Vuoden jatkunut alamäki..

Olen 27vuotias nainen.
Juonut vuoden jokapäivä. 4-5isoa lonkeroa. Halu olla selvinpäin katosi hetkellisesti… Ja lopulta tilanne oli se ettei enää osannut olla.
Nyt päätin etten enää tahdo tätä elämää näin. En uskalla kääntyä ammattilaisten puoleen tietyistä syistä… Mutta olen pahasti kujalla… Mistä ylöspääseminen yksin tuntuu vaikealta. En voi ottaa yhtään alkoholia tahtomatta sitä lisää…ja jatkamatta sitä seuraavana päivänä. En voi pitää alkoholia lähelläni. Tarttumatta pulloon päätöksistä huolimatta. Eilen oli ensimmäinen täysin selvä päivä vuoteen. VUOTEEN…olo on kamala. Mutta silti tuntuu että pystyin sentään yhteen vuorokauteen. Tänään otin yhden kun se tuotiin. En osannut kieltäytyä…ja taas tekee mieli lähteä hakemaan omat juomat tai hypätä kuppilaan. Mutta en oikeasti tahdo.
Vuosi ryyppäämistä… Eristäydyin kaikesta piilottelun myötä… Ettei kukaan huomaa. Nyt en uskalla ottaa kehenkään yhteyttä… Ja pyytää tukea… Että jaksaisin taistella tavasta irti… Siirsin rahani pois… Etten yksinkertaisesti saa ostettua lonkeroita… Mutta ei tämä näin voi jatkua… Enkä tiedä miten tämän tekee tai miten tämä lopulta tulee menemään. Siksi kaipaisin kokemuksia… Ajatustenvaihtoa… Työt on vielä jäljellä… Mutta motivaatio on siihenkin jo hiipumassa… Lonkerot ku vei himon siitäkin…

moikka, kiva kun liityit mukaan, tärkeä asia.
just ElizaDaylle ehdoton josko hän kokeilisti vähentää siten, että lisäisi edes yhden raittiin lisäpäivän viikossa.
koska sulla oli tämä yksi raitis päivä, niin yritä minimissään kaksi raitista ensi viikolla. miltä kuulostaa?

hienoa kun tänne on yhtäkkiä liittynyt uusia tyyppejä. te teitte sen, liityitte. moni ei liity eikä edes yritä.
tsemppiä jokikiseen päivääsi! :smiley:

Onnea raittiista päivästä ja tervetuloa mukaan! Hyvä, että löysit tänne. Se jo helpottaa, kun voi purkaa omia tuntojaan tänne ja lueskella toisten ketjuja. En osaa neuvoa sua, mutta oman kokemukseni voin jakaa, toivottavasti siitä on jotain apua.

Tiedän liian hyvin tuon tilanteen, jossa nyt olet. Oon pyristellyt alko-ongelman kanssa reilu 10 vuotta, ja mulla on ollu noita kausia, et joka päivä tai melkein joka päivä meni jotain alkoholia. Ja entistä enemmän alkoi mennä siihen, että kun sen ekan hörpyn otin, oli pakko vaan saada lisää.

Helpointa mulle oli jättää se eka hörppy ottamatta. Jos otin yhden, alkoi tulla mieliteko ottaa lisää, ja seuraavasta oli paljon vaikeampi kieltäytyä.

Oon kokeillut vastaavaa systeemiä kuin mitä Sylvia sulle ehdotti, eli juomattomien päivien lisäämistä. Oon myös kokeillut eri mittaisia tipattomia. Molemmissa on hyvät ja huonot puolensa. Tässä mun omat kokemukset:

Selvien päivien lisääminen, plussat ja miinukset:

• Henkisesti helpompi ratkaisu kuin tipaton. Muistan, miten jo pelkkä ajatuskin kuukauden tipattomasta hirvitti.
  • Sain laittaa riman juuri niin alhaalle, että onnistuin. Enkä kokenut, että pitäisi lopullisesti luopua tuttipullosta. Sain onnistumisen kokemuksia ja ne motivoi eteenpäin.
  • Yksi tai edes kolme selvää päivää viikossa ei korjaa alkoholin sekoittamaa aivokemiaa. Vaikken juonut joka päivä, mun ajatusmaailma pysyi aika alkoholistisena.
  • Parin päivän tauko ei poistanut mun mielitekoja alkoholiin enkä kokenut, että selvänä olisi kovin hohdokasta olla.

Parin viikon (tai pidempi) tipaton, plussat ja miinukset:

• Reilussa viikossa mun aivokemia ja elimistö puhdistui alkoholista niin, että huomasin huikean eron tissutteluaikoihin. Miten jo muutama tissuttelupaivä viikossa vääristi mun ajattelun jopa niinä päivinä, kun en juonut.
  • Tunsin, että meni reilu viikko, että elimistö puhdistui alkoholista. Kesti viikon, et aloin tuntea juomattomuuden positiiviset vaikutukset ja sen, et selvinpäin on ihan kivaa.
  • Silloin, kun juominen oli jokapäiväistä, en uskonut että pystyisin tipattomaan. Vaati kauhean örvellyskokemuksen, et sain motivaatiota kokeilla tipatonta.
  • Ellei tipaton sujukaan täydellisesti, voi jo pienikin lipsahdus tuntua epäonnistumiselta.

Tässä mun kokemukset. Mulle tipaton toimi ehdottomasti parhaiten, mutta siihen oli iso kynnys ryhtyä. Kokeilemalla löydät sulle parhaan systeemin. Mikä tahansa vähentäminen on aina kotiin päin. Tsemppiä!

Kiva kuulla muiden kokemuksia ja tämä teidän asenne+tsemppi on just se mitä kaipaan…
Tarkoituksena tämän fiiliksen tultua olisi saada se 2-3 päivää tähän viikkoon… Nyt kun tajusin ettei ihan niin helposti selville mennäkään.
Ja ensi viikolla toivottavasti edes 3-4…
Tänään sai kasattua elämää hieman omiin ajatuksiin ja sen lonkero reissun sijaan lähdin liikkumaan niin kuin ennen tein kun hyvää oloa tai tekemistä kaipasin… Motivaatio on ehkä löytymässä todenteolla…:slight_smile:

Hemminkillä (vai onko se Hemmingillä? :smiley: ) oli oivallista pohdintaa. Itse en ole ollut viikkoa saati pidempää jaksoa täysin tipattomalla vuosiin. Vai meniköhän viime talvena yksi viikko kun oli poikkeuksellinen tilanne… en ole ihan varma, tuliko viikko täyteen vai jäikö se 5-6 päivään.

Aina on olevinaan väärä päivä aloittaa pitempi tipaton pätkä.

Juuripa noin. Raitistelu aloitetaan useimmiten kuukauden ensimmäinen päivä tai uutenavuonna. Laihduttaminen alkaa maanantaina. Jos kyseinen päivä menee ohi, on odotettava seuraavaa. :mrgreen:

Näinpä! Myös huominen on hyvä päivä aloittaa raitistelu, laihduttaminen tai muu terveellinen muutos. Tänään otetaan se viimeinen, ja huomenna lopetetaan. :stuck_out_tongue:

Tämä! Ja oikeastihan laihduttaminen (incl. tipaton) kannattaa aloittaa vain sellaisena maanantaina joka on myös kuukauden ensimmäinen päivä. Paitsi jos juuri sinä päivänä on stressiä, huolia tai muita syitä siirtää aloittamista parempaan hetkeen.

Vakavasti puhuen: olisi paljon parempi kääntää ajatus niin päin, että tänään minun ei tarvitse juoda, koska voin tehdä sen huomenna

Tervetuloa munkin puolesta tänne porukkaan :slight_smile:
Tämä on se paikka minne voi ne kaikki ajatuksensa kirjata ylös, se helpottaa!
Mun ongelma on, että kaikki vapaapäivät pyöri viinin lipittämisen ympärillä ja ajatus oli ettei jokaisella vapaalla sais juoda. Koska ongelmahan oli se, että ne määrite siitä vapaapäivästä alkoi tosissaan jo venymään. Jos seuraavana päivänä on yövuoro niin mielsin sen edellisen illanki vapaapäivää edeltäväksi.
Eli niitä raittiita päiviä se minäkin aloin keräämään. Minä aloitin tipattomalla kuukaudella.
Aikaisemmin join kalenteria sillä silmällä katsoen. Niin se menee nytkin, mutta nyt merkkaan mielessäni sinne ne tipattomat vapaat.
Jokainen omalla tyylillä kunhan vaan tekee jotain! vaikka seisoo päällänsä jos se auttaa.

Tsemppiä!

Moikka
Mun tavoite olisi se, että viikolla ei tissutella (mulla on arkityö). Viikonloppunakaan ei niin että olisi krapulatuntemuksia. Jos menisi näin niin mun kulutus olisi n. 1 viinipullo / viikonloppu. Tämä tuntuisi nyt mahdolliselta. Toki toivon, että jossain vaiheessa tulisi isompikin vähennys ja tipaton niin ettei se olisi yhtä kärsimystä :slight_smile: