Olen ollut koukussa zopinox unilääkkeeseen nyt n. 2 vuotta. Olen välillä onnistunut pitämään taukoja käytössä, mutta nyt tuntuu että tilanne riistäytyy käsistä. Annosmäärä on noussut, joudun ottamaan 2 - 2 1/2 7,5mg pilleriä iltaisin. Ongelmana on se että en enään ota näitä nukahtamiseen vaan siksi että ne helpottavat masennusta ja ahdistusta sekä piristävät. Jaksan hoitaa kotityöt jne mitä en muuten jaksaisi. Käyn töissä, mutta olen alkanut myöhästelemään koska olen aamuisin niin tokkurassa kun olen illalla popsinut pillereitä. Nukkua en enää pysty ilman lääkkeitä, olen yrittänyt nyt ajaa alas tuota myrkkyä Opamoxeilla, näitä en haluaisi käyttää muutakuin äärimmäisessä hädässä ettei toleranssit nouse jotta auttavat (olen myös näihin jokseenkin koukussa) Pelottavaa on myös se että jos olen juonut alkoholia saatan joskus ottaa tuota zopinoxia kun olen menossa nukkumaan koska jos en ole tarpeeksi humalassa en pysty nukkua. Töistä päästyäni odotan vain iltaa että saan ottaa lääkkeet ja pääsen “vauhtiin”. Tuntuu että elämä valuu ohitse koska tällä hetkellä se pyörii vain tuon pillerin ottamisen odotuksen ympärillä, ahdistaa aivan hirveästi. Jos zopinoxit loppuvat siirryn Opamoxiin ja syön niitä n. 15-45mg päivä kunnes saan zopinox reseptin uusittua. Onko ketään unilääkekoukusta selvinnyttä? Miten tästä helvetistä pääsee? Alkaa olemaan todella epätoivoinen olo. Kenellekkään en ole tästä ongelmasta kertonut paitsi miehelleni. Eipä minulla ole ympärillä ketään muuta kenelle edes voisin kertoa. Vertaistukea jos löytyy niin mahtavaa.
Hei!
Kiitos viestistäsi. Huhuilit vertaistukea tähän unilääkeongelmaasi. Voisin kuitenkin ehdottaa, että kävisit myös keskustelua oman lääkärisi kanssa. Eli katsoisitte sinulle oikean lääkityksen sen sijaan, että yrität hoitaa masennustasi väärin keinoin. Lisäksi on hyvä miettiä, että oletko muutoin altis riippuuksille? Onko sinulla hoidossa muuta tukea kuin lääkitys?
Sinänäsä hyvä juttu, että olet kiinnostunut hoitamaan tätä ongelmaasi.
moron. alkuun pakko sanoa, että haluan vastata tähän, kun itse olen kokenut myöskin bentsorefloja. ja toisekseen, nuo sinun oireesi vaikuttavat melko miedoilta ja harmittomilta verrattuna siihen, mitä ne voivat olla pahimmillaan, tai edes pykälää pahemmassa tapauksessa, joten mahkut lopettaa koko paska kerrasta on ihan varteenotettava. mm. tuo annostus ei ole mitenkään ylitsepääsemätön. kerron niistä tässä lisää.
ihan alkuun sanoisin, että suurin osa tuosta sinun riippuvuudesta on enemmänkin psyykkistä, kun fyysistä, mutta ei pelkästään psyykkistä. kuten yleensä bentsoilla ja sen johdannaisilla, sikäli mikäli nyt oikein ymmärsin tuota kirjoittamaasi tekstiä, niin jotain oireita tulee varmasti jossain kohtaa, käytti niitä sitten miten tahansa, kunhan vaan aikansa käyttää. normaalisti bentsojen vierotusoireet ilmenee lievimmillään unettomuutena ja jonkin sortin ahdistuneistuutena, tai levottomuutena. tietenkin riippuen henkilöstä kaikkinensa. mutta nuo on ne ensimmäiset ja lievimmät oireet.
jos ja kun riippuvuus on pahempi, niin on myös oireet. mitä enemmän on koukussa, sitä surkeammaksi olo käy. jopa kokolailla normaali ihminen, jos syö bentsoja riittävän pitkään ja riittävän paljon, kokee melkosta ahdistusta, vaikkei siitä muuten ikinä kärsisikään.
monet kokee nuo oireet ehkä eri järjestyksessä, että mikä on pahempi, kun mikäkin. mutta itte on tullut koettua aika rajujakin oireita, muttei kuitenkaan mitään niin rajua, mistä en olisi selvinnyt omin avuin. mulla kyseessä on ollut ne kaksi kuuluisaa vahvinta ja yleisintä bentsoa. aika legendaarista? joo, en enää muista määriä enkä aikaväliä kauanko noita vetelin, mutta sanotaan nyt että jotain kuukauden pari ehkä… eri lääkkeet eri kerroilla. eka kerta tuli vedeltyä kun karkkia. arviolta sellasia määriä päivässä, mitä ehkä pahasti panikoiva ja ahdistunut henkilö saattaisi käyttää, käytettyään niitä jo vuosia. eihän noita määriäkään kunnolla muista, kun vie muistin aika tehokkaasti ja varsinkin viinaksien kanssa. rentoutti mukavasti ja sitä rataa. reilun kuukauden tai kaunakohan sitä nyt sitten oikeasti lopulta menikään, niin x ajan päästä huomasi, että nappulat on loppu. meni ehkä vuorokausi, tai pari niin johan alkoi puskemaan ahdistusta. joitain tunteja perästä huomasin, että olen aivan jäässä, vaikka sisällä ei ole kylmä, eikä ole kuumetta tms. lopulta oli kaikki paska niskassa samalla kertaa. kylmä, joskus myös kuuma, hikoilee vaikka palelee, pulssi tuntuu korvissa saakka ja käsivarsia kihelmöi kuuman suihkun jälkeen koska verenpaineet tapissa yms. aika karsea olo kaikkinensa. sen verta karsea, etten halua kokea enää ikinä. sitten join alkoholia ahdistukseeni, jotta saisin edes jotenkin iltasella unta. ja sain, kun sainkin unta, kun vaan tarpeeksi joi viinaksia… mutta unet jäi joihinkin muutamiin tunteihin ja olotila oli kahta kauheampi. ja tässä kohtaa helvetti oli omalla kohdallani jo täysin valloillaan. töissä ahdisti, kaupassa ahdisti jne. normaalisti ei juurikaan ahdista missään, ellei ole tosi paha darra päällä. oli pakko ottaa saikkua eka viikko. pahinta oli ehkä se järjetön ja loputon kylmyys ja palelu. saunassakin paleli, vaikka heitti löylyä ja lämpöö piisasi. ja tätä samaa paskaa kesti kokolailla ainakin kuukaudenpäivät, ennenkun olo pikkuhiljaa tasaantui ja normalisoitui.
tuosta kokemuksestas n. puolivuotta tms. tein samat temput noilla toisilla beneillä. ja taas sen n. kuukauden… tai kauanko sitä nyt sitten kestikään. seuraukset oli kokolailla samat, kun edellä kerrottuna. tätä vaivaa en meinannut enää kestää, vaan helpotin olotilaani opiaateilla, koska niiden lopettaminen on mulle aika helppoa. sellasilla annoksilla, ettei ollut aivan jäässä ja kykeni töissä käymään, vaikka ahdistikin ja muutenkin oli melkosen surkea olo… siitä jäikin sitten jäljelle hetkeksi opiaattien käyttö, mutta ne sain kyllä lopetettua aika helposti ja nopeesti ilman sen kummempia kommervenkkejä, kun en lähtenyt veteleen mitään älyttömiä annoksia.
en voi suositella bentsoja viihdekäyttöön kenellekkään. lääkinnälliseen käyttöön hyvin perustein ja mielummin mietoja ja nopeemmin toimivia, kun vahvoja ja koko päivän toimivia benejä. itsekkin useamman pakkauksen noita zopinoxeja, sekä zolpideemeja syöneenä voin vain todeta, ettei niistä ole ollut juuri muuta haittaa kun lievää unettomuutta lopetuksen jälkeen. ja kerran sekoilin ja söin koko purkin vahingossa kerralla, muisti meni ja sitä rataa. käytännössä siis pelkkää hyötyä suurimmaksi osaksi, kun käyttää vain lyhyitä hetkiä ja sillain, ku kuuluukin. ja juurikin nukahtamisvaikeuksiin ja unettomuuteen noita oon ottanut ja ne on olleet ihan lekurin määräämiä. korkeintaan lievää unettomuutta lopetettaessa. mutta noista vahvemmista beneistä ja niiden väärin käytöstä on kyllä niin suuret haitat, ettei hyödyt, tai edes ne pienet ilonpilkahdukset, mitä niistä saa, jos niitä nyt ylipäätään muistaa, niin ole mitään siihen verrattuna, mitä ne haitat on. uskokaa pois, se on maanpäällinen helvetti. ne ketkä sen on kokeneet, niin tietää.
sanoisin, että lopeta nyt heti ja kärsi se, mikä kärsittävä on. ei se siitä mitenkään muuten juuri parane. oireet on kuitenkin vielä melkosen lieviä, joten mistään kuoleman vaarasta tuskin on kyse. mulla oli verenpaineet ja leposykkeet jotain ihan älyttömiä, kun itte lopetin noita vähän jytkympien bentsojen käytön pariinkin kertaan. leposyke jossain sadan korvilla, yläpaine yli 200 ja alapaine muistaakseni 140, tai jotain sitä luokkaa molemmilla kerroilla. toisella kertaa kävin lekurissa ja toisen kerran hoidin ihan omin neuvoin. bentsoreflat on pahimmasta päästä ylipäätään kaikista refloista. ja jos sulla on nyt vasta noin pieniä haittoja noista, niin lopeta ne mielummin heti, kun myöhemmin. kunnon refloihin voi esim. kuolla ja muutenkin vaikka selviäisi hengissä, niin ne on omien kokemusteni mukaan huomattavasti kivuliaammat kaikella mahdollisella tavalla, kun esim. opiaateissa. ja opiaattireflojakin kuvaillaan koviksi. mielestäni noissa on silti selkee ero.
korjailin vähän tekstiä, ettei ole mitään määriä, tai tarkkoja substansseja, niin ei ole mitään hehkutusta.
Hei!
Kiitos kirjoituksestasi kimorantan