Koitetaas höperehtiä selväjakso. Tipattomasta tammikuusta vauhtia ja hyvä “tekosyy” olla selvinpäin.
Olen 32 vuotias, työssäkäyvä mies. Lueskelin tätä foorumia tässä about pari tuntia ja päätin sitten kertoa omia juttujani jos vaikka joku muu saisi näistä pontta taukoilla tai lopetella.
Alkoholin käyttöni alkoi reippaana jo yli 10 vuotta sitten. Työkavereiden kanssa yhdelle töiden jälkeen, sitten parille, kolmelle jne. Tätä nyt on jatkunut jo erimuodoissa tuo kymmenen vuotta. Tietenkin seassa muutamia tipattomia tammikuita sekä muita alkoholittomia jaksoja.
Nyt havahduin tilanteeseen että jotain on tehtävä koska päivittäin (lue iltaisin) käyttämäni alkoholi määrä on noussut jo pulloon kirkasta per päivä ja krapulastahan tälläinen käyttäjä ei kärsi. Tänään on siis menossa kolmas päivä ilman alkoa. Univaikeudet hieman vaivaa, mutta kyllähän ne tästä ajan kanssa varmaan poistuu kunhan saan pidettyä alkottoman linjan. Onhan tätä tullut yritettyä monesti ennenkin mutta jostain se on vaan aina kipinän saanut että meno on palautunut ennalleen.
Ja koska olen ammattilainen niin en juo keskiolutta enkä muutakaan tämän alan tuotteita vaan haen juomani alkosta. Senkin huomasin tuossa ennen joulua että jos hain alkosta vaikka kaksi pulloa viiniä ja muutaman siiderin etc. niin ajattelin että riittäpähän pariksi iltaa. just joo, kaikki ne oli imuroitu jo samana iltana. Ja jokainen tietää että tämä on alkoholismia.
En viihdy humalassa vaan juon rentoutuakseni, en riehu humalassa, osaan käyttäytyä ja tiedän rajani vaikka ne suuret ovatkin. Minulta on kysytty että onko alkoholi sinulle ongelma? vuosi sitten olisin vielä vastannut että ei ole, voin lopettaa koska vaan, nyt olen toista mieltä. Olen lopetellut tässä jo kesästä saakka ja nyt se vasta onnistu. Aika näyttää kuinka pitkäksi aikaa. Päässäni puntari kallistee vodka ja vissy pullon väliä herkeemättä. Vissyllä ollaan kyllä pysytty.
Tsemppiä niille jotka painivat alkoholin kanssa, tiedän minkälaista se on.
Itse en niinkään ole viinan kallistunut, mutta tuo niin ihana olut <3 jota on tullut kiskottua harvase päivä 6-8 kappaletta ja viikonloppuna imuroitu laatikollinen helposti. Tänään on ensimmäinen selvä päivä moneen viikkoon ostin vaan vissyä kaupasta ja yritän olla ilman karhua. Päivä kerrallaan tässä mennään kohti normaalimpaa elämää.
Kyllä se siitä lähtee vaikka alku on aina vaikeaa.
Vissyä täälläkin siemaillaan.
Neljäs päivä menossa, eilen illalla oli hermot kireät kuin viulunkieli. OK unet ja tänään hyvä fiilis päällä. Itsekkin aloittelin aikoinaan tuolla keskioluella. Siitä se sitten pikku hiljaa meni viineihin ja loppujen lopuksi kirkkaisiin. Vodkapullosta kun ei tarvitse montaa paukkua tehdä kun se ajaa tehtävänsä, tulee raukea mukava fiilis. Onhan se fiilis illalla mukava ja vaikka ei aamulla ns. krapulaa olisikaan niin silti on puolikuntoinen vaikkei sitä oikein itse huomaa kun on tottunut heräämään samassa kunnossa joka aamu.
Oikein tässä odottaa että miten hyväksi tuo olo tulee kun tässä saisi pidettyä tarpeeksi kauan korkin kiinni. Odotettavissa tietenkin on että helppoa se ei välttämättä tule olemaan. Yksi erinomaisen positiivinen puoli on se että rahaa säästyy n. 30€ per päivä kun baareilu ja alko on hävinnyt kuvioista.
Jeps onhan se vaikeaa painia alkoholismin kanssa, itsekkin alkoholin suurkuluttaja reilut 8 vuotta, joten tietoa täälläkin päässä. Jeps kun juo niin ei parit viinipullot riitä saati siihen parit siiderit . Se on tosiasia josta ei yli pääse itsekkin monesti kun alkossa käyny ni ostanu just sen perinteisen litran kossun. Ja aamusta ku alkanu niin tiettyhän sitä lisää pitää saada. Sama homma kaljan kanssa ei laatikko riitä pitkäksi aikaa nippa-nappa 4 tuntia. Nyt ei ole mennyt limpparia väkevämpää taas toviin (3kk), ajattelin taas vähän jarruttaa menoa ja hyvin on onnistuttu, alkuun oli univaikeuksia ja nyt pidemmän raittiin aikana “alkanu näkeä” unia jossa ryypätään. Se on joka kerta pitkällä raittiudella tullut tutuksi. Itselläkin ne kerta annokset tosiaan juodessa sitä luokkaa että moni ihmettelee.
Mutta ootteko suurkuluttajatkin huomannu että vaikka viinapää paranee sillee että kestää uskomattomia määriä, niin välillä tuo on toisinpäin riittää mäyräkoira. Liika-alkosta tuokin johtunee.
Muutaman päivän tauon jälkeen taas ehdin päivittelemään.
Jep jep, tämän luettuani piti oikein itse laskea 30 * 365, ihme kyllä sain saman tuloksen no ei naurattanut silloin pikemminkin meinasi kyynel vierähtää silmäkulmasta. Tarkastin nettipankista tiliotteet marraskuussa 628,69€ Joulukuussa 682,80€ mennyt kurkusta alas, summiin voi tulla muutama kymppi lisää koska en muista olenko maksanut jotain käteisellä, 99% käytän aina korttia. Eli keskimääräisesti 7800€ vuodessa. HD olis kyllä ihan kiva
Kyllä, olen huomannut saman asian että joskus pienikin määrä saa nupin kivasti jumiin. Toisaalta saa juoda kossun joskus päivän mittaan kaksin. Yksi kaveri jaksoi / jaksaa aina huomauttaa kun otamme kuppia että “sun kanssas ei oo kiva ryypätä kun ethän sä tuu edes kännii vaikka kuinka juot”
Nyt on viikko takana ilman alkoa, lauantai otti koville kun mikä. Tuli vähän pientä vastoinkäymistä niin sai kyllä kaivaa kaikki voimat itsestään esille että selvisi avaamatta pulloa, hieman mieli maassa mutta eiköhän tämä tästä kun tuo aurinkokin välillä pilkahtelee pilvien lomasta.