War on alcohol

Olen palaamuuttaja tänne foorumille, aiemmin ollut useampia päätöksiä kukistaa vihollinen, ja aina se on päätynyt siihen, että olen antautunut. Monesti melkein huomaamatta. Antanut pikkusormen ja sitten on mennyt koko nainen. Joka kerta olen rimpuillut itseni ylös, kunnes tuntuu ettei enää jaksa yhtään kertaa enää. Ja sitten kun asiat ovat olleet tänäkin vuonna loppukesästä hyvin, ainakin päällisin puolin, laskin suojaukseni - ja join. Muutama viikko sitten olin aivan epätoivoissani vieraassa maassa, kaikki lopussa ja tuntui, että voisin vain kuolla sinne eikä kukaan kaipaamaan jäisi.

Onneksi joku elämänliekki vielä lepatti minussa ja pääsin Suomeen ja nyt on tosiaan raitista aikaa hetken verran takana. Pelkäsin kyllä, että kun pitkäaikainen suhde loppui (ja meni duuni ja koti) kuin seinään, että en vaan kestä sitä ilman alkoholia. Ja kyllä se, että niin sanotusti meni kaikkien entistenkin pohjien läpi pelotti. Ja mitä tapahtuisikaan jos vielä läträisin. Kesällä käytyyn kuntoutukseenkaan ei ole asiaa. Mutta: paitsi että sain tukea sisaruksilta, mä olen löytänyt tukea myös AA:n nettiryhmistä. Olen josksu aiemmin pyörähtänyt palavereissa saamatta niistä yhtään mitään. Nyt ne on olleet mulle paikkoja, jossa olen saanut jakaa paskaa oloa ja fiiliksiä ja kaikki tämä lähtemättä mihinkään (koska meinaan saada paniikkokohtauksen jos olen ihmisjoukoissa). Tiedän, että kaikille AA ei sovi, ja monenlaista ryhmää siellä onkin, mutta kuten sanottu itselle se on tarjonnut apua, joka on ollut tarpeen. Ja joskus siellä vain kuuntelen kun en jaksa edes puhua mitään. Päiväkirjaa yritän pitää, mutta jotenkaan en saa tunnemössöstä oikein järkeviä lauseita aikaan, niin kuin ehkä tässäkin huomaa.Jotenkin nyt on vaan sellainen olo, että kaikki keinot pitää nyt käyttää.

Tämä on yhtä vuoristorataa ja kummitusjunaa yhdistettynä. Öisin ajattelen, että menen makaamaan raiteille ja kuolen pois. Aamulla en halua herätä uuteen päivään, tuntuu että menen autopilotilla eteenpäin. Sisäälläni on 99 prosenttisesti silkkaa epätoivoa, huonommuutta, ahdistusta, häpeää, syyllisyyttä, surua. Silti, jokin minussa kaiken tämän jälkeen räpiköi tässä elämisen puolesta ja nimenomaan elämisen puolesta ilman alkoholia. Jokin vielä saa nousemaan aamuisin ylös eikä lähde kauppaan hakemaan harsoa kaiken ylle.

Tämänkin kirjoittaminen auttaa oloa, en tiedä kenelle sitä kirjoittaa, vai kirjoittaako eniten itselleen, mutta kunhan kirjoitan. Nyt en ole tämän aikana ajatellut alkoholia ja takana on jo raitis päivä, edessä raitis ilta. Aika hyvä saavutus tällaiselle pitkän matkan alkoholistimaisterille.

Viime yö oli todellista kamppailua omia mörköjä vastaan. Jotenkin ahdistus ja angsti oli niin suurta, että tänään on pakko suojautumistarkoituksessa muistella niitä kaikkein raadollisimpia hetkiä alkoholistiuran varrella. Eikö se pirulainen voisi jo mennä matkoihinsa. Tiedän, että pitäisi elää kerrallaan vain tätä päivää, mutta huomenna jään pariksi päiväksi yksin ja jo etukäteen pelkään, mitä mun rotta-aivot mulle alkaa syöttämään. Ei hyvä.

Yritän siis pitää ajatukset vain tässä päivässä, käydä kirjastossa, nauttia auringosta ja kirpeästä ilmasta. Olla myös huolehtimatta itseäni tärviölle kaikesta siitä, mikä on ihan rikki mun elämässä.

Tsemppiä ihan meistä kaikille, ollaan tänäänkin huippuja ja raittiita.

Mennään tälleen päiväkirjatyyppisesti, kun on kovin hiljaista muuten :slight_smile:

Olen jäämässä nyt yksin pariksi päiväksi, mikä pelottaa. Ei sillä, että mulla olisi liiemmälti juomahaluja, vaikka jos rehellisiä ollaan, niin on niitäkin, mutta enemmän sen takia, että jään oman päänsisäisen baletin armoille. Siellä mä mätkin itseäni kaikella sillä armottomuudella johon tiedän olevan pystyvä. Siinä käydään läpi tiheällä kammalla se kaikki skeida, mitä olen tehnyt alkoholin vuoksi ja saadakseni juoda. Mitä olen tehnyt ihmisille joista välitän. Ihmisille, joille en enää voi millään kertoa, että olen pahoillani.

Myös mitä olen tehnyt itselleni. Vihollistakaan ei kohdella näin, kuten olen kohdellut itseäni. Ja kun vain alan velloa näissä vesisssä, en enää pääse pinnalle. Sitä mä tässä pelkään. Toisaalta tiedän, että pelko myös suojaa mua ja osaan nyt olla varautunut. Jos mä pelkään riittävästi, mä en lähde tonne kauppaan tai Alkoon ostamaan itselleni uusia murheita. Katselen vaikka vuorokauden läpi jotain hömppää, istun suihkussa, kun juominen alkaa kummitella mielessä liikaa ja tulen tänne kirjoittamaan itselleni. Välitän, jos en itsestäni niin ainakin niistä ihmisistä, jotka parin päivän päästä tulevat takaisin. Ja ehkä ihan pikkuisen itsestäni, etten tekisi enää pahaa itsellenikään.

Tsemppiä kaikille meille rimpuilijoille, let’s be careful out there.

Dear diary: tämä päivä tuntuu jo näin aamusta asti liian vaikealta.Mun pitäisi tehdä, selvittää, hakea. Mutta tuntuu etten jaksa. Ettei mulla ole pienintäkään halua aloittaa mitään. Koska mulla ei ole mitään syytä tehdä mitään. Tiedän, tämä kuulostaa pateettisen itsesääliseltä, mutta sydän on oikeasti niin rikki ja pää ei jaksa taistella yksinään.

Ajatukset kiertää kehää: hae viiniä ja olo helpottuu, aivot lakkaa taistelemasta, antaudun. Yritän vaan lykätä sitä, laitan pyykit koneeseen, juon teetä. Silti se addiktio kuiskuttelee, että tietää millä lailla paha olo lähtee. Kertomatta sitä, että jos lähden sille tielle, en palaa sieltä. Sairasta touhua. Käyn tosiaan viivytystaistelua ja toivon, että joku osa mussa jaksaa pitää itseni kasassa enkä sorru.

Oma perjantai-illan kupla, turvallinen pieni kammari ja ulkona syksyinen myrsky ja kaupan hylllylle jäi se lohtu ja rauha, jota tänäänkin kaipasin. Mietin ihan tosissani kaupassa, että kun ei tässä mikään asia ole kunnossa (ei totta), niin miksi mä en voisi vain pistää kaiken taas sileäksi. Kuka siitä enää välittää, jos dokaan tänä iltana, kun rauniot edelleen savuavat ja mistään mielenrauhasta ei helvetti soikoon ole tietoakaan. Jokuhan sanoi mulle, että kun sen korkin laittaa kiinni, niin sitten elämä alkaa ja enkelikuoro laulaa. Ei mulle. Mä olen ihan romu, peilistä katsoo Frankensteinin morsian ja mua ahdistaa niin etten saa nukuttua.

No, tämä olotila menee ohi. Mä kärsin tän fiiliksen ja kenties huomenna on parempi päivä. Ehkä joskus pitää vaan rypeä ja sääliä itseään oikein urakalla. Ehkä mun pitää antaa itselleni kredittiä, kun olen onnistunut tänään olemaan selvin päin. Sehän se tässä kai se pääasia on.

Voimaa, valoa ja rakkautta kaikille tänä iltana meidän Misfits-jengille.

Kahden tunnin kävely tänään päivällä. Päädyin ostarille, jonka läpi kävelin. Melkein autopilotilla Alkon ohi ja sitten useamman kerran vielä. Mitä mä sieltä halusin? Miten mikään sieltä saatava auttais mua tässä tilanteessa? MIksi tämä on näin vaikeaa, milloin mä ymmärrän, ettei alkoholi sovi mulle, miten se aine on vienyt multa kaiken joka on merkinnyt mulle jotain ja aine jonka takia en pysty katsoamaan ihmisiä silmiin.

Jotenkin vaan hävettää tämä oma räpellys, kun kelaan samoja asioia uudelleen mankelin läpi. Ne virheet jotka tein, ei ne siitä miksikään kauniimmaksi muutu, ei niitä saa tekemättömäksi. En koskaan voi korvata niitä aikoja, jolloin olen ollut täysin pihalla, loukannut itselleni rakkaita ihmisiä, kadonnut yöhön, aiheuttanut huolta. sotinut kaikkia omia periaatteitani vastaan. Rikkonut mulle tärkeitä asioita vastaan.

Mutta tässä ollaan, lauantai-illassa ja kuinka hienoa olsikaan sumentaa tämä olo, ottaa huikka jonka jälkeen toinen, kolmas, niin että lakkaa sattumasta.

Onneksi en mennyt sisään sinne liikkeeseen.

Mä luin sun viestit. Oon itsekin tänne uudelleen tullut, tosin vähentäjien puolelta. Se ei onnistu, joten siirryin lopettajiin. Järjettömän hienoa ettet mennyt sinne liikkeeseen. Mäkään en mee.

Kiitos olet ihana ja riittävä!

Tänään mä en taida jaksaa uskoa selviämiseen. Olen ollut nyt kuukauden raittiina ja mulle on koko ajan sanottu, että asiat selviää, kunhan en juo. Nyt ei tunnu siltä. Olen loppuviikosta jäämässä ihan selkosuomenkielellä kodittomaksi, ilman kattoa pään päälle. Ensi maanantain alkaa työt ja kun kyse on etätyöstä, pitäisi olla joku paikka missä tehdä sitä hommaa. Kadulla aika vaikeaa. Koska luottotiedot mennyt, ei ole asiaa vapaille markkinoille eikä näytä siltä muutenkaan, että löytyisi mitään paikkaa. Kela ei jeesaa, vaikka kyse olis aika lyhtaikasesta avusta (koska työt). Hemmetti, että turhauttaa, että miten mä saan asiat setvittyä ja hajoaa oikeasti pää. Ja tekee mieli vetää taas kaikki tuusannuuskaksi ja alkaa vaan juoda.

Olen säälittävä tapaus. Oikeasti tuntuu, että olen vaan odottanut tätä hetkeä, kun tuntuu, että asiat on tässä pisteessä että mulla olis “lupa” juoda. Ei tietenkään ole.

Yritän pitää pään kasassa.

Voihan paska. Toi asunnottomuus on todella paha rasti. Ootko kestänyt pysyä ilman juotavaa? Toivottavasti saat elämän perusasian eli kodin kuntoon ja raha-asiat ja muut jotenkin. Äh, vaikea sanoa mitään järkevää mutta sanon edelleen että mä toivon sulle hyvää, älä luovuta, sulla voi olla edessä vielä vaikka mitä hyvää. Ehkä jotakin ihan uutta? Unelmoitko jostakin (no siis tietysti peruasiat ensin kuntoon), mutta siis onko sulla joku unelma, jonka toteuttaminen jotenkin auttaisi sua, vaikka kuinka pieni?
Voitko tehdä kirjastossa niitä sun etätöitä? Ne on kai onneksi taas auki?
On myös tahoja jotka antaa luottotiedottomille vuokralle asunnon, varsinkin jos on päihteetön. Entä huone kimppakämpässä? Päihteetön, mukava tyyppi voi päästä yhteisön jäseneksi vaikka ei olekaan luottotietoja. Samalla se voisi auttaa pysymään raittiina kun olisi ns. sosiaalinen kontrolli ympärillä. Nää “ideat” voi tuntua susta ihan idioottimaisilta, sori jo etukäteen :smiley: Mutta tämmöisiä tuli mieleen.

Onpa ollut täysin sysimusta viikkoa, jossa valonpilkahdukset ovat olleet harvassa. Välillä on tehnyt vaan jäädä sikiöasentoon makaamaan tai saada lapsellinen itkupotkuraivari. Tuntenut isensä niin surkeaksi maanmatoseksi, että madollakin on enemän prospekteja kuin mulla.

Mutta: en ole sortunut, en ole juonut. Ja kuten hoitokontakti tänään mulle sanoi, siitä hyvästä pitäisi taputtaa itseään olkapäälle, että hyvin tehty. No, ehkä annan itselleni vain sellaisen ajatuksen tason taputuksen. Kaiken pimeyden, sydänsäryn ja välillä raivonkin keskellä mennään eteenpäin. Ei niin vauhdilla kuin itse haluaisin, se on pakko sanoa.

Ja mulla on ainakin väliaikainen asunto, ei kovin mieluinen, mutta kunhan asiat tästä toivottavasti etenevät, niin eiköhän sekin tilanne parane. I’ll keep on fighting.

Moikka dadag,
Kiva kuulla, että sinulla on katto pään päällä. Yhtä kiva on kuulla, että juomattomuus jatkuu :slight_smile: Olet ansainnut ihan kunnon taputuksen olkapäällesi!

Mukavaa viikonloppua sinulle :slight_smile:

Kiitos, Yolo2021 ! Kyllä se aina piristää, kun saa tsempit.

Hieman tässä pelottaa juurikin tuo tuleva viikonloppu, aika lailla ypöyksin sen tulen viettämään. Pahimmoilleen näin eilen ex-miehen ja se kaikki ikävän määrä mikä siitä seurasi on valtava. Ja kun tietää, mitä takia emme enää ole yhdessä :frowning:

No, mutta kirjastosta kirjoja, jotain leffaa ja hissunkissun vaan. Hyvää viikonloppua kaikille meille, valoa ja voimia tähän vuodenaikaan.

“Pahimmoilleen näin eilen ex-miehen ja se kaikki ikävän määrä mikä siitä seurasi on valtava. Ja kun tietää, mitä takia emme enää ole yhdessä :frowning:

Joo :frowning: Ihan pahaolo tulee, kun miettii näitä juttuja. Sydäntä kouristaa.

Lukemattomia kertoja olen minäkin miestäni loukannut. Vähätellyt tai suorastaan ignoorannut hänet kokonaan.
Viimeisten vuosien aikana (jolloin alkoholinkäyttöni oli ääretöntä) hän on muutaman kerran lähtenyt yhteisestä kodistamme. Ja se suunnaton ikävän tunne ja tyhjyys mikä sisälläni on silloin ollut. Ei sitä voi sanoin kuvailla. Ja mieti… siitä huolimatta olen tehnyt kaiken uudelleen ja uudelleen. Nämä ovat asioita joita en varmaan ikinä pysty itselleni anteeksi antamaan, enkä selittämään miksi? Nyt täytyy vain päästä näiden asioiden yli ja ajatella parempaa tulevaisuutta.

Minulla meni tämä aamu ihan plinkkailuksi. Ilmeisesti olin sen tarpeessa :slight_smile:

Vielä yksi ajatus.
Mitä jos kaikella tapahtuneella on jokin tarkoitus? Silloin voidaan ajatella, että elämäsi onni on vasta tulossa :smiley:

Onnittelut siitä, että olet ollut juomatta. Tiedän tuon tunteen kun tuntuu hyvältä idealta juoda, ihan pari vaan tai muutama. Aamulla huomaa taas kerran, että on onnistunut kusettamaan itseään. Ahdistus hiipii hiljaa ja joutuu myöntämään itselleen, että päivä on piloilla. Ajatukset kiertävät samaa rataa ja saadakseen karusellin pysähtymään, alan katsomaan jotain sarjaa, joka vie ajatukset pois omasta itsestäni. Koetetaan pitää mielessä, että tätä sairautta ilman oireita potevana ei ole yhtään hyvää syytä juoda sitä ensimmäistäkään.
Zemppiä!

Taisteluväsymystä ilmassa. Nyt on ollut niin henkisesti tappavaa, kun on ollut yksin tässä kohta kaksi viikkoa. Uusi työ, raha-asiat ihan solmulla ( eli ei ole), kipeänä viime viikon lopusta. Eikö olisi ihanaa antaa vaan mennä ja hilpasta hakemaan punaviiniä ja nyyhkiä sitten miten kaikki on niin vaikeaa.

Se olisi todellakin helppoa. Mutta joku pieni sinni sisälläni huutaa, että per*le et nyt luovuta. Pysyt tiukasti nyt tällä polulla. Juo sitä Finrexiä ja mussuta suklaata. Viis kaloreista. Juomaan en rupea. En. Ugh. Menen illalla vaikka johonkin verkkoryhmään pillittämään ja saamaan vertaistukea.

Kiitos myös kaikille teille täällä kanssani oleville, teidän kirjoituksista saa voimaa. Ja ulkona melkein paistoi aurinko äsken :slight_smile:

Dadag
Mitä kuuluu? Vieläkö olet rintamalla mukana?

Kiitos kyselystä. Nyt on pakko sanoa, että viime päivät ovat olleet silkkaa kitumista. Tekis vaan mieli lopettaa tämä räpistely ja luovuttaa. Oikeasti, missä se on se monen kokema ihana tunne, kun lopettaa. No, ehkä mun täytyy vaan olla kärsivällinen. En sitä todellakaan ole luonnostaan, niin sekin on kovin vaikeaa.

Moro, älä nyt luovuta. Katso vaikka joku aiheeseen auttava motivaatiovideo tai ota äänikirjana esim. Selvin päin.

Nosta panoksia ja pistä uusia keinoja kehiin, kun tuntuu ettei vanhat auta.

T. Puuhapete

Liityin nyt tänne. Oma tilanteeni ollut muutaman viime vuoden, ja kyllä jo kymmenenkin vuotta sitten melko häiritsevä. Viimeisten muutaman vuoden aikana mennyt huonoksi. Masennus iski keväällä juuri eron jälkeen ihan huonoksi. Olen eristäytynyt ihan täysin. Tyttärelläni omat elämät, onneksi päässeet haluamalleen urille yliopistoon, aloille, joille erittäin vaikeaa päästä. Eksäni kärsii myös riippuvuuksista. Tapa miten eri tapahtui, oli kauhea kuuden vuoden seurustelun jälkeen. Ghostasi, kuulin tuttavalta, meni ulkomaille toisen naisen luokse, joka on ilm.vuosikausia ollut yhteydessä “ystävänä.”
Itselläni paha olo ja alkoholi liittynyt usein epäonnistuneeseen rakkaussuhteeseen. Mutta toisaalta en 2 kymmeneen vuoteen käyttänyt alkoholia, omistauduin vain työlle ja lapsille. Mutta, minulla oli tuolloin liikuntariippuvuus, pakkomielle sekin. Vei ahdistuksen ja masennuksen pois. Määrät olivat järkyttäviä, lounaallakin piti treenata. Samalla lailla psykologisesti , että 20 kilsan lenkki tehtävä oli mikä oli.

Miten sinulla menee?
Tuota ihanaa tunnetta itsekkin peräsin vielä vielä viikko sitten. Nyt mä luulen, että se on tullut :smiley: Enkä halua siitä irti päästää. Täällä plinkissä on ollut paljon juttua siitä, että tässä vaiheessa alkaa “kohtuukäyttö” ajatukset pyöriä mielessä. Vielä ei ole pyörineet kuten myöskään en ole (edelleenkään) juomisunia nähnyt.

Tsemppiä ja kerrohan kuulumisia :slight_smile: