Olen huolissani alkoholinkäytöstäni. Olen alle 30-vuotias mies, joka toivoisi olevansa jokaisella juomiskerralla kohtuukäyttäjä. Suurimman osaa olenkin, mutta keskimäärin kuukauden tai kahden välein juon liikaa. Alkoholista johtuvat vastoinkäymiseni ovat tutun oloisia palstalta, eli muistikatkoksia, omaisuuden hävittämistä ja pari kertaa olen telonut itseäni. Nämähän saattavat olla aika kevyitä verrattuna muiden tarinoihin ja syvemmällekin aina pääsisi, mutta tuntuu siltä että olen saavuttanut pohjani.
Aloin käyttää alkoholia teini-ikäisenä. Lukioaikoina hallitsin juomistani jopa melko hyvin joitakin poikkeuksia lukuun ottamatta. Inttiajat pahensivat tilannetta huomattavasti: pari vuotta kestänyt suhde kariutui mikä oli kova paikka parikymppiselle miehenalulle. Lomat menivätkin sitten juomisen merkeissä, koska tuntui ettei muutakaan ollut tarjolla. Kontrollikin petti huomattavasti useammin, melkein jokaisella juomiskerralla. Luulen että tällä ajalla on edelleenkin melko suuri vaikutus juomatapoihini, vaikka suurien määrien syyt eivät enää olekaan sydänsuruissa. Armeijan jälkeen kännejä ei tullut vedettyä niin tiheästi, mutta ajoittain en pysty tai tajua lopettaa juomista humalluttuani.
Viimeisen vuoden ajan näiden kertojen jälkeen olen löytänyt itseni täältä lueskelemasta muiden kokemuksia ja löytänyt hyviäkin neuvoja. Harmi vaan että ihmisen muisti on lyhyt ja olen joutunut palaamaan apeana paikalle jälleen. Mikä tällä kerralla on toisin? No, ainakin loin tänne tunnukset ja alan purkaa ongelmaani. Edes jotain konkreettista, mitä ei aiemmin ole tapahtunut.
Kuten alussa mainitsin, tavoitteenani on kohtuukäyttö. Juomattomuus ei minulle ole ongelma ja olinkin keväällä juomatta neljä kuukautta kun keskityin pudottamaan painoa. Myös yhdellä tai kahdella oluella käyminen ystävien kanssa onnistuu vallan hyvin, eikä tuosta määrästä ole hommat karanneet käsistä. Juomisputkestanikin voi puhua yksikössä, pari vuotta sitten join kolmena peräkkäisenä päivänä kunnon kännit. Ongelmani ovatkin tilanteet, jossa en ole tarkkaillut annosmääriä ja juomisen tahti vaihtelee. Käytännössä tämä sisältää kaikenlaiset juhlatilaisuudet, joissa alkoholia on tarjolla, annosten koot ja lukumäärät eivät ole selkeitä ja valitettavasti juomat eivät lopu kesken. Tällaisen tilaisuuden jäljiltä olenkin täällä kirjoittelemassa: juhlien jatkot johtivat aina väkevämpään juomaan ja heräsin omasta oksennuksestani jatkopaikalta. En ole varma kuinka tajuissani/tajuttomana olin pahoinvoidessani, mutta ymmärrän etten ole tarpeeksi rokkitähti voidakseni kuolla näin. En ollut onneksi yksin.
No mitä sitten ajattelin tehdä? Ainakin kirjoitella tänne: raportoida edes itselleni kehityksen kulkua ja ehkä suunnitella etukäteen miten nuo ongelmalliset tilanteet voisi hoitaa kunnialla. Eräänlainen välietappi onkin nyt olla juopumatta loppuvuonna: annan itselleni luvan käydä yhdellä oluella samaan tapaan, joka ei ole lähtenyt käsistä. Sen sijaan pikkujoulut menee luultavasti tipatta.
Näiden lisäksi alan käyttää OttoMitta-sovellusta tarkasti ja lisään jokaisen yksittäisen juoman sinne. Syyskuussa käytin sovellusta juhlatilaisuudessa, jossa juomaa oli rajatta tarjolla ja pystyin kontrolloimaan juomistani; olin hieman juovuksissa, mutten liian eikä krapulaa ollut. Lokakuussa seuraavassa tilaisuudessa en käyttänyt sovellusta, juomisen tarkkailemisesta ei tullut mitään ja loppuillasta ei ole paljoa kerrottavaa. Viimeisimmällä kerralla tarkoitukseni oli käyttää OttoMittaa ja aluksi käytinkin, mutta erilaiset annoskoot ja itselle tuntemattomammat juomat saivat minut humaltumaan liikaa, juomisen seuraaminen jäi ja jo mainittu loppu ei ollut kaunista katsottavaa.
Itseni vuoksi pyrin pitämään raportointia yllä vähintään viikoittain. Aluksi varmaan tarkastelen juomatapojani vähän etäämmältä ja toivon saavani uusia näkemyksiä niitä kirjoittaessani. Tarinani voi olla melko tavallinen, joten ymmärrän mikäli kommentteja ei välttämättä paljoa tule. Haluan kuitenkin jo tässä vaiheessa kiittää kaikkia kirjoittajia, joiden kokemuksista ja teksteistä on ollut minulle apua vuoden aikana: vaikken ole vielä valmis tai tavoitteessani, teidän ansiosta olen alkanut pohtia omaa hyvinvointiani.
- Z