AA:n kaksitoista askelta
[b]VIIDES ASKEL
Myönsimme väärien tekojemme todellisen luonteen Korkeammalle voimalle, itsellemme ja
jollekin toiselle ihmiselle.[/b]
Neljä ensimmäistä askelta on työstettävä perusteellisesti ennen kuin viides askel
voi antaa syvemmän ymmärtämisen ja tunteenomaisen helpotuksen. Tämä johtuu siitä että
jokainen edellä oleva askel on muotoiltu ratkaisemaan ongelmansa että ne ratkaisemattomina
ovat esteenä viidennen askeleen toimivuudelle. Mikäli olet tehnyt pinnallista työtä ensimmäisessä
askeleessa epäilet oletko oikeastaan alkoholisti ja uskot jatkuvasti että voit hallita juomistasi. Jos
näin on tulee toisen kanssa tapahtuva rehellinen keskustelu luonteenvioistasi aiheuttamaan tuskan
joka puolestaan aktivoi pakon ja himon juoda.
Jos toinen askeleesi oli epätäydellinen et itse asiassa usko että olisi olemassa sellainen avun lähde
joka voi poistaa siteesi alkoholiin tai huumeisiin. Tämän seurauksena et voi uskoa askeliin tai
mihinkään yksityiseen kummiin. Ilman luottamusta ja tahtoa olla rehellinen tulee viidennen
askeleen vaikutuksesta häviävän vähäinen.
Jos ainoastaan leikittelit kolmannella askeleella uskot jatkuvasti että sinun on selviydyttävä yksin
ja sinun on vaikea rukoilla tai ottaa vastaan apua toisilta. Jos näin on – kuinka voit koskaan
pyytää jotakin ohjelmassa mukana olevaa jäsentä kuuntelemaan neljättä askeltasi?
Lyhyesti sanottuna, ellei kolmea ensimmäistä askelta ole tehty perusteellisesti on sinun
alkoholistinen minäsi tai väärinkäyttäjän minä täysissä voimissaan. Siinä tapauksessa juutut
kiinni neljänteen askeleeseen koska väärinkäyttäjän minäsi asettuu poikkiteloin. Sinun
väärinkäyttäjän suurellisuutesi yliarvioi vahvat puolesi samalla kun väärinkäyttäjän minä
vähättelee tai ummistaa silmänsä heikkouksillesi. Niin kauan kuin tätä tapahtuu et kykene
olemaan täysin rehellinen enempää itsellesi kuin kenellekään toiselle. Tuloksena on ylimalkainen
neljäs askel ja sen jälkeen pinnallinen viides askel.
Viides askel rakentuu sille pohjalle joka on laskettu neljän ensimmäisen askeleen pelottomilla
tekemisillä. Ensimmäinen askel vakuuttaa alkoholisteille että he ovat riippuvia, etteivät he ilman
riskiä voi käyttää alkoholia tai muita huumeita ja että heidän on sen vuoksi pidättäydyttävä niistä.
Toinen askel vakuuttaa heille että on olemassa rohkeuden, voiman ja toivon lähde ja paljon
käytännön tietoa ja kokemusta joka voi auttaa heitä pysymään raittiina päivän kerrallaan. Kolmas
askel sallii heidän päästä ulos väärinkäyttäjän suurellisuudestaan ja pyytää ja ottaa vastaan apua
toisilta. Neljäs askel saa heidät tekemään vahvojen ja heikkojen puoliensa luettelon joka osoittaa
oleellisen siitä mitä he ovat ihmisinä. Heille ominaisista vahvoista puolista tulee se perusta jolle
he rakentavat raittiutensa. Heidän heikkouksistaan tulee henkilökohtaisen kasvun ja muutoksen
kohde.
Kun olet onnistunut määrittämään väärät kuvitelmasi ja luonteenvikasi keskustelet niistä toisten
ihmisten kanssa. Jos kieltäydyt tekemästä tämän seuraa siitä että pysyt sairaana. Jotta muuttuisit
sinun on jaettava toisten kanssa se mitä olet oppinut itsestäsi tekemällä neljännen askeleen. On
itseään tuhoavaa pitää se salassa. Eräs toipuva alkoholisti muotoili asian seuraavasti: ”Olemme
täsmälleen niin sairaita kuin meillä on salaisuuksia.” Miksi? Siksi että salaisuuksien omana
pitäminen saa meidät eristäytymään. Ellet tunne itseäsi et voi tosissaan tuntea ketään muutakaan.
Sinun väärinkäyttäjän minäsi estää sinua saamasta yhteyttä itseesi ja pysyt eritäytyneenä toisista
ihmisistä. Viides askel on tie ulos eristyksestä.
Ensin uskot inventaarisi tulokset Korkeammalle Voimallesi – rohkeuden, voiman ja toivon
lähteellesi. Sitten etsit käsiisi ainakin yhden ihmisen jolle voit uskoutua. Jaat hänen kanssaan
inventaarisi tulokset ja kuuntelet mitä tällä ihmisellä on sanottavaa.
On tärkeä muistaa ettet ainoastaan latele luetteloa rikkomuksistasi. Sinä kuvaat persoonallisuutesi
perusluontoiset luonneviat jotka saavat sinut tekemään asioita yhä uudestaan ja uudestaan vaikka
ne eivät ole sinulle hyväksi. Etkä sinä voi tehdä tätä inventaaritapahtumaa yksin. Sinun on
vedettävä mukaan ainakin yksi ihminen. Kuinka teet tämän?
1. Myönnät eläväsi eristyneenä muista ihmisistä ja että tämä
eristyneisyys estää sinua saavuttamasta miellyttävän raittiuden.
Käyt kokouksissa ja oleskelet ihmisten joukossa mutta tunnet itsesi jatkuvasti eristyneeksi.
Miksi? Oletko täysin rehellinen? Ellet voi olla rehellinen itsellesi et voi olla rehellinen
muillekaan. Tullaksesi lähelle toisia sinun on jaettava heidän kanssaan rehellisesti tieto kuka ja
mitä olet. Ja juuri tätä et voi tehdä ellet tiedä kuka sinä itse asiassa olet.
2. Myönnät että egosi (sinun väärinkäyttäjän minäsi) estää sinua
jakamasta inventaarisi tuloksia (sisimpiä ajatuksiasi, tunteitasi,
kuvitelmiasi ja ongelmiasi) toisten ihmisten kanssa.
Sinun neljännen askeleen inventaarisi kuvastaa sisimpiä ajatuksiasi, tunteitasi ja kuvitelmiasi
itsestäsi ja muista ihmisistä. Se kuvaa täysin selkeästi niitä ongelmia jotka aiheuttavat tuskaa ja
mielipahaa raittiudessasi. Se paljastaa ne asiat jotka saavat sinut tuntemaan häpeää, syyllisyyttä ja
pelkoa. Sinun väärinkäyttäjän minäsi haluaa pitää vikasi salassa. Miksi? Nämä perusluontoiset
luonneviat ovat välttämättömiä oikeuttamaan seuraavan retkahduksesi. Ellet käy käsiksi vikoihin
ne käyvät käsiksi sinuun aiheuttamalla niin paljon tuskaa ja epämiellyttävyyksiä että sanot ehkä
itsellesi: ”Jos tämä on raittiutta, kuka sitä sitten haluaa?”
Näin ollen yrittää väärinkäyttäjän minäsi vakuuttaa sinulle että tapahtuu jotakin kauheaa jos jaat
inventaarisi jonkun toisen kanssa. Väärinkäyttäjän minä yrittää pelottaa sinut vaitioloon ja
petokseen koska vain silloin väärinkäyttösi voi herätä uudelleen henkiin. Tämä johtaa sinut
seuraavaan tehtävään.
5. Myönnät itsellesi tuhoisaksi inventaarisi tulosten salassa
pitämisen ja kieltäytymisen keskustelemasta niistä toisen
henkilön kanssa.
Olet löytänyt vakavia ongelmia jotka voivat järkyttää mielesi rauhaa ja jotka voivat ajaa sinut
takaisin väärinkäyttöösi. Se mitä olet saanut tietää on erittäin tärkeää. Se kuvastaa oman
persoonallisen todellisuutesi ydintä, tiivistelmää siitä kuka uskot olevasi. Koska inventaari on
sekoitus niin hyvää kuin pahaakin pelkäävät useimmat ihmiset kuollakseen että joku saisi tietää
mitä he ovat löytäneet, he ovat huolissaan että tämä ihminen hylkää heidät, inhoaa heitä tai
ainakin kieltäytyy rakastamasta tai välittämästä heistä. He pelkäävät tulevansa häväistyiksi,
nöyryytetyiksi ja murskatuiksi. Toipuaksesi sinun on uhmattava tätä pelkoa. Sinulla on oltava
rohkeutta vaarantaa paljastamalla itsesi ihmiselle johon luotat ja odottaa hänen palautettaan.
Sinun on opittava kohtaamaan tämä pelko sellaisena mitä se on nimittäin osana väärinkäyttöäsi.
Sinun on myönnettävä että on itseäsi tuhoavaa salata tärkeät ongelmat, pitää tuskalliset muistot
salassa ja kätkeä tunteesi ja ajatuksesi toisilta.
4. Valmistaudut uskomaan toiselle ihmiselle itsetutkistelusi
tuloksen.
Huomaa etten sanonut: ”Sinä tulit haltioituneeksi ja innokkaaksi jakaaksesi kanssani nämä
tulokset”. Pikemminkin minun olisi sanottava: ”Kauhu sydämessäni tajusin että minun on
otettava riski ja jaettava itsetutkisteluni jonkun toisen kanssa”. Itsetutkistelun tulokset on
uskottava jollekin muutoin parantumistapahtuma ei toimi neljännessä ja viidennessä askeleessa.
5. Valitset ihmisen jolle olet valmis uskoutumaan.
Viidennen askeleen ottaminen on luottamuksen ratkaiseva askel. On tärkeää löytää luotettava
ihminen jolle voit uskoutua sillä ellet luota häneen et voi olla täysin rehellinen. Sillä tavoin viides
askel auttaa sinua kasvamaan opettamalla sinulle luottamuksen luonteen. Tehdäksesi viidennen
askeleen sinun on oltava valmis sallimaan toisen ihmisen löytää sisin olemuksesi. Kun valitset
jonkun kuulemaan viidennen askeleen sinun on ensin vastattava kahteen tärkeään kysymykseen:
”Onko tässä maailmassa luotettavia ihmisiä?” ja ”Uskonko voivani olla täysin rehellinen
vahingoittamatta itseäni tämän tapahtuman myötä?”
Kun työstät neljättä ja viidettä askelta annat toiselle ihmiselle vallan ja mahdollisuuden
vahingoittaa sinua ja se pelottaa. Onnettomuudeksi on olemassa tiettyjä ihmisiä joiden kanssa
sinun ei tule jakaa viidettä askeltasi sen vuoksi että he tulevat vahingoittamaan sinua jos saavat
siihen mahdollisuuden. Älä valitse ihmistä joka on ollut raittiina vain kolme päivää, raitista
psykopaattia tai jotakuta jolla on vakavia tunteenomaisia häiriöitä. Valitse joku jota ihailet ja
kunnioitat. Tärkeintä kaikesta on että valitsen jonkun joka ei ole ihastunut juoruilemaan ja tulee
kunnioittamaan luottamusta jonka ajattelet antaa hänelle.
”Mutta ajattelepa jos en tunne ketään sellaista?” Siinä tapausessa et ole valmis ottamaan viidettä
askelta. Tehdäksesi itsesi valmiiksi sinun on löydettävä luotettava ihminen. Se tarkoittaa että
sinun on useissa kokouksissa ja kuunneltava monia kertomuksia. Kun lopulta olet löytänyt
ihmisen johon luotat voit aloittaa.
6. Keskustelet yksityisesti itsetutkistelusi tuloksesta tämän
ihmisen kanssa avoimesti ja rehellisesti.
Useimmat kahdentoista askeleen jäsenet ovat valmiita kuulemaan toisten jäsenten viidettä askelta
mutta muutamat eivät. Jos saat kieltävän vastauksen älä ota sitä henkilökohtaisesti. Kyseisellä
henkilöllä voi olla omia ongelmia jotka tekevät sinun kuuntelemisesi ja tukemisesi vaikeaksi
hänelle. Voi myöskin olla niin että olet valinnut jonkun joka jo auttaa niin monia muita ihmisiä
ettei hänellä yksinkertaisesti ole aikaa. Ala etsintäsi alusta kunnes löydät toisen henkilön.
7. Kuuntelet ja hyväksyt neuvot ja tiedon ihmiseltä jolle uskoit
itsetutkistelusi tulokset.
Lopultakin sinä oikeastaan sanot: ”Tässä minä olen. Tällainen olen! Seison edessäsi alastomana.
Näet kaiken mikä on nähtävää. Vahvat ja heikot puoleni. Tässä ovat kaikki.” Sitten vedät syvään
henkeä ja sanot: ”Kerro minulle mitä ajattelet ja tunnet.” Välistä ihmiset istuvat kauhun
lamauttamina odottaessaan vastausta koska uskovat tulevansa tuomituiksi. Kuitenkin on
todennäköistä että kummisi katsoo sinua suoraan silmiin ja sanoo jotakin tähän tyyliin: ”Tiedä
ettet ole kovinkaan erilainen kuin minä ja tunnen todellakin itseni sinussa. Arvostan sitä että olet
ollut halukas ottamaan kertomisen riskin. Jakamalla itsetutkistelusi minun kanssani olet auttanut
minua kasvamaan. Kuuntelemalla sinua olen voinut nähdä itseni ja puutteeni selvemmin. Kiitos
että sinusta on tullut osa minun toipumistani.
Viidennen askeleen jakaminen synnyttää tunteen huolenpidosta, lämmöstä ja rakkaudesta. Usein
siitä saa alkunsa luottamuksen siteet. Ja tätä luottamusta seuraa kyky luoda ihmissuhteita.
Viidennestä askeleesta tulee molemminpuolisen annin rituaali. Sinä luet viidennen askeleesi
jollekulle siksi että sinulla on tarve tietää kuka olet ja kasvaa; toinen henkilö kuulee viidennen
askeleesi sen vuoksi että se auttaa häntä kasvamaan; saatte molemmat hyötyä siitä että autatte
toisianne pysymään raittiina. AA on itsekäs ohjelma, mutta se perustuu rakkaudelle.