35 vuotta ja Sikana

Hyvä kun olet voittanut kiusaukset! Täällä ollut samoja fiiliksiä tällä viikolla, vapaat alkoi ja siivoilin, päässä jylläsi ajatus miten mahtava olisi palkkioksi lämmittää ja sauna ja muutama bisse siihen. Menin kauppaan noissa fiiliksissä ja mikä lie varjelus mukana, kun päädyin alkoholittomiin.

Seuraavana päivänä iski ahdistus tuosta läheltä piti tilanteesta ?

Nyt olen taas kiitollinen, reilu 6 viikkoa. Toivottavasti jatkuu ikuisesti.

Huomenta. Toistan tätä samaa mantraa näistä viikonlopuista. Viikot menee hyvin, mutta jälleen todella vahva himo juoda eilen. Nyt aamulla osaa kyllä ajatella asiaa ja miettiä kuinka tyhmää se olisi ollut sen hetken huuman vuoksi. Kyllä te muutkin pystytte sen himon selättämmään, minä ainakin voitin eilisen erän. Mukavaa krapulantonta päivää!

Huomenta!

Taas yksi krapulaton aamu jonka otan kiitollisena vastaan :smiley: . Hienoa Jeesiäkaipaava että olet selättänyt kuiskuttelut! Ja Miltaq, hurja tilanne sinulla ollut kauppareissun kanssa! En ehkä itse olisi pystynyt samaan! En olisi uskaltanut mennä kauppaan tuossa mielentilassa, mutta hienoa että selvisit!

Olenkin miettinyt noita alkoholittomia juomia, ovatko ne uhka vai mahdollisuus? En ole uskaltanut juoda niitä, ei tosin ole tehnyt mielikään. Pelkään että jäisin kaipaamaan jotain ja siitä tulisi levoton olo. Toki jos hurja himo tulee niin mieluummin sitten niitä kuin holillisia! Mutta tästäkin pohdinnasta huomaa että ei tässä voiton puolella olla ollenkaan vaikka ihmeen helposti onkin mennyt.

Minulla on tänään edessä ensimmäinen sosiaalinen tilanne missä varmuudella minulle tullaan tarjoamaan kuohuvaa. En halua tehdä juomattomuudesta numeroa ts. joutua selittelemään tai aiheuttaa tilannetta missä minulle aletaan etsimään muuta juotavaa, mutta en todellakaan aio juoda. Olisi helppoa jos tarjolla olisi alkoholiton vaihtoehto, mutta luulen että ei ole. Otan varulta jotain alkoholitonta mukaan jota voin skoolata jos tilanne vaatii. Jotenkin jännittää, mutta yritän pitää mielessä että kaikki menee hyvin kunhan vain EN juo! Ihme juttuja joutuu miettimään ja suunnittelemaan :unamused: . On myös todella hurjaa ymmärtää että joutuu vielä näin yli 40v opettelemaan ihan uusia tapoja olla. Tästä ensimmäisestä kerrasta kun selviän, seuraavalla kerralla menee jo helpommin. Ja joskus näistä vielä tulee rutiineja joita ei edes tarvitse ajatella!

Helpotti muuten kummasti kun kirjoitin tänne asiasta! Ei tämä niin suuri tai vaikea asia ole, vaatii vain kovaa keskittymistä :laughing:

Tsemppiä kaikille ja mielenlujuutta!

Kiitos Vapaaksi-78:)
Uskon, että pärjäät illan tapahtuman hyvin ilman alkoholia. Sinulla on todella positiivinen asenne ja uskon, että pelkästään sen avulla klaaraat tilanteen mennen tullen. Pidä oikein hauskaa ja kiinnitä huomiota miten ihmiset muuttuu humaltuessaan. Siitä saat lisää voimaa itsellesi:):):slight_smile:

Hirjasti kiitoksia rohkaisevista ja ystävällisistä sanoistasi Jeesiäkaipaava!!! Tuli tarpeeseen!!!

Huomenta:)
Miten ilta meni eilen, toivottavasti hyvin!

Huomenta!

Kiitos kysymästä, aivan voittajafiilis!!! Olihan sitä skumppaa tarjolla ja reilusti, pyysin sitten tyhjän lasin josta sitten join alkoholitonta siideriä. Vähän kummeksuvia katseita ensin sain, sanoin vain naureskellen, että mulla jäi toi tipaton vähän päälle :smiley: . Yksi kommentti tuli, että sähän oot ihan kipee :unamused: , vastasin, että en muuten oo vaan voin paremmin kuin aikoihin :laughing: . Omituista on ettei minulla tehnyt yhtään mieli alkoholia vaan olin jotenkin niinkuin tilanteen “yläpuolella”. Vaikka en todellakaan halunnut kytätä ketään oli mielenkiintoista nähdä mihin tahtiin kukakin kippasi sitä skumppaa.

Moni on kirjoittanut kokemuksesta että selvinpäin on hauskempaa vaikka muut juovatkin ja että keskustelut ovat parempia kun itse on oikeasti läsnä, allekirjoitan tämän nyt täysin! Ja olin ainakin omasta mielestä ihan hyvää seuraa selvinpäinkin alkujännityksestä toivuttuani, todennäköisesti jopa parempaa kuin ennen kun ei tarvinnut miettiä ettei muut huomaa kuinka paljon juon eikä tarvinnut pelätä että ei saakaan lasiin tarpeeksi täytettä :sunglasses: . Oli jotenkin rennompi olokin. Tilaisuus oli aluksi muutaman tunnin ulkona ja muiden siirtyessä sisätiloihin vetosin koronaan ja toivottelin kaikille hyvää illanjatkoa. Kotimatkalla iski aivan älytön euforia siitä miten hienosti selvisin! Pari onnenkyyneltäkin piti tirauttaa :laughing: . Kävin vielä saunassa ja olin todella onnellinen ja kiitollinen siiitä että saan olla juomatta.

Hyvää sunnuntaita sinne ja tiistaina saadaan tuuletella 50 selvää päivää!!!

Aivan Mahtavaa :smiley: :smiley: :smiley:

Loistavasti handlattu Vapaaksi -78, hieno kuulla! Tuohon samaan pyrin kun ensimmäinen vastaava tilanne tulee eteen.

Vapaaksi -78, ihan mahtavaa! Tarkkaavaisena ja läsnäolevana sosiaaliseen elämään tulee ihan uusi aspekti. Nyt se ensimmäinen kynnys on ylitetty. Seuraavalla kerralla saat nauttia jo illan odotuksesta alkaen koska muiden sanomiset ja ajatukset ei enää jännitä niin kovasti.

Kiitos myötäiloitsemisesta Jeesiäkaipaava, Tavallinennainen ja Nayris!??? Iloa, valoa ja vahvuutta loppuviikkoonne! ?

Hello :smiley: Sunnuntai ja kaikki hyvin. Viikko meni siivillä ja päivät kului nopeasti. Mahtavaa kun valoisuus kasvaa hurjaa vauhtia :sunglasses:

Huomenta. Täytyy nyt kirjata tämäkin ajatus ylös että muistan jos on heikko tilanne. Kuinka monta kertaa olen maanantai aamuna ollut vielä sellaisessa olotilassa että töihin meneminen pelottaa, lähes joka maanantai. Nyt menen kuitenkin salille kuten useana muunakin maanantaiaamuna tänä vuonna. Jes, mukavaa viikkoa:)

Taas meni viikko vauhdila ja nyt himot oli hieman pienemmät. sen verran taivuin, että jois alkohollittoman vehnäoluen saunan jälkeen. Se maistui kyllä hyvälle vaikkakaan sitä ekan juoman nousua ei tullutkaan. Elämässä kaikki hyvin ja välillä jopa tuntuu, että asiat olisi erinomaisesti. Täytyy nauttia nyt tästä tunteesta. Tsemppiä tulevaan viikkoon:)

Huomenta. Pari viikkoa taas hurahtanut. Halut on tyyntyneet mutta eilen taas se nosti päätään. On todella vaikea katsoa pidemmälle alkoholitonta elämää ja se aiheuttaa jonkinlaista tuskaa ajoittain. Painoa tippunut kymmenisen kiloa joten nesteet hävinneet kropasta ja mieli on kuitenkin kirkas ja vastoinkäymiset on helpompi käsitellä kuin aikasemmin. Silti jotain tuntuu puuttuvan, on tää haastavaa.

Hei

“Jotain tuntuu puuttuvan.” Se jotain on tuskin kuitenkaan kemiallinen aine, jota nautittuasi et ole enää kokonaan läsnä tai oma itsesi. :slight_smile: Se jokin on sinun unelmasi, joita kohti voit mennä askel askeleelta ja varmasti helpompi mennä selvin päin. Itselläni oli juodessani tosi paljon suunnitelmia, mutta ei tekoja. Nyt 156 pv juomatta on jo tuonut useita positiivisia muutoksia ja elän paljon enemmän oman näköistäni elämää.

Tsemppiä!

Tunnistan niin hyvin kuvailemasi tunteet; jotain tuntuu puuttuvan ja vaikeus kuvitella päihteetöntä tulevaisuutta. “Tätäkö tämä nyt sitten on loppuelämän” -ajatus on itselleni ollut kuluttava niinä hetkinä kun jano on vaivannut minua. Eli alussa taka-ajatuksena koko valveillaoloajan. Olen ollut nyt raittiina 1vuoden ja melkein 3kk ja voin todeta todeksi tältä palstalta oppimani asian, eli aika vie janoa pois! Sitä voi olla vaikea uskoa mutta jokainen selätetty juomahimo on voitto ja askel lähemmäs elämää jossa raittius on oikea ilo eikä pelkkää taistelua. Itsellä janottaa vielä ajoittain mutta iso muutos on jo tapahtunut, tosin tiedän etten voi vieläkään herpaantua.
Niin toivon sinulle voimia jaksaa yli hetkistä kun tuntuu että ihan samahan se on vähän juodakin. Ja uskoa siihen että muutos on mahdollinen.

Huomenta. Kiitos, toivon ja tavallaan jopa luulen että aika tekee tehtävänsä koska nyt jo ajattelen että kun aloin kirjoittamaan tänne katsoin muiden laskureista että kaksi kuukautta juomatta se tuntui huikealta suoritukselta. Nyt olen miettinyt sitä että kun kerran elämässään on päässyt näin pitkälle juomattomuuden kanssa ja pitäisi aloittaa taas nollasta niin se tuntuisi kauhealta :smiley:
Sitä jotenkin haluaa tavoitella noita holittomia päiviä omaan pankkiin.
Aurinkoista sunnuntaita, tulee hieno päivä :wink:

Mietihän nyt Jeesiäkaipaava! 80 päivää takana! Siis KAHDEKSANKYMMENTÄ!!! Ei ihan pikku kummassa olisi silloin tammikuun neljäntenä uskonut :smiley:

Toivottavasti sinulle kuuluu hyvää? Täällä kaikki oikeinkin jees ja great :smiley: pitää vain pitää mieli skarppina kuiskuttelujen varalta.

Hyvää loppuviikkoa ja enää kaksikymmentä päivää 100 päivään!

No Heippa:)
Olin jo hieman huolissani kun sinusta ei ole kuulunut mitään, mutta hieno kuulla että kaikki on hyvin sielläkin.
Joo, nyt on jo päiviä sen verran takana että pääsääntöisesti ajatukset ei harhaile aivan samoin alkoon kuin tammikuussa. Edelleen taistelen kuitenkin sitä ajatusta vastaan että voisin juoda vähän. Teen muisti/mielikuva harjoituksia siitä miten olen lähes poikkeuksetta jatkanut loiventavalla seuraavana aamuna ja nyt koen sen tavan todella hulluksi.
Tsemppiä, kiitos tuestasi;)