Ympyrästä spiraali - Hajatelmia

Eiks sinne piä ilmotella vielä, että onko kotona vaiko eikö?

Onks inakkarit kanootissa/muumit laaksossa?

Tykkää - ei tykkää!

Tulee ihan lapsuus mieleen.

Toistaiseksi ei ole suoraan kysytty, eiköhän ne kohta huomaa tuonkin. Jotkut kyllä tuntuvat luulevan että ilmoittautuminen on pakollista. Samoin kuin kuvata päivän ruokalautanen (ketä kiinnostaa keitetyt perunat, makkarakastike ja salaatinlehti sotkuisella lautasella?), kertoa paikallinen säätila tunnin välein ja tietenkin raportoida ystävällisistä/epäystävällistä/törkeistä/pöyristyttävistä kanssakulkijoista, koiranpökäleistä ja mitähän kenenkin maailmaan mahtuu.

Olen yrittänyt pysyä neutraalina kommentoijana enkä postaile omia asioitani juuri lainkaan. Enimmäkseen seurailen muutamaa ajanvietepalstaa. Eikä mulla ole kavereitakaan kuin kymmenkunta.

Pääsiäislauantai meni pienessä sairastelussa ja väsymyksessä. Kurkku oli mahottoman kipeä. Luulen sen kyllä johtuvan lepän siitepölystä, sitä on täällä savossa nyt enimmillään. Ja koivukin aloittelee jo. Tais olla vähän lämpöäkin. Palelusta päättelin.
Illan suussa otin sitten särky- ja tulehduskipulääkecoctailin ja tunti siitä hiki virtasi noroina naamaa ja kroppaa pitkin.

Lepäisiköhän vielä tämän päivän vai jatkasiko jo pakkaamista.
Olen siis muuttamassa tästä kämpästä pois. Hommaa riittää.

Ps. Ompas sekava viesti. :unamused: Yrittäkää ymmärtää.

Muutto on stressaavaa. Toisaalta kiva päästä uuteen kotiin. Tavara määrä vain tuntuu mahdottomalta.
En haluaisi enää muuttaa. Joskus se kait tulee eteen halusi tai ei.

Talo jota nyt asun on veteraanin rakentama, samana vuonna valmistunut kuin minä synnyin.
Ollessani muutaman vuoden ikäinen asuimme aivan naapurissa. Laskin talvisin pulkalla naapurini pellolla. Samalla pellolla jolla minä nyt kasvattelen perunoita.
Joskus kävimme saunomassakin tämän vanhan Herran luona. Hän oli silloin viisikymppinen, vähän yli, niin kuin minä nyt.
Muistan yhä kuinka ihmeellistä oli kun vesi tuli suihkusta. Se kutitti selkää… Meillähän oli vain pihasauna jossa käsipumppu kylmälle vedelle.
Ostaessani talon häneltä 2006 onnistuin salaa kuvaamaan videon. :unamused:
Hän innostuneesti kertoi kaiken talosta jonka oli rakentanut.

Isännyydenvaihto tapahtui pannuhuoneessa. Hän lisäsi hieman puita ja minä täytin lopun pesällisen. Suljin luukun. Kuulin syvän huokauksen takaani. Vanha mies poistui sanaakaan sanomatta.

Erikoista oli myös miehen auto. Olin jo pienenä istunut hänen kyydissään, siis samaisessa amatsonissa. Auto oli jostain -70 luvun alusta.

Putkis 0132

On tässä kerennyt haikeus iskeä moneen kertaan. Varsinkin kun olen nyt naapureille paljastanut suunnitelmani. Ihmettelen että näiden ihanien ihmisten luotako olen lähtemässä? Saankohan minä kavreita siellä uudessa paikasta?

Niinhän se iski flunssa tämän kaiken keskelle. Ulkona 12 astetta lämmintä ja kavala kylmä tuuli nurkan takana. Lepän pölyä 110% ilmassa. Eihän siihen muuta tarvita. Yskää, keuhkojen rohinaa ja räkää, siitä on Juulian päivät tehty.

Eilen veinas iskeä paniikki tämän muuttohomman kanssa, mutta onneksi velipoika rauhoitti tilanteen kun tykkäsi ottaa pari ylimääräistä kaappia mökilleen. On hommannut muuttoauton ja muuttomiehet. Toisaalta pelkään että ne “vanhukset” saavat sydänkohtauksen kaikki kun raahaavat tuota painavaa sohvaa kolmanteen kerrokseen. (En ole varma mahtuuko se hissiin.) Saan vielä syytteen kolmesta kuolemantuottamuksesta. Nyt olis kiva olla painonnostaja-kavereita. :cry:

Joo, ei mee meilläkään tänään hyvin. Mun ranne on aivan sökönä, turvotus on tosin poissa, mutta keskisormi oli päivällä ajomatkalla aivan puutunut ja tunnoton. Jr:llä selkä on jälleen niksahtanut ja lääkkeet oli vanhalla asunnolla. Hain ne sieltä mut pahalla päälle se vielä oli kun lähti käymään asioilla. - Niskakin on jälleen aivan tönkkönä ja huimausoireet palaamassa, siis alkaa pyörittään kun menee makuulle.

Voi meitä muuttajia!

Sain eilen ikkunat pestyä sisäpuolelta ja väleistä. (Ulkopuolelta pesen vasta juuri ennen lähtöä, jollei satu silloin männyn pölytys päälle.) Makkarin ja keittiön ikkunoiden jälkeen alkoi huimata kun kurotin ylöspäin. Tietysti suurimmat ikkunat (olohuone) olin jättänyt viimeiseksi ja vähän hirvitti. Kaffeepaussin jälkeen kuitenkin kävin rohkeasti hommaan ja tulihan nekin puhtaiksi. Tikkailla piti kyllä olla tarkkana.

No nyt taas nilkkaa särkee ja niska jumittaa. Pidettävä tänään lepopäivä, kaupassa vain käyn.
Tänään tulee myös vuokranantajan puolelta muuttotarkastaja. Katsastaa miten olen kämppää pidellyt 18 vuotta, tartteeko korjailla ja kuka maksaa.

Sinun pitäisi kyllä päästä käsileikkaukseen, siinä on ns. hermopinne. (Samat sanat itselleni :confused: ) Niskoissa meillä on samat jumit. Onko sinun nilkkasi kunnossa?

Tarkastaja kävi ja totesi että valitettavasti ei ole mitään huomautettavaa. Valittelin huonoa tuuria mutta lupasin alistua kohtalooni. :laughing:
Remonttiin tämä kuitenkin menee. 30v vanha talo ja alkuperäiset lattiat ja kylppärit, elämän jäljet näkyy.

Helpotusta tuli muuttooni kun sain luvan jättää pihan sellaisekseen, ei tarvitse kaivaa istutuksia pois ja kissa-aitakin saa jäädä. Jee!!

Joo, ei toi toinen nilkka oikein ole. Polvileikkauksen jälkeen se on ajoittain paljon paksumpi kun toinen, jotain nestettä sinne kertyy, mut ei se niisku turvoksissa ole. Nyt on helpottanut paljon kun olen siirtynyt niihin verrettomiin sukkiin, jotta ei mitään puristusta siihen synny. - Tänään on mullakin lepopäivä.

Olitkin kirjoitellut jo väliin. Kyllä sulla kävi huonosti kun ei ollut mitään huomautettavaa vuokraisännällä! Tota, tarviiks jossain kaivaa istutukset pois?

Jossain muutto-ohjeessa luki että piha on “palautettava alkuperäiseen kuntoonsa”. Tämä piha oli vetinen ja kasvoi sammalta, odotin mielenkiinnolla saanko siitä syksyllä kerättyä karpaloita. Kun ei tullut karpaloita, aloin hoitaa plantaasiani. Kaivoin jopa salaojan että saan sadevesilätäkön rappujen edestä pois.

Jokos sä majailet uudella kämpällä?

Meni meillä jälleen suunnitelmat mönkään. Huomenna piti alkaa siivoamaan kaverin kanssa, mutta ei sitä vielä voi aloittaa.

En vielä, muutto on vasta 16 toukokuuta. Silloin pitää olla kaikki paketissa autoon siirtoa varten. Ja lähden vähän kauemmas täältä Kuopiosta, toiseen kaupunkiin. Ei siellä niin vaan piipahdella. Tapahtuu paluu juurilleen.

Tämä homman aloittaminen näin ajoissa johtuu siitä että a) ei millään malttais odottaa, b) minun kunnollani kaikki tapahtuu niin hitaasti. Nytkin ikkunanpesun jälkeen olen vain kerännyt voimia takaisin monta päivää.

Paitsi pesin minä lieden aluslaatikon ja sain syvän haavan sormeeni. :cry:

Puhdistus jatkuu.
Tänään pesin talvitakin, pari mattoa ja täkin, normaalin lakana/pyyhe-pyykin lisäksi. Maailma miten ihanalta tuntui ottaa lämmin ja pehmoinen täkki kuivurista. Sellainen ylellisyys on tämän talon pesulassa. Uudessa ei taida olla :slight_smile: . Tahtoo oman, mitähän semmonen maksaa? Pitänee kuuklata.
Paitsi ettei sitä tule ostettua. Neuleet kutistuvat kuivurissa. (Vielä enemmän kuin kaapissa.)

Siinähän se vapun aatto sitten menikin. Loppuillan saa taas hoidella kipeitä nilkkoja. Ne joutuivat taas matonpesussa sen verran rasitukselle että tietää tehneensä.

Hyvää, raitista vappua kaikille.

Älä osta kuivuria, se tuhoaa vaatteet hiljalleen. Nyt kun mulla ei ole tässä elämässä enää ollut kuivuria, niin vaatteet pysyy kuosissaan sekä kestävät kauemmin. Ainakin nää halvemmat mallit on aivan paskoja.

Huomenna tarvii mennä vanhalle asunnolle pyykille sekä täyttämään jälleen taloyhtiön roskista. Ens viikolla kenties saadaan pesukone täällä käyttöön.

Niska on aivan juntturallaan, käsi voi paremmin.

Vappui

Eilen illalla alkoi vesisade ja sitä on jatkunut koko yön. Lämpömittari näyttää 2-3 astetta, plussaa vielä. Hyvä se on että vettä tulee, alkaa luonto viheröidä kunnolla.
Yskittää ja räkää tulee kiitettävästi. Johtuu siitepölyistä jotka sade onneksi huuhtelee pois. Tämäkin helpottaa pian.

Mistähän tätä muuttoa jatkaisi? Jokohan vihdoin pitäis etsiä oikea sähköfirma ja varmistaa sähkön saanti uuteen kotiin.

Yleensä en tänne Lopettajiin ihan kauheasti kommentoi, mutta nyt pitää myös ottaa kantaa tuohon kuivuri juttuun. Siis vaate sellaiseen. Jos olisi kauhea lauma kakaroita joiden lakanoita ja pyyhkeitä ym urheilukamoja pitäisi koko ajan olla pesemässä niin ihan ehdottomasti hankkisin kuivausrummun. Mutta omille vaatteille NEVER! Kun ei enää vaatteet (toivottavasti) käy pieneksi puolen vuoden välein niin haluan säilyttää ne käyttökuntoisina vähän pidempään. Kun asuin Buenos Airesissa puoli vuotta kerran niin alussa käytin pesutuvan kuivuria säästääkseni aikaa ja hermoja, mutta jo parissa kuukaudessa totesin, että ihan uudet t-paidatkin meni aivan paskaksi, siis nyppyisiksi ja haalistuneiksi. Sen jälkeen aloin kantamaan kosteat pyykit takaisin kämppään ja kuivasin ihan perinteiselleä menetelmällä. Mutta lakanat ja pyyhkeet kyllä heitin kuivuriin, nehän ei ollut mun ja muutenkin varmaan kestävät vähän paremmin sitä.

Kuivauskaappi on sitten toinen tarina. Jos sellainen on käytössä niin se on ihan ässä. Saa nopeasti kuivaa, mutta ei tapahdu tuota kulumista. Niitä kai vaan on aika harvassa sen tilan vaatimisen takia.

Tosi mielenkiinnolla luen teidän molempien (Juulia ja Helistin) muutto tarinoita. Kauhean montaa kertaa eläessäni en ole joutunut / saanut muuttaa, mutta aina silloin tällöin ajatuksella leikittelen, että mitä se käytännössä tarkoittaisi kun pitäisi koko tämä tilus tyhjentää… APUA!

Tsemppiä molemmille. Ja eikö ole hienoa kun ihan selvin päin sujuu tuokin homma?

Muutto olisikin helpompaa jos voisi jo pakatut tavarat siirtää heti uuteen paikkaan. Nyt siirtelen niitä laatikoita tieltä pois sitä mukaa kun uutta pakkaan. (Ei minulla tavaraa mitenkään tuhottomasti ole, suurin homma on tässä siivoamisessa. Kun olen päättänyt pestä matot ja kaikki täällä, saa sitten puhtaana laittaa uusille paikoilleen.) Juuri suunnittelin että pitää muuttaa olohuoneen sohvalle nukkumaan ja pyhittää makuuhuone pakatuille tavaroille.
Niskat on jo niin jumissa että välillä huippaa ihan kunnolla.
Enää 2 viikkoa.

Oho, ulkona on satanut lunta. :open_mouth:

Pesukone on vanhalla asunnolla, josta eilenkin hain tänne koneellisen pyykkiä kuivamaan. Toukokuun puolta jo eletään ja tavaraa on vielä vanhalla asunnolla. No, vuokraisännälle sopii viikkovuokra systeemi jatkossa. Selkä on nyt kipeänä. Mä meen kahville ny