Yritän vähentää/lopettaa joksikin aikaa

Hei!

Päätin tulla tänne hakemaan vertaistukea, kun on suhteeni tuohon alkoholiin on alkanut muuttua ongelmalliseksi. Tällä hetkellä olo on psyykkisesti aivan hirveä, ja se voi vaikuttaa siihen miten tämän kirjoitan, sen ehkä huomaa en tiedä. Tänään oli krapulapäivä ja vaikkei enää ole fyysisesti huono olo noin muuten, mutta on todella levoton ja ahdistunut olo.

Eli taustaani vähän: olen 24-vuotias nainen, opiskelija. Minulla on ollut jonkinlainen viha-rakkaus -suhde alkoholiin siitä saakka kun olin ensimmäistä kertaa kännissä 16-vuotiaana. Ekat kännit tuohon aikaan toivat niin mahtavan olon, että jollain tasolla varmaan jäin psyykkisesti koukkuun siihen fiilikseen jo silloin, ja aloin jo silloin odottamaan aina milloin taas pääsee juomaan. Join kuitenkin todella harvoin ja aika vähän vuoteen 2019 saakka, milloin ”hoidin” tuon vuoden kesällä tapahtuneen eron jälkeisiä pahoja fiiliksiä juomalla. Sen jälkeen olen ollut jonkinlainen tuurijuoppo: aina silloin tällöin olen ehkä kuukauden tai pari viikkoa juomatta, enkä edes ajattele alkoholia, ja sitten taas iskee kausi, jolloin tekee mieli juoda lähes koko ajan. Kovin pitkiä putkia minulla ei ole, jolloin joisi päivittäin, pisimmillään viikon päivät olen juonut. Viime vuoden lopussa se on muuttunut sellaiseksi, että juomattomat kaudet ovat lähes olemattoman lyhyitä, mutta silloin kun juon, juon noin joka toinen tai joka kolmas päivä. Juomisen jälkeisenä päivänä olo on niin paska fyysisesti ja psyykkisesti, ja syyllisyys ja ”en juo enää koskaan” -ajatukset; krapularyyppyjä en ole koskaan harrastanut, päinvastoin, juuri pahimmassa krapulassa oikeastaan ajatuskin alkoholista yököttää. Sitten kun darran pahimmat olot on lusittu, tulee taas se juomishimo.