AA-palaverista

Moi pitkästä aikaa. Hyvin menee, en ole ryypännyt ja muutkin asiat ok.

Tuli mieleen tuo AA ja ne omat kokemukset. Pitää kysyä kun en tiedä:

Onko esittäytyessään ja käyttäessään puheenvuoron pakko sanoa: “Olen xxxxx ja olen alkoholisti”?
Kun itsellä silloin parilla kerralla AA:ssa oli se niin vaikeaa, kun en oikein tiennyt olenko, vai muuten vaan juon joskus liikaa ja mokailen kännissä. Ja haen apua juomiseeni, kun en yksin selviä.
Muistan kyllä sanoneeni olevani alkoholisti, mutta asia ei tuntunut oikealta.
Katsovatko vakkarit pitkään, jos ei myönnä olevansa alkoholisti?

Ei nyt ole itselle ajankohtainen, mutta saattaa tuo asia pitää palaverien kynnyksen korkeana sellaisilla, jotka muuten tuota seuraa ehkä tarvitsisivat ja siitä hyötyisivät.

Ei mulla muuta. Laittakaa lämmintä päälle, kun meette ulos. Siellä on kylymä!
kk

En mä ole kyllä koskaan kuullut, että tuolla sanonnalla olisi aloitettava puheenvuoro tai esiteltävä itsensä. Tää Kapteeni koukun maininta taitaa olla ensimmäinen kerta kun asiasta kuulen. Tietysti mikäli kyseessä on joku vanhan kaartin körttäpopula, niin sellaistakin voidaan odottaa uudelta tulokkaalta.

Hyvä kysymys Koukulta.
Raitista päivää muutenkin kuin kelien puolesta.

Joskus kuulin erään vanhemman jäsenen sanovan, että ainakin avopalaverissa on hyvä mainita, missä ominaisuudessa on kokouksessa. Siellähän voi olla myös läheistensä juomisesta kärsiviä tai esim terveydenhoidon ihmisiä tutustumassa ryhmien toimintaan.
Itse mainitsen puheenvuoroni aluksi olevani alkoholisti. Se muistuttaa minua sairauteni kroonisesta luonteesta, samalla ilmoitan kuuluvani porukkaan ja pyrkiväni toimimaan itseni ja yhteisöni hyväksi. Hyväksyn myös, että kuka tahansa apua pyytävä ja juomisestaan kärsivä voi tulla mukaan, vaikka ei sanoisikaan olevansa alkoholisti. Ja kuka tahansa voi aina erota yksinkertaisesti jäämällä pois kokouksista. Toisaalta 12 askelta voi tutkia ja soveltaa elämäänsä ihan yksikseenkin kuka tahansa, onpa alkoholisti tai ei.

Ryhmissä jaamme kokemuksemme, voimamme ja toivomme

Kun oikein mietin miten menin kokoukseen niin enpä tainnut alussa sanoa yhtään mitään. kyllähän minulle selitettiin, että kuuluu sanoa, että olen alkoholisti niin siten tulee tunne, että kuulun tähän porukkaan.
Minullahan oli alkoholismista se käsitys aikoinaan, että vain ns.kassialma on naispuolinen holisti, joku joka juo joka päivä ja paljon ja elää jossain murjussa. Minä join keskellä viikkoa ja viikonloput meni usein humalassa kokonaan, sunnuntaina päätä selvitin. Mutta silti, kun kuuntelin toisten kauhukertomuksia juomisesta ja tekemisiä niin enhän minä ollut vielä ollenkaan siinä pisteessä. Onneksi minulla oli tukihenkilö ryhmässä, joka sitten rauhoitteli minua ja sanoi, ettei kaikkien tarvi mennä liian alas, sieltä et ehkä edes selviä pois, koska jo nyt juot noin paljon ja kärsit siitä.
Eihän se mikään kunnia-asia ole sanoa itseään alkoholistiksi. Mutta sanon sen näissä paikoissa missä ollaan tämän asian äärellä hakemassa apua ja tukea. Tietenkin läheiset ja suku muistaa juopon minäni toilailut ja joskus tunnen että olen kait aikamoinen naurun aihe. Mutta silti. Nyt on nyt. Tänään en juo alkoholia, enkä ole tainnut vähään aikaan sitä juodakaan :slight_smile:

Olen Vinetto ja alkoholisti. En tiedä onko AA-teksteissä missään mainintaa että tuolla tavalla olisi juuri sanottava. Se on vain yleismaailmallinen tapa AA:ssa. Jos ei se alussa tunnu luontevalta niin voit sanoa että olen “Koukku ja AA:n jäsen” tms.

Sanomalla että olen “Vinetto ja alkoholisti” annan ymmärtää että olen alkoholisti siinä merkityksessä miten alkoholismi määritellään ns. Isossa kirjassa eli teoksessa Nimettömät Alkoholistit eli olen henkilö joka huolimatta usean vuosikymmenen raittiudesta ei voi juoda pisaraakaan alkoholia vaarantamatta koko elämäänsä! En esiinnyt alkoholistina muualla kuin niiden henkilöiden parissa joiden voin olettaa tuntevan tuon AA:n perusteoksen sisällön. Muissa piireissä olen lähinnä mies joka ei juon alkoholia enää.

Katsotaanko minut AA:sta eronneeksi kun en ole pitkään aikaan käynyt palaverissa?

Ei katsota. AA ei pidä mitään rekistereitä eikä jäsenluetteloita virallisesti.

Hyvä olisi ns. liittyö johonkin ryhmään sillä muuten jää helposti tuuliajolle. Ryhmään liittyminen käy helposti ja yleensä merkitään oma nimi ja raitistumispäivämäärä johonkin vihkoseen tai vieraskirjan takakanteen jne. Sitten sinulla on ns. oma kotiryhmä ja voit osallistua ryhmän asiapalaveriin.

AA:n nettisivulla kysymys osiossa sanotaan näin:

Tuon perusteella ei pitäisi olla tarpeen sanoa olevansa alkoholisti. Ja minä ymmärrän hyvin tuon, että ei sitä termiä haluaisi käyttääkään itsestään. Monelle sellaiselle joka haluaa lopettaa se voi tuntua vieraalta. Etenkin jos siinä isossa kirjassa määritellään alkoholisti kuten Vinetto kirjoitti:
olen henkilö joka huolimatta usean vuosikymmenen raittiudesta ei voi juoda pisaraakaan alkoholia vaarantamatta koko elämäänsä

Monen mittapuun mukaan minua varmaan voisi pitää alkoholistina, mutta tuon ei. En vaaranna koko elämääni jos juon pisarankin. Eikä varmaan Koukkukaan.

Olen Vineton ja lukemattomien muiden kanssa täysin samaa mieltä tuosta elämän vaarantamisasiasta, mikäli nauttisiin lasillisenkin olutta. Sen on niin miljoonaan kertaan käytännössä testattu. - Toivon etten enää sortuisi siihen pirulliseen ansaan, että alkaisin ajattelemaan toisin. Tietysti tämä ei koske kaikkia alkoholin suurkuluttajia. Itse olen omassa elämässäni tämän kyllä perusteellisesti testannut käytännössä ja tiedän, että minun kohdallani alkoholin nauttiminen ei tule kysymykseenkään.

"Perheenjäsenet tai läheiset ystävät ovat tervetulleita avoimiin kokouksiin. Suljettuihin kokouksiin ovat tervetulleita vain alkoholistit.
AA:n avoimet kokoukset ja tiedotustilaisuudet ovat kokouksia, joihin kuka tahansa voi ottaa osaa, olipa hän alkoholisti, tai ei. Ainoa mihin hänet velvoitetaan, on, ettei hän paljasta AA:n jäsenten nimiä kokouksen ulkopuolella.

Puhujiksi pyritään samalla saamaan henkilöitä, jotka edustavat eri olosuhteissa kehittynyttä ja eri tavoin ilmennyttä alkoholistista juomista. Kokouksen päätteeksi on tavallisesti vapaata yhdessäoloa ja keskustelua.

Suljettuun kokoukseen, AA-palaveriin, saavat osallistua vain alkoholistit. Suljetun kokouksen tarkoituksena on tarjota AA:n jäsenille tilaisuus keskustella määrätyistä heidän alkoholismiinsa liittyvistä vaiheista, joita voivat ymmärtää vain toiset alkoholistit. Nämä kokoukset ovat yleensä mahdollisimman epävirallisia, ja jokaisen jäsenen toivotaan osallistuvan keskusteluun.

Suljetut kokoukset ovat erittäin tärkeitä uudelle jäsenelle, koska hänellä on niissä tilaisuus tehdä kysymyksiä asioista, jotka häntä painavat, ja oppia pidempään raittiina olleiden jäsenten kokemuksista."
Suomen AA määrittelee asian näin sivuillaan.

Menin siis yhteen AA:n kokoukseen, suljetuiksi kokouksiksiko niitä kutsutaan? Kävin muutaman kerran, en puhunut, mutta tauolla minua jututettiin ja kerroin tarinaani samaan tapaan kuin täällä plinkissäkin. Minulle sanottiin ystävällisesti, että jos en ole alkoholisti, mutta kiinnostunut AA:n toiminnasta ja haluan miettiä omaa suhtautumista alkoholiin, olen tervetullut avoimiin kokouksiin ja kerrottiin, milloin niitä on siinä kaupungissa ja missä jne.

Kerrottakoon, etten asu Suomessa. Voi hyvinkin olla vähän eri käytäntöjä eri maissa. Senkin ymmärrä n täysin ja hyväksyn jo seuran nimenkin mukaisesti, jos kokoukset on tarkoitettu vain itsensä alkoholistiksi luokitteleville.

Sama juttu. Tismalleen olen tämän saman todennut. Katsonut tulevaisuuttani silmiin aikakoneella, ei hyvältä näyttänyt syrjäytyneenä juopotella ja odotella määränpään viimeistä askelta. “Ei pisaraakaan” on tieni.

Ei tuo liene missään ryhmässä tarpeellista sanoa olevansa sitä tai tätä uudelle ihmiselle ja
en kyllä tajua miksi on kauemmin käyneellekkään.

Itselleni on joskus tullut mieleen,että toisinaan tuo tuntuu olevan tärkeintä sanoa nimensä ja julistautua
alkoholistiksi, ainakin joillekkin intoilijoille, ja en sitä pysty varmaan milloinkaan käsittämään.

Luulisi olevan ihan sama mikä sanoo olevansa jos noista ryhmistä jotain apua kokee saavansa ja
haluaa niissä käydä eikä tarkoituksella häiritse muiden tapaa olla.
Johonkin pelkoon ja fanaattisuuteen tuollainen mielestäni viittaa.

Kaikenlaisia neuvoja ja ohjeita voi myös saada ja neuvojat saattavat olla kaikenlaisia.
Eli jos ryhmiin tuntee halua mennä, olisi hyvä jos voisi tutustua monenlaisiin ihmisiin ja ryhmiin.

En halua mainostaa, mutta noiden ryhmien tiedän voivan olla avuksi useille ja on ikävää jos
tulee este mennä vaikkapa väärinkäsityksen tai yden siellä olleen sanomisten vuoksi

“Hei, olen Kaisu, alkoholisti.” “Hei Kaisu, tervetuloa joukkoon…”

Sketsien luoma kuva?

Joo… täällä maailmankolkassa, jossa asun, on kai just noin.
Suomessa puhaltavat rennommat tuulet. Hyvä niin :slight_smile:

Minulla on kokemusta ja tietämystä aika vähän, vain vähän toistasataa palaveria, harvakseltaan, kymmenessä vuodessa. Mitä heiveröisempi kokemus, sitä vankempi itsevarmuus, sanotaan, joten voin vielä hyvin laukoa ainoita totuuksia, kuten seuraavassa:

AA on ristiriitainen yhdistys jo lähtökohdiltaan koska se on nimensä mukaan alkoholisteille tarkoitettu yhdistys, mutta sääntöjensä mukaan se on kaikille raittiina olemista tavoitteleville tarkoitettu yhdistys. (3. perinne sanoo tämän aivan selvästi, ja Suomen AA kirjoittaa siis tämän vastaisesti, että AA palaverit olisivat vain alkoholisteille tarkoitettuja.)

Tuossa tarkoitetaan nimenomaan AA:n omaa määritelmää alkoholistista (jotakuinkin tähän tapaan - henkilö joka on sairastunut parantumattomaan hermosolutason sairauteen, alkoholismiin, ja ei siksi kykene säätelemään alkoholinkäyttöään sitä nautittuaan).

Koska AA on alkoholistien yhdistys, on alkoholistiksi itsensä nimittäminen tietynlaista virran mukana sopuisasti ajelehtimista, kun taas muunlainen itsensä esittely voidaan tulkita erikoisuuden tavoitteluksi, itsensä valokeilaan nostamiseksi, jermuiluksi, provokaatioksi, tai joksikin muuksi poikkeavuuden tavoitteluksi. Kukin kuulija toki tekee tulkinnat omalla tavallaan.

Oli miten oli, haluan mainita lopuksi että AA saattaa olla hyvä apu jos tavoitteena on ihan vaan päästä viinasta eroon.

Haley kirjoitti

Hei, kiva kun otit tämän tärkeän asian esiin. Oletkin saanut monta asiaa valaisevaa kirjoitusta.
Kun kukaan ei voi erottaa AA:sta, on siitä erottava itse eli sinä päätät omasta jäsenyydestäsi. Suomessa on ryhmillä käytäntönä, että palavereissa ollaan häiritsemättä tilaisuutta ja ollaan selvinä, joten humalassa pyrkivä tai muuten häirikkö toivotetaan tervetulleeksi jonain toisena päivänä.

Ryhmissä jaamme kokemuksemme, voimamme ja toivomme

On huomattava että AA:ssa diagnoosi tehdään aivan itse. Itse sinun on arvioitava oletko alkoholisti sellaisena kuin AA alkoholismin ymmärtää. Kukaan muu ei voi sitä tehdä.

Kun olen vetänyt AA-kokousta olenkin usein sanonut “Tervetuloa suljettuun AA-kokoukseen. Suljettu kokous on tarkoitettu vain sellaisille jotka määrittelevät itsensä alkoholistiksi”

Jos ei ole varma onko AA oikea paikka niin alussa voi käydä avoimissa kokouksissa katsastamassa. Tuohon diagnoosiin saa kyllä evästystä kuuntelemalla toisten kokemuksia ja lukemalla AA.kirjallisuutta.

Eli tavallaan ‘diagnoosi’ on tuulesta temmattu, joidenkin ihmisten vajaa vuosisata sitten
keksimä ja sitten yleiseen käytäntöön tuoma.
Myöhemmin siihen on sitten liitetty enemmän tai vähemmän tutkittua fyysistäkin piirrettä,
geeniperäistä poikkeavuutta sellaisesta joka ei päihderiippuva ole.

Nykyään se on kai jokapuolella virallinen diagnoosi erilaisten mielenterveysdiagnoosien tapaan,
joita ei voida mitenkään tutkia tai ei ainakaan tutkita käytännössä jos voitaisiinkaan.

Sitten on olemassa, tai ainakin kuvittelisin olevan, erilaisia ja ‘eriasteisia’ sairauden muotoja
ja tässäkin keskustelussa esiintynyt oikea sairas on sellainen joka sellainen sanoo olevansa ja
siihen on sitten ratkaisu että rukoilee ahkerasti ja saa jonkin jumalan avun osakseen eli
armon.
Kukaan ei ole kuulemma rukoilusta koskaan haittaa saanut…tuosta uskaltaisin olla eri mieltä,
paljonkin eri mieltä.

Eli en nyt sanoisi suomessa olevan mitenkään erityisen vapaamielisempi suhtautuminen noin yleisesti
ellei sitten ala itse olla.
Tuskin mistään ryhmästä voi ketään pois ajaa sanoi sitten olevansa mikä vaan tai on sanomatta, sikäli
kun haluaa ja katsoo tarpelliseksi ryhmässä tai ryhmissä käydä.
Eri asia haluaako käydä koska sosiaalinen paine voi olla aika suuri ellei toimi lauman mukana.

Tämä selvä.
Muualle entiset alkoholistit.
Muualle ne jotka pelkäävät alkoholisoituvansa kun hallinta on menossa.
Muualle ne jotka haluavat olla jotain muuta kuin alkoholisteja vaikka alkoholi ongelma onkin.

Joka porukalla on oikeus valita jäsenensä.