Meillä on lapsia ja en pidä siitä kun mies tulee humalassa kotiin yöllä (no en kyllä pidä siitäkään että tulee päivällä humalassa…). Sotkee, oksentelee ja sylkee pitkin vessaa ja kylpyhuonetta sekä jättää lapsille sopimattomia tavaroita esille. Viime yönä jätti ulos oven auki, siis oven iihan raolleen.
Itse nukun todella huonosti aina kun mies on reissuillaa. Ja kun saapuu, en saa enää nukutuksi kun tulee kuunneltua niitä tavaroiden rymistely, okennus ym. ääniä.
Minulle jää siivottava, kun mies usein lähtee aamulla jatkamaan, ja jos ei lähde niin nukkuu iltapäivään. Sotkuja ei voi lasten takia jättää, eikä kyllä siinä kunnossa kykenisikään siivoamaan.
Olen pyytänyt miestä olemaan poissa koko ryyppyreissunsa ja tulevan vasta selvänä kotiin, mutta jos hän milloin tulee niin vastaus on “saan kai minä nyt omaankotiini tulla”.
onko minulla mitään keinoa estää miehen kotiin tuloa kun hän on humalassa? Minun pyyntö ei auta.
Minusta tuntuu, ettet voi, jos hän on kirjoilla siinä asunnossa. Luulen, ettei pelkkä humalatila ole peruste, sehän on hänenkin kotinsa ja hän varmaan saisi myös kutsua haluamiaan vieraita. Poliisi voi miehen poistaa, jos on uhkailua, häiriötä tai väkivaltaa.
Ratkaisu on erilleen muuttaminen. Sinä ja lapset olette virallisesti kirjoilla omassa asunnossanne ja mies omassaan. Älä nyt ihmeessä jää tuohon. Lapsilla on oikeus toisenlaiseen elämään ja kyllähän sinä itsekin kärsit. Voittehan miehenne kanssa tavata, kun haluatte, mutta sitten oma koti on “turva” ja ovella ryskävän voi soittaa poliisit hakemaan pois.
Voimia!
Harmillisen tuttua tuollainen elämä takavuosilta. Nukuin alkuyön aina tosi kehnosti, kun mies oli liikenteessä. Heräsin lähes säännöllisesti kahden aikoihin, jonka jälkeen aloin keho jonkinlaisessa hälytystilassa odottelemaan, milloin kadulta kuuluu taksin ääni, milloin ulko-ovi aukeaa, missä kunnossa sieltä tullaan, käydäänkö heti nukkumaan vai aletaanko huudattamaan stereoita (tosin kuulokkeilla, mutta silti), aletaanko syömään ja rymistelemään, milloin alkaa oksentamaan, mihin oksentaa jne. Minä tosin vaadin miestä siivoamaan omat jälkensä, Usein mies tuli kotiin vasta viiden aikoihin ja jos nukahtikin suht nopeasti, niin minä valvoin vielä ainakin kuuteen. Ei siinä sitten montaa tuntia saanut nukuttua, kun jo pitikin heräillä.
Meillä tuo loppui oikeastaan vasta eroon. Toki viimeisinä vuosina opin (mm. terapian avulla) olemaan jännittymättä niin mahdottomasti ja sain aika hyvin nukuttuakin, mutta silti. Luojan kiitos silloin, kun lapset olivat pieniä, miehellä ei noita menokausia ollut mitenkään mahdottomasti.
Joka tapauksessa, pahaa pelkään, ettei tuollaiseen ole muuta ratkaisua, kuin erilleen muuttaminen. Sitä ennen kannattaa tietysti miehen kanssa yrittää puhua asiasta, että eikö hän voisi tehdä käytökselleen jotakin, mutta jos tuo on poissuljettu vaihtoehto, niin muutakaan ei ole, kuin varmistua omasta jaksamisestaan.
Käytännössä et, jollei aiheuta sellaista häiriötä, että poliisi voi hänet poistaa väliaikaisesti. Perheen sisäistä lähestymiskieltoa, jolla miestä estetään tulemasta kotiin, on vaikea saada, jos ei ole osoittaa henkeen tai terveyteen kohdistuvaa uhkaa: poliisi.fi/rikokset/perheen … ymiskielto
Eli siis ero ja mikäli mies ei suosiolla muuta pois, niin häätö ulosottomiehen avustuksella on oikea tapa: oikeus.fi/ulosotto/fi/index/ … haato.html
Niin kauan kuin mies on virallisesti kirjoilla asunnossa, niin tilanne on hankala…
Voit. Itse kutsuin poliisin viemään humalaisen miehen putkaan alkuillasta (toisen päivän jo oli juonut) lasten takia. En ollut itse edes kotona, vaan tulossa vasta lasten kanssa kotiin. Poliisi ja sosiaalipäivystäjä kävivät ja sanoi että ihan oikein teit. Mies pyysi aamulla anteeksi putkasta päästyään.