Voiko mielialalääke vaikuttaa näin nopeasti? SNRI

Aloitin viime viikon lauantaina duloksetiinin. Nyt olen ottanut vasta viisi tablettia. Ei edes viikkoa kulunut. Olen aiemmin myös miettinyt, onko mulla kaksisuuntaista. Lääkäri sitä mieltä et kokeillaan ekana tätä. Olo ennen lääkettä oli suorastaan epätoivoinen, välillä olin kuin mustassa aukossa ja itkin ilman syytäkin, mielialan vaihtelut hyvin rajuja. Kun aloitin lääkkeen, aloitusoireet olivat rankat. Oksensin, en pystyny syömään kahteen päivään juuri mitään. Tuli myös migreenin kaltaista oiretta (eka pvä). Nyt mulla ei oo muuta ku se, että ruokahalu on vähentynyt, haukottelen enemmän. Muuten ei mitään. MUTTA tänään jaksoin jopa kauppaan lähteä (vaikka yleensä en jaksa edes kaupassa käydä) hyvillä mielin. En ole hermoillut viiteen päivään, olo on hyvä. Olen ollut suorastaan iloinen. Onkohan tämä placeboa, kuvittelua? Miten ihmeessä noin nopeasti voisi vaikuttaa kun normaalisti vähintään se 2vk ennen ku näkee jotain? Kokemuksia?

Hieno juttu että lääkkeen positiiviset vaikutukset ovat tulleet nopeasti! Usein todellakin menee se 2-4 viikkoa ennen kuin teho on selvästi havaittavissa; toki jo ensimmäinenkin tabletti aiheuttaa muutoksia elimistössä (duloksetiinin kohdalla serotoniinin ja noradrenaliinin pitoisuuksiin). On tutkimustuloksia, että osa duloksetiinin käyttäjistä on saanut havaittavia hyötyjä jo ensimmäisen viikon aikana. Kuulut siis ilmeisestikin tähän onnekkaaseen ryhmään.

Eli eiköhän se todellinen vaikutus johdu ihan lääkkeestä eikä plasebosta! Toivottavasti loputkin haittavaitukset ovat menneet jo kokonaan ohitse.

Ja sitten kohti uusia seikkailuja! :sunglasses:

Niin ne sanovat SSRI:stäkin, että vaikutuksen alkamisessa kestää yleensä noin kuukausi, mutta havaitsin kyseisellä lääkityksellä olon parantumisen viidessä päivässä. Ahdistus väheni yhtäkkiä merkittävästi. En todellakaan odottanut että noin nopeasti toimisi, joten en usko että on placeboa, vaikka mahdollista toki sekin.

Vaikka kyseessä sinun kohdallasi eri aine, voisi luulla että niiden vaikutusmekanismit muistuttaa toisiaan. (Molemmat on kuitenkin SRI.) Jos joku tietää paremmin, kertokaa toki.

Mutta kuten aina, likimain kaikkien kemikaalien vaikutukset on suurissa määrin yksilöllisiä. Jos vaikutus useimmilla ihmisillä ei jostakin ala ennen kuin kuukauden syömisen jälkeen, en ihmettele että harvoilla tapauksilla alkaa tuntua jo 5 päivässä. Jos otetaan huomioon sekin, että näinnäisesti samoista ongelmista kärsivistä ihmisistä toinen saattaa saada lääkkeestä suuren avun, ja toisen tila ei kuin pahene.