Itse en ole vielä avannut AA:an ovea, mutta nyt neljän vuoden juomattomuuden ja loppuajan jopa raittiuden jälkeen suhtautumiseni hengellisyyteen (hyvin laajassa merkityksessä) on nostanut päätään. Psalmit, itämainen filosofia, raamatunkin hyväksyminen avoimin sydämin, vaikka varsinaisesti olen ehkä lähinnä ateisti Mutta ihmisille voi ehdottaa, aikuista ei voi pakottaa, kyllä se syttyy, jos on syttyäkseen, halu käyttää apuja, AA:ata tai jotain muuta - on niitä tapoja päästä irti alkoholista muitakin, jopa ihan oman toimin.
Tervehdys vaan
Rekisteröidyin tänne just…olen ollut joskus eri nimimerkillä vuonna Mooses täällä. Itse olen päättänyt kokeilla AA:ta ihan vaan siksi, että olen aivan lopen kyllästynyt viinan juontiin ja siihen epävarmuuteen minkä mopon jatkuva karkailu aiheuttaa. Kohta 30 vuotta “kohtuukäyttöä” on osoittanut, ettei niitä järkeviä juomatapoja halua edes oppia. Ihan täyttä soopaa, että sitä muka oppis, jos alkoholi vaikuttaa kuten se itselle tekee -kaikki muu unohtuu.
Olen ateisti enkä usko mihinkään korkeampaan voimaan saati johdatukseen. Mutta sen verran voi pikkusormea osoittaa vaikka “universumille”, että antaa itselleen mahdollisuuden raitistua. Ei mua jumalasta puhuminen häiritse, jos se tulee juopon suusta.Jos se juopon raittiina pitää niin hyvä niin.
Sen verran on koulutustakin takana, että ymmärrän, ettei juomisen lopettamisessa psykologisoinnit saati medikalisointi auta…tärkeintä on olla juomatta. Siinä ryhmän paine/tuki voi kyllä ihan varmasti auttaa. Vaatii kyllä pokkaa mennä eka kerran istuntoon tietämättä mitä siellä vastassa on. Ei sinne kukaan huvikseen mene -ja kaikki tietävät sen, jotka siellä ovat.
Jos AA:n pariin menee, niin riittää että haluaa lopettaa juomisen ja hyväksyy että on alkkis. Kaikki sen päälle on sitten samanlaista “paskaa” mitä tulee joka tapauksessa paljon pahempana jos jatkaa tolkutonta juomista. Näin minä asian tulkitsen. Tavalliset tuurijuopot (kuten minä itse) eivät ymmärrä, ettei juomisen lopettaminen ole yleensä mikään homma. Kyse on siitä, että miksi sitä perkeleen ainetta pitää ajatella silloinkin kun ei juo?? Se mua itseäni ärsyttää ja nyt haluan asian perinpohjin selvittää, että mistä on kyse. Kivet pitää kääntää jos ei muu auta.
mies metsänreunasta kirjoitti
AA on syntynyt aikoinaan auttamaan alkoholisteja raitistumaan. Joskus syntyi perinne, että AA ei ota kantaa ulkopuolisiin asioihin. Havaittiin näet jo silloin, että useimmat meistä aa-laisista alkoholisteista olemme yliherkkiä ja mahtipontisia, jotkut jopa lapsenmielisiä. Jos tällainen porukka liittoutuu jonkin tavallisten tasapainoisten ihmisten muodostaman ryhmän kanssa, on seuraksena hyvin pian riitoja, eripuraa ja sekasortoa. Tässä aa-laiset ovat oikeassa ja tämä on riittävän hyvä syy tällaisen perinteen syntymiseen.
Ihmisyksilöinä voimme olla mukana missä tahansa toiminnassa. AA-laisia on mm. seurakunnissa, puolueissa, kalakerhoissa, laulukuoroissa, golffaamassa, tanssijoukkueissa, urheilutoiminnassa, ay-liikkeessä, jne, mutta jokainen omana itsenään omien kykyjensä, halujensa ja taipumustensa mukaan.
“Ryhmässä jaamme kokemuksemme, voimamme ja toivomme”
Olen huomannut, että tässä maailmassa on mulkvitseja ihan joka kolkassa, porukassa, kerhossa tai missä hyvänsä martoissa ja yhdistyksissä. Toinen asia on sitten se, että on kaiken maailman porukoita joiden touhut ei kiinnosta minua tippaakaan tai suorastaan vaikuttavat vähän epämiellyttäviltä. Onneksi ei tarvitse niihin osallistua.
Varmasti tämäkin kaikki on totta mitä tässä on esille tuotu, ei toisen kokemusta voi vääräksikään väittää.
Sitä kyllä vähän ihmettelen, että miten paljon siitä AAsta riittää kirjoitettavaa ihmisillä, jotka eivät itse siellä käy. Itse en millään jaksa joka kerta innostua aiheesta jaakaamaan, vaikka sentään olen AAssa käyvä ja siitä suuresti hyötynyt.
Eipä sinne tarvitse paikan päälle lähteä. Lukutaito on riittävä.
AA on julkaissut niin valtavan määrän ohjekirjoja ideologiansa selvittämiseksi, että asiat kyllä selkenevät jos viitsii lukea -ja edes vähän asettaa kyseenalaiseksi sitä tarkoin määritellyn maailmankatsomuksen junttaamista.
Asia tuskin nousisi keskusteluun niin voimakkaasti, ellei AA itse olisi kehottamaan jäsenistöään evankelioimaan ja käännyttämään, “levittämään tietoa vielä kärsivien keskuuteen”
Ja kun siinä levityskehotuksessa ei ole minkäänlaista semmoista lievennystä että myönnettäisiin AA:n ideologian edes voivan olla joskus ja jossain myös väärässä, kehityksen ja maailman muuttumisen takia uudelleenarvioinnin tarpeessa, ei mitään pientäkään myönnytystä siihen että tutkimuksen ja tiedon lisääntyessä voisi myös tämä teoria joltain osin kyseenalaistua ja tarvita kriittistä tutkimista.
Ja, olennaista asiassa on se, että tuon hengellisen ideologian levittämisessä isketään käännytettäviin juuri silloin kun he ovat vähiten voimissaan tekemään koko maailmankatsomustaan ja sosiaali-poliittis-filosofis-uskonnollisideologisia peruskannanmuodostuksiaan koskevia toisinaan vuosikymmenien päähän kohdistuvia ratkaisuja.
Jos sellaisesta ei täällä sovi keskustella muuten kuin myönteisessä ja mainostavassa sävyssä, niin silloin ei tällä keskustella paljon virkaa ole.
Asioiden avaaminen, kriittinen suhtautuminen eri teorioihin, niiden julistusjärjestöihin, erilaisten teorioiden vertailu ja pohdinta, myös sen selvittäminen miten ihmisiin vaikutetaan ja onko esimerkiksi raittiustyötä tekevien järjestöjen tuottamassa materiaalissa myös ns kytkykauppaa, eli mitä muuta yritetään sotkea mukaan päihdeongelmia vastustavaan työhön.
Jaa, jaa…taas paljon sellaista mitä en itsestäni tunnista. En evankelioi, minun kynästä tai suusta taitaa harvemmin tulla tuo AA, kuin vaikkapa sinulta siellä metsän reunassa. Eikä minulla ole mitään sitä vastaan, että asiasta keskustellaan ja kritisoidaan. Kunhan ihmettelin vain sitä intohimoa mitä AA herättää sen ulkopuolisissa ihmisissä.
Kritiikki eli arviointi/palaute ei taida tässä tapauksessa pitää sisällään mitään positiivista. Ainakaan en ole huomannut.
Mulla ei tähän AA- asiaan ole muuta mielipidettä, kuin että tiedän muutamia säännöllisesti ja kauemman aikaa AA:ssa istuvia henkilöitä, ja he ovat avuliaita, lämpimiä, rehellisiä ja aitoja tyyppejä.
Sekä vahvasti kannatan tietty tätä 12-askeleen ohjelmaa, koska olen sen al-anonissa ja AAL:ssä hyväksi havainnut, ja omalla kohdallani ainakin toimivaksi tavaksi lisätä omaa hyvinvointiani. Jotenkin sitä on saanut elämänsä aikana omat aivoitukset, uskomukset ja näkökulmat niin solmuun, (matkimalla toisia, imemällä kaaosmaisesta lapsuudesta vanhingollisia ajatustapoja ja - malleja, oppimalla sairaita selviytymiskeinoja jne) että kun niitä alkoi huomata ja tiedostaa, tajusi että jotakin tarvitsee tilalle ja kiireesti. Tällainen uusi ohjelmointi, turvallinen ja helppo 12-askelman ohjelma auttaa valtavasti ihan näissä arjen pikku kriiseissä :mrgreen: Kun ei siinä solmussa ja jumissa ollessaan, pahimman tuskailun aikaan tiennyt, minkälaista ajatusmallia voisi päähänsä syöttää vanhojen skeidojen tilalle, oli aika upea juttu, että oli olemassa tällainen miljoonien(??) ihmisten testaama ja hyväksi todettu “ohjelma”. Parasta siinä oli se, että siitä voi poimia sen mitä haluaa ja omalla kohdallaan hyväksi katsoo. En ole koskaan kokenut ryhmissä olevani jotenkin manipuloinnin kohteena, tai mistään hurlumheitäkään en ole sen puoleen kohdannut. Sen sijaan olen kohdannut mukavia ihmisiä, jotka tukevat toisiaan ja yrittävät selvittää omia elämänsä solmuja siinä samalla. Yhteinen 12-askeleen ohjelma on ehdotuksia, ja niitä voipi testata omaan elämäänsä jos haluaa. Omakohtaisesti niitä kokeilleina tiedän, että niistä saa tiettyä turvaa ja säännöllisyyttä, lohtua ja varmuutta silloin kun on epävarma olo ja ahdistaa.
Miljoonat ihmiset raitistuvat myös ILMAN AA:n ohjelmaa!
Se on hyvä uutinen kaikille meille, jotka olemme kokeneet AA:n piirissä lähinnä sairasta hihhulointia ja juurikin sitä manipulointia ja pelottelua ym. ei-niin-inhimillisesti-ottaen-kestävää
Melkoinen oletus, että kaikki muuta maailmankatsomukset kuin AA:n markkinoima korkeamman voiman maailmanvaltaan ja henkimaailmaan perustuva olisivat jotain “vanhaa skeidaa ajatuksissa”.
Kun lopetin juomisen, siinä ilman muuta joissakin asioissa menettely- ja elämäntavat muuttuivat, ja selviämisellä oli tottakai erinäisiä -nähdäkseni myönteisiä- vaikutuksia muihinkin asioihin.
Mutta, että minun olisi pitänyt vaihtaa maailmankatsomusta, ideologisia ja filosofisia kantojani koska entinen ajattelu, se erilainen kuin AA julistaa, automaattisesti on jotain pahaa.
Ei minun juopotteluni minusta tehnyt mitenkään “skeidaanuskovaa”. Aivan harkitusti ja tahallani olin muodostanut oman maailmankuvani, koskien niin noita spiritualistisia asioita kuin myös ihmisen osallisuutta yhteiskunnassa, vaikuttamis- ja osallistumisoikeutta, kansalaistoiminnan merkitystä niin lähiympäristön kuin laajemmankin piirin muuttamisessa , lähes koko sitä valikoimaa johon AA:n julkaisuissa “ehdotetaan” muutosta sen hyväksikatsomaan suhtautumiseen yhteiskuntaan ja maailman rakenteeseen.
Ja täsä nyt muutaman vuoden selvänäolon jälkeen ne samat peruskatsomukset, samat arvot ja samat tavoitteetkin noilla alueilla, kelpaavat edelleen.
On toki niinkin, että maailmankatsomukseni on hiljalleen muuttunut, tässä kuudenkymmenen vuoden aikana, joissakin suhteissa on todellisuus ollut sen verran ristiriidassa ensialkuun tekemieni päätelmien kanssa, että olen katsonut parhaaksi muuttaa käsityksiäni. Ikä varmasti on vaikuttanut, samoin saamani uuden tietämyksen määrä, maailma on myös muuttunut joiltakin osin, oma asemanikin on varmasti muuttunut ja kyllä sekin väkisin aina johonkin ajattelussa vaikuttaa. Ihan riippumatta siitä olinko alkoholiriippuvainen vai en.
Mutta, että noihin asioihin olisin ottanut vastaan “ehdotuksia” alkoholismin nujertamisen kylkiäisinä - ei mene läpi.
Eikös ole mukavaa, että jokainen saa toimia niin kuin parhaaksi katsoo tuon raitistumisen ja maailman katsomuksen suhteen. Mun ajatusmaailmaan ei mahdu tuo mitä tässä väitetään. En ole koskaan ajatellut saati väittänyt, että AA olisi ainut tai oikea vaihtoehto. Musta on myös kummallista halu tunkea kaikki AAssa käyvät samaan muottiin. Sori, en mahdu siihen ja on epäreilua piirtää tuollaista prototyyppikuvaa AAssa raitistuneesta, vaikka kuvatun kaltaisia onkin olemassa.
??
Sorry nyt mutta aika fanaattisella otteella kirjoitustani tulkitset ja vääntelet sanojani MM. En ole koskaan käynyt Aa:ssa, ( paitsi parissa avopalaverissa silloin kun vielä join) joten tuskin sen sanoma on voinut minua aivopessyt.
Ja tuo päänsisäinen skeida… puhuin kyllä ihan vaan omasta puolestani. Sitä skeidaa on vieläkin kupolissa ihan riittävästi jäljellä, ja yritän sitä tässä vähitellen työstää. Toisten skeidoista en tiedä eivätkä kuulukaan mulle Hyvää kesää Metsänreunaan!
Olen basin kanssa täysin samaa mieltä.
Metsänmiehen skeidanjauhmisella tarkoitan juuri sitä, ettei hän millään voi tajuta sitä, että AA:ta käyvät ihmiset on jokainen yksilöitä eikä todellakaan yhteen muottiin ajattelevia tai toimivia. Sitten sekin, että MM ottaa kaikista hanakammin kantaa ketjuissa jotka käsittelee AA:ta ja jossa nimenomaan siellä käyviltä pyydetään kommentteja.
Siinä olen samaa mieltä, että AA kirjallisuus yksistään luettuna antaa aika erikoisen kuvan AA:sta, mutta onhan ne kirjoitettu helvetin kauan sitten ja vieläpä Ameriikassa jossa uskoa jumalaan julistetaan melkeinpä piereskelynkin yhteydessä. Ihmiset sen ryhmän tekee ja meidän Suomalaisten historialla, luonteella ja kulttuurilla se poikkeaa todella paljon Ameriikkalais tyylisestä saarnajulistamisesta.
Kun täällä luen Metsänreunanmiehen textejä, niin niitten perusteella en koskaan haluaisi häntä livenä tavata, koska lukemani perusteella hän on todella itsekeskeinen ja vain itsensä kanssa toimeentuleva mies joka ei jääräpäisyydessään hyväksy mitään muuta vaihtoehtoa kuin omassa päässä pyöriviä. Totuus on kuitenkin varmasti erilainen kun minkä kirjoituksista olen ärsyyntyneellä asenteella lukenut ja päähäni piirtänyt hänestä. Ihan samalla asenteella hän katsoo AA:ta, totuus on eri kuin mitä hän jääräpäisesti vänkää siitä huolimatta ettei ole yhdessäkään palaverissa käynyt.
Käy MM avoimnin mielin vaikkapa kymmenessä AA palaverissa ja mielellään vielä vähän eri ryhmissä ja tule sitten kertomaan kokemuksesi, mutta se edellyttää että osallistuminen on tutkijan tavoin puolueetonta ja avointa eikä kuten jotkut lääketutkimukset jotka on ostettu katsomaan asiaa vain yhdeltä kantilta puolueellisesti. Tiedän, että tämä on MM:lle mahdotonta.
Minä henkilökohtaisesti hyväksyn ihan jokaisen tavan raitistua ja olen iloinen kun joku onnistui pääsemään eroon alkoholista.