukan vierastan.

No jos tällainen ketju oikeasti palvelee joitakin tavalla, jota en jostain syystä niele silloin kun asioista keskustellaan muiten sivuilla, niin hyvä.

Itselläni ei ole kokemusta aa:sta sen kummemmin kuin muistakaan ryhmistä. Olen ollut juomatta useita kuukausiakin ihan vain sen takia etten ole halunnut juoda. Itse viinapirua en ole pystynyt täysin selättämään mut enempi mulle on ollut tukena se, ettei ole tarvinnut katsella muitten juomista sivusta mikäli en ole halunnut ja tuntea suht raittiita ihmisiä joilla ei ole mitään pakkomiellettä juoda.

Mut joo, AA varmasti auttanut miljoonia ihmisiä ympäri maailmaa, silti en katso sitä sellaiseksi vaihtoehdoksi että siitä täytyy kinastella sellaisten ihmisten sivuilla, joilla ei ole asiasta pienintäkään hajua ja eivät ole itse halukkaita istuntoihin menemään. Siinä syy miksi ajattelin et täällä voivat vapaasti jakaa kokemuksiaan ja kokemattomuuttaan kaikki halukkaat, pilaamatta toisten palstoja ja heidän ehkä aivan eri näkökohdasta yrittämistä tavoitella raittiutta/ juomattomuutta.

Ei kun tehdään niin, että perustetaan yksi ketju sitä varten että siinä voi keskustella kaikesta muusta paitsi AA:sta. Kaikissa muissa ketjuissa voi sitten vapaasti mainita myös monta ihmistä auttaneesta AA:sta kin.

Voi pyhä jysäys näitä älynväläyksiä. Jos ei alkoholin lopettamista käsittelevällä palstalla kestä mainintaa AA:sta, niin on väärällä palstalla. :open_mouth:

Niin. Ehkä se riittäisi.

Mutta jospa sekin olisi jonkun mielestä liikaa?

Mainita ja keskustella on aivan eri asia kuin väitellä, kinata ja jopa haukkua siinä määrin, et modaattori joutuu poistamaan tekstejä!!

Tottakai AA on hyväksi monelle ja auttanut helvetin monia alkoholisteja ja siitä on siksi aihettakin keskustella ja joskus jopa ehdottaakin tutustumaan. Mut noitten tiettyjen väittelijöiden takia keksin tän lähinnä vitsinä ja osittain vittuiluna, kun ei tunnu menevän oikeen millään jakeluun se, et siitä PAASAAMINEN, tappelu ja jatkuva kinastelu on vähintäänkin todella ahdistavaa, mulle ja monelle monelle muulle.

Luullakseni ongelma onkin siinä että kaikki kirjoittajat eivät ole samaa mieltä siitä, voiko erilaisista ideologioista ja maailmankatsomuksista (muistakin kuin AA) olla myös eri mieltä.

Muut järjestöt eivät näytä olevan läheskään yhtä aktiivisia mainostamaan omia ohjelmiaan, eivätkä myöskään yhtä herkkähipiäisiä julistusten arvioinnin suhteen.

Mieluummin toki keskustelen ihmisten kanssa asioista kuin järjestöistä ja niiden ohjelmista.

Järjestöillä kun on omat sivustonsa, ja ne jotka keskustelua sallivat, sallivat sen myös verkkojulkaisuissaan.

Mutta, ei tässäkään ketjussa minusta mitään vikaa ole.
Odotan mielenkiinnolla jos joku perustaisi ketjun vaikka A-kiltojen liitosta, EHYT ry:stä, Raittiuden ystävistä jne.

Osallistun aivan varmasti niidenkin tavoitteista ja ohjelmista käytävään keskusteluun -eivät nekään aivan outoja ole.

Tappelu ja henkilökohtaiset haukkumiset, solvaukset, nimittely, henkilökohtaisuuksiin meneminen yleensäkään ei tietenkään kuulu vuorovaikutukseen, mutta näkyy kovin usein sille puolelle lipsahtavan. Eipä ole montaa päivää siitä kun minut määriteltiin vainoharhaiseksi -ja lievempiä henkilöönkäyviä lausuntoja on ryöpynnyt täälläoloni aikana ihan riittämiin.

Mutta, miten sitten pidetään keskustelu asiatasolla eikä mennä niihin henkilökohtaisuuksiin? Siinä voisi olla miettimistä.

Ja se, et sama ryhmä ottaa kerta toisensa perään aina jonkun uuden tulokkaan tervetulleeksi, sitten neuvotaan, ehdoitellaan ja kerrotaan omista kokemuksista. Sit alkaa tapahtumaan; kyseisen uuden tulokkaan sivu onkin se juuri odotettu “väylä”, missä pääsee purkamaan omaa pahaa oloaan ja taas kerran, samojen naamojen kesken!
Siksi kyseenalaistan täällä monenkin pitkään juomatta olleen onnelisuuden, koska teksti on ainakin kaukana tyyneydestä ja onnen tunteista…eli todella surkeaa kuvaa antavaa olla kuivilla, juomatta, ihan mitä tahansa. Jos ovat raitistuneet omasta mielestään, on tilalle tullut toinen riippuvuus, meinaan nettiin purkaminen vaikka vois yhtä hyvin huutaa täysiä kurkku suorana yksin jonkin aikaa ja hakata päätä seinään pari kertaa, niin ehkä tekstikin täällä olisi sen jälkeen hieman toisenlaista.

Ennen ku joku ehtii kysymään, et mitä hittoa mä täällä sivustoilla sitten teen jos näin ottaa päähän, niin täällä on todella paljon myös fiksua ja hyvin kannustavaa tekstiä. On ilo lukea joittenkin vilpittömiä onnistumisia ilman että siihen täytyy sotkea mukaan kasa kyynisyyttä ja katkeruutta, toisinaan myös epäonnistumisista huolimatta. Kiitos heille :slight_smile:

Moi,

Kun tuota AA:ta niin kovasti solvataan, niin kysyisin.

Onko muita vertaistukiryhmiä olemassa kuin AA:n järjestämät (Helsinki) ?

Ei minuakaan nuo tietyt asiat AA:ssa innosta, mutta jos ei ole muuta ole, niin marssin sellaiseen tänään.

Alko ja kulmakuppiloiden “vertaistuki ryhmät” vie mut enneaikaisesti hautaan.

Nimin: Keskiviikkona katkolta.

Terve.

Ei minuakaan tietyt asiat AA:ssa innosta, mutta kyllä minä sieltä silti tukea raittiudelleni sain ja saan.

Suhtaudunkin AA:han vähän niin kuin seisovan pöydän tarjontaan, sielä on vähän jokaiselle jotakin ja se mistä itse ei niin välitä voi jättää vähemmälle huomiolle, kyllä ne kelpaa jollekin toiselle. Ottaa itelle ne asiat jotka maistuu ja auttaa.

T. Prossa

Kyllä ainakin omalla paikkakunnalla A-klinikka järjestää vertaistukiryhmiä. Käyn AA:n lisäksi niissäkin. Jos kerran olet tosissasi sen suhteen, että Alkosta ja kulmakuppiloista haluat päästä eroon, niin mikset kokeilisi aluksi useampia eri vaihtoehtoja esim. AA-ryhmiä, A-klinikan vertaistukea tai A-kiltaa. Ainakin sillä konstilla pitäisi löytää se oma juttunsa. A-killasta mulla ei ole juuri tietoa, mutta olen kuullut, että sekin järjestää jotain toimintaa. Varmaan joku osaa täällä kertoa A-killan toimintatavoista enemmän.

^ Joo, Helsingin A-kilta pitää päämajaansa Malmilla, ja niillä on monenlaista toimintaa. helsinginakilta.fi/
Lisäksi on ainakin Stop Huumeille ry. Pasilassa, jossa nimestään huolimatta käy myös alkoholisteja.

Kunnan ylläpitämissä matalan kynnyksen päihteettömissä päivätoimintapaikoissa, kuten Villa Sture (Sturenkatu 12) ja Vesteri (Mechelininkatu 46) on monenlaisia ryhmiä. Nuo saattaa tosin heinäkuussa olla kiinni, mutta toiminta jatkuu elokuussa.
Sitten on nuo Oskunkin mainitsemat A-klinikoiden ja muiden päihdeklinikoiden ryhmät. Ryhmätoimintaa on siis etenkin pk-seudulla tarjolla vaikka minkälaista.

Paikkakunnittain vertaistukiryhmät ovat varmasti erilaisia niin tyyliltään kuin porukaltaan. Omakohtaista kokemusta ei ole kuin tästä oman paikkakunnan A-klinikan vertaistukiryhmästä. Jos lähdetään vertaamaan tätä kyseistä vertaistukiryhmää AA-ryhmään, niin seuraavia eroavaisuuksia löytyy.

Vertaistukiryhmässä jutellaan enemmänkin porukan kesken, vaikka sielläkin on kiertävä puheenvuoronsa kuten AA:ssa, niin vertaistukiryhmässä saa heittää kommentteja toisenkin puheenvuoron aikana ja täten se poikii keskustelua yhdessä muittenkin paikallaolijoiden osalta. AA-ryhmässä toisen puheenvuoroa ei saa keskeyttää, eikä huudella mitään välikommentteja.

AA-ryhmässä kannustetaan täysraittiuteen “ei pisaraakaan”- periaatteella ja noudatetaan 12 askeleen ohjelmaa. Vertaistukiryhmässäkin kannustetaan myös täysraittiuteen, mutta “hyväksytään” myös jos on aikomus vähentääkin juomista tai kokeilla kohtuukäyttöä.

AA-ryhmän palaverit etenee usein kaavamaisessa järjestyksessä tai teemoittain. Esimerkiksi jos tänään on ollut aiheena Kolmas askel, niin ensi kerralla on Neljäs askel. Sama pätee myös perinteisiin, joita on kanssa 12 kuten askeleitakin. Täälläpäin tapana on kuukauden ekassa palaverissa lukea aina joku perinne. Poikkeuksena on se, että jos tulee uusi tulokas, niin silloin käydään läpi aina Ensimmäinen askel. Vertaistukiryhmässä ei ole tiettyä kaavaa mitä noudatetaan. Aika pitkälti se on juuri porukassa keskustelua paitsi sitten, jos ryhmän vetäjällä on joku oma aihe mielessä, jota käydään läpi. Esimerkiksi heitetään ilmaan kysymys “Millaisena toivoisit näkeväsi itsesi kahden vuoden päästä?”.

Tässä olen pyrkinyt antamaan puolueettoman näkemykseni miten itse koen eroavaisuudet. Mielipiteet ovat sitten asia erikseen, jotka ovat jokaisen henkilökohtaisia. Ei raittiudessa ole yhtä ainoaa oikeaa ja ehdotonta ratkaisua, vaan se on ihan freestyle-meininkiä ja jotkut kokee jonkun toisen asian paremmaksi itselleen raittiuden kannalta. Ainoa yhdistävä tekijä näissä on alkoholismi. Eli samassa veneessä kaikki ollaan käytännössä.

Minun juttuni ovat AA-ryhmät ja on se sanomattakin selvää, koska en niissä muuten joka päivä kävisi. Syynä on se, koska siellä saa rauhassa puhua ilman, että joku murjaisee jonkun vitsin väliin ja itsellä silloin helposti katkeaa ajatus, että mitä sitä oli oikein puhumassa. Huumoria toki pitää olla ja monella se auttaa omaan raittiuteen myös itselläni, mutta omakohtaisesti huumorin viljely tapahtuu sitten omalla puheevuorolla. Itse puhun aika vakavissani omasta tilanteestani alkoholin suhteen ja siitä mikä mieltä milloinkin painaa. Mikäli tulee vanhojen kokemusten pohjalta joku hauska juttu mieleen, niin sitten sanon sen, mutta ei mulla ole mikään tavoite, että pääsen kertomaan päivän parhaimman vitsin jolle kaikki nauraa, koska kuitenkin vakavasta sairaudesta on kyse. Vertaistukiryhmä on täällä päin kerran viikossa ja minun mielestä se on ihan piristävää vaihtelua, koska on se kiva olla välillä rennollakin mielellä liikenteessä ja jutella ohessa niitä näitäkin. Tämän paikkakunnan porukat mitä käy tuossa vertaistuessa ja AA-ryhmissä, niin AA-ryhmissä on enemmän sitä porukkaa joka ottaa asian tosissaan ja valitettavasti vertaistukiryhmässä on sitä sakkia, joka ei ota raittiutta tosissaan, mutta se on heidän valintansa, enkä lähde tuomitsemaan sillä perusteella. Lainaus Raamatusta “Kuinka näet rikan, joka on veljesi silmässä, mutta et huomaa malkaa omassa silmässäsi?” Tahdon sanoa tuolla lainauksella sitä, ettei pelkkä ryhmissä käyminen tee ketään autuaaksi, vaan kyse on vain ja ainoastaan omasta asenteesta. Päivä kerrallaan on paras tapa mielestäni ottaa asia ja olla onnellinen, että on tänään ollut selvinpäin. Koskaan ei tiedä mitä seuraava päivä tuo tullessaan. Minäkin voin olla huomenna kanttuvei jossain baarissa, vaikka käyn AA:ssa, mutta se ei tietenkään ole pyrkimykseni, vaan avoimin mielin ja rauhaksin katsotaan tulevaisuutta eteenpäin.

Paikkakunnittain vertaistukiryhmät ovat varmasti erilaisia niin tyyliltään kuin porukaltaan. Omakohtaista kokemusta ei ole kuin tästä oman paikkakunnan A-klinikan vertaistukiryhmästä. Jos lähdetään vertaamaan tätä kyseistä vertaistukiryhmää AA-ryhmään, niin seuraavia eroavaisuuksia löytyy.

Vertaistukiryhmässä jutellaan enemmänkin porukan kesken, vaikka sielläkin on kiertävä puheenvuoronsa kuten AA:ssa, niin vertaistukiryhmässä saa heittää kommentteja toisenkin puheenvuoron aikana ja täten se poikii keskustelua yhdessä muittenkin paikallaolijoiden osalta. AA-ryhmässä toisen puheenvuoroa ei saa keskeyttää, eikä huudella mitään välikommentteja.

AA-ryhmässä kannustetaan täysraittiuteen “ei pisaraakaan”- periaatteella ja noudatetaan 12 askeleen ohjelmaa. Vertaistukiryhmässäkin kannustetaan myös täysraittiuteen, mutta “hyväksytään” myös jos on aikomus vähentääkin juomista tai kokeilla kohtuukäyttöä.

AA-ryhmän palaverit etenee usein kaavamaisessa järjestyksessä tai teemoittain. Esimerkiksi jos tänään on ollut aiheena Kolmas askel, niin ensi kerralla on Neljäs askel. Sama pätee myös perinteisiin, joita on kanssa 12 kuten askeleitakin. Täälläpäin tapana on kuukauden ekassa palaverissa lukea aina joku perinne. Poikkeuksena on se, että jos tulee uusi tulokas, niin silloin käydään läpi aina Ensimmäinen askel. Vertaistukiryhmässä ei ole tiettyä kaavaa mitä noudatetaan. Aika pitkälti se on juuri porukassa keskustelua paitsi sitten, jos ryhmän vetäjällä on joku oma aihe mielessä, jota käydään läpi. Esimerkiksi heitetään ilmaan kysymys “Millaisena toivoisit näkeväsi itsesi kahden vuoden päästä?”.

Tässä olen pyrkinyt antamaan puolueettoman näkemykseni miten itse koen eroavaisuudet. Mielipiteet ovat sitten asia erikseen, jotka ovat jokaisen henkilökohtaisia. Ei raittiudessa ole yhtä ainoaa oikeaa ja ehdotonta ratkaisua, vaan se on ihan freestyle-meininkiä ja jotkut kokee jonkun toisen asian paremmaksi itselleen raittiuden kannalta. Ainoa yhdistävä tekijä näissä on alkoholismi. Eli samassa veneessä kaikki ollaan käytännössä.

Minun juttuni ovat AA-ryhmät ja on se sanomattakin selvää, koska en niissä muuten joka päivä kävisi. Syynä on se, koska siellä saa rauhassa puhua ilman, että joku murjaisee jonkun vitsin väliin ja itsellä silloin helposti katkeaa ajatus, että mitä sitä oli oikein puhumassa. Huumoria toki pitää olla ja monella se auttaa omaan raittiuteen myös itselläni, mutta omakohtaisesti huumorin viljely tapahtuu sitten omalla puheevuorolla. Itse puhun aika vakavissani omasta tilanteestani alkoholin suhteen ja siitä mikä mieltä milloinkin painaa. Mikäli tulee vanhojen kokemusten pohjalta joku hauska juttu mieleen, niin sitten sanon sen, mutta ei mulla ole mikään tavoite, että pääsen kertomaan päivän parhaimman vitsin jolle kaikki nauraa, koska kuitenkin vakavasta sairaudesta on kyse. Vertaistukiryhmä on täällä päin kerran viikossa ja minun mielestä se on ihan piristävää vaihtelua, koska on se kiva olla välillä rennollakin mielellä liikenteessä ja jutella ohessa niitä näitäkin. Tämän paikkakunnan porukat mitä käy tuossa vertaistuessa ja AA-ryhmissä, niin AA-ryhmissä on enemmän sitä porukkaa joka ottaa asian tosissaan ja valitettavasti vertaistukiryhmässä on sitä sakkia, joka ei ota raittiutta tosissaan, mutta se on heidän valintansa, enkä lähde tuomitsemaan sillä perusteella. Lainaus Raamatusta “Kuinka näet rikan, joka on veljesi silmässä, mutta et huomaa malkaa omassa silmässäsi?” Tahdon sanoa tuolla lainauksella sitä, ettei pelkkä ryhmissä käyminen tee ketään autuaaksi, vaan kyse on vain ja ainoastaan omasta asenteesta. Päivä kerrallaan on paras tapa mielestäni ottaa asia ja olla onnellinen, että on tänään ollut selvinpäin. Koskaan ei tiedä mitä seuraava päivä tuo tullessaan. Minäkin voin olla huomenna kanttuvei jossain baarissa, vaikka käyn AA:ssa, mutta se ei tietenkään ole pyrkimykseni, vaan avoimin mielin ja rauhaksin katsotaan tulevaisuutta eteenpäin.

Tämä oli muuten hyvä vertaus.

Moi,

Korkkasin sitten tänään AA kerhon, koska tuntui, että pää hajoaa kaikesta läheisten tuesta. Kaikki kiitos heille.

Oli tuso huojentavaa, kun sai istua siellä, kukaan ei arvostellut neuvonut.

Kerrottiin 1 askeleen asiat ja väki kertoi omat tarinansa minä mukaan lukien.

Varsinaisen palaverin jälkeen oli mukavat jälkipulinat.

Tuon palavarin jälkeen tuntui on olisi painosta hävinnyt puolet ja oli vapautunut olo.

Huomenna jonnekin muualle.

Jos tästä nyt jollekin apua on, niin oma neuvo on:

Mene ihan mihin vaan, kunhan menet jonnekkin, ei sulle tyrkytetä mitään.

Nimim: matka jatkuu & Kiitos Raittiista Päivästä !

Se on hieno juttu, että sait asiasta hyvän kokemuksen. :slight_smile:

Mä olen saanut mielekkään elämän 12 askeleen ohjelman myötä.
AA ja NA sopivat mun mielenmaisemaani. Mutta tämä johtunee siitä, että olen läpi elämäni katsellut leffoja ja sarjoja, joiden hahmot käy aa-ryhmissä. Homma on ollut mielestäni aina tosi cool.

Meitä on moneen junaan.

Toi oli kyl ihan paras mitä kuullut vähään aikaan (hymyilee), mut sama se kait on mikä motivoi apua haettaessa jos siitä vain on hyötyä :slight_smile: