voinko sanoa lopettaneeni?

Lopetin juopottelun kauan sitten, edellisessä elämässäni voisin sanoa.
En alkanut fanaattiseksi , voin lorauttaa viiniä kastikkeeseen jos ohjeessa niin sanotaan enkä vaadi lääkäriltä alkoholitonta yskänlääkettä.
Jos jossain tilaisuudessa halutaan tarjota tervetuliaismalja niin en tee asiasta numeroa, nielen sen -ja joskus jopa nautin!
Hyvin harvoin juon myös oluen, seurassa tai yksin. Joskus sen karvas maku on juuri se jota makuhermoni kaipaavat.

Omasta mielestäni olen kertakaikkiaan lopettanut juopottelun ja olen mielestäni lopettaja.

Keskusteluja nyt luettuani olen miettinyt eikö esimerkiksi tällä palstalla minua hyväksyttäisi puhdasoppiseksi lopettajaksi kun en noita edellämainittuja kiellä?
Onko teillä täällä jotkut kriteerit ketkä voivat olla mukana keskustelussa?

Sovinko mukaan omana itsenäni

Tuskinpa kukaan kieltää sinua täällä kirjoittelemasta, en minä ainakaan. Mutta kysymykseen, että oletko lopettaja. Et ole. Olet ilmeisesti juopottelusta kohtuukäyttöön onnistuneesti siirtynyt. Siitä vilpitön onnitteluni. :smiley:
Lopettaja on kokonaan alkoholin käytön lopettanut henkilö. Kohtuukäyttäjä on kohtuukäyttäjä.
Minun mielestäni sinulla saattaisi olla paljonkin annettavaa Vähentäjät-palstalla heille, jotka pyrkivät kohtuukäyttöön.

Keskuselualeen säännöt - tässäpä ne ovat lyhyesti ja ytimekkäästi:

Onko tavoitteenasi tai elämäntapanasi täysraittius?

Täysraittius tarkoittaa, ettei käytetä alkoholia.

Kastikkeeseen sitä toki voi lisätä, sillä etanoli höyrystyy aika nopeasti pois. Mielenkiintoisempi kysymys on, voiko täysraittius ja ehtoollisviini kuulua yhteen. Sen valinnan varmaan jokainen joutuu tekemään itse. Juhlissa täysraitis pyytää jumalasiinsa pommacia. Missään tapauksessa täysraitis ei juo olutlasillista seurassa tai yksin.

Toimitus omilla kannanotoillaan näkyy hyväksyvän paljon väljempiäkin tulkintoja täysraittiudesta.