Me olimme olleet työkavereita vuosia aiemmin. Molemmilla vaikea erotilanne menossa ja edessä, juttelimme niitä näitä Facebookissa ja päätimme tavata, kun ei kummallakaan ollut muuta tekemistä ja toinen kiehtoi, menneinä aikoina oli paljon juteltu ja mukavaa oli ollut töissä, joskaan ei romanttista, mutta hyviä kavereita oltiin oltu kuitenkin. Vapaa-ajalla ei oltu nähty aikaisemmin kuin yhden kerran, minun häissäni, jonne työkaverit myös oli kutsuttu. Vuosia oli välissä eikä enää oltu samalla työmaallakaan.
Miehellä oli kamala ex-avovaimo, joka jäi asumaan rivitalon toiseen päähän tyttären kanssa. Vienyt kaiken erossa, senkin haahka, miehellä vain kaupungin vuokrakaksiossa kaksi puutarhatuolia ja ikivanha telkkari, vanhassa parisängyssä vain toisella puolella ohut patja ja halvat lakanat. Minulla työhullu ex-mies, joka oli järjestänyt kotielämästämme minullekin oman työleirin: omakotitaloa rakentaa kai vieläkin, jo kahdeksatta vuotta. Voi meitä reppanoita, huonoissa suhteissa kärsineitä, rakkauteen pettyneitä.
Jäin yöksi. Mies joi muutaman kaljan ja minä olin selvinpäin, autolla olin mennyt ja autolla piti aamulla aikaisin lähteä vielä entiseen kotiin lämmittämään rakennustyömaata ja hoitamaan koiraa. Yksi asia johti toiseen.
Laastari jäi kiinni. Minua ei haitannut ikäero: mies on kymmenen vuotta vanhempi, hyvin kunniallinen, ainakin olevinaan: ennen kuin olen saanut avioeron vireille ja oman asunnon, ei peuhata enempää. Minä niitä papereita kiirehtimään, entisen aviomiehen mielen pahoitin niin että se oli monta kuukautta sairaslomalla. Sille oli kova paikka, että vaimo lähti toisen matkaan.
Asuin omaa yksiötä pojan ja koiran kanssa, viikonloppuja vietimme uuden rakkaan tykönä joko minä yksin tai poika ja koira mukana, kaksioon mahtui olemaan. Rakkaan ex-avovaimo järjesti hulluuskohtauksia ja haukkui meitä pitkin kaupunkia. Rakkaan kaverit hänen kotiseudullaan ihastuivat minuun ikihyviksi: voi miten ymmärtäväinen ja mukava nainen, ei valita jos otetaan vähän olutta ja pidetään hauskaa. Eikä juo paljon, joten aamulla pystyy ajamaan, eikä huuda ja kiukuttele kuten se ex oli tehnyt. Hauska ja rakastettava, täydellisen hyvä meidän kultapojalle! Niin onnellinen pari! Omatkin ystäväni tulivat miehen luona käymään kanssani joskus ja mukavaa oli, vähän viiniä ja hyvää ruokaa, oikein kivaa oli.
Mielestäni mies ei kauhean paljon juonut kuitenkaan ja mukava oli pienessä sievässä, mutta se minua häiritsi jo alussa, että sekä perjantaina että lauantaina joi aina ja aamukaljan otti aina “korjaukseksi” sängyn viereen jo illalla, avasikin sen valmiiksi. Hyvää ruokaa laittoi, minulle osti viiniä, keksi kivoja juttuja ja lämmitti saunaa, pedissä esitteli paljon temppuja, jotka kertomansa mukaan hänelle uusia, koska se ilkeä ex oli pihtari ja nukkui enimmäkseen eri huoneessa heidän liittonsa aikana. Juurikaan emme liikkuneet asunnosta ulkona, kauneimpia kevätpäiviäkin vietimme sohvalla halaillen ja telkkaria katsoen, mies nukkui aina viikonloppuna päiväunet, minulta se ei oikein tahtonut luonnistua kun en ole päiväunien nukkuja, väkisin sitten vieressä makasin hiljaa, sylissä sai olla ja rakastunut kun olin. Muutaman kerran mies minun luonani yöpyi, olin laittanut hyvää ruokaa ja ostanut oluen (yhden vain), niin sanoi ettei juo viikolla ollenkaan ja otti vettä. Meni muutama kuukausi, että näimme vain viikonloppuisin.