42-vuotias alkoholistinainen matkalla raittiiseen elämään

Terve!

Liikun itsekkin nyt raittiina ja tulin justiin uimasta. Kunto on parantunut huimasti ja tämä tekee hyvää minun siipeensä ottaneelle kropalle.

Paino on pudonnut 11kg mutta jäi junnaamaan tähän, tavoitteena on vielä 8kg saada pois. Kroppani on ketoosin puolella ja nyt vasta tuntuu mistä puhuit, että tämä tuottaa tulosta. Olen vähentänyt hiilihydraatteja asteittain ja nyt olen lähes kokonaan rasvaenergisellä proteiinipitoisella ravinnolla.

Aikaisemmin olen kirjoittanut tänne laihtumisesta sekä ruokavaliosta juomisen loputtua. Itse laihduin 20 kg noin puolessa vuodessa. Enkä tehnyt laihtumisen eteen tietoisesti juurikaan mitään. Ruokavalioni oikeni itsestään huomaamatta koko ajan terveellisempään suuntaan- huomasin sen tietenkin myöhemmin, kun paino alkoi laskea silmissä.

Juodessani tuli suuhun työnnettyä kaikenlaista paskaa, rasvaa, hiilareita eikä juurikaan mitään vihanneksia, hedelmiä tai edes " tavallista" ruokaa. Joo, ei sen ruokavalion muuttamisen kanssa ole mitään kiirettä; vähän kerrallaan jättää niitä huonoja ruoka-aineita pois. Liian nopea syömisen muuttaminen alkaa vaan vituttamaan. Kun niitä isompia ongelmiakin on käännettävänä. Eiks niin?

Nyt oon ylpeä itsestäni. Eka kerta firman saunaillassa selvinpäin varmaan kymmeneen vuoteen. Yleensä se olen minä joka on mallia kippaamisessa näyttänyt. Ihan kivaa oli nyt ilman alkoakin! Vissyä,ruokaa,musaa ja saunomista/porinoita samaan malliin. Erona se että jaksoin (vain) puoleen yöhön, huomenna mukava aamu tiedossa ilman ällöä ja nuhjuista oloa. Not bad! Kuohkeaa viikonloppua kaikille.

No huomenta!

Hyvä! Erittäin hieno homma! :smiley: Mahtaa tuntua kivalta! Se on semmoinen erävoitto tuokin, seuraava kerta jo taas helpompi selvin päin jossain kosteassa tilaisuudessa olla.

Alkon elämästä poissa pitäminen ja ajatusten raittiina pitäminen on mun tämänhetkinen ykköstavoite, mutta kiva on lukea myös raittiuden muista hyvää tekevistä vaikutuksista, joista mm. Haima, Skeba ja Acer56 ovat kirjoittaneet. Huimia painonputoamisia loppujen lopuksi lyhyessä ajassa monilla. Se vaan vahvistaa sitä näkemystä, että viina sotkee pään ja ajatusten ohella koko kropan toimintaa enemmän kuin sitä juodessa käsittääkään. Kuukauteen on itseltäni pudonnut painoa -2,5 kg laihduttamatta. Nesteet varmaan liikkuu.

Onnellinen aamu tänään jotenkin. Kiva, että en ole juonut. Oikeastaan aika kiitollinen olo.

Konstantinusta lainatakseni, kuohkeaa viikonloppua kaikille! :slight_smile:

Morjens,

aamunvirkkuna ja illantorkkuna jo uudessa päivässä… Näkyy 6h taas riittävän eikä väsy tule päivälläkään.

Joo, kyllähän se niin on, että kropalle tapahtuvat myönteiset vaikutukset ovat mukavaa seurattavaa, mutta keskeisintä on se jokin muu. Tämän tomumajan rappio on selviö ja väistämätön, mieli toivon mukaan pysyy pelissä mukana loppuun asti.

Taisi Lomapuisto kirjoittaa seuraavan: “Viina myrkyttää elimistön, aivot mukaanlukien, mutta myös arvot, asenteet ja moraalin, hitaasti mutta varmasti, ihan niin kuin toteat.”

Tuo arvojen ja asenteiden rappio ja lama pohdituttaa nyt eniten. Tuntuu, että joudun menemään aika kauas pohtiessani asioita jotka on joko sivuutettu tai “käsitelty” jotenkin alkoholivoittoisesti ja muuten paeten. Ei nyt mitään aivan kauheita mörköjä, mutta sellaisia ärsyttäviä juttuja, jotka täytyy nyt vaan perata pois kiusaamasta.

Mutta sehän mulla strategia olikin. Jos oli vaikeita tunnetason kysymyksiä, vastauksena oli tolkuttomasti töitä ja sen verran viinaa, ettei ajatus juokse liikoja muulloinkaan. Tosi laadukasta elämää… No, nyt on viinan takaportti poissa ja töiden osalta kokeilen kohtuukäyttöä. :smiley: Nyt jos vaikka eläisi vaan ihan omana itsenään.

Sunnuntai meni sukulaisten visiitin merkeissä ja suvun pikku penskojen kanssa telmiessä. Kävin myös ryhmässä kakkukahvilla, kun eräs pitkään viinan kanssa jääntänyt kaverini onnistui lopettamaan ja hänelle tuli nyt vuosi raitista aikaa täyteen. :slight_smile: Se on hieno homma, se. Sillä miehellä ihan eri draivi elämässään kuin vaikkapa 3-4 vuotta sitten. Häneltä olen saanut paljon tsemppiä omankin raittiuteni tavoittelemiseen etenkin silloin, kun meinasi jossain kohdassa siihen edestakas ramppaamiseen itseltä usko loppua.

Tänään oli aamusta asti erilaisten asioiden hoitoa ja myös sairaalakäynti ihan viinanjuontiin liittymättömän fyysisen perussairauteni tiimoilta. Vakiotsekki, ei mitään uutta tai vakavaa. Saman lekurin kanssa olen asioinut jo 7 vuotta, niin meillä on samat turinat joka kerta. Mukava lääkäri.

Tänään on ollut ihan tosi keväinen sää ja olokin. Tykkään valon lisääntymisestä ja lauhoista päivistä. Tämmöisiä lisää. Ja raittiita päiviä. :slight_smile:

Se siitä eilisestä keväisestä olosta! :confused:

Viimein pätkähti mullekin se flunssa karseine räkätauteineen. Ei ole kuumetta, mutta nenä on päivän aikana lähes taukoamattoman niistämisen seurauksena muuttanut ulkomuotoaan tunnistamattomaan suuntaan ja kesii. Hanurista tämmönen.

Joo, eikun yötä vasten Finrexiniä ja inkivääriuutetta kehiin. Ei ole oikeasti mitään kirjoitettavaa, kun näin tapahtumia tulvillaan on ollut tämä ystävänpäivä. Noh, huomenna on päivä uus.

Raitista ystävänpäivän iltaa kuitenkin toivottelen kaikille! :slight_smile:

Kannattaa nukkumaan mennessä laittaa ittensä pitkäkseen, jonka jälkeen niistää vielä kertaalleen ja sitten Bepanthenia reilu kerros nokkaan. Siis Bepanthen voidetta (ei emulsiovoidetta). Sillä saa nokan pysymään vähän paremmin kondiksessa. Ja jos vaikuttaa, että iho halkeilee sieraimista, niin voi (puhtaalla) pikkusormella pyöräyttää voidetta sieraimen sisäänkin. Ainakin itsellä toiminut.

Pikaista paranemista!

Parempivointista huomenta!

Kiitokset Yorulle paranemistoivotuksesta ja -vinkeistä!

Kyllä tämä alkaa voiton puolelle kääntyä. Bepanthen on tuttu voide, siitä on apua ihovaurioissa. Uusi salainen ase flunssan selätyksessä on The Ginger Party -tuotemerkin Bio-Organic Ginger Juice. Myydään luontaistuotekaupoissa siis valmiina tiivisteenä. Tuote ei sisällä alkoholia. Sitä kun ropsauttaa vaikka teen sekaan, niin aukeaa tukkoiset hengitystiet. Finrexin noista lääkevalmisteista kans hyvä, jos tykkää lämmintä juoda.

Ei kuumetta tänäänkään, ja suht hyvin nukuinkin. Pois päin menossa tää tauti minulta. Hyvä juttu siinäkin mielessä, että ensi vko on kouluviikko. Joillakin kuulemma kestänyt toista viikkoa tää flunssa.

Jep. Jatkan tuon inkiväärijuoman kittausta. :slight_smile:

Hei! Eihän tämä lopettamisen yrittäminen ihan helppoa ollutkaan. Nyt kolmatta viikkoa mennään ja pari päivää kolottanut viinahammasta ihan vimmatusti. Oon urheillu, saunonut ja vaikka mitä jotta mieliteko häipyisi. Juomisen haitat vs. hyödyt pyörii päässä…taidan mättää pussillisen turkinpippureita. Sillä saa ainaki reiän hampaseen :wink:

suoraan sanottuna en usko pätkääkään, että tuo toimisi: hulluna kaikkea muuta kuin juomista…
tai no, ei ole mulla toiminut ainakaan täysin…voi kai se jollain toisella?
ja en usko ainakaan turkinpippureihin, jos vaikka dracula pillereitä koettas?
vaan onnea ja menestystä yritykseen…tsemppiä. :slight_smile:

Konstantinus kirjoitti

Arvelen, että pahin mieliteko on jo mennyt ohi kirjoittamalla tänne.

Lankapuhelinten aikaan suosittiin alkoholistien keskuudessa “nikkeliterapiaa”. Kolikolla pääsi soittamaan puhelinkioskista toiselle alkoholistille vertaistuen merkeissä. Nyt voi kännykän muistissa olla raitistuneiden numeroita tai voi soittaa Auttaviin puhelimiin. Tai mennä palaveriin.

Tänään et ole yksin

Moikka Konstantinus!
Olen noin viikon sinusta jäljessä lopettamisen suhteen ja mulla eilen illalla iski myös yhtäkkiä viinin himo. Olisin voinut vain kävellä a-liikkeeseen ostoksille, istua kotisohvalle ja antaa mennä… onneksi sain pidettyä itseni kurissa. Yritän lohduttautua, että taas on yksi himotus kerta takana :smiley: Enkä ajattele kuinka monta edessä …

Turkinpippurit auttoi mulla noin neljä vuotta sitten, kun pääsin tupakista eroon eli aivan oiva lääke! Hyvä kun muistutit!

Moi, Auringonkukka. Koita käyttää tuoretta inkivääriä, ei maksa juuri mitään. Löytyy lähes joka ruoka kaupasta. Olen käyttänyt itse sitä aamu smoothiessa seuraavasti:
2 vartta varsiselleriä
1 omena
1 banaani
1 päärynä
tuoretta inkivääriä n. luumun kokoinen pala tai maun mukaan kunhan kokeilee.
valkokaalia semmonen nyrkin kokoinen pala.
rasvatonta piimää tai porkkanamehua.

Ja tehosekoittimella sopivan juotavaksi.

Takaan, että lähtee aineenvaihdunta käyntiin.
Näillä määrillä tulee noin litra tuotetta. riippuu tietysti käytetyn nesteen määrästä.

• skeba-

Kiitos Skeba!
Taatusti lähtee aineenvaihdunta käyntiin :laughing: Kokeilen ehdottomasti!
Tähän asti olen kitannut keitettyä vettä kuumana useamman kupin päivässä. Joskus olen puristanut vähän sitruunaa mukaan. Tämän pitäisi auttaa mm. maksaa puhdistautumaan. :slight_smile:

No, ole hyvä vaan Auringonkukka. Inkivääri tekee haimalle hyvääja selleri puhdistaa munuaisia, joten nämä ovat täsmä ruokaa meille.

• skeba-

Niin siis, enhän mitään stressiä ota tästä enkä lisää vitututusta. Makean perso en ole ollut ikinä, niin tämä on aika helppoa toteuttaa mulle, alkoholista sain hiilihydraatteja juoma-aikana rajusti.

Lisäksi kun saa uusia tavoitteita ja sisältöä elämään, niin alkoholin miettiminen jää pois. Valmis en ole vielä kohtaamaan stressiä juurikaan, sillä tuntuu että pää on vieläkin altis alkoholille, jos sitä joku tyrkyttäis. Lisäksi myös tuntuu että se ei ole täysin palautunut, niin ei pidä leikkiä tulella.

Vois sanoa tähän, että onneksi mulla ei ole nyt parisuhdetta eikä työtä. Helpottaa huomattavasti tätä toipumista.

Tuttu tuote - ollut mullakin käytössä syksystä saakka. Laitan monesti rahkan sekaan (iltapala). Tai sitten “tehoshottina” esim 2 cl tuota inkiväärimehua ja 2cl tuorepuristettua omenamehua.
Muutoin tulee ruuanlaitossa sitten käytettyä ihan tuoretta, koska on niin paljon edullisempaa. Mutta kun ei ole mehupuristinta vai mitälie linkoa, niin ei saa itse kätevästi sitä juurta muutettua nestemäiseksi.
==>

…ja tuore inkivääri kannattaa ostaa irtona, niin saa valittua sellaista helposti työstettävää pätkää, kun kuoriahan se joka tapauksessa pitää. Usein valmiiksi pakatussa (kilohintakin korkeampi) juuri on aika pientä, jolloin hyödyksi tulee pienempi määrä kuin paksummassa juuressa.

Hello.minä oon tuolla vähentäjien puolella kirjoitellut, mutta innostuin nyt välillä täälläkin vieraileen :slight_smile: oon minä joskus ennenkin näitä tosiaan lukenut näitä lopettajien tarinoita vaan enpä ole suutani saanut auki.

Jostain luin juttua sitruunaveden juomisesta aamuisin! siis puolikas/kokonainen sitruuna puristetaan veteen ja juodaan ekaksi aamuisin. Tehostaa aineenvaihduntaa tehokkaasti! mä jossain välillä sitä teinkin vaan pääsi unohtumaan. Muutankin pitäsi ekaksi juua vettä aamuisin…mulla on vaan tapana rohmuta kahvinkeittimen satoa ekaks :laughing:

Huomenia, tauti taittuu. Vieläkin saa niistää, mutta alkaa tämä jo normalisoitua. Ilman kuumetta taisin tosiaan selvitä.

Tuohon tuoreen inkiväärin käyttöön aion opetetella. Itsekin olen kaupassa laskeskellut, että huomattavasti edullisemmaksihan se tulisi tuoretta juurta ostaa. Joskus vain oli kaupoissa aloittelevalle käyttäjälle vähän turhan suurina juurakoina myynnissä se vihannes, niin jäi ostamatta. En viitsinyt älyttömiä määriä ostaa summassa kokeiluun. Nyt kun olen inkivääriin tutustunut, niin voin alkaa sitä hyödyntämään myös tuoreena. Joku väitti, että se kestäisi myös pakastamisen jonkun aikaa. Esim. raasteena/pienempinä paloina jos viitsisi täsmäsatseja pakastaa, niin helppo olisi seuraavat viikot napata pakkasesta käypä määrä.

Tervetuloa vaan, Vilmasto, tänne Lopettajien Terveysvinkki-palstalle. :smiley: Vettä juon itse aamulla puoli litraa ennen kahvia, jota sitten juonkin aamuisin 3-4 kuppia. Olisi vara pudotella siitä pari kuppia pois, joskus. Sitruunavesikonstia saattaisin hyvinkin kokeilla.

Täytyy sanoa, että eipä kovin paljoa kiinnostaneet vaikkapa 3-4 vuotta sitten sitruunavedet ja inkiväärit. Mistähän johtuu, että nykyään hyvinvointi, ravinto ja liikunta tuntuvat ihan kiinnostavilta asioilta? :slight_smile: