Tapahtui jokin aika sitten…
Havahtuminen puhelimen pirinään ja sitä seurannut keskustelu sai taasen pohtimaan asioita hieman syvällisemmin
Kaveri soitti katkolta, takana 6 viikkoa viinattomuutta. Virtaa on ja tavoitteena täysraittius mikäs sen parempi hälle totesin, onhan takana kuitenkin lähes 15 vuoden juomaputki.
Kysyin että mitenkäs AA, jotta kiinnostaisiko tutustua, vastaus oli että ei se mulle sovi kun siellä on se hengellisyys, oli kuitenkin kuulemma käynyt pari kertaa tutustumassa, sanoin vain että hyvä niin tärkeintä on että voit hyvin.
Seuraavaa ajatustani en sanonut kaverilleni koska en ole aa:n vahtikoira saatikka tuomari ja AA-tietoisuus hänellä olikin kun oli pari kertaa ryhmässä käynyt, tämän kerron vain teille:
Kaikille AA ei sovi,ei sopinut mun mutsillekaan joka kuoli viinaan 8v. sitten eikä muutamalle jo kuolleelle entiselle ryhmäkaveriillekaan, eteen tuli nopea menestys, duunit ja morsiamet, autot ja muu yhteiskunnallisuus, ei enää ehtinyt ryhmiin ja “siellähän on se vitun hengellisyys” ja “ne rupiset juoopot valittamassa” ajatus kenties hiipi huppuun.
Mullakin oli joskus vaikeeta hyväksyä toi hengellisyys ja se että toipuminen ei ehkä tarkoitakaan paluuta yhteiskunnan muurahaiseksi, vaan jotain paljon enemmän.
Ehkä nyt alkaa vasta 7,5 vuotta AA:ssa raittiina istuneena edes vähän ymmärtää mitä tarkoittaa se että ylpeys ja omavoimaisuus juodaan viimeisenä. Mun tehtävä ei ole väkisin saattaa ketään AA:n piiriin, mutta mun tehtävänä on käydä ryhmissä saamassa-ja antamassa sanomaa ja olla valmis silloin jos joku vielä kärsivä/rimpuileva alholisti tarvitsee tiedon siitä missä on mahdollisuus selvitä.
Tähänastinen AA-taival on ollut etsimistä erilaisissa olosuhteissa.On ollut perhettä ja ja ihmissuhteita lisäksi on on ollut myös aineellista vaurautta, ne kaikki on otettu pois, mutta myöhemmin annettu takaisin vain siksi ja siihen asti että on taas saanut antaa ne pois, mutta raittius on säilynyt tyynessä ja myrskyssä, kiitos siitä AA:n ja Styrkan. Mulle on sanottu että sen saa pitää mistä on kiitollinen ja raittiudesta olen todella ollut kiitollinen, maallisista asioista en niinkään, ja siinäpä mulle kenties oppimista elämänajaksi.
Olen etsinyt vastauksia siihen mikä on jumala, mikä on osani tässä maailmassa ja miten voin tulla onnelliseksi. Se mitä olen löytänyt on vastaus vain itselleni, se on saappaat jotka luultavasti sopivat vain minulle, se on tunne siitä että minun ei tarvtse ostaa paikkaani ja hyväksyntää AA:ssa ja joskus voin vielä viedä sen myös maailman kaaokseen ja selvitä villien unessa ilman hermoluhistumaa se on tunne siitä että aina ei tarvitse olla edes onnellinen, voin silti kokea iloa elämästä ja raittiista päivästä. Ennen kaikkea se on usko siihen että yhtenä aamuna helpottaa!
Toivon voimattomuutta niille jotka käyvät AA:ssa ja uskoa siihen että kaikki menee kuten on tarkoitettu ja ennenkaikkea siihen että uuden elämän saamiseksi vaadittava tuska ajanmittaan vaimenee.
Toivon ja rukoilen rutkasti voimia niille alkoholisteille jotka yrittävät raitistella omavoimaisesti ilman yhteyttä muihin toipuviin ja pyydän Horukselta itselleni valmiutta olla vastaanottamassa heitä AA:ssa jos voimat kuitenkin loppuvat, mutta hitto soikoon sen itselleni olen luvannut että hautajaisiin en enää mene!
Mulle hengellisyys on omavoimaisuuden vastakohta ja aina kun käyn palaverissa luovuttamassa rukoukseni (koskematon jokaisen puheenvuoro jota ei tulisi mielestäni kommentoida) pöytään olen samalla mielestäni luopunut sillä hetkellä ylpeydestäni, mikäli olen rukouksessani rehellinen itselleni. Kokemukseni mukaan kaikki ongelmani ovat poistuneet kun olen tuonut ne esille ryhmässä, siksi usein ajattelenkin jonkun viisaan sanoja (oisko ollut Paavali) “tuo se valoon niin se muuttuu valoksi” Minulle AA:ssa pidetty puheenvuoro on rukous ja koska ryhmä ei ole keskustelutilaisuus en koskaan kommentoi suoraan toisen puhetta, vaan saatan sanoa että kuten ryhmätajunnasta annoin itseni kuulla…tämä siksi etten halua olla se kaikkitietävä ohjelmanero joka nostaa tai laskee muita omilla ohjelmaknopiellaan, siksi en myös neuvoa enkä edes yritä ymmärtää,vaan haluan olla vain yksi mikrofoni muiden joukossa jumalan suuntaan kun toinen toipuva huutaa rukoustaan mahdollisesti vittua ja saatanaa huutaen… Tämän hengellisyyden kuten monet muut minulle on aikanaan opettanut omalla esimerkillään yksi vanha AA- ruuna Tampereelta.
Iltarukoukseni:
Alitajunnassani ja kaikkialla oleva parantava voima, jos se on sinun tahtosi, virtaa lävitseni ja tuo minulle tasapainoa, terveyttä, tyyneyttä ja mielenrauhaa, vaurautta ja yltäkyllläisyyttä, Sinä täydellinen viisaus, kuvaton kauneus ja ääretön voima, pidä huolta kaikista teoistani ja ajatuksistani päivin ja öin, ja suo minulle tyyneyttä ja voimia hyväksyä koettelemukset jotka opikseni laitat ja anna kykyä kokea kiitollisuutta antamiasi lahjoja kohtaan ja nöyryyttä antaa saamani hyvä kiertoon, jotta muillekin tulisi iloa ja onnea elämään Rakas Allahi anna mulle ymmärrys siitä että AA:ssa tämän päivän rumpalipoika voi olla huomispäivän kenraali ja tämän päivän päivän kenraali voi olla huomisen rumpalipoika, anna minulle viisautta antaa toisille toipumisrauha ja löytää omat kenkänsä ja rohkeutta kertoa omakohtainen kokemus kun sitä multa kysytään, amen.
Lopuksi:
Tästä kaikesta joku voisi ajatella että vittu mikä jätkä luulee olevansa pyhimys. Aika harvoin itselläni on kovin pyhä olo, Usein olen hyvin rauhaton, huolehdin ja murehdin asioita,valitankin jopa asioista ja syön läheisteni hermoja ja hyvinvointia, pahaakin ajattelen muista ihmisistä.
Joskus teen töitä liikaa, harrastan- ja haalin asioita överisti itselleni ja joskus hylkään itseni muuten vaan. Siksi on tärkeää että säännöllisesti menen häivyttämään villien tarjoaman unen AA- ryhmässä, etten siihen uneen itse nukahtaisi ja lopuksi siihen sameaan ja liejuiseen veteen hukkuisi, sillä tämän unen todellisuutta minulle on se että, yhteiskunta pitää lähes kaikkia muita addictioitani (esim työnarkomania) hyveenä paitsi siis tietysti sairaalloista juomistani ja kannustaa minua vaikka benzojen avulla hyppäämään illuusiojunaan joka vie matkalle kuvitellun sateenkaaaren päähän, jossa odottaa villien aarre, raha- omaisuus ja arvovalta, ja kelpaaminen yhteiskunnan “täysivaltaiseksi jäseneksi”, kunhan vain olen valmis hylkäämään itseni.
Ja loppujen lopuksi, siis aivan lopuksi: Elämän tehtäväni voisikin olla sarana:
Uskon että minulla on pieni mahdollisuus jos olen nöyrä ja muistan käydä palaverissa, päätyä tiedotusten takakanteen, niin että matkalla on ollut myös elämäniloa ja samalla on olemassa mahdollisuus että sukuni kirous katkeaa minuun on, ne suurimpia mahdollisia palkintoja joita voin saada ja siinä on minun sateenkaarenpään aarteeni, Nöyryyttä voisikin siis olla kohdallani se että jonain päivänä sisäistän sen että tärkein tehtäväni tässä maailmassa on olla “sarana”( ei kuullosta tittelinä kovin hienolta villien korvissa) sukuni vanhan kirouksen ja uljaamman, uuden tyyppisen elämän välissä jäkipolvilleni.
Koen että minulla on oikeus ja jopa velvollisuus kertoa ajatukseni foorumilla jota lukee ihmiset joilla on mahdollisesti samantyyppisiä ongelmia kuin itselläni vaikka se nyt ehkä juuri nyt itseäni jopa tekstin paatoksellisuuden, -pituuden ja kirjoitus ja yhdyssanavirheiden takia hieman hävettääkin.
Kuitenkin kirjoitin sillä kaverini yhteyden otto kirvoitti kirjoitamaan sekä kuukasi sitten olleet lapsenlapseni postissa tulleet ristiäis-kuvat, no ehkä joskus on hyvä myös vaan kirjoittaa.
Raittius on iloinen asia ja juuri siksi toivotan iloista kesää sinulle raitis ystäväni