AA-kerho?

:bulb:

Niinhän se viime syksynä oli, koin “salaperäisen” kahtiajakaantumisen lähinnä ylimääräisenä harmina. Yritin vähän kysellä mutta suhtautuminen oli sensuuntainen että annettiin vaan ymmärtää “me edustame oikeaa AA:ta, muuta ei tarvitse tietää”. Toinen jakaantuneen AA:n puolisko yritettiin ikäänkuin häivyttää vaikenemalla olemattomiin, tai ajateltiin että toisen osapuolen olemassaolon myöntäminen olisi jo yksi erätappio kiistassa. Ryhmäluetteloista ei saa selville kumman puolen ryhmä mikäkin on ja nimitykset ovat muutenkin hakusessa. Esim. kotivalo sanoi olevansa “vääräoppinen”, en teidä kumpi puoli se on (ilmeisesti “anonyymit”, sitä veikkaan).

Todella harmillista jos tuollaista on ollut, siinä tapauksessa olisi minun pitänyt (olisin kokenut viisaimmaksi) ottaa etäisyyttä.

Toisaalla kirjoitit että silloin kun juomatonta viinaa ei ole on valmis mihin tahansa, sillä tavalla mitaten minulla saattaa vielä ollakin juomatonta viinaa. Toisaalta en välttämättä suostu mihin tahansa nöyryytyksiin koska oletan että se suostuminen ei takaisi kuitenkaan raittiutta sen paremmin kuin kieltäytyminenkään.

Toisaalta olen antanut itseni kuulla, että AA:n 12 askelen ohjelman tarkoitus on myös poistaa ne luonteenvirheet jotka saivat meidät alkoholistit juomaan. Pettymykset tunne-elämän alalla saivat meidät aina sekaisin ja ryyppäämään. Omasta kokemuksesta voin vain kertoa, että kun noita virheellisiä luonteenpiirteitä lähdetään muuttamaan se tuntuu kuin jotain amputoitaisiin puuduttamatta, sen sortin tuskaa ei kai pysty kestämään jos on edelleen vaihtoehto että voisi juoda sivistyneesti. Jotenkin vain siitä syystä uskon että kaikki pitää juoda ennen kuin tuo toipuminen voi oikeasti onnistua. Jos tuntuu että on tunne-elämältään sairas, mutta haluaa vielä juoda, niin miksi ei sitten joisi, joinhan minäkin AA tietoisena kymmenisen vuotta. Ei se raittius kyllä hoitamattomana mitään autuutta tee jos päässä viiraa ja tekisi kokoajan mieli hajottaa ja melskata.
Melkein pitäisin itseni kohdalla mielekkäämpänä juoda itseni hengiltä, kuin terrorisoida hoitamattomalla päällä läheisiäni seuraavat neljäkymmentä vuotta.

Sääliksi käy näitä Bill Weeläisiin kuuluvia kipuilevia juoppoja, jotka täälläkin kutsuvat alkoholisteja idiooteiksi ja kehottavat heitä painumaan vittuun. Toivottavasti forumin ylläpito puuttuu asiaan. Ei tällaisen hengen omaavaa keskustelua voi pitää enää toipumista edistävänä heillekään, saati sitten muille. Olisi syytä muistaa, että kyse on sentään tuhansien ihmisten elämästä - ei mikään poliittinen hiekkalaatikkoleikki.

Olisin jo aikaa sitten poistunut Päihdelinkistä heidän takiaan, mutta täällä(kin) saattaa olla joku, joka tarvitsee apua. Halua olla aina valmiina kertomaan miten alkoholismista voi toipua.

kahleeton

Väite on yksiselitteisen epätosi ja puhdasta panettelun halua. Ottakaa selvää asioista te neutraalit näitä rivejä katselevat. Älkää menkö halpaan.

kahleeton

Huomenta kahleeton!

Olet varmasti oikeassa. Häiriöityneen alkoholistin kirjoittelua ja mahdollista kuullun väärinymmärtämistä. Kiitos kun toit asiat oikeille raiteille, jos luoja suo pysyn jatkossa omissa kokemuksissani.

Raitista ja voitokasta päivää sinulle

Näitä AA-politikointia haluaville pitäisi perustaa oma keskusteluketju jonnekin muualle. Muutamathan meistä tietävät tasan tarkkaan mistä on kyse, mutta tämä ei tosiaankaan ole oikea paikka kertoa sitä. Ihan nolottaa koko yhteisön puolesta.

Mitä luulette, olisivatkohan Päihdelinkin vastuuhenkilöt (lähinnä moderaattorit) samaa mieltä? Voiko ja onko syytä estää keskustelu jostakin asiasta? Jos se toimii vastoin alueen perusteemaa tervehtymistä? Vai onko keskustelun oltava aina moderoimatonta?

kahleeton

Huomenta huomenta Sirkkeli :slight_smile: Jälleen yksi uusi aamu kirkkain silmin, hyvällä omallatunnolla ja eilinen muistaen, puhtaiden lakanoiden välistä.

Juttuja riittää ja kuiske kuuluu :confused: Me alkoholistit olemme sairasta joukkoa, se on aina muistettava. Onneksi todellisuus, toiminta ja tulokset ovat kaikkien havaittavissa, kunhan painuu katselemaan ja kuuntelemaan tarkasti, ja ilman silmälappuja ja korvasuotimia.

Raittiutta olen saanut paljon ja myöskin henkisiä voittoja. Aineellistakin voittoa saisi jo tulla :laughing: Ei vainen, ei sovi materia minulle - taitaa olla jotakin allergiaa :unamused:

kahleeton

“Kahleeton” > ota herne pois pyllystäsi :mrgreen:

:open_mouth: Hui, jopas minä sohaisin muurahaispesään tämän ketjun avaamisella. :confused:

Moon iha sekasin näistä Billy Wildereista ja juopoista irlantilaisista, enkä mä ymmärrä oikeen enää yhtään mitään mistä tee ootte ketjun pari viimeistä sivua pöpöttäneet… Mä hipsin siis tästä ketjusta takavasemmalle.

Viisaus löytyi kuitenkin näistä sanoista:

Minä puolestani nostan itselleni hattua, etten ottanut osaa koko keskusteluun. Syrensis tämä on aihe, joka aiheuttaa aina kinaa, eripuraa ja väittelyä. Et sinä ollut ensimmäinen joka sohaisi asiaa, olet 542:nen. Taidamme jokainen vuorollamme asettua aa:n puolesta tai vastaan. Näin ne mielipiteet jakautuvat. Eikä se ole elämää ihmeellisempää.

Mutta siis se että olen malttanut olla sanomatta omaa mielipidettäni, osoittaa minun kasvuani suvereenimmaksi ihmiseksi. Enkä sano sitä tänäänkään. Sanompa vain että on kiva olla raitis, eikö teistäkin. Tyylistä riippumatta. :wink:

Minä en tiedä tasan tarkkaan mistä on kyse ja tietämättömyyteni johtuu siitä että minulle ei ole missään kerrottu mistä on kyse.

Muutoin en ole AA:n puolesta enkä vastaan. Jos joku kysyy AA:sta otan käyttöön kultaisen säännön: “Kohtele toista siten kuin toivot itseäsi kohdeltavan.” Eli kerron sitä mitä olisin toivonut että minulle olisi kerrottu silloin kun ennen omaa kokemusta asiaa kyselin.

Hyvä elämän ohje tuo. Kunpa se joskus kulkisikin suvaitsevaisuuden viestisoihtuna kaikkien maailman ihmisten, yhteisöjen ja valtioiden keskuuteen. No, taisi tulla toivottua vähä kuuta taivaalta :slight_smile:

kahleeton

Ihanaa…kerro lisää :mrgreen:

Nyt kyllä minunkin uteliaisuuteni on herännyt. Kertokaa nyt ihmeessä mistä on kyse ? Kumpaan ryhmään esim Vaeltaja kuuluu ?

Aikamoinen salaseura :mrgreen: