Hei!
Päätin tulla tänne hakemaan vertaistukea, kun on suhteeni tuohon alkoholiin on alkanut muuttua ongelmalliseksi. Tällä hetkellä olo on psyykkisesti aivan hirveä, ja se voi vaikuttaa siihen miten tämän kirjoitan, sen ehkä huomaa en tiedä. Tänään oli krapulapäivä ja vaikkei enää ole fyysisesti huono olo noin muuten, mutta on todella levoton ja ahdistunut olo.
Eli taustaani vähän: olen 24-vuotias nainen, opiskelija. Minulla on ollut jonkinlainen viha-rakkaus -suhde alkoholiin siitä saakka kun olin ensimmäistä kertaa kännissä 16-vuotiaana. Ekat kännit tuohon aikaan toivat niin mahtavan olon, että jollain tasolla varmaan jäin psyykkisesti koukkuun siihen fiilikseen jo silloin, ja aloin jo silloin odottamaan aina milloin taas pääsee juomaan. Join kuitenkin todella harvoin ja aika vähän vuoteen 2019 saakka, milloin ”hoidin” tuon vuoden kesällä tapahtuneen eron jälkeisiä pahoja fiiliksiä juomalla. Sen jälkeen olen ollut jonkinlainen tuurijuoppo: aina silloin tällöin olen ehkä kuukauden tai pari viikkoa juomatta, enkä edes ajattele alkoholia, ja sitten taas iskee kausi, jolloin tekee mieli juoda lähes koko ajan. Kovin pitkiä putkia minulla ei ole, jolloin joisi päivittäin, pisimmillään viikon päivät olen juonut. Viime vuoden lopussa se on muuttunut sellaiseksi, että juomattomat kaudet ovat lähes olemattoman lyhyitä, mutta silloin kun juon, juon noin joka toinen tai joka kolmas päivä. Juomisen jälkeisenä päivänä olo on niin paska fyysisesti ja psyykkisesti, ja syyllisyys ja ”en juo enää koskaan” -ajatukset; krapularyyppyjä en ole koskaan harrastanut, päinvastoin, juuri pahimmassa krapulassa oikeastaan ajatuskin alkoholista yököttää. Sitten kun darran pahimmat olot on lusittu, tulee taas se juomishimo.
Monta kertaa olen päättänyt vähentää tai lopettaa, mutta aina pystyn olla ilman vain jonkin aikaa ja sitten on taas pakko juoda. Nyt taas kerran olen päättänyt, että teen asialle jotain. Ajattelin yrittää olla jonkin aikaa kokonaan ilman, mutta sitten yrittää käyttää kohtuudella ja juoda kuten normaalit ihmiset sosiaalisissa tilanteissa ja vain vähän. Nykyään kun yleensä aina ryyppään yksin, ja siitä tavasta haluaisin eroon. Kokonaan en alkoholia halua jättää, vaan haluaisin löytää sellaisen järkevän ja terveen tasapainon tässä asiassa.
Mutta sitten taas ajatuskin siitä, että pitäisi nyt yrittää olla useita päiviä, mieluiten vaikka viikkojakin, juomatta, pelottaa. Tällä viikolla olen juonut vain parina päivänä, mutta selvinä päivinä olen ollut hiton ahdistunut, ja vaikka tiedän, että varmaan ahdistukseni johtuu nimenomaan juomisesta, niin silti se tunne kun humala tuntuu vievän hetkeksi kaikki murheet… Voi luoja… Tällä hetkellä sydän hakkaa, kaikki tuntuu niin musertavalta ja synkältä, koko maailma ja elämä ja kaikki. Toinen puoli minusta suunnittelee menisinkö jo huomenna Alkoon, vai sinnittelisinkö yhden päivän ja menisin vasta tiistaina, ja toinen puoli taas sanoo, että nyt on oikeasti tehtävä tälle tilanteelle muutos.
Kiitos jos jaksoit lukea. Täällä on varmaan paljon tämän tyyppisiä aloituksia, mutta en ole juuri lukenut keskusteluja täällä, enkä tällä hetkellä jaksakaan keskittyä lukemaan muita keskusteluja. Jos olet samankaltaisessa tilanteessa kuin minä, niin tsemppiä. Kyllä tämä tästä.