Xanoreista rivatrilliin

Hei,

olen käyttänyt xanoria vuodesta -08 1-3mg päivässä ja ajattelin kysyä lääkäriäni vaihtamaan xanorit rivatrilliin, miten mielellään lääkärit yleensä vaihtavat näitä ko. lääkkeitä toisiin?

Ajattelin myös ehdottaa että zopinoxit vaihdettais tenoxiin, mutta siihen ei varmaankaan suostuta.

Kiitos jo etukäteen.

Kyllä lääkärit vaihtaa, mutta tuossa joutuu vaan ojasta allikkoon. Suosittelen pitkävaikutteista diapamia, toi 3mg xanoria vastaa noin 60mg diapamia per vuorokausi. Kannattaa silti hoitaa toi vaihto osastolla jos mahdollista, itsellä xanorin vaihto aiheutti melko pahat viekkarit. Xanorissahan ahdistusta poistava vaikutus on noin nelinkertainen muihin bentsoihin nähden.

Zopinoxit suosittelen vaihtamaan 15mg mirtazapiiniin, jos unta olet hakemassa. Mirtzu on masennuslääke mutta toimii hyvin unilääkkeenä pienillä annoksilla, ainakin mulla.

Tohon ei kyllä voi lisätä mitään. Olen täysin samaa mieltä kun pete.

Mulla ei kyllä noi zopinoxit auttanut siis yhtään mitään,oikein ihmettelin kun lääkäri niin ponnekkaasti sanoi että sit kun otat niin menet äkkiä vessan kautta sänkyyn etkä nouse sieltä enään ylös koska se nukutus tulee niin nopeasti ettei käy mitään,voi kilin vittu sentää kun nauratti kun otin tabut naamariin kun ei siis tapahtunut yhtikäs mitään ,otin toisen ja kolmannen ja sama lopputulos :slight_smile: lämmin kupillinen maitoakin nukutti paremmin :slight_smile:

Toi xanorista rivatriliin voi olla oikein tehtynä ihan hyväkin siirto mutta vähän pistää miettimään että miksi? Ja ei noita zopinoxeja kannata vaihtaa ainakaan uuteen bentsoon varsinkin jos rivatrilit tulevat xanorin tilalle. Rivatril kun on sen verran pidempivaikutteinen että se auttaa myös nukkumiseessa. Mutta ei kuitenkaan lisää bentsoja listalle, vaikka jotkut sanovatkin zopinoxia “puolibentsoksi” mikä se tavallaan onkin.

Tuo riippuu lääkäristä, niillä on joillain joskus niin kummallisia aivoituksia, että olen aivan pyörällä päästäni, mutta maalaisjärjellä ajateltuna tuon Rivatrilin pitäisi olla parempi vaihtoehto, kuin Xanorin, jos päivittäin kerran benzoja syöt. Rivatril kun on pitkävaikutteisempi, eikä käänny niin helposti itseään vastaan.

Eikä kyllä joudu ojasta allikkoon IMO. Rivatrilin kanssa pärjää paljon helpommin ilman, että annosta joutuu nostamaan koko ajan ja vaikutus heikkenee. Jotkut tarvitsevat ihan todella sitä pitkäaikaista benzolääkitystä, ei kaikilla ole kyse väärinkäytöstä, ja vaikka nuo toki pahan koukun aihettavatkin, niin silti ovat turvallisempia ja vähemmän haittavaikutuksia omaavia lääkkeitä, kuin monet muut. Xanorista suoraan Rivatriliin siirtyminen ei myöskään kokemukseni pohjalta ollut yhtään vaikeaa, ei tuntunut oikeastaan juuri missään. Diapamiin siirtyminen voikin olla hankalampaa, toki annostuksesta riippuen, se kun on huomattavasti miedompi. Rivatril on myös pitkävaikutteinen, vaikkei tietenkään yhtä pitkävaikutteinen kuin Diapam.

Zopikloni ei todellakaan pitkään käytettynä toimi ja vähänkin benzotolea hankkineella tai pahemmin uniongelmaisella ei toimi sitäkään vähää. Mirtatsapiini on pienellä annoksella kyllä ihan hyvä unilääke, mutta sen kohdalla tulee muistaa, että mitä pienempi annos, sen paremmin auttaa uneen. Suuret annokset vain piristävät. Lisäksi mirtatsapiini lihottaa todella herkästi monia ihmisiä. Tästä myös omakohtainen kokemus. Mirtatsapiiniin jää myös koukkuun. Ei tietenkään samalla tavalla, kuin benzoihin, mutta kyllä siitäkin lopettaessa vieroitusoireet tulevat. Tämäkin koettu.

Atarax voisi olla yksi lääke, jota voi unettomuuteen kokeilla. Se on antihistamiinia. Joillain toimii, joillain ei, saattaa myös aiheuttaa aamutokkuraisuutta ja ärtymystä, mutta riippuvuusriskin ei pitäisi olla kovin suuri. Tosin henkiseen koukkuunhan nyt voi jäädä oikeastaan mihin vain.

Ehkä siksi, että aloittaja siis todellakin tarvitsee benzolääkitystä ja kyllä se Rivatril vain on parempi vaihtoehto Xanorin sijaan, jos päivittäin pitää benzoja käyttää, juuri noista aiemmin mainitsemistani syistä. Mulla ei ainakaan Rivatril nukkumiseen auta. Aloittajaa saattaa toki auttaa, mutta kokeilemalla selviää, jos nyt onnistuu Rivoja saamaan. Tietysti parempi, jos nukkumiseen saisi apua muusta, kuin benzoista, mutta jos se lääkäri ryhtyy tyrkyttämään sitä surullisen kuuluisaa ketiapiinia tai jotain vielä pahempaa leptiä, niin kehoittaisin taistelemaan vastaan loppuun asti.

Itse ainakin siirryin pari ja puol vuotta sitten 2mg xanoreista 2mg rivatrileihin ja hyvin on vielä toimineet… (siis aamuin illoin otan 2mg, koskaan en ole päivänkään taukoa pitänyt.) Joten puollan myös tuota vaihtamista. Unilääkkeeksi ihan turha ottaa bentsoa, ne kun vaan ei toimi. Ja itellä ainakin jos ottaa rivatrilia enemmän kuin 1:n 2mg illalla, vaikutus on päinvastainen, eli piristyy, ihan sama vaikka ottaisi 10-20mg, ei väsytä energiaa vaan tulee enemmän, tolettomalla taasen kyllä pistää unen simmuun hyvin ja sisältää vielä lihaksia relaksoivaa samassa.

“Jotkin lääkärit Yhdysvalloissa vaihtavat potilaansa klonatsepaamiin (Rivatril) siinä uskossa, että siitä on helpompi vieroittautua kuin vaikka alpratsolaamista (Xanor) tai loratsepaamista (Temesta), koska se poistuu hitaammin ruumiista. Kuitenkin, Rivatril on kaukana ihanteellisesta tähän tarkoitukseen. Se on hyvin voimakas lääke, joka poistuu ruumiista paljon nopeammin kuin diatsepaami (katso taulukko 1, luku 1), ja pienin Yhdysvalloissa saatavilla oleva tabletti on 0,5 milligrammaa (vastaa 10 milligrammaa diatsepaamia). Tällä lääkkeellä on vaikea saavuttaa annoksen tasaista pudottamista, ja on todisteita siitä, että vieroitus on erityisen vaikeaa voimakkaista bentsodiatsepiineista, mukaanlukien Rivatril”

Lähde:
benzo.org.uk/amisc/finnishmanual.pdf

En mä ole väittänytkään, etteikö Rivatril olisi hyvin koukuttava, mutta kyllä se silti päivittäiseen käyttöön on parempi, kuin Xanor ja sillä on todellakin Xanoria pidempi puoliintumisaika. Eivät kaikki ole lopettamassa benzolääkitystä, vaan jotkut ihan oikeasti tarvitsevat sitä. Vieroituksessa diatsepaami on toki paras, mutta en mä ainakaan käsittänyt asiaa niin, että aloittajalla olisi tarkoitus vieroittautua, vaan ottaa päivittäiskäyttöön benzo, joka aiheuttaa vähemmän riskejä toleranssin nousun ja tehon menetyksen suhteen. Xanor on kuitenkin siinä mielessä se pahin IMO.

Itse olen sitä mieltä, että vaihtaa ne nopeat xanorit nyt ainakin depotteihin. Olen nyt vuodessa itse saanut pudotettua järjetöntä 4-5mg xanor depot annosta nykyiseen 0-1.5mg/vrk ja sitten mulla on tuo propral josta on ollut paljon hyötyä.

Onko kukaan huomannut eroa noiden xanor depottien ja uusien alprazolam krka:n kanssa. Ainakin ne ovat paljon pehmeämpiä nappeja, kuin normi xanor. Eräs kaveri jolla on myös kyseinen xanor lääkitys sanoi, että niistä krka:sta huomaa hieman nousun ja vaikuttaisi vähemmän aikaa. Toinen sanoi, että niitä 3 vastaisi 2 xanoria. Minä en ole huomannut kyllä mitään eroa noilla, mutta vaihdan kyllä takaisin “oikeisiin” xanoreihin.

Xanor koukuttaa tehokkaasti ja on suhteellisen lyhytvaikutteinen. Xanor → Rivatril vaihdossa en näe suurta järkeä. Kuten alussa mainittiin, vaihto Diapamiin olisi paras ja tähän lääkärisikin varmasti mielellään suostuu. Annokset pitää vain saada vastaaamaan toisiaan. Jos haluaa vieroittautua bentsoista, Diapam sopii siihen parhaiten (vaikka bentso onkin).

Zopinox vaikuttaa bentsojen tavoin, joten ei ihmekään että se ei kohdallasi toimi. Siitä luopuminen kokonaan voisi olla hyvä ajatus, mutta ehkä siirto kannattaa tehdä Tenoxin kautta. Asemassasi tekisin niin, että vaihtaisin Xanorin ja Zopinoxin kokonaan vastaavaan annokseen Diapamia (esim. 30 mg aamuisin ja 30 mg iltaisin).

Nukahtamiseen kannattaa kysellä Ketipinoria. Sellaisen kun vedät naamariin, niin et pysy hereillä vaikka yrittäisit. Väsyttävä vaikutus toki heikkenee ajan myötä.

Itse olen myös bentsoja käyttänyt monia vuosia. En kylläkään viihteellisesti, vaan ihan tarpeeseen. Koukkua ei ole muodostunut koska pidän säännöllisiä taukoja, enkä nosta annoksia. Tällä hetkellä menee Temestaa 1 mg max 3 kertaa päivässä.