AA:n hengellisyyden häpeily

Mitä tarkoitettiin alunperin ja ainiaan “Jumala-sellaisena kuin me hänet käsitimme”. Sanonnan alkuperä on jäljitetty ja se tiedetään AA:n piirissä hyvin. Perusta on Sam Shoemakerin sanoissa ja ajatuksissa.
Yksityiskohtaisia esimerkkejä Shoemakerin kirjoituksista “Jumala - sellaisena kuin Hänet käsitimme”-ajatuksesta Shoemakerin kirjoista, jotka näyttävät sisältyneen melkein sanatarkasti Bill Wilsonin Isoon Kirjaan, puheisiin ja kirjoituksiin. Bill usein ylisti Shoemakeria, nimitti Samia yhdeksi AA:n perustajaksi, sanoi Samin olleen sen ajatusten alkulähde, kävi runsaasti kirjeenvaihtoa Samin kanssa ja sai hänet puhujaksi kahteen AA:n kansainväliseen kokoukseen. Samia myös pyydettiin ja hän suostui kirjoittamaan useita artikkeleita AA:n “äänenkannattajaan”, Grapevine-lehteen. Billillä oli monia keskusteluja Sam Shoemakerin kanssa ennen kuin Bill teki luonnoksen AA:n perustekstistä. Bill toimitti käsikirjoitusluonnoksen Shoemakerille tarkistamista varten ennen sen julkaisua 1939. Ja Bill oli pyytänyt Sam Shoemakeria kirjoittamaan Kaksitoista Askelta. Kuitenkin Shoemaker kieltäytyi sanoen että alkoholistin tulisi kirjoittaa Askeleet, nimittäin Billin.

Antautuminen Jumalalle

Sam kirjoitti paljon antautumisen - Jumalalle antautumisen - merkityksestä! Hänen papereidensa joukosta Episkopaalisen kirkon arkistoista Austinista, Teksasista, löysin seuraavaa:

Siellä ei ollut itse asiassa mitään uutta opittavaa kokemuksen kertomisesta. “Annoin vain elämäni Jumalan huomaan” tai “Antauduin Kristukselle” (Dick B., New Light on Alcoholism, 2. painos, s. 92).

Muita esimerkkejä Samin antautumiskielestä

Vaikka ihminen on uudestisyntynyt, hän ei voi nähdä Jumalan valtakuntaa. . . . Ihminen on uudestisyntynyt, kun hänen elämänsä hallinta, sen keskus ja sen suunta siirtyvät hänestä itsestään Jumalalle (Shoemaker, National Awakening, s. 57).

Voi sanoa, että kristillisyyden koko kehitys sisimmässä on sisältänyt vähän enemmän kuin suurempaa ja suurempaa painotusta kiinnitettynä tähän itseantautumisen kipukohtaan (Shoemaker, Realizing Religion, s. 30).

Antautuminen ei ole kääntymys, emme voi käännyttää itseämme; mutta se on ensimmäinen askel prosessissa (Shoemaker, Confident Faith, s. 41).

[b]Sam antautumisen teosta - päätös

Päätös. . . . Meidän täytyy auttaa ihmisiä tekemään itseantaumisesta Kristukselle päätös, mikä luopuu kaikista tunnetuista synneistä, hyväksyy Hänet Pelastajana ja aloittaa kristillisen elämän tosissaan[/b] (Shoemaker, The Church Alive, s. 41).

Hän meni huoneeseensa, polvistui sänkynsä viereen ja antoi elämänsä antautumisessa Jumalalle (Shoemaker, Children of the Second Birth, s. 175).

Hän luovutti Jumalalle aiheettomat pelkonsa ja niiden myötä hän luovutti elämänsä Hänen ohjaukseensa (Shoemaker, Children of the Second Birth, s. 82).

Sinä iltana päätin “heittäytyä syvyyteen:” ja päätöksellä suunnata tahtoni ja elämäni Jumalalle, tuli sanoin kuvaamaton helpotuksen tunne, taakat putosivat pois (Shoemaker, Twice-Born Ministers, s. 134).

Ja sitten, antaudu niin paljon itsestäsi kuin voit ja niin paljon Jumalalle kuin Hänestä käsität

Niin he rukoilivat yhdessä, avaten mielensä niin paljon Jumalalle kuin käsitti. . . . (Shoemaker, Children of the Second Birth, s. 47).

Niin hän sanoi, että hän voisi “antautua niin paljon itsestään kuin hän voi, niin paljon Kristukselle kuin hän käsitti” (Shoemaker, Children of the Second Birth, s. 25. Katso myös ja vertaa “In Memoriam” Princeton, The Graduate Council, June 10, 1956, s. 2-3 ja Shoemaker, How to Become a Christian, s. 72).

Jumalan löytäminen on lisäksi edistyvä löydös; on niin paljon enemmän meille kaikille opittavaa Hänestä (Shoemaker, How to Find God, s. 1).

Aloita rehellisesti, missä olet. Horace Bushnell kerran sanoi, “Rukoile hämärää Jumalaa tunnustaen hämäryydet rehellisyyden nimissä.” Olin miehen kanssa, joka rukoili ensimmäistä todellista rukoustaan näillä sanoilla: “Hyvä Jumala, jos Jumalaa on, auta minua nyt, koska tarvitsen sitä.” Jumala lähetti hänelle apua. Hän löysi uskon. Hän löysi Jumalan. . . Jumala tulee suoraan sinuun ja tekee Itsensä tunnetuksi (Shoemaker, How to Find God, s. 6. Katso ja vertaa: Nimettömät Alkoholistit, 9. painos, s. 75: “Mutta Hän on tullut kaikkien niiden luo, jotka ovat etsineet Häntä rehellisesti. Me lähestyimme Jumalaa, ja Hän ilmaisi meille itsensä!” Katso myös alkuaikojen AA:laisten niin suosittua Raamatun Jaakobin kirjettä: “Lähestykää Jumalaa, niin hän lähestyy teitä.” Jaak. 4:8)

Jokainen rehellinen henkilö voi aloittaa hengellisen kokemuksen antautumalla “niin paljon itsestään kuin hän voi, niin paljon Kristukselle kuin hän käsittää” (Shoemaker, Extraordinary Living for Ordinary Men, s. 76).

Ei ole ollenkaan puhetta antautumisesta niin paljon Ralphille tai niin paljon hehkulampulle tai niin paljon puulle kuin käsität! AA:n Iso Kirja hartaasti rukoili: Kunpa sinä löytäisit Hänet nyt! - ei vain jotakin AA-ryhmää! Ryhmät löytää ryhmäluetteloista, ei Raamatusta.

Sam sanoi aiheesta: Yksinkertaisesti aloita, missä olet käsityskyvyssäsi. Antaudu niin paljon itsestäsi kuin voit. Niin paljon Jumalalle kuin käsität. Sitten, Sam lisäsi, Jumala tulee suoraan sinuun, tekee Itsensä tunnetuksi ja tekee sinut kykeneväksi käsittämään enemmän. Tulet uskomaan. Tulet löytämään Jumalan, Sam sanoi. Jumala tekee Itsensä tunnetuksi. Jumala ei tee tunnetuksi puuta, kolapulloa tai lämpöpatteria. Hän tekee tunnetuksi Itsensä - Jumalan, Luojamme!

.

Internetissä provokaation ja mustamaalaamisen yksinkertainen muoto on esiintyä mustamaalattavan tahon edustajana tahallisen banaalein ja liioitelluin argumentein.

Nimimerkillä anonuumi kirjoittava henkilö lienee esimerkiksi huomannut, että foorumilla usein on käyty debattia uskonnoista, sekä käsitteistä kuten voimattomuus, omavoimaisuus, nöyryys, luovuttaminen, antautuminen jne. Toki hän pyrkii viljelemään näitä termejä saadakseen aikaan reaktioita, ja provosoitumista.

Siitä toki täytyy anonuumille nostaa hattua, että hän näkee paljon vaivaa ja ilmeisimmin siteeraa aitoja lähteitä.

Banaanein ja liioitelluin argumentein en houkuttele vaan kerron sanoman väärentämättömänä.

Kiertely ja kaartelu ei vie asiaamme eteenpäin vaan rehellisyys ja suorapuheisuus.

[b]Moni meistä huudahti: “Mikä ohjesääntö! En pysty suoriutumaan siitä.” Älä lannistu. Kukaan meistä ei ole pystynyt läheskään täydellisesti noudattamaan näitä periaatteita. Emme ole pyhimyksiä.

[size=150]Tärkeintä on, että olemme halukkaita kehittymään hengellisten suuntaviivojen mukaan.
[/size]
Esittämämme periaatteet ovat oppaita kehityksen tiellä.
Me pyrimme pikemmin hengelliseen kehitykseen kuin hengelliseen täydellisyyteen.

Kuvaus alkoholistista, luku epäilijöille sekä omat aikaisemmat ja myöhemmät henkilökohtaiset kokemuksemme tuovat selvästi esiin kolme tärkeätä seikkaa:

1. Olimme alkoholisteja emmekä kyenneet huolehtimaan elämästämme.

2. Mikään inhimillinen voima ei todennäköisesti olisi voinut vapauttaa meitä alkoholismista.

3. [size=150]Jumala pystyisi siihen ja tahtoisi tehdä sen, jos etsisimme häntä[/size].[/b]

Minä ainakin haluan raitistua. Se edellyttää, että otan rakennuspalikat siihen, mistä vain saan. Kokonaisuuksina tai osina. Alkoholismi on minussa syvällä, mielen perukoilla, ja toipuminen edellyttää varmasti sekä suoraa itsetutkiskelua, että kiertoteitä, joilla pääsen perille itsestäni. AA:n ohjelma voi olla sellainen, mutta uskonnollisluonteista puolta hengellisyydestä en koskaan kykene omaksumaan. Jo kauan ennen sairastumistani alkoholismiin, ihan lapsena, oli uskonnollisuuden puute kiinteä osa minua. Olen sellaista useasti nuoruudessa yrittänyt hakea, mutta ei ole löytynyt. Jos lähtisin suoriltani AA:n ohjelmaa tekemään, ihan sellaisena kuin se “isoon kirjaan” on kirjoitettu, en koskaan raitistuisi. Eniten vihaan alkoholismissani epärehellisyyttä ja valehtelua, oikeastaan se on tämän sairauden ykkösoire. Pyrkimällä toteuttamaan ohjelmaa, johon en usko, valehtelisin sekä itselleni että muille ja jatkaisin tuota alkoholistin helmasyntiä. Miten siinä sitten voisi olla eväät raitistumiseeni? Mutta ihmisiä on erilaisia, ja toisille voi toimia se, mikä toisille ei toimi. Tarkoitan, että toisille toimii uskonnollisen hengellisyyden hakeminen. AA:ssa käynti kuuluu kyllä tulevaisuuden elämääni ja varmasti jonkinlainen hengellisyys, miten sen kukin nyt käsittääkin, mutta valehtelemaan en halua ryhtyä, sitä on tässä tehty tarpeeksi, osittain pakosta, mutta silti. Tänään haluan kiittää raittiista päivästä, vaikka tekisin sen yksin itseni edessä.

Etsivä löytää.
Meidän tehtävämme on saattaa rakkaat tulokkaat hengellisyyden äärelle jotta hän voi löytää uskon joka on puhtaasti vain hengellinen ajattelutapa. Kun sen on omaksunut Jumala kyllä ilmaisee itsensä etsivälle.
Jokaiselle suosittene kysy ryhmästä kirjaa Opimme uskomaan

Kirja kertoo hengellisistä tapahtumista AA:ssa juuri kuten yksityiset AA:n jäsenet ovat ne kokeneet. Opimme uskomaan -kirja on tarkoitettu purkamaan sitä vakaumuksen rikasta moninaisuutta, mikä sisältyy AA-ohjelman lauseeseen “Jumala, sellaisena kuin Hänet käsitimme”.

Viekas vihollinen on aina valmiina tarttumaamn syntyneeseen säröön jos yhtenäisyytemme murtuu vähäisenkin verran. Joskus kuulee sanottavan että tulokas pelästyy hengelöliostä kieltä ja lähtee pois. Jos näin käy hän ei ole ollut vielä valmis “tekemään mitä tahansa” raittiutensa saavuttamiseksi.
Hengellimnen kieli ja hengelliset sanonnat ovat se tie jolla johdatetaan tulokas hegelliseen ajatteluun ja hengellisyyden hyväksymiseen. Se on kuin me näyttäisimme hänelle koko puutarhan täynnä kauneimpia kukkia ja hedelmäpuita ja auringon paistavan simnne kuin Herran sanan lankeavana kaiken ylle. Tämä kuva muodostuu hengellisistä lauseparsista, nöyryyden ylistyksestä kaunuden voimasta joka hengelllisestä elämästä jo lapsina tutuksi tulleilla sanoilla ja lauseilla on sydämeemme.

Ei siis pidä hyväksyä AA:n hengellisen kielen riistämistä janoavilta sieluilta sillä se johtaa myös hengellisyydestä vieraantumiseen.

Hmm… kyllä tuossa oma logiikkansa on.
Kun ajattelun lähtökohdat on valittu noin ja etukäteen asetettu esille se lopputulos johon ajattelulla on suotavaa päästä, niin just just.

Päivän 2. 11. 2016 teksti

OPTIMISMIN YLLÄPITÄMINEN
Muut askeleet pystyvät pitämään useimmat meistä raittiina ja jotenkin toimintakykyisinä, mutta yhdestoista askel voi ylläpitää kasvuamme. …
THE LANGUAGE OF THE HEART, s. 240
Raittiina alkoholistina on paljon helpompaa olla optimistinen elämän suhteen. Optimismi on luonnollinen seuraus siitä, että huomaan vähitellen pystyväni mieluumminkin parhaimpaani kuin huonoimpaani kaikissa tilanteissa. Fyysisen raittiuteni jatkuessa tulen ulos sumusta, saan selvemmän näkökyvyn ja pystyn paremmin ratkaisemaan, minkä toimintalinjan valitsen.[size=150] Niin tärkeää kuin fyysinen raittius onkin, voin saada paremman elämän mahdollisuudet kehittämällä edelleen haluani käyttää hyväkseni Korkeamman Voiman opastusta ja johdatusta. Kykenen siihen kun opettelen ja panen käytäntöön AA-ohjelman periaatteita. [/size]Fyysisen ja hengellisen raittiuteni yhteen sulautuminen tuottaa tulokseksi myönteisemmän elämän rakennusaineet.

^ Väkevää on teksti ja huvittaa/piristää :mrgreen:

Sinne AA:han vain kaikki juopot Korkeamman Voiman haltuun keinuun ja omat aivot narikkaan niin hyvä tulee sekä jos korkki ei sulkeudu (kuten yleensä käy) niin lisää vaan persettä penkkiin ja liturgiat haltuun. Eikös se ole niin siellä klubissa, että jos raittiutta ei tule/synny niin jotain alkoholisti tehnyt/ymmärtänyt väärin (tai ei ole juonut vielä tarpeeksi) koska ohjelmassahan ei ole tippakaan vikaa.

Tasan.
Askeltan, perinteiden ja Korkeimman Voiman pyhä kolmiyhteisyys ei voi olla missään asiassa väärässä.
Uskomattomiin suhtaudutaan pimeydessä vaeltajina joille sanomaa viedään ja toistetaan, toistetaan, toistetaan samoja fraaseja kunnes vastustusta ei enää ole ja uusi sielu on saatu taivaalliseen kuoroon.
Syyllisyydentunto on se millä ihminen nöyryytetään mitätöimään itsensä.
Voi että olin kovilla ajatusteni kanssa kun huomasin että ainoina ystävinä pitämäni halusivatkin vain kiinnittää minut samaan Korkeamman Voiman valistusosastoon.
Olin kuin tyhjän päällä mutta kannatti koota itseni.
Nyt on uusia ystäviä, AA:n ryhmistä jäi vain muutama jotka olivat ystäviä eikä AA-ystäviä joitten ystävyys oli sidottu AA-asioihin. Enkä enää pelkää maailmaa enkä alkoholismia. Mutta se oli kova koulu!

SoiKannel kirjoitti

Monen palaveripaikan seinällä on huoneentaulu Ajattele, ajattele, ajattele

Tämän aamun TV:ssä kerrottiin surullinen tieto, että työikäisten naisten ensisijainen kuolinsyy on alkoholismi. Surullista on, että vain pieni osa alkoholisteista saa raittiuden edes AA:n kautta. Surullista on myös sinun pilkkaava asenteesi hädässä olevia sairaita ihmisiä kohtaan.

Minun laillani tuhannet tänään raittiit alkoholistit ovat kuitenkin kiitollisia AA:sta saamastaan raittiudesta. Oikeastaan jokainen meistä on pettynyt omavoimaisiin yrityksiinsä sekä lääkkeisiin, terapiaan tai mielisaaraaloihin. Useat meistä myös kokevat olevansa armosta raittiina.

AA toimii vapaaehtoisin voimin kutakuinkin lääkkeettömästi ja omavaraisesti, siis ilman veronmaksajien rahoja ja mukaan pääsee, jos haluaa lopettaa juomisensa.

Ryhmissä jaamme kokemuksemme, voimamme ja toivomme

Taulu piirtyi elävästi heti mieleeni ja muistelen naureskelleeni sille vaikka olin vakavasti masentunut alkoholistisesti juopotteleva ihmisraunio. Nyt terveenä se naurattaa vielä enemmän… Sitten kun hoksaat oman mielesi olevan vain mayaa/illuusiota todellisen tietoisuutesi sijaan ymmärrät miksi minua hymyilyttää :mrgreen:

Minä ajattelen henkilökohtaisesti ensinnäkin ihan liikaa joten ei ihme, että ei oikein slouganit iskeneet.

En halua sanoa kenellekään mitään pahaa mutta kysyn sinulta Soikannel oletko ajatellut että nämä askeleet voisivat olla juuri sinua varten?

1. Myönsimme väärien tekojemme todellisen luonteen Jumalalle, itsellemme ja jollekin toiselle ihmiselle.

2. Olimme täysin valmiit antamaan Jumalan poistaa kaikki nämä luonteemme heikkoudet.

3. Nöyrästi pyysimme Häntä poistamaan vajavuutemme.

Mihin helvettiin minä mitään kummallisia “jumaluus tai nöyristely”-askeleita tarvitsen kun en ole enään alkoholisti (vaan parantunut siitä) eikä päihdeongelmia esiinny? Lääkekannabis ja psykoterapia paransi minut. Lääketiede katsos kehittyy, maailma menee eteenpäin ja teidänkin pitäisi hieman päivittää muutamaa lausetta sieltä opuksistanne :mrgreen:

Ei, ne eivät ole minua varten vaan heille jotka haluavat pimeydessä kulkea. Minä menen kohti valoa!

Kun olimme väärässä myönsimme sen heti.

Näin on kirjoitettu AA.n sanomassa.

Minä Anonuumi olen nyt ollut väärässä ja pyydän että Soikannel hyväksyy anteeksipyyntöni. Jos et ole alkoholisti se ei koskenut sitten sinua. Luulin sinua alkoholistiksi ja tämä osoittaa että sen että ihmisen ei pidä uskoa omaan luuloonsa. Jos et ole alkoholisti et ole ollutkaan koska alkoholismi joko on tai ei ole.

Minun nöyryyteeni kuuluu tunnustaa että olen alhaisempi kuin kukaan muu ja siksi minun on myönnettävä että väärä puheeni ei ollut Korkeimman johdattamaa. Vaan omaa luuloa.

En minä nokkiini ota ja ehdottomasti hyväksyn kaikki anteeksipyynnöt. Ongelma vain on siinä, että minä OLEN alkoholisti ja juon todellakin alkoholistisesti mutta vain hengenvaarallisesti traumamasentuneena ja lääkityksen avulla (joka on ainoa joka toimii) taas olen “tavis” jolla ei ongelmia esiinny sitten minkäänlaisia. Ei somaattisia, psykologisia, psykiatrisia, päihteisiin liittyviä jne…

Miten muuten AA-suhtautuu tälläiseen kun muistaakseni siellä jossain lukee, että lääketiede ei muka ole keksinyt ratkaisua alkoholismiin ja ulkomailla vahvemmillakin psykedeelisillä lääkeaineilla parannetaan pysyvästi alkoholisteja (ja valittua lääkevalmistetta otetaan vain yleensä 1-5 kertaa terapian aikana)? Entä sellaisiin kummajaisiin joilla voi jopa olla monta eri persoonaa ja vain joku niistä on juoppo. Hyvin mahdollista, näitäkin on olemassa ja ehkä pyörivät sitten joissain sairaaloiden yhteydessä olevissa ryhmissä… On muuten myös havaittu, että jonkinlainen delfiini-terapia (ja joskus hyvin harvoin ketamiini) voi auttaa alkoholisteja jotenkin tajuamaan jotain “syvällistä”, että halu itsensä tuhoamiseen katoaa…

Ps. Vai vedotaanko tässä sitten siihen, etteivät tämä lääkevalmisteilla+terapialla toipuneet sitten mitään oikeita juoppoja olleetkaan?

SoiKannel kirjoitti

Voisitko mainita joitain lääketieteen julkaisuja, joista saisi lisätietoa? Kiitos etukäteen.

Ryhmissä jaamme kokemuksemme, voimamme ja toivomme

Suosittelen ainoastaan ja vain vahvasti tuoretta lohari.net/ sivustoa (plinkin vahvan sensuurin ja selkeän huumehaittojen lisäämis agendan ja kieltolaki asenteen sijaan joka nyt on vallalla vielä miltei koko maassa) josko sieltä löytyisi lisää infoa ihan lääketieteellisine faktoineen/lähteineen (jota valtamedia pimittää vielä tovin) ja jopa ihmisiä joilla on enemmän tietoa kuin minulla.

Ps. Voi nämäkin tietysti lukasta läpi:
New Study Finds Marijuana To Be Effective Against Depression
huffingtonpost.com/2015/02/0 … 22126.html

Chronic Stress Impairs α1-Adrenoceptor-Induced Endocannabinoid-Dependent Synaptic Plasticity in the Dorsal Raphe Nucleus
jneurosci.org/content/jneuro/34/ … 0.full.pdf

Olen vilpittömän onnellinen puolestasi koska kuten tiedät sinne voi heikompi persoona vajota ikiajoiksi eikä saa siltikään korkkia välttämättä kiinni koskaan ja viikatemies vie.

Ja jos edelleen epäilyttää demoniset kasvit niin lukaseppa tämä :mrgreen:
Study Finds Lifelong Cannabis Users Are Healthy
reset.me/story/study-finds-lifel … e-healthy/

Ps. Mutta nyt on pakko lopettaa nämä hamppujutut ja kehoittaa menemään Savusaunaan koska amatöörimodet tulee muuten väliin joten jatkakaamme “AA:n hengellisyyden häpeilyn” parissa.