Huh huh… noihin vuosiin mahtuu paljon hyvää mutta kuten moni muukin täällä on kirjoittanut että aikansa kutakin. Eli olen juonut tuon ajan elämästäni enemmän&vähemmän. Juominen on vain pahentunut kerta kerran jälkeen ja viime vuonna se ei käytännössä koskaan päättynyt yhden päivän jälkeen. Krapulat kasvoivat vuorien korkuisiksi ja viimeiset puoli vuotta olen juonut päivittäin. Työ on tullut hoidettua kohtuudella mutta sekin rupesi kärsimään. Perheelle oli viimeinen niitti joulu ja se kaataminen. Aattoillasta en muista mitään.Luulin että kukaan ei huomaa kun aloitin joulupäivänä aamulla saunan lauteilla tyhjentämään oluttölkkejä koska krapulan pelko oli niin kova. Kun muut heräsivät aamupäivällä olin mielestäni selvittänyt krapulan ja olo oli kuin normaalilla mutta sehän on vain harhaa. Sitten kun väkisin lopetti Tapanina juomisen niin odotti vain uudenvuoden aattoa. Noh, silloin olin jo päättänyt että vuoden vaihteen jälkeen loppuu juominen. Annoin itselleni luvan juoda neljä päivää aamusta iltaan ja jokainen tietää mikä olo sieltä saapui. Nyt maanantaista lähtien juomatta, olo ei ole vielä normaali mutta parempaan päin. Olen lukenut täältä monia hienoja kertomuksia ja uskon että tuntemusten kirjoittaminen tänne voisi auttaa. Kirjallisuuden ”lukemisen” olen jo aloittanut ja kun olen kuunnellut Selvin päin kirjaa, niin voin kyllä suositella lämpimästi. Päivä kerrallaan, olen alkoholisti ja nyt korkki kiinni, For Ever.
Viime yönä sydän hakkasi todella kovaa ja hikoilin vielä todella paljon. Hikoilu jatkui päivän aikana ja välillä sitä valui aivan norona pitkin kaulaa. Toivotaan että ensi yönä saisi jo nukuttua paremmin. Ruoka jo maistuu kohtuu hyvin.
Kuulostaa niiiin tutulta. Täällä joulu meni pitkälti samoissa merkeissä. Sunnuntaina join ihan väkisin koska olin päättänyt että se on viimeinen päivä kun juon. Halusin että muistan sen ahdistuksen ja paskan tunteen lopun elämääni. Ja sen, että ei se oikeasti herkkua ole. Toivottavasti muisto kantaa!
Täällä myös kolmas päivä ilman alkoa. Yöt on mennyt hikoillessa täälläkin ja eilen sain jonkinlaisen ahdistuskohtauksen mikä meni onneksi hengittelemällä ja positiivisten ja rauhoittavien asioiden ääneen hokemisella pian ohi. Tänään ollut edellisiin päiviin verrattuna huomattavasti helpompi päivä, toivottavasti huominenkin. Tällä hetkellä eniten pelkään sitä, että jos tuntuisi liian helpolta niin alkaisi kuvittelemaan, että on jo niin vahvoilla että ei se yksi lasillinen haittaisi. Ja tiedän, että se olisi menoa taas.
Kirjoittaminen tänne on jotenkin pelottavaa kun tulee tunne että paljastuu. Toisaalta samalla ymmärtää konkreettisesti sen mitä elämä on ollut ja miksi sen on pakko viimein muuttua.
Hurjasti tsemppiä sinulle 35 vuotta ja Sikana!
Ei vieläkään normaali yö vaan heräilyä pitkin yötä. Mieli edelleen apea, pitäisi saada jostain virtaa ajatuksiin. Osa on maininnut että olo ja mieli paranee parin viikon jälkeen. Illalla taas kuuntelin äänikirjana tuota Selvin päin kirjaa ja kyllä se herättää ajatuksia varsinkin siitä miksi alkoholia mainostetaan ja markkinoidaan niin paljon vaikka se aiheuttaa niin paljon kuolemaa sekä tuskaa ihmisille. Etanoli on kuitenkin myrkkyä joka vain maustetaan eri tavoin että sitä voisi juoda. Muutaman päivän juomisen jälkeen iholla poistuva hien haju kyllä kertoo mitä sontaa sieltä poistuu.
Kiitos Vapaaksi-78 Tsempeistä, samoin sinne. Päivä kerrallaan, tänään ei juoda.
Kiitos tsempeistä ja sinullekin tsemppiä tähänkin päivään! Todellakaan tänäänkään ei juoda!
Täälläkin vielä hikoilutti läpi yön ja juuri noin niinkuin sanoit, keho puhdistuu, ollaan tyytyväisiä siitä! Itsellä on jo paljon parempi olo. Huomaan jo paljon positiivisia muutoksia ja tuntemuksia ja yritän keskittyä niihin. Oli ihana herätä ilman aamupöhnää. En juuri koskaan ole kärsinyt hirveistä krapuloista (kertoo myös ehkä hurjasta toleranssista), mutta onhan ero näissä aamuissa ihan huomattava. Turvotus on myös lähtenyt aika kivasti. Tuntuu että silmät ovat avautuneet uuteen elämään ja sen tuomiin mahdollisuuksiin.
Toivottavasti apea olosi pian väistyy, mutta toisaalta ehkä voisi ajatella, että tää on nyt tää tunne mikä pitää nyt vaan käydä läpi ja se ottaa oman aikansa. Pitää muistaa olla itselleen armollinen.
Tuo kirja on hyvä ja silmiä avaava, olen itsekin sen lukenut jo pari kertaa.
Day 5
Tänne sisäänkirjautuminen on jotenkin hankalaa kun koko ajan herjaa ettei tiliä ole olemassa tms, onko muilla ongelmia kirjautumisessa?
Aamu alkanut paremmin, iso koetinkivi edessä eli viikonloppu. Tiedän että kun ajan töistä kotiin tulee tuttu tunne oluen himosta. Prkl, ei ainakaan tänään. Tsemppiä!
Ei mulla ainakaan ole ongelmia kirjautumisessa.
Aja jotain eri reittiä kotiin tai mene julkisilla jos voi. Olen huomannut että rutiinien muutos auttaa.
Täälläkin ensimmäinen selvä perjantai vuosiin. Onneksi ei tee edes mieli. Hermo on nyt illalla ollut vähän kireämmällä. Kohta menen saunaan, selvinpäin. Huomaan kyllä miten asioista nauttii nyt ihan eritavalla kun ei tarvi koko ajan pakonomaisesti kiskoa olutta tai viiniä. Toi pakonomaisuus oli mulle aikamoinen hälytysmerkki. Kun eka juoma oli juotu niin ihan pakonomaisesti tuli sitten kiskottua koko ilta ja koko ajan.
Tsemppiä viikonloppuun! Tästä kun päästään yli on jo viikko täynnä!
Hienoa, minä en edes viitsinyt mennä saunaan koska olen siellä aina ollut sitä varten että pääsen juomaan sen jälkeen olutta. Kiirekin on ollut sieltä pois. Sauna on vain syy juoda, ainakin minulle. Noh, muutoin eilinen meni hyvin kun töistä ajellessa kuuntelin edelleen sitä Selvin päin kirjaa. Siinä tulee niin suoraa faktaa alkoholin haitoista että minä alan jo vähitellen uskomaan että alkoholi on todellakin myrkkyä:)
Kohta kahvin keittoon, mukavaa päivää ja nautitaan hyvästä aamusta!
Hyvää selvää huomenta sinnekin! Hyvä että sinäkin pysyit juomatta! Juuri tuota ajattelinkin, että ennen sauna oli juurikin tekosyy juoda. Minähän join yksin siellä(kin) ja “nautin” omasta ajasta parikin tuntia illassa . Nyt kun ajattelee niin siitä oli oikeasti nautinto kaukana. Ihan hullua huomata miten sitä välillä “etsii” sitä tölkkiä kun on tottunut siihen että se on käden ulottuvilla! Kivennäisvesi on onneksi toiminut ihmeen hyvänä “korvikkeena”. Ainakin tällä hetkellä tuntuu vapauttavalta tehdä toisin ja oikeasti saunoa
. Tsemppiä ja mukavaa lauantaita!
Tähän täytyy kommentoida, tunnistan täysin tuon pakonomaisen kiskomisen. Ensimmäisen jälkeen piti juoda mahdollisimman pian niin paljon että sai jonkinlaisen helpotuksen siihen kalvavaan kaipuuseen ja tunteeseen.
Mutta itselläni myös eilen ensimmäinen raitis perjantai ties kuinka pitkään aikaan, voisi melkein taputtaa itseään olalle. Tsemppiä kaikille ja raitista viikonloppua!
Minäkin taputan sinua olalle hienosta perjantaista Tavallinennainen50! Tsemppiä viikonloppuun!
Ps. Hyi kun muistaakin sen ahdistuksen mikä siitä juomisesta tuli. Ja pettymys kun tuli joka ilta korkattua vaikka joka aamu “päätti” toisin. Ja noita tunteita piti sitten juomalla yrittää tainnuttaa! Ja kun olin aina ennen ajatellut, että sitten pitää lopettaa kun se ei oo enää hauskaa… Aika monta kertaa on tullut juotua senkin pisteen jälkeen
Täytyy kyllä sanoa että päivän kohokohta oli kun lähdin autolla kauppaan ja yhtäkkiä tajusin, että perhana munhan ei tarvitse tiirailla ratsioita. Sen fiiliksen jälkeen ei olut tölkit huudelleet kaupassa
Tähän tarkennus…en tarkoita että olen ajanut autoa humalassa, mutta kun on krapula niin sitä pelkää kaikkea. Odottavan aika on aina pitkä kun odottaa että alkoholi on poistunut ja uskaltaa lähteä ajamaan, mutta kyllä sitä aina on ollut jotenkin pelko että jos promilleja kuitenkin on.
Klo vajaa seitsemän ja olen hereillä. Viime yönä nukuin paremmin kuin pitkään aikaan. Nyt mietin sitä kun yleensä viikonloppu on mennyt siten että kotiin tullessa tönikkä viiniä ja saunaoluet(6x0,5k) ja niiden kiskominen perjantaina. Sitten lauantain pahaan oloon kaupasta ainakin seuraavat 6x0,5l olutta tasoittamaan niin tuo tekee yhteensä 42 annosta. Tosin vaimo siitä on osansa juonut mutta valtaosa mennyt itsellään. Niitä ei ole tänä aamuna kroppaa kurittamassa, aika voittaja olo.
Jaahas, uusi viikko edessä ja todella hyvä fiilis lähteä siihen. Tiedän kokemuksesta että tunne on harhaanjohtava siltä osin että jossain kohtaa tulee tunne että voisin juoda mutta tänään en juo. Mukavaa viikkoa.
Aika eri fiilikset täälläkin kuin viikko sitten! Jotenkin alkaa mennä omalla painollaan tää homma vaikka varmasti haasteita tulee eteen ennemmin tai myöhemmin. Yritän kovasti jo psyykata itseäni vaikeisiin tilanteisiin. Olen yrittänyt iskostaa päähäni uusia vastauksia/toimintatapoja, esim. “Ei kiitos, mutta voisin ottaa vettä tai kivennäisvettä”. Melkein naurattaa miten tuollaisiakin joutuu “opettelemaan”.
Tsemppiä viikkoon!
Day10
Viikko mennyt yllättävän hyvin. Aloitin pitkästä aikaa salilla treenaamisen ja sen myötä kiinnitän ruokavalioon enemmän huomiota. Olut tölkit eivät ole huudelleet. Noh, järki päässä kohta viikonloppu ja taas iso koetin kivi. En voi luulla mitään vaan silmät kiinni ja eteenpäin alkoholittomasti.
Eikös tänään ole jo 11. päivä? Ei sillä että laskisin
.
Täälläkin alkaa virtaa löytymään ja uni ja sen laatu on parantunut huomattavasti! Itsekin suunnittelen suuntaavani vihdoin salille (elokuusta asti sitä suunnitellut, ehkä nyt olisi aika toteuttaakin ), mutta taidan jättää aloituksen ensi viikkoon kun vähän flunssaa pukkaa. Itse kans vähän jännityksellä odotan viikonloppua, mutta aion pysyä lujana tuli mitä tuli. Hetki ja päivä kerrallaan. Nyt on ollut helppoa kun ei ole edes tehnyt mieli. Mutta kyllä sekin päivä varmasti vielä koittaa.
Tsemppiä loppuviikkoon!
Ainakin tuo app minkä latasin nöyttää 10 päivää, anyhow. Kiitos tsempeistä sitä samaa sinne. On mukava kun joku on ”matkassa” mukana