voinko sanoa lopettaneeni?

Lopetin juopottelun kauan sitten, edellisessä elämässäni voisin sanoa.
En alkanut fanaattiseksi , voin lorauttaa viiniä kastikkeeseen jos ohjeessa niin sanotaan enkä vaadi lääkäriltä alkoholitonta yskänlääkettä.
Jos jossain tilaisuudessa halutaan tarjota tervetuliaismalja niin en tee asiasta numeroa, nielen sen -ja joskus jopa nautin!
Hyvin harvoin juon myös oluen, seurassa tai yksin. Joskus sen karvas maku on juuri se jota makuhermoni kaipaavat.

Omasta mielestäni olen kertakaikkiaan lopettanut juopottelun ja olen mielestäni lopettaja.

Keskusteluja nyt luettuani olen miettinyt eikö esimerkiksi tällä palstalla minua hyväksyttäisi puhdasoppiseksi lopettajaksi kun en noita edellämainittuja kiellä?
Onko teillä täällä jotkut kriteerit ketkä voivat olla mukana keskustelussa?

Sovinko mukaan omana itsenäni

Tuskinpa kukaan kieltää sinua täällä kirjoittelemasta, en minä ainakaan. Mutta kysymykseen, että oletko lopettaja. Et ole. Olet ilmeisesti juopottelusta kohtuukäyttöön onnistuneesti siirtynyt. Siitä vilpitön onnitteluni. :smiley:
Lopettaja on kokonaan alkoholin käytön lopettanut henkilö. Kohtuukäyttäjä on kohtuukäyttäjä.
Minun mielestäni sinulla saattaisi olla paljonkin annettavaa Vähentäjät-palstalla heille, jotka pyrkivät kohtuukäyttöön.

Keskuselualeen säännöt - tässäpä ne ovat lyhyesti ja ytimekkäästi:

Onko tavoitteenasi tai elämäntapanasi täysraittius?

Täysraittius tarkoittaa, ettei käytetä alkoholia.

Kastikkeeseen sitä toki voi lisätä, sillä etanoli höyrystyy aika nopeasti pois. Mielenkiintoisempi kysymys on, voiko täysraittius ja ehtoollisviini kuulua yhteen. Sen valinnan varmaan jokainen joutuu tekemään itse. Juhlissa täysraitis pyytää jumalasiinsa pommacia. Missään tapauksessa täysraitis ei juo olutlasillista seurassa tai yksin.

Toimitus omilla kannanotoillaan näkyy hyväksyvän paljon väljempiäkin tulkintoja täysraittiudesta.

Palstallamme käy ajoittain kirjoittelemassa myös ihmisiä, jotka jostain muusta syystä ovat kiinnostuneet lopettamisesta. Ainakin minun puolestani se on ihan ok, kunhan käyttäydytään vähän vieraskoreasti. Uskovaisessa talossa ei ole tapana kiljua perkeleistä ja saatanoista.

Lainauksessasi on sanat:

“Joskus sen karvas maku on juuri se jota makuhermoni kaipaavat.”

Tuollaiset mainoslauseet pitäisi oikeastaan televisiostakin kieltää. :imp:

Toivottavasti osaat aivan itse harkita, miten aloittelevalla raitistelijalla moista lukiessaan omatkin makunystyrät kiihottuvat. Minun mielestäni sellaiset mainoslauseet eivät ole sopivia tällä palstalla. Muutoin kyllä minusta on aivan mukavaa kuulla muidenkin, kuin täysraiittiide ja sitä tavoittelevien näkemyksiä.

Saako sitten käyttää huumeita, bentsoja? Impata? Tupakoida? :wink:

Täysraittius tarkoittaa vapautta haitallisista riippuvuuksista.

Nuo yllämainitsemieni aineiden pohtiminen täysraittiuden yhteyteen on mielestäni paljon relevantimpaa, kuin pähkäily vaikkapa jonkun ehtoollisviinin tai vappusiman (alc. 0,5 %) tiimoilta. :smiley:

Aida, meillä keskustelijoilla ei ole mitään nokan koputtamista siihen, kuka tänne hyväksytään kirjoittamaan. Sinä olet ihan yhtä tasavertainen keskustelija kuin muutkin täällä, eikä sinun tarvitse pyytää keneltäkään lupaa kirjoittaa tänne.
Valta kontrolloida kirjottajien mukaan pääsyä tai viestien sisältöä on ainoastaan moderaattoreilla ja ylläpidolla.

Ja tuhannennen kerran kaikille sama vinkki: jos jonkun keskustelijan viestit häiritsevät tai ei halua niitä nähdä, keskustelijan voi ignoroida. Jotkut tekee niin jopa käytännöllisistä syistä, ilman sen kummempia skismoja tai antipatioita.

Tämähän on selkeästi palsta, millä tarkoitetaan alkohoiliriippuvuudesta kärsivien yritystä raitistua alkoholin suhteen.
Bentsot, imppaus yms. ovat luku sinänsä. Tosin nykyään kuuluu olevan enemmän sekakäyttöä kuin “puhdasta” alkoholiriippuvuutta. Tupakkariippuvuuksiin on omat fooruminsa, eikä sitä kannata täällä hehkuttaa. Sen sijaan täysraittius on päämäärämme, mitä tulee alkoholiin.
Jos joku lirauttaa tipan alkoa ruuanlaitossa muuanne kuin suuhunsa, eikä sen takia joudu juomaan, on asia ok. Tai jos sattuu ottamaan ohjeen mukaisen annoksen alkopohjaista yskänlääkettä tositarpeeseen, ei sitäkään tulkita alkoholin käytöksi.
Jos joku haluaa tupakoida, on sekin hänen asiansa ja tuskinpa hän tupakkapäissään pahempia rötöstelyjä tekee.

Siis tuhannennen kerran; tämä on palsta alkoholinkäytön lopettamista ja alkon suhteen täysraittiuteen pyrkiville, eikä tuo tarkoitus yhdenkään kirjoittajan henkilökohtaisen mielipiteen takia muuksi muutu. :smiley:

Miten Se voi olla noin vaikea käsittää.

Aida kirjoittaa pokkana lopettaneensa jo ajat sitten vaikka ottaakin silloin tällöin.
Mitä Sinä Aida sitten tältä palstalta haluat, ? kysy sitä itseltäsi . Josko sitten voisit meille lopettaneille kertoa motiivisi
Vaikea minun on käsittää ihmistä joka sanoo lopettaneensa alkoholinkäytön jatkaen lauseella missä kertoo ottavansa jos suu nappasee :laughing:
Toisaalta onhanTarharyhmälläkin aukko sillä kohtaa missä pitäis käsittää mitä lopettajat palsta on :angry:
Hänkin ottaa sidukkata silloon tällöön :sunglasses: kertoen tupakin olevan päihre. Ristus sanonminä.
Toisaalta onhan toki niinkin ettei näille palstoille ihan täyspäiset eksykkään :unamused:

Voivottaa Kanthoona :sunglasses:

Varmasti sovit jos koet sopivasi. Minua ei ainakaan häiritse jos voit osaltasi tukea jotain toista jolle alkoholi tuottaa ongelmia. Se on eri asia mitä haet ja saat täältä itsellesi, jos koet olevasi jo valmiiksi erilainen tai juominen on sinulle vielä jollakin lailla tärkeää tai edes mahdollista.

Aika suuri osa tänne kirjoittavista ihmisistä on ollut tai on siinä vaiheessa jossa se lääkärin reseptiyskänlääkekin viinanmakuineen on liikaa, saati edes se liköörikonvehti tai mikä pahinta ne PKV lääkkeet.

Voi olla että törmäät ehdottomuuteen sen juomisen tai paremmin sanottuna päihteidenkäytön suhteen, joka meille alkoholisteilla on tärkeää, koska vain siten voimme elää ns normaalia elämää. Minua ei haittaa vaikka sinulle maittaa, mutta kuten saatat ymmärtää, että hyvin helposti voi tulla ristiriitaisia näkökulmia, joista vielä juovat ihmiset, tavikset, yms ei oikein ymmärrä tai halua ymmärtää mitään. Jotkut keksii omia näkökulmia meneillään oleviin juttuihin milloin minkäkin syyn tai aiheen mukaan, kun oma kokemus ei oikein riitä. Näkemyksiäkin on, mutta niistäkin huokuu juuri se mistä tuulee ja kuka sen maksaa.

Jää kuitenkin jutustelemaan ja tuomaan oma panoksesi tänne, mutta varaudu siihen tosiasiaan, ettei kaikki ole samaa mieltä kanssasi. Täällä kun on ollut ja näyttää olevan muitakin ihmisiä, kuin alkoholisteja, mutta eihän se tarkoita sitä, etteikö muidenkin kuin alkoholistien juomisen lopettaminen olisi tärkeää tai jopa viisasta.

Minusta on vielä ihan sama, jos haluat sanoa lopettaneesi, mutta voitko sinä sanoa niin hyvällä omallatunnolla, niin se ratkaisee mitä sinun kannattaa sanoa edes itsellesi.

Yhdyn tähän mielipiteeseen, korostus itse lisäämä.

No huh, onpa hiusten halkomista ja suoraan sanottuna kuulostaa aika tiukkapipoiselta se, kuka ja millä kriteereillä tänne saisi kirjoittaa. Mielenkiintoista, että joku vetää tähän kaikkeen myös tupakan, lääkkeet ym. Itse joudun esim. työmatkoilla käyttämään nukahtamislääkkeitä, koska olen tosi huono nukkuja varsinkin vieraissa paikoissa. Käytän myös mielialalääkettä, joka helpottaa ahdistusta. Satunnaisesti rauhoittavia. Mutta alkoholia en nyt käytä, enkä mielestäni ole lääkeriippuvainen. Täytänkö kriteerit?

Eli jos on mukana lopettajissa, pitää olla täysin ilman mitään??? Täällä kuitenkin aika moni kertoo kuka milloinkin retkahtelevansa. Eikö sekin saa juomahaluista haluamaan alkoholia, jos sen voi aikaan saada myös henkilö, joka kertoo joskus jossain muodossa nauttivansa alkoholia (nauttiminen myönteisessä mielessä)? Jos juominen todellakin voi alkaa jonkun kirjoituksesta, niin miten ikinä voi pysyä raittiina nyky-yhteiskunnassamme? Kyllä alkoholi hyppää silmille tavalla tai toisella.

Vai onko taustalla kenties kateus sellaista henkilöä kohtaan, joka kertoo pystyvänsä ottamaan joskus tilkan ilman, että mopo karkaa heti käsistä? En tiedä miten on, siksi kysyn. Toinen pointti toisaalta on se, mitä henkilö, jolla asiat ovat kunnossa alkon suhteen, yleensä tekee tällaisella palstalla? Omalla kohdallani tutkimusmatka on kesken, mutta nautin lukea onnistujista ja hyvistä kommenteista.

Jaa jaa…olisikohan syytä perustaa vielä kolmas keskustelualue, joka olisi “Me Todelliset Lopettajat”…

Toimitus on ollut kieltämättä hieman huolimaton, kun ei ole lopettajien palstalla erikseen muistanut mainita, että keskusteluaalue liittyy nimenomaan alkoholin käyttöön. Hieman tarkemmin lukemalla ajatuksen kyllä huomaa vilkaisemalla, mitä vähentäjät ketjun otsikossa sanotaan.

Me Vähentäjät
Haluatko etsiä keinoja vähentää alkoholin kulutusta? Me Vähentäjät on vertaistukeen perustuva keskustelupalsta niille, jotka etsivät muutosta alkoholinkäyttöönsä.

Tällä palstalla täysraittius tarkoittaa nimenomaisesti sitä, ettei käytä lainkaan alkoholia.

Toistan vielä hyvin hitaasti ja rauhallisesti:

T ä l l ä
p a l s t a l l a
t ä y s r a i t t i u s
t a r k o i t t a a
n i m e n o m a i s e s t i
s i t ä,
e t t e i
k ä y t ä
l a i n k a a n
a l k o h o l i a.

Tuossa toiseksi viimeisen “vapaaehtoisen” tauon jälkeen ilmaisit havainneesi ongelman alkoholinkäytössäsi ja pyrkiväsi lopettamaan. Onko näkökulmasi asian suhteen muuttunut, vai mistä johtuu tarve kiemurrella suhteessa täysraittiuden merkitykseen tällä palstalla.?

S&S:n kirjoitukseen viitaten:

Me Lopettajat
Onko tavoitteenasi tai elämäntapanasi täysraittius? Me Lopettajat on keskustelupalsta niille, jotka jo seilaavat selvillä vesillä tai horisontissa siintää elämä ilman alkoholia. Paatti saattaa huojua, mutta ei pienistä myrskyistä kaadu. Kirjoittaminen vaatii rekisteröitymisen. Tule mukaan elämänmakuiseen keskusteluun!

Sen toteamiseksi, että kysymys on alkoholiin liittyvästä palstasta, tarvitaan vain lukutaito tai vastaavat tiedot. :mrgreen:
Petunialle: …sanovat että on helpompi pysyä raittiina itse, kun kertoo omaa raitistumis- ja raittiuskokemustaan toisille. Niinkin sanovat, että jos yksikin saa motiivin raitistumiseen kuulemalla ( lukemalla ) alkoholistin omaa kokemusta onnistumisesta, on tehty hyvä teko juuri tuolle yhdelle.

Mun mielestä Tarharyhmä on täs jutus ihan oikees. Mitä raittiutta se on, jos ei paria paukkua voi ottaa. Silloinhan ihminen on vielä alkoholista riippuvainen. Kyllä raittius pitää nähdä vapautena kaikista vahingollisita riippuvuuksista. Mitä vahinkoa muka muutama sidukka aiheuttaa. Salillakin meuhkataan hirveenä noista stereoideista. Ikäänkuin stereioidin avulla hankitut lihakset olis jotenkin huonoja lihaksia. Käytätkö sä Tarhis stereoideja, kun käyt kerran salillakin? Potkunyrkkeilyssäkin kunnon kroppa antaa ihmiselle sellaset olot, että se säkkikin pelkää. Antakaa kaikki pikkusielut vain Tarharyhmän opettaa teillekin tosi elämää. Lasorarskan kanssa se palstan fiksuin tyyppi.

PS. Mulla meni viikonloppu ihan selvänä. Baarissa pokka piti ihan kuittina sanoa, että lasissa on kossuvissyä. Sopiva pilke silmään ja taas päästiin saatille.

Ihan samaa mieltä Kanttoonan kanssa! Mitä haet tältä palstalta? Vähentäjille, kohtuukäyttäjille, taviksille, ruohon pössyttelijöille, kehonrakentajille ym. on ihan omat fooruminsa vaikkapa Iltalehden puitteissa. Täällä pyritään/jo on saavutettu TÄYSRAITTIUTEEN/TÄYSRAITTIUS alkoholin suhteen. Ihmettelen kaikkia provoilijoita ja muita tyyppejä, jotka saavat kicksejä hehkuttamalla täällä ottamisiaan tai saamisiaan. Hankkikaa elämä. :imp:

Kiitos kaikille vastaajille. Osa oli jo tulikivenkatkuisiakin, tervemenoa toivotuksia, kiitos niistäkin.
Mitä hain täältä, sitä kysyttiin, osin ilkeässäkin sävyssä.
Kun lopetin juopottelun, minulle jäi (tai tuli) terve pelko alkoholin ja muiden päihteiden vaarojen suhteen. Siksi minulle on terveellistä olla mukana tämmöisessäkin keskustelussa.

Se sanomani oluen mausta joka mainokseksikin tulkitiiin, sen olisin voinut jättäää sanomatta (tai olisi pitänyt, ei aina sovi olla kaikissa paikoissa re
hellinenkään jos se ei paikan henkeen sovi)

Mutta, juopottelun ja päihteiden suurkulutksen ja melkein koko kuliutuksen olen lopettanut. Muut päihteet eivät ole mukana olleetkaan.
Mutta en aio siihen vainoharhaisuuteen asti mennä, otan yskänlääkettä jos tarvitsee. Ei ole moneen vuoteen tarvetta ollut.
Vähentäjien osastoa mainostettiin, kun nyt alkoholinkäyttöni on lähes sataprosentytisesti olematonta niin en oikein siihen ole innostunut. Ei ole tarvetta vähentää vaan pitää asiat tässä mallissa kuin ne bnyt ovat. kun kerran hyvältä näin elämä tuntuu. Ja siihen elämään sopii kyllä päihdeasioista keskusteleminenkin, rakentavassa ja ajattelevassa hengessä.

Ehkä ärsytän sitten liikaa, ja minun olisi jonkun muun ylläpitäjän sivustoille pikemmin mentävä. En vaan tiedä vielä mistä etsin. Ne suomi24 ym huuhaasivustot ovat kokemukseni mukaan niin epäasiallisia että kiitos ehdotuksista mutta kiitos ei.

Jos kirjoitan tänne niin yritän olla ärsyttämättä sen paremmin yhteen kuin toiseenkaan suuntaan. Yritetään suvaita toisiamme vaikka emme kaikki ihan täydellisiä toistemme mielestä olekaan.

Ei se tosiaankaan mitään raittiutta ole jos ottaa paukkua välillä. Höpöhöpöä se on ja joko itsepetosta tai sitten vain kirjoitellaan ihan piruuttaan… :laughing:

Varmaan huomasitkin, ettei kaikki tulikivenkatku kohdistunut aivan suoraan sinuun. :smiley: Onhan sinulla toki yhdistävänä tekijänä meidän kanssamme kokemus juomisesta ja kokemus lopettamisesta. Varmaankin sinulla on myös jotain annettavaakin. Palstan pelisääntöjähän sinä kyselit ja varmaan niihin tuli näkökulmaakin. Yhteiskunnassamme on aika vähän foorumeita totaalialkoholittomille. Meille se on elinehto - elämän ja kuoleman vakava asia. Minusta on täysin oikein, että nimenomaan tällä palstalla saa käyttää hyvinkin kovia sanoja niitä kohtaan, jotka totaalialkoholittomuuden arvoa kyseenalaistavat. Aivan vastaavasti pelastusarmeijan täti saa lähiökuppilasta häädöt aika vilkaasti. Tosin en minä ole niitä siellä enää pariinkymmeneen vuoteen nähtkään, vaikka tarvetta olisikin.

Minkä tulkitsit ilkeydeksi? Melko luonnollinen kysymyshän se oli, kun meistä kirjoittajista pääosa on sellaisia, ettei moiseen kykene - päässä voi lähteä viiraamaan jo yskänlääkkeestä. Raittius on vaatinut totaalisen elämänmuutoksen eikä kohtuukäyttö kuulu temppuvalikoimaan :slight_smile:

Toisessa yhteydessä kerroit, ettet pidä alkoholistin leimasta. Tämä on tietysti täysin ymmärrettävää, jos alkoholistiksi et itseäsi miellä, eikä sinun kohtuukäyttäjänä tarvitsekaan. Nyt ymmärrän senkin kirjoituksen paljon paremmin. Toivottavasti sinä puolestasi ymmärrät, että tänne kirjottelee ‘henkensä pitimiksi’ monta sellaista, joiden ajatukset eivät kohtaa omiasi. Agree to disagree :slight_smile:?
Mistä haluat keskustella?

Kenellä täällä on oikeus ruveta isännöimään tätä foorumia, ja pomottelemaan muille mitä kenenkin raittius tarkottaa?
Eiköhän ois paras, että jokainen keskittys sen oman raittiutensa ylläpitämiseen.

Jos minä sanon, että minun päiväni on raitis sillä että minä en ime itseeni alkoa, huumeita, päihdyttäviä pillereitä enkä myöskään tupakan paskaa, niin sillä sipuli!
Jos jonkun muun “raitis” päivä sisältää jotain noista aineista, niin vitut mä siitä. Imekää vaikka kärpässieniä ja pitäkää itteenne raittiiina, sama se mulle. :mrgreen:

Mun puolesta tänne saa kirjottaa KAIKKI. RauniO oli muuten sama mieltä. Alkaa olla ikävä muuten RauniOtakin.

Ystävyydellä, siis hei!

Hyvää yötä, rakkaat ex-happoseni. : )

PS. Internet on muuten siitä hassun hauskan anarkistinen kommunkointiväline, että siellä pätee melkosen täydellinen tasa-arvo! :slight_smile: Kuka tahansa voi kirjottaa oikeestaan mitä tahansa mistä tahansa. Siinä on sekä hyvät että huonot puolet. Take it or leave it.

No en käytä muuta ku Mäkkärin sapuskaa.

Suuresti fanittamastani Katarina Tunturista on sen sijaan juoruttu monenmoista stereoiden suhteen, mutta eipä kaikkee kannata uskoo.

Tärkeä kysymys minulle itsellenikin oli; mitä etsin?
Piti ajatella ja tulin tähän tulokseen:

Etsin täältä keskusteluketjua jossa alkoholismista parantuneet ihmiset voisivat turvallisessa ympäristössä puhua kaikista muista asioista. Niistä joista ei ole parantunut, niistä joista ei tarvitsekaan parantua, niistä joilla ei ole mitään tekemistä minkään taudin kanssa mutta elämän kanssa kyllä ja niistäkin asioista jotka ovat tulleet elämään juomisen tilalle.

Voi taas viisastella ettei mistään kokonaan, ihan kokonaan koskaan parane. Aina jää vaikkei muuta kuin tuhannesosa promillea tautia jäljelle. En nyt jaksaisi siitä kinata,lukija varmasti ymmärtää mitä paranemisella tarkoitan.

Etsin siis keskusteluketjua jossa olisi voinut puhua niiden ihmisten kanssa joila ei enää ole alkoholiongelmaa eikä tarvetta kaikkia maailman asioita suhteuttaakaan alkoholin käyttämiseen tai käyttämättä jättämiseen vaan keskustella voisi siitä kaikesta muusta. Jotta se alkoholinkäytön merkitys ei alkaisikaan nakuttamaan kallossa vaan pysyisi siellä romukopassa jonne se on heitetty.

Ja sittenkin, kun kerran parantuneita etsin, niin voisi kai heidän kanssaan keskustelussa tulla se alkoholikin esiin mutta sitten jo ilman korostunutta ongelmana kimpussa olevaa painotusta. Terveyden tukemista ja ylläpitoa kun se on löytynyt eikä niinkään sairauden kaivelua ja vanhojen arpien repimistä. (masokismikin silti olkoon itsekullekin hyväksytty, minun puolestani, jos joku itse sitä rakastaa. mutta ei siihen muita tarvitsisi yllyttää)

Siis jos ei sitten taas jonkun saivartelijan mielestä sovi sanoa alkoholismista parantuneista niin yritän tulla paremmin ymmärretyksi sanomalla että etsin alkoholin ongelmallisesta suur- ja vähemmästäkin kulutuksesta ja sen kuluttamisen pakonomaisuudesta parantuneiden kanssa keskustelua. (kieltämättä myöskään vasta paranemassa olevia tai ikusesti paranemattomia ottamasta osaa jutteluun) kaikki sopisi kunhan myös parantuneet voivat jutella niistä muista asioista. Minusta se olisi sitä lopettaneiden keskustelua eli voisi sopia otsikon alle ja sivuston sääntöihin. Sellaista etsin, en tiedä voinko löytää.

Paljon niitä muita asioita on ja monelle niitä muita tärkeitä asioita on tullut kun juoppoilu on loppunut.
Niistä olisi mukavaa puhua porukassa jossa lähtökohtainen asenne on se, ettei päihteiden ongelmakäyttö kuulu sen ketjun keskustelun ja sen porukan kuvioihin (enää) vaan yritetään jutella asioista selvältä kannalta katsoen.
Ensimmäisessä viestissäni kerroin että joskus jurppii kun oikeassa elämässä muutama vanha tuttu edelleen katsoo minua sen alkoholisuotimen läpi. Entisenä juoppona tai parantmatomana sairauden kätkijänä, en tiedä miten ajattelee. Täällä etsin ihmisiä jotka näkisivät toisissaan ensisijaisesti ihmisen eikä ihmistä alkoholin käyttäjänä.

Sitä kaipaisin ja sitä kaipaisi henkinen hyvinvointini, varmasti siinä ohessa se tukisi sitä terveyttäni päihdeasioidenkin suhteen. Etteivät ne asiat ikinä enää tulisikaan ongelmaksi. Olenhan sanonut jo täälläkin että terve pelko (omasta mielestä terve) jäi, onko se sitten itsesuojeluvaistoa vai opittua käytöstä, mene ja tiedä.

Yritin selittää mitä etsin ja toivottavasti siitä lukija selvääkin saa ja löytää sen pienen ihmisen ajatuksen pitkien lauseiden takaa. Jos tuota sitten luetaan kuin piru raamattua ja otetaan sieltä joku sana erikseen niin varmasti joukossa on sivuhyppuyjä ja ajatuskatkoja ja selviä tyhmyyksiäkin. Mutta lukekaa kokonaisuutena jos jaksatte ja yrittäkää nähdä se ajatus siinä takana. En sitä osannut paremmin selittää.