Voiko Stilnoctin viihdekäytön lopettaa "cold turkey"?

Olen käyttänyt stilnoctia viihdemielessä jo pidemmän aikaa, vuodesta 2008. Vuonna 2011 olin katkaisuhoidossa mutta käyttö ei loppunut ennen kuin vasta viime kesänä joksikin aikaa, mutta olen aina kuukauden-parin raittiuden jälkeen palannut pieniin repsahduksiin.

Nyt kuitenkin koen että:
Okei, Stilnoct on tosi kiva huume. Aina kun olen ottanut päivän tai illan ensimmäiset tabut, iskee sama ajatus mieleen: “Tsiisus, haluun AINA voida näin hyvin!” Mutta loppupeleissä kaikki negatiiviset puolet painaa paljon enemmänja vuosien käyttö saa nyt loppua. Viimeisen vuoden olen kuten sanottua käyttänyt tosi sporadisesti, vuoteen 2012 mennessä käyttö oli ihan jokapäiväistä. Ja täysin hullua. 10mg tabuja meni 100 viikossa.
Nykyään otan 2-4 kerralla niin kauan kun tabuja riittää (saan vaan pienimpiä pakkauksia)

Nyt viimeisimpänä naulana arkkuun tuli se kun mielihaluissani menin väärentämään ressun, sain pienen määrän stilnoctia. Ei kukaan sitä väärennökseksi tainnut epäillä kun eivät mitään sanoneet. :open_mouth:

Mun kysymykseni kuuluu:
Voiko käytön lopettaa cold turkey? Toki olis kiva jatkaa, mut ei se nyt vaan oo mahdollista. Olis myös kiva jäädä kotiin ja silti saada jostain niin paljon rahaa että pysyy elintaso, mutta ei sekään oo mahdollista. Muille ehkä oliskin mahdollista mut mä en kuulu siihen kategoriaan.

ELi siis: Tahtoa löytyy ja tiedän että pystyn olemaan ilman, mut mitä pitää muistaa?
Tai niinku tietää, pitää mielessä?
Onks teillä muilla lopettaneilla mulle neuvoja?
Lyhyellä ja pitkällä tähtäimellä?

Tsolpideemi on bentsojohdannainen, jotkut saattavat käyttää myös nimeä “psykebentso” (typerä nimitys koska aineellahan ei ole mitään tekemistä varsinaisten psykedeelien kanssa). Joillakin ihmisillähän tämä veikeä aine saattaa aiheuttaa deliriantti ja dissosiatiivisia vaikutuksia. Itse en voi juurikaan tähän omien kokemuksieni mukaan kommentoida, koska olen syönyt kerralla 20kpl näitä ja en huomannut mitään vaikutuksia (tosin alla oli korkea bentsotole).

Et kertonut miksi juuri sinä tykkäät näistä? Ne jotka näistä ryyneistä pitävät kertovat usein bentsojen kaltaisesta mielialan rauhoittumisesta, lihasrelaxaatiosta, voimakkaista tai lievistä halluista (vaatekasa lattialla näyttää delfiiniltä, kärpänen katossa alkaa viestittää telepaattisesti koodia “TX23stop”, karhu roikkuu ikkunan takana siimasta ja hymyilee) jne…

Kuitenkin haluat näistä eroo? Miksi? Yleensä se lopettaminen onnistuu vasta kun negatiiviset asiat painaa huomattavasti enemmän kuin positiiviset. Mikäli näin ei ole käyttö jatkuu lähes varmasti.

Mistä tiedät, että pystyt olemaan ilman kuten kirjoitat (se että pystyy olemaan muutamia kuukausia ilman tämän kaltaisia aineita ei kerro vielä mitään riippuvuuden voittamisesta, varsinkaan henkisen puolen vieroittumisen onnistumisesta)? Bentsojen kaltaiset aineet kun muodostavat kenties pahimman riippuvuuden mitä ihminen yleisesti itselleen kykenee hankkimaan.

Jos itse olisin tilanteessasi ja oikeasti haluaisin lopettaa, niin menisin A-klinikalle ja kertoisin rehellisesti tilanteeni. Yrittäisin lopettaa hitaalla tiputuksella, mutta mikäli vieroitusoireet olisivat liian raskaat ottaisin diapamin avuksi. Ja tietysti myös tämän pudottaisin hitaasti pois…
Todennäköisesti en kieltäytyisi myöskään katkaisuhoidosta tai hieman pidemmästäkään hoidosta mikäli kokisin riippuvuuden voimakkaaksi.

Minkään bentson tai sen johdannaisen jatkuvaa runsasta käyttöä en suosittelisi lopettamaan “cold turkey”-menetelmällä.

Kiitos vastauksestasi!

ALoin alunperin käyttämään Stilnoctia/Stellaa/tsolpideemiä (rakkaalla lapsella jne) unihäiriöihin vuonna 2008, sitä ennen olin samaan vaivaan rouskinut Zopiklonia ja imovanea (sama lääke kai), se kyllä nukutti hyvin mutta olin pitkälle päivään todella “sooseissa” enkä pystynyt juuri mihinkään ja suussa maistui kuin olisi ruostunutta pisuaarinreunaa nuollut :unamused:

Joo sitten tuli siis tsolpideemit (kai ekana Stella) mukaan kuvioihin ja hyvin nopeasti huomasin että omalla kohdallani tuo mainitsemasi halluiluefekti pitää paikkansa. Kaikki värit näkyy paljon terävämpinä ja selkeämpinä, murheet haihtuu ja tulee vähän grandioottisia oireita :laughing: Joskus isoilla annoksilla mäkin olen nähnyt jotain afrikkalaisia tanssimassa meidän kukkaruukuissa, mutta tavallisimmin se menee niin että juttelen hiljaa vaikka hammasharjan kanssa tosi hyviäkin juttuja.

Tämä ryyneilyhän vaikuttaa mun kaikkeen sosiaaliseen elämääni todella paljon ja työhönkin, kun on ollut viikon repsahdus päällä niin hikoiluttaa ja tärisyttää niin perkeleesti ja morkkis on kova ja kauheet fobiat ja paniikit ja unettomuudet päällä… Sit kun ne helpottaa ja alkaa taas olemaan ihminen, niin iskee himot taas uudestaan lääkkeeseen.

Kuten sanottua niin mä todella rakastan tuota lääkettä, mutta se tuhoaa mut. Mä oon nuori ihminen vielä.

A-klinikka oli hyvä idea. Lähettääkö ne viestin mun tk-lääkärille? Oon muuttanut paikkakunnalta toiselle eikä täällä nähdä että oon ollu riipuvainen ja katkaisuhoidossa jne. Hävettäis myöntää lääkärille että joo, oon väärinkäyttäjä ja siks valitellu sulle unettomuutta ja se on laittanu ison pyörän pyörimään tutkiakseen mun unettomuutta… Oon käyny siellä pahoissa lääkelaskuissa ja se sanoi että “Sä näytät todella sairaalta” ja alkoi tutkimaan josko on sydänkohtaus päällä yms…

Ihan hyvin kuvaat vakavasti riippuvaisen paradoksaalista ongelmaa (halua käyttää ja olla käyttämättä samaan aikaan). No tämähän ei ole mahdollista joten on valittava toinen. Huonoin vaihtoehto mielestäni on olla valitsematta lainkaan, koska se aiheuttaa suurimmat psyykkiset ristiriidat ja pahan olon.

A-klinikka ei lähetä tietojasi mihinkään. Voit vaikka soittaa sinne anonyymisti ja kysyä asian suoraan. Varaa sinne keskusteluaika sairaanhoitajan ja lääkärin kanssa. Ne on nähny kyl kaiken, et ole siellä mitenkään erityistapaus.
Ja sun on miltei pakko kertoa sille sun lekurille keneltä ryynit saat, että mikä on tilanne. Koska niin kauan kuin sitä et tee sulla on takaportti näihin aineisiin ja käyttö pitkässä juoksussa tulee jatkumaan 98% varmuudella. Mutta ei sille lääkärille nyt kuitenkaan ihan kaikkee ehkä kannata kertoa, mutta tyyliin että “koet tulleesi näistä riippuvaiseksi ja epäilet näiden lääkkeiden aiheuttavan sulle pahaa oloa.” Ei siis tarvitse leimauttaa missään nimessä itseään suoraan lääkkeiden väärinkäyttäjäksi.

Hankalaksi tilanteen tekee se, että se fyysinen ja henkinen riippuvuus mahdollisesti estää sua tekemästä näitä asioita. Juuri sen takia saatat kokea isoa ristiriitaa toiminnassasi… Kaikki tämä on kuitenkin vain sen aineen ja riippuvuuden aiheuttamaa harhaa.

Bentsot & bentsojohdannaiset: Stilnoct. On aina hyvä lopettaa asteittain. Niinhän jo lukee tueteselostuksessa. Eipä tuosta varmaan perinteisiä bentsorefloja ainakaan niin pahasti vrt. xanor, rivatril yms voimakkaat. Mutta (veikkaan) että ainakin unettomuus tulee vaivaamaan jos lyöt seinään. Suosittelen ehdottomasti asteittain lopettamista. :exclamation:

Tuosta nyt on vaikea saada kuvaa fyysisen riippuvuuden tasosta ja näin ollen siitä, kannattaako käyttö “katkaista seinään”. Toinen asia on tuo unettomuus, joka vaikuttaisi olevan todellinen ongelma(?). Valitettavasti kaikki varteenotettavat unettomuuden hoitamisessa käytetyt lääkkeet aiheuttavat riippuvuutta. Sitten on kasa lääkkeitä, jotka aiheuttavat sitä säännöllisessä käytössä (vaikka lääkärit toisin saattaisivatkin väittää), ja joiden haitat tekevät niistä hyvin huonon vaihtoehdon vähänkin pidemmällä tähtäimellä. Jos sinulla tuo hallusinaatioiden aiheuttaminen on suurin syy väärinkäyttöön, saattaisi esimerkiksi tematsepaami (Tenox) tai nitratsepaami (Insomin) olla parempi vaihtoehto unettomuuden hoitoon, toisaalta kyseessä on silloin myös siirtyminen entistä voimakkaampiin aineisiin, jolla on samanlaista potentiaalia väärinkäytölle.

^insomiiniin en ainakaan vaihtaisi, voisi tulla aika paljon pahempi koukku, vaikka se hieman uneen auttaakin.

Minä nimenomaan ottaisin mieluummin sen bentsokoukun kuin masennuslääke- tai neuroleptikoukun, jos sitä unettomuutta kuitenkin on pakko lääkitä. Ja tässä voi tosiaan auttaa, jos se henkinen riippuvuus tsolpideemistä perustuu enemmänkin noille dissosiatiivisille kuin bentsomaisille vaikutuksille (fyysistä riippuvuutta tämä ei tietenkään estä, mutta sitä se unettomuuden lääkehoito on, huonoista vaihtoehdoista parhaan valitsemista).

otsikkoon: voi toki lopettaa seinään, mutta en suosittele, siitä voi suurella todennäköisyydellä
seurata unettomuutta/nukahtamisvaikeuksia ja harvemmissa tapauksissa päivisin levottomuutta.
eli asteittan vähentäminen lienee fiksuin tapa lopetella!

ja jos kuitenkaan tuo ei ole mahdollista, suosittelisin ensimmäiselle yhdelle viikolle jotain rauhoittavaa
illalla otettaessa tai juuri ennen nukkumaan käymistä. joku melatoniini-atarax yhdistelmä voi
joillakin toimia niin, että saa nukutuksi. itse kuitenkin vastaavassa tilanteessa polttaisin pienet
kannabis-savut viikonajan nukkumaan käydessä… mutta se on huumetta. :slight_smile:

viimeisempänä turvautuisin viikon kestäväään diapam-kuuriin, esim 2,5-5mg/ilta tai yö, jos ei
tosiaan varsinaista bentsoriippuvuutta muita ole kun johdannaisesta niin nuilla kyllä pääsisi
pahimman yli… loppu onkin sitten vaan sinniteltävä itse. näin olen itse asian kokenut.
tsolpideemi vieroitus ilman että lääkäri edes tietää että heidän määräämiään lääkkeitä on
käytetty väärin, tosin pameihin tarvii respan.

Jaksamisia, kaikki loppuu aikanaan.!