Tuli vaan mieleen, alkuperäiseen kysymykseen liittyen, että sanonan ”olen xx ja alkoholisti”, voisi suomentaa muotoon ”olen xx ja olen todennut että omat voimani eivät riitä alkoholia vastaan…”
Jos jättää sanomatta olevansa alkoholisti, tulee sanoneeksi rivien välistä että ei voi ainakaan vielä julistaa etteivätkö omatkin voimat saattaisi riittää… Tulee tavallaan mieleen että tulokas haluaa käyttää AA:ta tukenaan livahtaakseen alkoholista eroon helpointa reittiä, vaikka pääsisi siitä eroon yksinkin. Jokainen osallistuja vetää siitä sitten omat johtopäätöksensä.
Joskus on ollut puhetta että vanhat AA-jäärät eivät aina katso hyvällä sitä että joku uudempi tulokas marssii auvoisaan raittiuteen siloteltua tietä, kun heidän oma tiensä on ollut hirmuisen kivikkoinen, siltojen alta ja paleltumiskuoleman rajoilta raittiuteen, sairaaloiden teho-osastot ja tuskalliset vieroitusoireet kokien…
Kalliolan myllyhoito patistelee AA:han. Kuukauden mittaiseen koulutusohjelmaan kuuluu puolenkymmentä AA-palaveria. Pääkaupunkiseudun palavereissa vierailee siten jatkuvasti kalliolalaisia. Ainakin joskus Kalliolaa nimitettiin AA:n korkeakouluksi tai joksikin… Jonkun kovia kokeneen entisen rappioalkoholistin mielestä kalliolalaiset pääsivät AA:n hoiviin liian helposti. Kateelliseksihan keskiverto suomalainen tuollaisesta tulee…
Tästä olen samaa mieltä. MM on herrasmies ja asiallinen kirjoituksissaan.
Täytynee kuitenkin vielä tarkentaa, että minähän vain ehdotin, että aktiivisesti lopettamiseen liittyvät ketjut olisivat omassa osastossaan ja sitten nuo laajempiin aiheisiin littyvät omissaan. Luultavasti silloin itsekin kirjoittelisin aktiivisemmin noihin yleisaiheisiin. Tottakai pidenpään juomatta olleilla on antaa paljon siitä miten myös pysyä juomatta.
Vaikuttaa siltä kun noita kiukkuilijoita/poistuvia on ilmennyt, että ihmiset ovat unohtaneet tai eivät ole ymmärtäneet, että kun tällaiselle palstalle kirjoittaa, niin voi tulla kaikenlaisia vastauksia. Ei nytkään näissä vastauksissa menty nähdäkseni mitenkään sääntöjen vastaisesti henkilökohtaisiin ominaisuuksiin enkö oikein nymmärtänyt, että mitä niin pahaa oli, että ihan piti poistua…
Lisäksi on ymmärrettävä kommunikointiongelmat ja väärinkäsitykset. Esimerkiksi kun joskus kirjoitin Tipattomasta Tammikuusta niin, joku tulkitsi, että tarkoitin, että se on itsensä pettämistä. Tosiassa olen vain sen verran tarkka määritelmistä, että jos on tipaton niin se myös on sitä, eikä silloin todeta, että teen kuitenkin tämän ja tämän ja ehkä tämän poikkeuksen.
Toinen asia on alkoholismin määritelmä. Nähdäkseni mitään sellaisia objektiivisioa mittareita ei vielä ole esitetty, joilla voitaisiin todeta alkoholismi kuten esim sokeritauti tai syöpä tms. Se on aika lailla sama juttu kuin näissä muissakin mielen diagnooseissa.
Minä tavallaan ymmärrän Vineton purkauksen oikein hyvin. Olkoon Metsänreunan mies miten lupsakka ja korrekti kirjoittaja hyvänsä muuten, niin hänen AA- “kritiikkinsä” ei perustu tosiasioihin, vaan vääristeltyyn mustamaalaukseen. Totta kai disinformaatio ärsyttää, varsinkin jos jatkuu suuressa mitassa useita vuosia.
Tämän voin sanoa melko puolueettomasti, koska en itse AA:ssa enää käy, mutta joskus olen käynyt.
Valheellista mustamaalausta ei oikein voi myöskään perustella mielipiteenvapaudella.
Asiallinen kritiikki asioista on minustakin oikein tervetullutta aina, ja pyrin siihen itsekin monien ilmiöiden kohdalla.
No, minusta se saamasi vastaus Haleylta ei ollut kuitenkaan ihan kauhean asiaton. On täällä joskus ennen pahempaakin nähty. Sitä paitsi siinä oli ihan oikea pointtikin: jos tuntee tarvetta jollekin tietynlaiselle ryhmälle jollaista ei vielä ole, niin sellaisen voi perustaa itse.
Kannattaa kuitenkin ottaa selvää mitä ryhmiä omalla paikkakunnalla jo on, niitä kun voi olla muitakin kuin AA. Esim. A-kilta toimii monilla paikkakunnilla, ja päihdeklinikoilla on ihan ammattilaisten ohjaamia keskusteluryhmiä.
No tästä nyt päästään ihan laajaakin kokonaisuutta koskevaan kysymykseen, eli pystyykö Jumala luomaan niin ison kiven ettei jaksa sitä itse nostaa.
Tai vakavampaan, ikiaikaiseen teodikean ongelmaan: jos Jumala sallii pahuuden ja kärsimyksen, niin hän ei voi olla kokonaan hyvä, tai sitten hän ei ole kaikkivoiva. Uskonnon ja teismin ikiaikainen perusdilemma.
Saattaapi olla, että hiljattain juomisen lopettaneella mieli on aika herkkänä. Loukkkaannutaan helposti? Aikamoista myrskyähän siellä aivoissa tapahtua alkoholin vaikutusten pikkuhiljaa poistuessa. Ärtyisyyttä, unettomuutta, tms. on itse kullakin. Pitkään raittiina olleet eivät ehkä muista…
Ihan hyvä ajatus. Lyhyemmin kai “Olen xx ja voimaton alkoholiin nähden yksin”. Ei kai tästä mitään rakettitiedettä tarvitse tehdä. Jotkut muistaakseni sanovatkin niin. NA:ssa sanotaan jotenkin että “olen puhdas tänään” , joku voi tarkentaa jos en muista oikein.
No en ehkä ajattelisi noin. Tulokkaalle ja aloittelijalle sallitaan paljon poikkeuksia. Tämä “Olen alkoholisti” “I am an alcoholic” “Jag är alkoholist” “Soy alcoholico” etc. on vain yleismaailmallinen tapa ja se laittaa meidät jäsenet muistuttamaan miksi olemme AA-kokouksessa, mikä on se tärkein asia. Vaikka olisit käynyt kuussa, olisit USA:n presidentti, kansainvälinen megaluokan rock-tähti niin AA-kokouksessa olet vain alkoholisti…Huom: kaikki nuo em. henkilöt ovat olleet AA-kokouksessa ja kuussa kävijä oli Edwin “Buzz” Aldrin
Alkoholisti on siis eräänlainen titteli…muita titteleitä ei ole.
Ehkä noin voi joskus tapahtua. Ihmiset ovat vajavaisia. Mutta kyllä jokaisella ihmisellä on elämän tiellään ne omat haasteet ja vaikeudet joita ulkopuolinen ei edes usein näekään.
On kai noitakin katkeroituneita jääriä mutta nykyään vähemmän kuin ennen. Juu…tuo on sitä suomalaista kateutta myös. Mutta suomalaista kateutta on varsinaisesti kun Audilla, ajava vatsakas espoolainen diplomi-insinööri kadehtii siltojen alla Lasolia juovia “kun ne saa sosiaalihuollosta rahaa”… Ainoa kateuden laji maailmassa jossa kadehtitaan huonommin meneviä--
Totta mutta mistä voi tietää miten kellekin vastata ? Aikoinaan vähentäjissä vaaditiin minulta tilannetajua mutta kun kysyin, että mitöhän se nyt tässä meinaa niin selkeää vastausta ei tullut. Hyssytelläkö vain pitäisi ?
Kirjoitan vaikka olen alkoholisti.
Vastaan omalta kohdaltani noihin kysymysmerkkiin loppuviin lauseisiin.
Juominen johti pohjani löytymiseen ja oman voimattomuuteni myöntämiseen.
En osannut odottaa mitään, halusin vain lopettaa juomisen.
Alkoholismi ei voi alkaa uudelleen, se on ja pysyy minussa raittiudestani huolimatta.
Osittain on riippumista, koska mm. taloudelliset vastuut on hoidettava ja ihmissuhteet pyrittävä korjaamaan kuntoon. Nämä eivät ratkea ensimmäisenä raittiina päivänä. Raittiina niistä voi kuitenkin selvitä jossain ajassa ja jollain tavalla.
Elämässäni on useitakin ohjelmia ja oppeja, tärkeinä AA ja kristinusko.
Entinen juoppo, raitistunut alkoholisti on perusluonteensa mukainen, mutta raittius ja edellisen rivin ohjeet vapauttavat alkoholistin olemaan vapaasti muitten kanssa. AA-laisena valitsen osan seuraani ongelmakeskeisesti vertaistuen merkeissä. Silloin olen sekä saavana että antavana osapuolena.
Silloin- tällöin kuulen tai luen ex-alkoholisteista. Tuolloin olen voinut kertoa, että alkoholismi on lääketieteen nykyisen tiedon mukaan krooninen ja etenevä sairaus. Kaikki alkoholinkäyttäjät eivät kuitenkaan ole alkoholisteja.
Niin, hämmästelyni liittyykin siihen että noita kummallisia lausahduksia toistellaan ja tuo tekstinpätkä luetaan ääneen monissa palavereissa. Halveksitaanko omaa älliä, tai ehkä AA-palaveriin osallistujien älliä, vai mistä on kysymys…
Mutta, pitää taas todeta että olen itsekin tullut tietämään että uskomalla (vaikkapa Kaikkivaltiaaseen Jumalaan) pystyy joissakin tapauksissa nostamaan isomman kiven kuin ilman uskoa pystyisi, siltä ainakin vaikuttaa. Pitäneekö sen uskon takia sitten toistella noita epäloogisia lausahduksia, ehkä pitää…
Kun mä menen palaveriin, niin mä kyllä kuuntelen erittäin mielelläni 5. luvun alun, joka siellä aina luetaan.
“Harvoin olemme nähneet sellaisen ihmisen epäonnistuvan, joka…”
Silloin kun olen takaisin AA:han päässyt, olen ollut aina niin romuna ja riekaleina, että siinä ei jumalatkaan teksteissä haittaa yhtään mitään. On ollut aivan sama vaikka hurahtaisi uskoon tai aivan mihin hyvänsä kunhan saisi tuskan ja ahdistuksen pois ja säilyisi hengissä.
Se on kyllä ikävää mikäli Tuikku pahoitti mielensä eikä enää kirjoita. Mutta Tuikulle tiedoksi, että minä kyllä nyt pyydän anteeksi, sillä sitä unohtaa, että ei kaikki ihmiset välttämättä ole joutuneet paneutumaan alkoholista vierottautumiseen ja eivät näinollen tiedä yhtikäs mistään käytännöistä yhtään missään tämän asian tiimoilta. Sorry!
Itse pitäisin täälläkin tärkeimpinä keskustelijoina uudempia ja toivoisin heitä pystyväni
paremmin huomioimaan.
Harmittaa esim. nimim. Tuikun puolesta jos hän jää pois kirjoittelemasta sillä tänne kirjoittelu
saattaa olla monelle varsinkin alkuvaiheessa ilman päihteitä tärkeä tuki.
Vanhemmat kirjoittajat täällä ja vaikkapa vanhemmat jäsenet aa.ssa tai jossakin muussa
vertaisjärjestelmässä luultavasti pärjäävät vähemmälläkin vauhkoamisella. Ainakin
noin olettaisi asian olevan.
Ketjun keskustelu on sitten mennyt samaa vanhaa latua ja paljon olisi sormi syyhynnyt alkaa
vastailemaan muutamille. Onneksi olen pystynyt välttämään sen ja toivottavasti pystyn jatkossakin.
Sellainen olisi vaan oman tärkeyden korostelua ja jos en tuota ole täällä edes oppinut niin voihan¨
…nenä.
Muutamat kommentit ovat mielestäni olleet asiattomia ja niihin ei minun kannata vastata, en pärjää
heille ja he eivät pärjää mulle jos aletaan sotia. On siis luvassa vain häviäjiä ja suurin häviäjä
ehkä se uusin kirjoittaja joka poistuu äkkiä hullujen palstalta.
Mitä nyt koetan selittää ja sanoa…vaikkapa, että toivottavasti Tuikku ja muut jatkavat tänne kirjoittelua
vaikkapa omiin ketjuihinsa ja niihin joissa ei tätä ikuista vääntöä käydä.(siis käyn itse myös, en ole
sen kummempi siinä mielessä).
Aiheen ohi menevistä ketjuista toisinaan pidän ja miksi ne ei täällä voisi olla muiden seassa.
Voi kai sellaiset aika helposti oppia sivuuttamaan jos ne eivät millään tapaa kiinnosta.
Vai alkaisiko laittaa jokaisen kirjoituksen alkuun:olen sh ja alkoholisti, noin sitten oikeuttaisi kaikenlaisen
jaarittelun kuten aa.ssakin usein tapahtuu. Voi puhua eukon poikapuolen tuttavan pyöränpaikkausongelmista
tai käydä jonkinsortin terapiassa. Oikeassa paikassa on kun vain sanoo alkuun maagiset, oikeat sanat.
nojoo, meinaa taas karata asiattomiin.
hyvää iltaa vaan ja pakkasia on pitänyt ja se taas laitattaa puuta uuniin paljon ja yötä myös.
Joo, siinäpä sitä piilovittuilua on seurattu jo useamman vuoden. Keskusteluista kyseisen metsänreunan kanssa ei lopulta sitten kuitenkaan tule yhtään mitään kun esittää hänelle väittämistään aivan selviä kysymyksiä. Alkuun vittuunnuin kovasti kun häiskä paatoksella saarnaa näitä salaliittoteorioitaan AA:sta. Sittemmin lakkasin kokonaan ottamasta kantaa koko äijän jorinoihin, joskus vielä olen esittänyt kysymyksiä, mutta vastauksia en ole saanut kertaakaan. - Sitten alkaa ruikutus kun vittuuntuneena laittaa jonkun kivan kommentin asian tiimoilta. Tosi miehekästä toimintaa!
Tuo ainainen jorina maailmankatsomuksellisista asioista ja arvoista ja ties mistä mitä AA kuulemma kauppaa hätää kärsiville alkoholistireppanoille.
Kun ei edes perkele ole nyt sitten koskaan edes tuonut julki niitä maailmankatsomullisia seikkoja, että mitä ne nyt sitten lopun kaiken hänen mielestään ovat. Keskustele nyt sitten jotain tällaisen kanssa. - Vituttamaan vaan alkaa lopulta.
Paljastais nyt kerrankin tuon salaliittoteorian kokonaisuudessan mitä se sisältää. Varsinkin kiinnostaa, että mitä ovat ne väärät arvot joita AA jäsenilleen kauppaa ohjelmassaan.
AA yrittää kaupitella kristinuskoa. Turhahan tuota on kiistää, fakta mikä fakta. Mutta kun historiaani muistelen niin meillähän oli yhteiskoulussa aamuhartaudet ja uskontotunnit pakollisina, tuo AA:n uskontojulistus on siihen nähden pelkkää hyttysen ininää, minulle ainakin (ja edellä jo mainitsin että vanhempanikin yrittivät käännyttää minua sen minkä ehtivät).
Mutta silti on myönnettävä että hömpältä ja hurahtaneeltahan se AA:nkin julistus tuntuu.
Tästä huolimatta on pakko todeta reaaliteetit: Jokin pitää AA:n elinvoimaisena, joko tuo jumalusko tai jokin muu seikka. Muut, uskonnottomat, saman teeman keskusteluryhmät eivät ole ainakaan tähän mennessä menestyneet läheskään yhtä hyvin.
Alkuperäiseen kysymykseen, että miksi puheenvuoronsa aluksi on tavanomaista sanoa olevansa alkoholisti, ja vastaavasti epätavallista olla niin sanomatta, vastasinkin jo aikaisemmin. (Jos tähdentää olevansa ei-alkoholisti alkoholistien joukossa, niin silloinhan tähdentää olevansa terve sairaiden joukossa… Näinhän saattaa olla, mutta herättääkö se sympatiaa niissä sairaissa, alkoholismiin sairastuneissa?)
Ei yritä kaupata kristinuskoa! AA on riippumaton uskonnoista. Lisäksi AA toimii globaalisti kaikkialla maailmassa ja mm. muslimimaissa ja muualla.
Itse olen ateisti tai ehkä agnostikko hiukan. Mihin sen rajan vetää. En usko henkiolentoihin. Koulutukseni on luonnontieteellinen/tekninen.
Toki AA:n juuret ovat hyvin kristillisessä Oxford-liikkeessä.
Tuohon en ota kantaa. Ymmärrän kyllä sinua.
AA;n perinteet ovat hienoja. Koska olet hyvin fiksu niin toivoisin että katsoisit niitä. Ne ovat pitäneet pystyssä liikkeen yli 80 vuotta. Monet tämänkaltaiset liikkeet ovat hajonneet seikkoihin joita perinteillä on pyritty estämään.
AA antaa foorumin jossa alkoholismista kärsivä löytää vertaisia ja hänen ei tarvitse kamppailla yksin sitä ensimmäistä huikkaa vastaan. Yhden miehen/naisen sodilla harvoin on maailmassa onnistuttu missään. Tämä on minun henkilökohtainen näkemys (ja kokemus) asiasta.
En ole sairas vaikka olen alkoholisti. Olen toipunut alkoholisti. Olen juonut alkoholia viimeksi kauan sitten. Mutta jos otan annoksen tänään niin otan suuren riskin joutua samanlaisiin juomakierteisiin kuin aikoinaan. Addiktio on minulla siis tuolla sisällä mutta koteloituneena. Samoin kuin monen allergian laita joita minulla on myös.
Tämä on erittäin harkitsematonta kirjoittelua ja antaa äärimmäisen huonon kuvan. Mitähän joku ryhmään menemistä pohtiva mahtaa tuumata koko tästä ketjusta?
Mielipiteitä voidaan kommentoida, ihmisestä emme tiedä mitään.
^ No, kaikista Plinkin AA-keskusteluista voisi kysyä kyllä että minkähän käsityksen joku ryhmään menemistä harkitseva tästä saa. Varsinkin jos villeimmät ja oudoimmat salaliittoteoriat on pyörineet ketjussa sivutolkulla viesti viestin perään.
Kenenkään yksittäisiä sanomisia ei kuitenkaan kannata oikopäätä laittaa minkään yhteisön syyksi, vaikka se on hyvin yleinen ilmiö nykyajan nettidebateissa. Tyyliin: “tuo puhuu tolleen koska se kuuluu siihen ja siihen porukkaan”. Itsekin törmään tälläiseen toistuvasti, muualla kuin AA:n ja päihdeasioiden äärellä.
Lähinnä herättää kai kysymyksen, että miksi se terve on siellä? Mihin hän hakee apua, vai luuleeko hän tulleensa hoitamaan muita?
Tietysti jos kyseessä on avoryhmä, niin paikalla oleva ei-alkoholisti varmaan myös hieman kertoo itsestään tyyliin “olen alkoholistin läheinen” tai “olen sosiaali- ja terveysalan/päihdetyön opiskelija”.
AA:sta voidaan olla montaa mieltä mutta keskustelijoista täällä me emme tiedä mitään. AA:sta eri mieltä oleminen ei sano ihmisen ihmisyydestä mitään. Ellei ala nimittelemään toisia paskoiksi koska he ovat eivät laula samaa ylistystä?