[i]Koettuamme hengellisen heräämisen näiden askelten tuloksena yritimme saattaa tämän sanoman alkoholisteille sekä toteuttaa näitä periaatteita kaikissa toimissamme.
Having had a spiritual awakening as the result of these steps, we tried to carry this message to alcoholics, and to practice these principles in all our affairs.[/i]
Olisi kiva kuulla kokemuksia, millä tavoin noudatatte 12. (kahdettatoista) askelta? Jotkut tekevät vapaaehtoistyötä vaikkapa syrjäytyneiden alkoholistien kanssa ja pyrkivat samalla levittämään AA-tietoisuutta. Se on varmasti hyvä juddu.
Veikko Hursti teki raitistuttuaan ja Jumalan löydettyään koko elämäntyönsä syrjäytyneiden auttamiseksi. Meitä kaikkia ei voi toki velvoittaa samankaltaisiksi pyhmyksiksi, mutta jotenkin 12. askel on kai tehtävä? Vai onko?
Olen osallistunut kotiryhmäni kautta sanomansaattoon lähes viikottain. Olen mukana myös kummitoiminnassa.
Ryhmä toimii vapaaehtoistyössä katkon ja erään hoitolaitoksen kanssa.
Ja kuten tiedettyä suurin osa varsinaisesta sanomansaattotyöstä tehdään sisällä AA-ryhmissä.
Tämän oivalsivat jo AA:n perustajat toiminnan alettua ja kertovatkin ymmärryksen saavuttavan vasta, kun muutamia selviä päiviä on takana.
Yksilötasolla olen käytettävissä.
Tietynlaista elämäntapaahan tämä tänään on. Mutta ei se sido kuitenkaan aikaani rajattomasti.
Sen sijaan mielihyvää se tuo, viimeksi tiistaina vietimme yksivuotispäivät. Se on aina hienoa ja kannustavaa!
Yhdessä onnistumme!
No joo, totta. Kuitenkin AA:han/NA:han johdatetaan päihdeongelmaisia, mikä on mielestäni hyvä asia. Esim. katkolla AA-tietoisku kuuluu pakollisena ohjelmaan. Ja sitten onhan monet palvelutehtävät tätä; mm. luuriin vastaaminen AA:n auttavassa puhelimessa.
Meillä on vielä matkaa siihen, kun alkoholismi yleisesti tunnustetaan (myös) neurologiseksi ja biologiseksi sairaudeksi, mutta sitä kohden ollaan toivoakseni menossa.
Minusta asia on vilpitön, mutta koeta kertoa asiasi ottamalla pää pois pilvistä. Harvempi on kiinnostunut alkoholismin tieteellisistä tutkimuksista, kun ihminen on tullut plinkkiin esimään apua, kun on hätää kärsimässä juomisensa/päihteiden käytön vuoksi ja haluaa löytää siihen hätään täältä apua/tukea, jotta ei tarvitse tänään juoda. En tiedä miten sanomansaattoreisuillanne asioista puhutaan, mutta en usko että tuota tieteellistä sairausliturgiaa jaksa kuunnella kukaan, jos koet vielä se vituiluna, kun sinua ei jakseta kuunnella.
^ Tuossakin on pointtinsa, mutta tietääkseni nimimerkki heittomerkki tietää jonkin verran alkoholismista. Jokainen saanee tällä palstalla siis näkemyksensä kertoa. Tämähän on keskustelufoorumi. : )
Ja tosiaan heittomerkin kertomat asiat ovat saamassa jalansijaa nykyaikaisessa päihdetyössä. Asiat siis tiedetään kyllä, katsotaan vielä miten käytäntö kehittyy.
Kaikki me tiedetään jotain alkoholismista, nekin jotka ei sitä itsessään vielä näe tai tunnusta. Nuo vähentäjätkin tajuaa ongelmansa, kuten sinäkin Tarharyhmä, mutta yhä edelleen myös sinun on ollut vaikeaa pysyä juomattomana vakuutteluistasi huolimatta, kun et voi sairaudellesi mitään, vaikka unelmissa elätkin kohtuukäyttäjän roolissasi.
Rahvas, toiset ovat käyneet läpi koko sairaushistorian oman kokemuksensa kautta ja toipuneet.
Olen esimerkiksi elänyt tasan tarkkaan saman vaiheen kulkiessani kohti raittiutta, kuin sinä nyt.
Samanlainen sisupussi ja kyseenalaistaja olin minäkin. Hakkasin päätäni seinään samaan tapaan, kuin sinä tänään.
Näin jälkeenpäin katsoen olisin kyllä selvinnyt monista kohtaamistani asioista paljon helpommin, jos olisin ollut avoin ja kuunnellut jotoipuneiden kokemuksia.
Mutta valinta on sinun, joko hakataan päätä seinään pitkänkaavan mukaan tai ollaan avoimia asialle ja otetaan opiksi toisten kokemuksista. Ei kaikkea tarvitse kokea itse!
Ja sairauskäsite on perusasia, jonka jokaisen alkoholistin on ymmärrettävä toipuakseen.
Tämä on se kiinnostava asia, jonka takia Plinkin foorumi tavallaan kiehtoo mutta samalla kummeksuttaa. Vieraiden ihmisten diagnosointi itsensä sijasta. Rahvas puhuu harvoin itsestään, tai jos puhuu niin jonkun muun kautta. “Tuollainen minäkin olien…” -tyyliin.
Siitä, millainen hän on NYT, tänään, hän on yleensä perin lyhytsanainen.
Pidätkö sinä, Rahvas, itseäsi raittiina? Tiedätko mitä Iso Kirja sanoo toisten ihmisten juomiseen tai juomattomuuteen puuttumisesta? Oletko lukenut Ison kirjan? Oletko kokenut hengellisen heräämisen?
Hengellinen herääminen on jotain muuta kuin Jumalan omiminen genetiiviin.
Tarkoitatko, että nyt kun sinä olet raitistunut ja kerrot siitä täällä lähinnä näillä sanoilla, " ettekö te tyhmät tajua" , niin missä on se 12 askeleen sanoma jota haluat viljellä?
Onko se tosiaan niin, että muiden pitäisi uskoa mitä sinä sanot ja tehdä kuten sinä sanot sekä lukea kopyja ja linkkejä joita tänne laitat sekä isoa kirjaa jotta tuntisi mitä sinä tunnet?
Olisit avoin ja kuntelisit mitä sinulle on moni jo täällä sanonut!! Kukaan meistä ei ole lopettanut juomista, kun joku toinen käskee. Kukaan meistä ei raitistu vaikka kuinka vaahtoaisit sairauskäsitteilläsi sekä olemalla muiden yläpuolella pitkän kokemuksen turvin, mitä en osaa uskoa.
Onko se tosiaan niin, että muiden pitäisi uskoa mitä sinä sanot ja tehdä kuten sinä sanot
kirjoitti Rahvas. Niin, onko se niin?
Entä mistä tulee hinku rähjätä tuntemattomille internetissä? Onko kukaan itsetutkiskellut sitä? Minäpäs olen, ja saatan joskus vielä kertoakin mihin päädyin.
askel merkitsee minulla riippuvuuksista vapautumista, ja sen ilosanoman saattamista addikteilla. 12 askel on myös tyoni ja uusi ammattini. Minulle on tärkeää tavata päihdekuntoutujia heidän eri toipumisen vaiheissa, ja tehdä työtä heidän parissaan.
Kyse ei ole pelkästään mistään alkoholisteista, vaan päihdehuollon asiakkaisiin lappaa jatkuvati uutta ja nuorta porukkaa, jonka pääpäihde EI ole alkoholi: 20 v. tyttöjä!
Kuitenkin niin päihdetyö on myös työtä tulevaisuudelle. Mitä sinä teet?
Voi saamari teidän kanssanne… Taasko se alkaa? Olemme keskustelupalstalla, anonyymejä ihmisiä, alkoholisteja. Tämä on omalta osaltaan 12. askeleen työtä. Pliis älkää taas viekö asioita henkilökohtaisuuksiin.