Ykkösolut-kokemuksia

moro. sellaista rupesin miettimään, että kun en ilman olutta pysty mitenkään olemaan (max.2pv/vk)…

niin onko joku onnistunut vähentämään alkon käyttöä vaihtamalla ykkösolueeseen? vai onko se ihan tuhoontuomittu ajatus jo etukäteen…?

(joskus harvoin, olen ottanut alkoholittoman oluen kun on vain tehnyt makua mieli. ja niillä kerroilla se ei ole johtanut enempään juopotteluun.)

Siis onko tällä nyt oikeita alkoholisteja ollenkaan?

Edellinen viesti on hyvä esimerkki mitä “hiirulaisia” tällä on, jos ei ollut trolli.

Vaihda pringleskseihin!

On.

Päihdetyöntekijät varmaan suosittelee asiakkaileen ykkösolutta. Ja narkomaaneille amfetamiinin makuista jauhetta.

kiitti vastauksestasi,

ei ollut mikään vitsi. halusin ihan asiallisesti kysyä auttaisiko juoman vaihtaminen miedompaan vähentämään pitkällä tähtäimellä…

Veikkaan, että jos olet oikeasti alkoholiriippuvainen, niin ei. Jos olet vain oluen mausta riippuvainen, mikä kuulostaa aika uskomattomalta, niin saattaa ykkösolut toimiakkin.

Arvelen kyseessä olevan pientä itse kusetusta, mikä on alkoholismin alkuvaiheessa aivan tyypillistä.

Mutta hienoa, että suhtaudut asiaan jo nyt vakavasti, etkä vasta “spurgu vaiheessa”, se on nimittäin aika häijy vaihe.

juhakemppinen.fi/alkoholismin_varhaisvaiheet

juhakemppinen.fi/alkoholismin_keskivaiheet

juhakemppinen.fi/alkoholismin_myohaisvaiheet

Niin. Tuota, tämähän on lopettajien puoli. Ja lopettaminen tulee monelle kyseeseen, kun vähentäminen ei ota luonnistuakseen. Näin ollen täältä tuskin tällaiseen kysymykseen löytyy mitään ns. hyvää vastausta. Kannattanee kokeilla vähentäjien puolelta kysyä.

Ei ole olemassa tyhmiä kysymyksiä.
Ei ole toiminut itselläni, vaikka lähinnä kai join tuota kun sitä sai ennen 9ää ja
se helpotti.
Jos alkoholiton toimii, miksi tarvitsee ykköstä?
Onko jokin maku…oluen tai viinin hyvä syy ottaa, jos on ongelma juomisen kanssa?
Kuulostaa että on keksittävä syy saada ottaa ja tuolloin johtaa väkevämpiin.
Vaan jos toimii ja pysyy parina kertana kuukaudessa ja ei tarvitse liikoja miettiä asiaa,
niin miksi ei. Asian voisi ajatella olevan tuolloin ratkaistu.
Jos taas tarvitsee miettiä asiaa paljon, silloin on ongelma.
Itse jättäisin ottamatta, koska en usko, että tuo on ylitsepääsemätön houkutus ja
asia unohtunee jonkin ajan kuluttua?

Kysymys oli aivan asiallinen, kiitos siitä aloittajalle.

En oikein tajua mikä katkeruus saa aikaan tarpeen mollata uusia keskustelijoita senkaltaisilla heitoilla kuin “oikeat alkoholistit” jne… päihdeongelmaa kun on miljoonaa eri laatuista, eikä liene toisen ongelma sen “oikeampi” kuin toisenkaan.

Eikä tämä edes poista sitä selvää asiaa että toki toisella ongelma voi olla hankalammin ratkaistavissa ja päihteiden määrät suurempia.

Mutta, kysymykseen.

Ykkösolut sisältää vähän alkoholia, joten paljon juomalla siitäkin joku vaikutus löytyy. Kukin kai määrittelee päihteettömyytensä rajat itse. Jotkut kieltäytyvät jopa yskänlääkkeestä, kun siinäkin pieni tippa spriitä on liuottimena.
Ykkösolutta en ole tainnut nyt selvänä ollessani juoda, halusin kai ottaa kunnolla etäisyyttä koko oluthommaan., yksilöllisiä asioita, en minä pysty tähänkään asiaan kaikille pätevää ohjetta antamaan.

Perhekaljaa muistan ostaneeni jonain kuumana kesänä, muistikuvissa kun oli lapsuuden aikainen vaarinkalja, oikein maukas janojuoma jota myytiin aikoinaan viiden litran pulloissa, sittemmin kaksilitraisissa.
No, se perhekalja oli hiukan samanmakuista, mutta kun ostin seuraavan pullon se maistuikin pikemmin saippuavedeltä. Ilmeisesti kesäaikaan laatu -kenties kypsymisaika?- vaihteli niin paljon että se oli mitä sattui.

En ole sitten sitäkään ostanut vuosiin. Kotikaljan toki voin jossain ruuan kanssa ottaa, joskus joku jossain osaa tehdä siitä maukasta. Jos siinä on hitunen alkoholia mukana, niin siitä en sentään ala itseäni ruoskimaan, olkoon jos on. Asialla kun ei mitään tekemistä juopumisen kanssa ole.

Juomisen tottumus on kova asia. Illat lasia kallistelleen on vaikeaa luopua nimenomaan tavasta.
Ratkaisu voi olla siirtyä lipittämään jotain alkoholitonta.
Kysymys saattaa sitten kuulua: onko siitä kovin helppo luiskahtaa takaisin alkholia sisältävien naposteluun?

Toinen vaihtoehto on kehittää muita tapoja sen litkimisen tilalle. Millaisia ne tavat kenenkin kohdalla voisivat olla, se kai taas vähän riippuu ihmisestä. Minä kai sitten päätin kestää sen alkuajan rauhattomuuden joka paljolti johtui siitä että vanhat tavat kielsin eikä uusia ollutkaan tilalle. Jotkut tunnit olivat pitkiä.

Pitkä selostus, enkä edes vastausta osannut antaa. Sen osaan sanoa että vaihtoehtoja on taas useampia.

1986 kesällä ja joulunaikaan me isän kaa otettiin tilille ykköskalijaa kyläkaupasta ja kolmosöölit maksettiin käteisellä ja olihan se aika surkeeta. 1-olut ei sovellu dokaamiseen, eikä vähentämiseen omakohtaisen kokemukseni mukaan.

Ja sitten kun se loppuu, niin se loppuu.

Jos tykkää imeä munaa, onko väliä, minkä makuinen kondomi?

???

Jos tykkää imeä etanolia, onko väliä, minkä makuinen tuoppi?

Jos tykkää ottaa poskeen, niin ei kukaan siitä nahan mausta oikeasti voi nauttia, mutta jokin muu voi antaa nautintoa…

Erittäin hyvin sanottu.

Niin no pöljempää kysymystä saakin hakea, melkein sama kuin kysyis auttaako jos vaihtaa oluen siideriin?

Joo.
Monet alkoholin käyttöä vähentäneet / lopettaneet juovat alkoholitonta olutta, ja vaikka itse en olekkaan viel maistanut, niin olen jopa kehujakin kuullut…joten miksi ykkösolutta? jo kerran asiallisia alkoholittomiakin on saatavilla

On ja ei pöljä kysymys. Alkoholismin alkuvaiheissa yritimme kikkailla nyt jälkeenpäin ajateltuna pöljillä konsteilla.

Taitaa Magnesium olla vasta “uran” alussa…

:unamused: …siis mitä ihmettä…oletko kellarispurgu eksynyt viime aikoina jopa parina päivänä selvinkinpäin tänne kirjoittamaan…?..kun olen kaksi, jopa melkein järjellistä viestiä sinun kirjoittamanasi täältä bongannut…?

Sait väläyksen raittiista spugesta, mutta se on jo ohi

youtube.com/watch?v=x6tNPUTgrL4

ehkä spugen siirtyminen ykkösolueeseen olisi paikallaan. Sitäkin vain kohtuullisesti.