Kysymys oli aivan asiallinen, kiitos siitä aloittajalle.
En oikein tajua mikä katkeruus saa aikaan tarpeen mollata uusia keskustelijoita senkaltaisilla heitoilla kuin “oikeat alkoholistit” jne… päihdeongelmaa kun on miljoonaa eri laatuista, eikä liene toisen ongelma sen “oikeampi” kuin toisenkaan.
Eikä tämä edes poista sitä selvää asiaa että toki toisella ongelma voi olla hankalammin ratkaistavissa ja päihteiden määrät suurempia.
Mutta, kysymykseen.
Ykkösolut sisältää vähän alkoholia, joten paljon juomalla siitäkin joku vaikutus löytyy. Kukin kai määrittelee päihteettömyytensä rajat itse. Jotkut kieltäytyvät jopa yskänlääkkeestä, kun siinäkin pieni tippa spriitä on liuottimena.
Ykkösolutta en ole tainnut nyt selvänä ollessani juoda, halusin kai ottaa kunnolla etäisyyttä koko oluthommaan., yksilöllisiä asioita, en minä pysty tähänkään asiaan kaikille pätevää ohjetta antamaan.
Perhekaljaa muistan ostaneeni jonain kuumana kesänä, muistikuvissa kun oli lapsuuden aikainen vaarinkalja, oikein maukas janojuoma jota myytiin aikoinaan viiden litran pulloissa, sittemmin kaksilitraisissa.
No, se perhekalja oli hiukan samanmakuista, mutta kun ostin seuraavan pullon se maistuikin pikemmin saippuavedeltä. Ilmeisesti kesäaikaan laatu -kenties kypsymisaika?- vaihteli niin paljon että se oli mitä sattui.
En ole sitten sitäkään ostanut vuosiin. Kotikaljan toki voin jossain ruuan kanssa ottaa, joskus joku jossain osaa tehdä siitä maukasta. Jos siinä on hitunen alkoholia mukana, niin siitä en sentään ala itseäni ruoskimaan, olkoon jos on. Asialla kun ei mitään tekemistä juopumisen kanssa ole.
Juomisen tottumus on kova asia. Illat lasia kallistelleen on vaikeaa luopua nimenomaan tavasta.
Ratkaisu voi olla siirtyä lipittämään jotain alkoholitonta.
Kysymys saattaa sitten kuulua: onko siitä kovin helppo luiskahtaa takaisin alkholia sisältävien naposteluun?
Toinen vaihtoehto on kehittää muita tapoja sen litkimisen tilalle. Millaisia ne tavat kenenkin kohdalla voisivat olla, se kai taas vähän riippuu ihmisestä. Minä kai sitten päätin kestää sen alkuajan rauhattomuuden joka paljolti johtui siitä että vanhat tavat kielsin eikä uusia ollutkaan tilalle. Jotkut tunnit olivat pitkiä.
Pitkä selostus, enkä edes vastausta osannut antaa. Sen osaan sanoa että vaihtoehtoja on taas useampia.