42-vuotias alkoholistinainen matkalla raittiiseen elämään

Huomenta!

Nukuin jotenkin, herättelen itseäni kahvin avustuksella pitkän kaavan mukaan. Mieto lumisade, leuto sää.

Mietin äsken aika pitkään, avaudunko mieltäni painavasta asiasta ja päätin, että avaudun. Toivon, että näin tehdessäni en saa ketjuuni hurmoshenkisiä mielenterveyspotilaita omia näkökantojaan reuhaten julistamaan. Otan siis riskin.

Eilen illalla kävin opiskelupäivän päätteeksi päikallisessa päihdetukiryhmässä, joka operoi 12 askeleen periaatteella. En erittele sitä tarkemmin ja toivon, että mahdolliset kommentoijatkaan eivät niin tekisi. Asia tulee selväksi ilmankin.

Nooh, minua on jo pitkään vaivannut ko. ryhmässä valloilla ollut/oleva meininki, että käytännössä viikottain osa “mukamas” aktiivijäsenistä käy kentällä ja palaa paikalleen pöydän ääreen näennäisesti katumaan tekosiaan ja “rehellisesti” selittämään männä viikon humalassa ajelut ja juoppohulluuspäissään kirveen kanssa heilumiset kuin mitään merkittävää ei olisi tapahtunut. Ja tätä touhua jatkuu vuodesta toiseen ja sitä muut ryhmässä kuuntelevat ääneti.

Ko. päihdetukiryhmän toimintaperiaatteisiinhan kuuluu, että jokainen puhuu asiansa vuorollaan ja toisten puheenvuoroja ei niiden aikana kommentoida. Keskustelun omaista vuorovaikutusta ei siis itse tilanteessa synny. Tämä antaa mahdollisuuden pudotella suustaan asioita liittyen vaikkapa henkirikosten valmisteluun/yritykseen ja toistuviin törkeisiin ratteihin. Ja asialla ei pysty tekemään mitään. :frowning:

Mielestäni tällainen toiminta luo ryhmään huonoa henkeä ja suorastaan pilaa toipumisen ilmapiiriä. Minusta tällaiset puheenvuorot eivät ole rehellisyyttä, vaan 12 askeleen tukiryhmän periaatteiden hyväksikäyttöä ja omalla hulluudellaan ja vastuuttomuudellaan retostelua. Suorastaan vitutti, kun poistuin kotiini ryhmän päätteeksi ja meinasin lähteä kesken. Painostava ahdistuksen tunne rintakehässä säilyi nukkumaan menoon asti.

En voi asialle mitään, kun minähän en voi päättää, ketkä “toipumaan” saavat tulla. Harmi sinänsä. Sen voin päättää, että jatkossa etsin tukiryhmäni muualta kuin tuosta eilisillan porukasta. En saa mitään tukea raittiudelleni kuuntelemalla elämäntaparikollisten sekoilupuheenvuoroja.

Samaisen 12 askeleen tukiporukan sisällä on hyviäkin ryhmiä. Niissä käy ihmisiä, jotka hakevat apua ja tukea raittiudelleen ihan oikeasti. Onneksi on siis vaihtoehtoja. :slight_smile:

Ugh. Olen puhunut. Vähän helpotti. Myöhään eilen illalla oli nimittäin ihan oikeasti huono olo.

Alkoholistinainen kirjoitti

Ihan oikeassa olet. Teet itsellesi oikein, kun lähdet etsimään toisentyyppisiä ryhmiä, missä on ihan tavallisia ihmisiä ja alkoholisteja, joilla on takanaan jo raittiita vuosia ja terveempi käsitys elämänmenosta. Isommilla paikkakunnilla ainakin AA-ryhmiä on niin runsaasti, että valinnan varaa riittää vaikka jokaiselle päivälle. Ja toipumista edistää, kun tutustuu useampiin ryhmiin ja tasapainoisiin ihmisiin. On myös naisten omia ryhmiä.

On asioita joita ei voi muuttaa, ja niitä joita voi. Rohkeutta sinulle tehdä se mitä voit!
Olet hyvällä tiellä, jatketaan tästä luottavaisin mielin päivä kerrallaan.

Tänään et ole yksin

Kiitos, Lomapuisto!

Tuo mitä juuri kirjoitit, tuntui tosi mukavalta ja mieltä lämmittävältä. :slight_smile: Jatketaan vaan. Tämä tie on hyvä.

Perjansdagenia!

Paremmat unet, parempi mieli. :slight_smile:

Huonoista fiboista toivuttu, tokeneminen kesti pari päivää. Tänään kohta ruokakauppareissu ja muutenkin ajattelin kaupoilla pyörähtää. Kirjastosta on käytävä metsästämässä tenttikirjoja. Pikku kirpparikierros voisi myös piristää.

Päätin, että tänään en tämän tietokoneen ääressä koko päivää köki. Viime päivinä on tosin ollut pakko kökkiä, kun kouluhommia on ollut aika paljon. Selkä vaan meinaa jumia istuessa paljon. Eilen illalla oli pitkästä aikaa myös hieroja.

Eipä minulla tänään mitään sen ihmeempää ole nyt mielen päällä tai muutenkaan ajatuksissa. Toivottavasti la-su paistaa aurinko. :slight_smile:

Viikonloppuja itse kullekin!

Mulla on ajatuksissa, lähinnä haaveena, ollut jo jonkin aikaa sellainen kaksiosainen Sally satulatuoli. Hinnat vaan lähtee jostain 250 eurosta ja sen näköinen, mikä itseä miellyttää, on jossain 400-500 euron paikkeilla. Liian iso kertainvestointi tällä hetkellä.

Mutta huokea vaihtoehto torjumaan etenkin alaselän kipuja, tuli ostettua. Sellainen backjoy-merkkinen alusta, joka laitetaan siis pepun ja tuolin väliin. Googlaamalla löytyy kuvia. Silla saa korjattua lantion asentoa ihan kivasti. Materiaali ei ole ehkä paras, mutta nihkeän pinnan ansiosta ei tule liu’uttua ainakaan tavallisen herkästi sellaiseen röhnötysasentoon. Maksoi Prismassa jotain kolmenkympin nurkilla. En jatkuvasti käytä, mutta jos alkaa tuntua, että alaselkä väsyy ja jotain pitäisi kuitenkin koneella istuen tehdä, niin kyllä otan sen käyttöön.

Yläselkä-hartia-niska-alue onkin sitten toinen juttu…

Hyvää viikonlopun jatkoa :slight_smile:

Huomenta!

Hieno keväinen auringonpaiste taas, aamusta muutama aste pakkasta. Hiihtolomalaiset ovat saaneet nauttia. Ja minäkin olen. :slight_smile:

Kiitos, Yoru, vinkistä. Saatan harkita sitä Prisman selkätukea. Se satulamallinen tuolikaan ei olisi tulevaisuudessa pöljempi investointi, tiedän sen tuotteen. En ole aiemmin istunut tietokoneen äärellä ihan näin isoja tuntimääriä harva se päivä, niin siitä tämä alaselän ajoittainen jumiminen käsittääkseni johtuu. Pitäisi muistaa aina kävellä ja liikkua välillä, kesken kirjoitushomminen.

Eipä tässä tänäkään aamuna tämän kummempia. Ai niin, tänään täyttyy 2 kk selevin päin. Plinkkiin kirjauduin päivää myöhemmin kuin lopetin dokaamisen. Sehän on jo jotain. :smiley:

Leppoisaa sunnuntaita!

No, se on todellakin jo jotain! Onnittelut 2 kuukaudesta ja aurinkoista jatkoa samaan tapaan!!

Huomenta!

Muutama päivä kirjoitustaukoa. Kouluviikko meneillään, nyt kääntyy jo loppua kohti. Ihan mukavia päiviä.

Kiitos onnitteluista, Tervapääsky. On se 2 kk jo alkutaivalta raittiudelle.

Koulun kirjastossa pitää vierailla hakemassa itselleen muutama tenttikirja luettavaksi etäjakson aikana. Paikkakunnalla on myös mainio huonekalu- ja tavarakirppari. Jos ehdin, käyn siellä vielä tänään iltapäivällä ennen kuin lähden ajelemaan kotia kohti. En sinänsä kyllä tartte tavaraa, mutta jotain kivaa keväistä sisustusjuttua kotiin kaipaisin. :slight_smile:

Jeps, lähen kouluun.

Uusi viikko, pikkuisen meinaa aurinko pilkistellä. :slight_smile:

Viime viikko meni siis koulussa, torstai-iltana tulin kotiin. Torstaina illalla teki älyttömästi mieli viinaa, ihan todella paljon. En tiedä, mistä se mieliteko niin vahvana kumpusi, mutta veikkaa vanhaa tuttua itsensä palkitsemisfiilistä “työurakan” jälkeen, siis tässä tapauksessa kouluviikon tehtävineen. Etelästä päin kotiin ajellessa matkan varrelle jäi kolmen kaupungin alkot, joihin kaikkiin olisin ehtinyt. En mennyt, koska kelasin, että perjantaiaamuna minua TODELLA harmittaisi, jos torstai-iltana joisin, mutta niin tiukalle otti se ponnistus, että kotona illalla itkin. :frowning: Siis ihan yllättävän rankkaa, minusta.

Noh, perjantaina kävin sitten tukiryhmässä, tällä kertaa se toimi hyvin ja sain vähän tuuletella päätäni. Nyt, vaikkapa tänä aamuna, olen varsin tyytyväinen, että en juonut. Tuumailin itsekseni, että sen verran alkaa minulla olla näitä raittiita päiviä takana ja parhaillaan menossa, että tästä kannattaisi ymmärtää jo pitää ihan kunnolla kiinni. Harva asia ihan ilmaiseksi tulee, siis ilman työtä, raitis elämäkään.

Ohjelmassa kohtapuoleen kauppa- ja kirjastoreissu sekä aamuryhmä. Iltapäivällä on toivottavasti auringonpaiste. Ai niin, eikös se tänään käänny kevääksi ihan selkeästi - kevätpäiväntasaus on vissiin tänään?

Mukavaa uutta raitista viikkoa kaikille!

hui :unamused:
olihan läheltäpiti tilanne. hienosti handlattu :slight_smile: .
ja eikun eteenpäin, sano mummo sohjossa.

Tosi hienoa, että voitit kiusauksen!!! Tunnistan nuo tunteet niiiiiiiin hyvin. Mulla on myös päässyt itku. Pari viikkoa sitten, kun kova tahtinen viikko oli loppu ja pääsin rentoutumaan oli palkitsemisfiilis kova ja mieli oli “pedannut” jo ties kuinka pitkälle illan.

Täsät tuleekin mieleen kysymys kuinka olette käsitelleet nämä ns. petaamiset?
Mulla on ollut työn ja tuskan takana, kun ajatukset pyörivät juomisen mahdollistavien ajatusten ympärillä -Ihan kuin minulla ei olisi enää omaa tahtoa! Pelottavaa!

No ihan ekaksi täytyy sanoa että ihan tosi monta kertaa ihan tosi surkeasti - sen verran monta kertaa olen kuitenkin yrittänyt tätä raitistumista. Jos näistä kertausopinnoista nyt jotain hyvää haluaa sanoa, niin ainakin sen, että petaamisen aika hyvin jo tunnistan ja osaan nyt olla varuillani.

Tämä toimii mullakin aika hyvin nyt: Tiedän, että minua harmittaisi, jos joutuisin aloittamaan kaiken alusta. Kun tuskin se siihen yhteen kertaan kuitenkaan tälläkään kertaa jäisi. Itse asiassa en ole ollenkaan varma, että enää jaksaisin uudestaan. Enkä sitä pahaa oloakaan enää jaksaisi. Nyt mä yksinkertaisesti HALUAN olla raitis. Mun elämäni on kuitenkin paljon parempaa näin. Ei ehkä minkään ulkopuolisen mittarin mukaan mitään normaalia hohdokkaampaa elämää, mutta mulle kuitenkin ihan hyvää.

Aamupäivää!

Ja taas se on perjantai! Kuvittelenko, vai menevätkö viikot iän karttuessa nopeammin kuin nuorempana? :smiley: Ihan tuntuu taas, että viikko on huiskahtanut silmänräpäyksessä.

Anyways, taas eilen oli suht kova halu juoda viinaa. En tiedä, mistä näitä nyt puskee. Kävin illalla myös päihdetukiryhmässä ja koko ryhmän ajan teki mieli viinaa. Mieliteko helpotti vasta kotiin päin ajellessa.

Nyt tänä aamuna taas ei tee mieli, mutta nappasin yhden antabuksen varuiksi ennen aamukahvia. En ole niitä enää aikoihin ihan päivittäin napsinut, mutta pitänyt kylläkin jemmassa satunnaista tarvetta varten, ja nyt minusta on sellainen. Ei vara venettä kaada. Minusta tässä on nyt ihan vaaran merkit ilmassa, enkä tosiaankaan haluaisi ratketa nyt.

Jännä, että nyt, kun jo kuitenkin kulunut kolmatta kuukautta, on näinkin tiheästi toistuvia, suht kovia impulsseja juoda. Vai tuleeko niitä nyt juuri siksi, että olo on jo jollain tapaa kohentunut ja tunne omasta alkoholismista alkaa tavallaan “häipyä” taka-alalle? En tunnista tietoista petaamista, onko tämä sitä? Eilenkin kyllä auttoi, kun impulssin ollessa päällä kelasin koko ajan, kuinka paljon harmittaisin huomenna eli nyt tänään, jos olisin juonut.

Eli raittiina edelleen ja hyvä niin, mutta näköjään hieman tiukempaa tiimellystä on nyt tämä raittiustaival. Eilenkin kuuntelin ihastuneena pariakin ihmistä, jotka kertoivat viinan himon hävinneen heiltä kokonaan. Enpä harmittelisi, jos niin kävisi! :slight_smile:

Vaan eikun jatketaan, huoh. Mukavaa alkavaa viikonloppua! :smiley:

Mukavaa viikonloppua!
Hyvin olet pärjännyt!
Ei se mikään ihme ole, että vielä kahden-kolmen kuukauden selvänäolon jälkeen mielitekoja tulee.
Aivot tarvitsevat oman aikansa että ne urautuneet kuviot himmenevät ja uudet polut alkavat olla niin selviksi tallattuja että ajattelu meneekin automaattisesti niitä pitkin.

Mutta, sinulla on nin selkeä ote että kyllä se siitä!

Tsemppiä vaan edelleenkin
-ei se antabus varmasti ole lainkaan huono ratkaisu silloin kuin epäilee että siinä rajoilla heilutaan.
Mutta, usko pois, kyllä aika tekee tehtävänsä ja jonain päivänä ihmettelet itsekin että mitähän varten sitä viinaa niin mieli tekikin :slight_smile:

Moikka!

Mulla on ollut myös todella kovia “kohtauksia” ja minulla myös tuota petaamista, kuten olen kirjoittanut. Eilinen A-klinikalla käynti ja juttelu asiantuntijoiden kanssa helpotti. Ensi viikolla puretaan lisää tuntoja ja näin alustavasti tuntuu, että henkistä kuormaa on jo nyt alkanut purkautumaan. Luottamus tulevaan ja täysraittiuteen on mahdollista, mutta minun kohdallani se edellyttää myös avun saamisesta terapian kautta ja myös antabuksen.

Aurinkoa viikonloppuun ja raittiita hyviä hetkiä!

Arkiaamu, peruspuuhia.

Tolkuton viinan mieliteko helpotti ja se on kyllä hieno homma. :slight_smile:

Kiitokset vaan tsempistä, Mies metsänreunasta ja Auringonkukka, sekä tuossa aiemmin jo Kuusipuu ja Föffw. Ihan mukavalta tuntuu, kun joku aina noteeraa oman edistymisen tai tuuppaa tsempillä, kun homma meinaa takuta. Pitää koettaa itsekin muistaa kirjoitella välillä toistenkin ketjuihin. Luen kyllä aina tuoreimmat kirjoitukset ainakin pari kertaa viikossa.

En osaa sanoa, mikä tässä impulssien hallinnassa olisi aukottoman hyvä ohje raitistujalle. Itsellä on parhaiten toiminut tähän asti juuri sen skenaarion kelaaminen, että miltä seuraavana päivänä tuntuisi ja kuinka paljon harmittaisi, jos nyt joisin. Jostakin luin tämmöisen sanonnan: “Jos olet kyllästynyt aloittamaan alusta, älä lopeta.” Suunnilleen noin se meni, eikä tainnut liittyä alunperin edes viinan juontiin, mutta sopii ainakin minun tilanteeseeni.

Raittiuden eteen on nähtävä aluksi hieman vaivaa, jotta uudet toimintamallit alkavat juurtua ja automatisoitua, siis muuttua positiiviseksi rutiiniksi. Aiempien juomahetkien tilalle olisi hyvä keksiä muuta, mielekästä puuhaa. Ihan itsekseen jos jää kämpille asiaa päässään pyörittelemään liian pitkäksi aikaa, niin kaljan juonti tulee mieleen helpommin ja askel käy oluthyllylle rivakammin. Ja korkkaaminen ei ole kaukana.

Positiivinen raittiuden markkinointi itselleen on vaan minusta kova sana. Tänään olen raitis ihminen. :slight_smile:

Raitista viikkoa kaikille!

Kauppareissu heitetty jo aamusta. Aikainen herätys, mutta homma hoidettu. Auringonpaiste näyttää tänäkin aamuna lupaavalta. Kyllä kevät on kiva! :slight_smile:

Huomaan mielialani kohentuvan. Ilmeisesti saatan kärsiä myös jonkinlaisesta pimeän ajan alavireisyydestä, ja valon lisääntyminen on ainakin minulle virkistävä asia. Ensi talvena, jonka haluan kokea raittiina, sitten näkee, olenko läpi talven virkeämmällä mielellä, kun alkoholi ei ole mukana kuviossa. Joku vuosi minulla oli se kirkasvalolamppukin, mutta en huomannut mitään vaikutusta tai en osannut sitä käyttää oikein, ja kaljaakin kului. Alkoholin aiheuttamaa alakuloa ei riitä kirkasvalolamppu lääkitsemään.

Eipä muuta, raittiina tänäkin aamuna. Kouluhommia päivällä ja illalla kansalaisopistolle nikkaroimaan. Varsin ihmismäinen olo. :slight_smile:

Perjantai-iltapäivää, se on taas viikonloppu lähellä.

Kotitöitä, läksyjä, kohta ruokakauppaan, kun loppuu maito ja tupakit. Ja leipä ja juusto. :slight_smile: Illalla voisi ehkä käväistä päihdetukiryhmässä jossain päin maakuntaa, ihan vaikka vaan ihmisiä tavatakseen.

Alankohan oikeasti virkistyä hieman? Jännästi piristynyt olo, siis ihan hyvällä tavalla, talven jälkeen. Ja huom.! En sairasta kaksisuuntaista mielialahäiriötä. Mietin itsekseni vaan, että vaikuttiko viina noinkin paljon yleiseen jaksamiseeni, vaikka en ihan jatkuvasti kännissä ollutkaan.

Viikonloppuja kaikille!

Heippa, sama ajatus minullakin, mutta vain toiselle puolella kaupunkia kokoontuvaan.

Tänään ei olla yksin

Hei ja hyvää alkavaa viikkoa!

Tein äsken tunnukset tänne. Löysin tämän foorumin tuossa sunnuntain puolella ja tätä ketjun löydettyä sekä luettuani päätin tehdä tunnukset. Tätä ketjua lukiessani, sain motivaatiota lopettaa tai ainakin vähentää alkoholin kulutustani.
Jos vähän kerron itsestäni, olen vuonna 91 syntynyt amk:ssa opiskeleva mies. Luonteeltani olen aika ujo ja hiljainen kaveri. Alkoholia tulee juotua usein ja liikaa. Viimeiset juopottelu kerrat ovat päättyneet aina sammmumiseen ja osittaiseen muistin menetykseen. Asiasta kertoo jotain se, että en muista ajanjaksoa, jolloin olen ollut 7 päivää putkeen selvin päin.

Lenkeillä olen alkanut käydä. Jonkun harrastuksen lenkkeilyn ohjelle voisin kehittää. Kohta nukkumaan, että jaksaa opinnäytetyötä tehdä. Voimia ja jaksamista kaikille!