Moi!
Tuttuja on sun ajatukset mullekin. Tuntuu kuin itse ois kirjoittanut niitä. Tuo juomisen kehittyminenkin hiipi samalla tavalla elämään. Omista ystäväperheistämme on ihan sama havaittavissa, monet tavalliset työssäkäyvät perheenäidit ja -isät vetävät nykyisin aika paljon viinaksia viikonloppuina ja viikollakin, duunareista akateemisiin. Onkohan elämä loppujen lopuksi kuitenkin nykyisin niin helppoa, että vapaa-aikaa jää melkein liikaa eikä sitä osaa oikealla tavalla käyttää. Jos siis vaikka 70-lukuun vertaa. Vaikka juotiinhan sitä silloinkin.
Mainitsit tuosta perjantailevottomuudesta. Mulle se perjantai oli ensimmäisillä viikoilla se vaikein päivä. Sitä turhautumisen, tylsyyden ja levottomuuden määrää! Halu oman elämän muuttumiseen (lasten takia!) oli kuitenkin juomahalua suurempi, joten jotenkin sain ne perjantaitkin selätettyä. Lauantaihin ei samaa fiilistä liittynyt, vaikka tapoihini olikin lauantaisin kuulunut tissutteleminen heti aamusta alkaen. Sunnuntaiaamuisin aloin aikaisemminkin aina siivoamaan (ahdistusta ja syyllisyyttä pois) ja sitä teen edelleenkin, sillä erotuksella että syyllisyys siivousta tahdita. Yhtä siistiä tulee kuitenkin .
Hyviä asioita tulee koko ajan lisää, kun pysyt raittiina. Karkkia ja muutakin herkkua kuluu ehkä enemmän, mut hiljalleen joistakin sellaisista pikkuasioista rupee iloa löytymään. Ja tämä mahtavalla kahden kuukauden raittiuskokemuksella sanottu . Parasta antia on mulle ollut 13-vuotiaan tyttäreni selvästi havaittava rentoutuminen. Yhden kerran asiasta hänen kanssa keskustelin ja sanoi huomanneensa, ettemme (minä ja hänen isänsä) enää juo ja että se tuntuu hänestä hyvältä. Tää onkin niin tärkeä juttu mulle, että ajatuskin juovuksissa sen edessä esiintymisestä tuntuu nyt mahdottomalta. Ja pienempi lapsi on vasta 8 v., joten hyviä raittiina pysymisen syitä asuu tässä talossa vielä pitkään
. Syyllisyyttä tunnen kyllä siitä, että olen niin paljon niiden edessä juonut. Tehtyä en saa kuitenkaan mitenkään tekemättömäksi, tulevaan voin vain vaikuttaa.
Omien tapojen muuttaminen on haastavaa, mut ei onneks mahdotonta! Aika auttaa tässä hommassa kivasti, kunhan vaan pitää korkin kiinni ja menee eteenpäin raitis päivä kerrallaan. Siitä tulee sitten se uusi elämäntapa. Ja vähänkö palkitseva sellainen.
Tällainen tilitys tuli mieleeni. Makeeta lauantai-illan jatkoa sulle !