Moikka!
Olen uusi täällä ja halusin kirjautua koska tuntuu välillä, että minun tilanteeni olisi jollain tavalla ainutlaatuinen. Olen siis käyttänyt Tramalia säännöllisesti 10 vuotta ja annos on seilaillut 300mg - 600mg välillä, nyt kuitenkin pysynyt jo 3-4 vuotta siinä 300mg-400mg:ssa. Tramalia sain aikoinaan selkäsärkyyn, muttä pääsääntöisesti se on mennyt niin, että potkaisen päiväni käyntiin parilla tramalilla ja ennen nukkumaanmenoa myös tramalit poskeen. Jännä juttu on se, että olen pysynyt vain Tramalissa vaikka olen kokeillut subut ym bentsotkin läpi, eikä tramalin toleranssi ole tullut tappiin. Olen “normaali” työssäkäyvä 30 vuotias mies, kaikenlisäksi menin juuri naimisiinkin. Elän mielestäni “normaalia” ja onnellista elämää, mutta olen hakeutunut muutaman kerran klinikalle hakemaan apua tramalin käytön suhteen. Eri paikkakunnalla asuessani lääkäri sanoi että minun täytyy hakeutua sitten uudestaan klinikalle kun minulla olisi työni puolesta aikaa lähteä katkolle. Kolmisen vuotta taas meni ja hakeuduin uudestaan klinikalle kun muutin eri paikkakunnalle, kokeilimme vieroitusta avohoidossa, mutta se ei onnistunut, koska työssäkäydessäni on todella vaikea pudottaa annos alle 200mg. Jotenkin vain tulee niin väsyneeksi, sekä sosiaaliset “pakotteet” töissä käyvät niin ylitsepääsemättömän vaikeiksi ja vieroitus säryt alkavat, myös psyyke kärsii pahasti, niin ei siinä töissä pysty olemaan.
Tosiaan tunnen paljon ihmisiä jotka käyttävät tramalia, mutta eivät myönnä asiaa väärinkäytöksi. Näillä ihmisillä ei vieroitusoireina ole kuin vatsanvääntely ja väsymys, toiset käyttäjät siirtyvätkin subuihin tai muihin vahvempiin jne. Tuntuu että kukaan ei kärsi Tramaleista samallla tavalla vai olenko itse niin heikko ihminen? Tai sitten minun keskushermosto vain myötäilee niin sopivasti tramalia.
Oireet minulla alkavat heti seuraavana yönä jos en ole illalla ottanut tramalia, herään jo neljän aikaan yöllä omituiseen olotilaan, pakottava tunne alaselässä/takamuksen puolella että on pakko liikuttaa jalkoja, asiaan auttaa (pikkuisen) kuumavesipullo selän alla, mutta päivän tullen olotila kääntyy pahemmaksi, psyykkinen puoli alkaa painamaan fyysisissä oloissa tehden “haamusäryistä” kymmenen kertaa sietämättömämmät. Alkaa vapina ja tärinä, sekä vatsa menee sekaisin, pitää ravata vessassa vähän väliä vaikka tuntuu ettei millään jaksaisi nousta sängystä ylös ja taas toisaalta haluaisi nousta sängystä että pääsee liikuttelemaan jalkoja. Ahdistus kovenee ja 5 sekunnin välein haukotuttaa ja pulssi on 200, nämä oireet ovat ensimmäisenä ja toisena päivänä kun on ilman ja sitä toisena päivänä ajatteleekin että jos huomenna helpottaisi, mutta olotila vain pahenee ja PALJON… eikä viidentenäkään päivänä ole hellittänyt, vaan alkaa olemaan jo sellainen olo että on pakko helpottaa sitä ja niinhän siinä sitten käy…
Nyt olen menossa vihdoin ja viimein katkolle, sen takia halusinkin alkaa kirjoittamaan blogia, jotta minun kokemukseni voivat olla jollekkin avuksi. Ikävä kyllä pitkämäessä ei saa pitää medialaitteita kuin klo 17-18 välisenä aikana, niin en siellä pääse tätä harjoittamaan.
Lääkäri kertoi minulle että katkolääkkeiksi minulle tulee samat kuin subun käyttäjillä, eli onko se metadoni vai bupre vieroitus bentsoilla ja unilääkkeillä sekä catapresanilla höystettynä. Olen katkolla kaksi viikkoa koska kunta ei enempää myöntänyt, se onkin aika lyhyt aika ja haluaisinkin tietää, että kuinka pitkälle pääsee tuolla kahdella viikolla fyysisten ja psyykkisten oireiden suhteen? ja miten katkon jälkeen? onko kuinka pitkään oireilua vielä ja onnistuuko normaali eläminen suht normaalisti?
Kyselkää kaikkea ja kertokaa omia kokemuksia!! Kiitos kauhiasti