Vuodesta 16 lopetusta ja nyt pohjan kautta ylös

Hei,
Ensimmäinen viesti sitten vuosiin. Koskaan en ole aktiivinen ollut kirjoittamaan, mutta lukenut olen.
Luin Jenna Mäkelän kirjan ja se antoi minulle voimia lopettaa nyt, ennenkuin olen samassa tilanteessa missä hän kävi (petokset yms).
Yritän positiivisuuden kautta nyt lähestyä asiaa ja kaivaa posia tähän tilanteeseen, vaikka tilanne on heikko.

Sekavia ajatuksia mutta palataan myöhemmin paremmalla aikaa. Ajatuksena tehdä tästä päiväkirja itselle josta voi lukea mitä olen missäkin kohdin toipumista miettinyt.

En nyt jaksa sen enempää kirjoittaa vaikka aikaa nyt olisi. Reilu2vrk siis pelaamatonta aikaa takana. Yleensä kun olen lopettanut ensimmäiset pari viikkoa olleet vaikeeta, joista olen selvinnyt. Sitten puolen vuoden päästö tapahtunut repsahdus…
Kauppaan olen lähdössä ja tekisi mieli taas lottoa ostaa… Viimeiset pelit siis olivat eurojackpotin ja loton ostot… Eurojackpotisga tuli n. 9e takaisin… Lotto arvotaan illalla… Nyt vaan lunastan eurojackpotin nyt pois ja ostan niillä kaupasta mitä tarvin…
Tämä on aika helvetillinen sairaus niinku monet kerrat todettu…
Lainaa minulla on n. 90k, vähän alle, mutta erinomaisilla tuloillani tämä ei ehkä koidu ongelmaksi vaikka täysin liikaa on tämäkin… Olen tuudittautunut että selviän koska nykyisellä työkaverilla jopa tämän hintainen auto, toki korko on minun lainoissa hieman eri… Onneksi se on vain rahaa…
Pahinta ei ole vaikka raha asiat ovatkin hieman sössitty, se raha ei saa, eikä ole syy enää pelata. Päinvastoin velkojen takia lopetin nyt pelit…
Positiivinen asia on hyvä työ ja perhe.

Pelivelkaa ei pidä verrata oikeastaan yhtään mihinkään muuhun velkaan. Kaverisi makselee 90k autoaan, mutta siitä jää se auto kuitenkin sille kun velka on maksettu. Se käyttää sitä nyt ja joku arvo sillä autolla on 10v jälkeenkin. Arvelisin, että nyt 90k auto on luultavasti 10v päästä kuitenkin vähintään 15-30k arvoinen, riippuen kilometreistä,kunnosta yms.
Juuri nyt on erityisen vaikeeta arvioida autojen tulevia hintoja, koska 5-10v sisään sähköautot tulee kunnolla markkinoille.
Norjassa myytävistä uusista autoista jo nyt yli 50% on sähköautoja. 10v päästä voi olla suomessakin bensiini ja dieselvehkeet “romujätettä”, joiden käyttämisestä valtio tekee vaikeeta…eli niitä ainakin verotetaan erittäin rankasti.

Moni pelihullu vertaa pelivelkaansa usein myös asuntolainaan, että selviäähän ihmiset niistäkin 100-300k asuntolainoista :mrgreen:
Kyllä pelivelkojen korot ja kustannukset on ihan eri luokkaa kuin asuntolainojen ja tavallisten pankkilainojen Minulta on lähtenyt elokuun jälkeen 5 tonnia ulosottoon tileistä, mutta todellisuudessa velka on lyhentynyt noin 4 tonnilla. Tonni on siis mennyt lyhyessä ajassa pelkkiin korkoihin ja ulosottomaksuihin
:frowning: Mulla ei ole edes velkaa paljon, enää 3,8 k ulosotossa.

Pelivelat maksettuaan pääsee vasta aloittamaan puhtaalta pöydältä, mutta mitään ei jää käteen.

Olet oikeassa että peli velkaa ei pidä verrata mihinkään. Hain positiivisuutta omaan tilanteeseen kyseisellä “vertauksella” .
Siis järjetön määrä peli velkaa kyseinen summa on, mutta tuloillani voin maksaa pienellä menojen katsomisella 1500-2000e/kk, joka on järjetön summa ja monen palkka.
Toisin sanoen velkamääräkin on jokaisella mielestäni tapauskohtainen. “toisen tonni on toisen kaksitonnia”.
Toki rahan käsitys on hämärtynyt pelien myötä entisestään…

Mielestäni minun on velat parempi pystyä unohtamaan tällä hetkellä ja keskittyä itse syyn hoitoon, riippuvuuteen, eikä niinkään seurauksen miettimiseen, velkaan.
Toki raha on vain yksi asia mihin peliriippuvuus on vaikuttanut… Näistä ehkä omia mietteitä myöhemmin.

Kävin kaupassa ja pelit ei käynyt edes mielessä, johon olen aika tyytyväinen.

Koko päivän ollut hirveä ressi ja levoton olo… Tietää myös turhista asioista turhia äksyilyjö osaltani… Pelaamatta mennyt, ei helpolla mutta mennyt, mikä on tärkeintä…
Eteenpäin ja eiköhän ressikin ja päänsärky helpota ajan kanssa… Ei ole ennen ollut näin vaikeaa aloitusta…
Eteenpäin…

Työpäivä. Hienoa päästä töihin niin saa ajatuksia eri asioihin… Haastava viikonloppu takana mutta siitä selvittiin. Muutama viikko töitä ja viikon loma. Lomat ovat olleet pahaa aikaa itselleni pelien suhteen, liekkö liika vapaa-aika… Tällä hetkellä jälleen vahva tunne ja koen päätöksen 100%oikeaksi laittaa pelit poikki. Viime yö meni hieman heikoilla unilla, miettien yllättäen tulevaisuutta. Olen 30vuotias ja elämää vielä paljon edessä… Muutaman vuoden sisällä hieman helpottaa lyhennykset ja voin aloittaa lähes normaalin elämän maksujen suhteen…
Positiivisia asioita mahtuu elämään paljon…

Tapauskohtaisiahan nämä on ja kaikki on kiinni siitä, että miten asiaan suhtautuu. Ennemmin kai kuitenkin näin pelurimiehen tapaan, että hakee tuota kautta jotain positiivista kuin se, että kuukaudesta toiseen synkistelee jossittelemalla, että minäkin voisin maksella nyt samanlaista autoa pois, vaan enpä maksa.

Toki se kaverin 90K auto, tai vaikkapa asunto, on sinänsä hyvä muistutus omista hölmöilyistä.

Edelliseen, Kyllähän asia on juuri näin. Hyvä muistutus kaverin auto tilanteesta…
Viisi päivää pelaamatta ja meno sen kuin jatkuu… Pelit on kyllä käyneet mielessä useaan otteeseen, mutta niin on piru selätetty kerta toisensa jälkeen.
Tästä on hyvä matkata kohti ensimmäistä kymppiä johon on yli 50% jo matkattu…
Taskussa kolikoita jotka on poltellut laittaa automaattiin, mutta tiedän että toimivat vain hyvänä kimmokkeena isommille rahoille joten pidättäydyn täysin nollassa.

Nyt on jotain vitun oloa menossa… Vieroitusoireet aivan järkyttävät vaikka sinänsä ei tee mieli edes pelata… Pieni tärinä, sydön välissä hakkaa, hikoiluttaa…
Onko muilla kokemuksia… Kauanhan tämä kestää, toivotaan et ensyönä nukuttaa edes… Liekkö kauan kestä. Pelit pyörii mielessä, mieli ei tre pelata mut silti iski ihmie olot… Toivon et loppud ja pian…

Mahtava fiilis. Viikko ja 1päivä pelaamatta.
Hyvä jatkaa.

Kello käy ja 12days pelaamatta.
Tämä viikko lomalla töistä ja fiilis pelaamattomuuden suhteen hyvä. Pelit erittäin vähän käynyt edes mielessä.
Katsotaan kun muutaman viikon päästä pamahtaa taas liksa tilille, meinaako piru iskeä. Vähänhän taloudellisesti tekee tiukkaa, mutta selviän. Tavoitteena tänä vuonne lyhentää velka alle 80kiloon asti. Eli ylimääräisiä lyhennyksiä tarvii tehdä, kun korot sen verran suuret. Luulen että onnistuu, en vedä ranteita auki vaikka ei onnistuisi, kunhan pelaamatta.

Pelaamattomuushan on helpointa sillon kun ei ole rahaa millä pelata. Sitten kun tulee palkka ja alkaa olemaan rahaa joka polttelee taskuja, kysytään voimaa.

Laskuri näyttää 18pelaamatonta päivää.
Mieli yrittää sanoa välissä että mitä väliä jos lottoon muutaman euron laitan jne. En ole laittanut, enkä laittamassa. Sinänsä lotto nyt ei itsessään ole ongelma, mutta voi sysätä pelaamaan muita pelejä ja sitä en halua.
Rahaa siis olisi ollut koko ajan pelata, mutta ei sitä ole silti varaa pelata jos aikoo joskus veloista selvitä.
Hyvää alkanutta viikkoa!

Kolme viikkoa… Haluja ajoittain enempi ajoittain vähempi… Vähempi parempi :stuck_out_tongue:.
Olen pohtinut että pahimmat vaiheet ovat aina ajoittuneet syksyyn… Liekkö pimeys yms vaikuttavat asiaan. Ensi syksyksi onjo suunnitelmia millä pysyä erossa peleistä, joku voisi sanoa että aikaista, mutta jos en tee valmiiksi suunnitelmia, elän hetkessä ja hetken mielijohteesta pelit helpompi avata…
Suunnitelmissa siis alkaa rytmittämään arki eri tavalla kuin ennen, sisällyttäenliikuntaa enempi arkeen ja liikunnallekkin jokin tavoite.
Tulipas taas ajatusten juoksua kirjattu tänne… Toivottavasti saan edes itse selvää myöhemminkun näitä luen :unamused:

Hienosti oit tsempannu, jatka vaan samaa rataa. Ymmärrän tuon velkavertailun, kyllä itse ainakin olen hakenut posiyiivisuutta sillä että muillakin ihmisillä on velkaa.

Itse ainakin nyt ulosoton myötä pakosta oppinut käyttää rahaa ja säästämään ja budjetoimaan ja katson että mulle jää velallisena olosta paljon arvokkaampaa käteen kuin käytetty auto.

Mulle jää parempi taloudenhallinta kuin tosi monilla. Mulle jää se, että mun oli pakko tutistua itseeni ja elämän asioiden käsittely terapiassa. Mulle jää ymmärrys kanssa ihmisten vaikeuksia ja sairauksia kohtaan.

Mä tajuan sen, että joo ilman pelaamista en olisi koskaan tod näk päätynyt ulosottoon. Mutta nyt vajaa 2v pelaamattomuuden jälkeen alkaa viimeistään olla aika olla itselle armollinen ja vaikka vähä vertailla muiden ihmisten lainoja omiini :mrgreen:

Pelitön kuukausi takana.
Liksa tuli ja laskin että jää laskujen jälkeen noin 500e kuukaudeksi elämiseen, pitäisi riittää.
Hyvä fiilis tästä ajasta ja positiivisellä mielellä etiäppäin. Ei oikeastaan ole viikkoon tehnyt mieli edes pelata muutamaa kertaa lukuunottamatta…

Hyvä hyvä hyvä! Mulla tulee huomenna 4 viikkoa. Paljon onnea sinulle hienosta saavutuksesta!

39pv pelaamatta…mennyt viiminen viikko täysin pelejä miettimättä… Hyvä kun on tekemistä ja hieman kiireitä. Joka kerta helpottaa kun pelit käy mielessä, mutta tosiaan en muista että edelliseen viikkoon olisi pelit olleet mielessä… Jatketaan harjoituksia ja pysytään vahvoina tämän asian suhteen.
Pelittömiö päiviä kaikille

Ai että miten mahtavaa! Minäkin välillä ihan unohdan pelit. Olen myös huomannut että ne on enemmän koko ajan taka-alalla! Mahtavaa! We can do this!

100120 kiitokset, we can do this.61pv pelaamatta mikä on käytännössä 2kk. Mahtava fiilis pelaamattomuudests… Mutta hieman vituttanut kun ei ole voinut pelata, eli himoja ollut…
Kyllä tästä selvitään… Tilipv oli ja laskut meni maksuun ja rahaa jäi taas ihan hyvin käyttöön… Viituttaa vain noi vitun velat tällä hetkellä…