Oman tilanteen kartoittaminen ammattilaisen kanssa saattaisi nyt olla paikallaan. Mutta en halua, että käyntini a-klinikalla tulee psykiatrian poliklinikan tietoon. Kärsin pahasta unettomuudesta ja ahdistuksesta jo ennen kuin aloin lääkitä itseäni alkolla, ja minulla on tarvittavina Diapamia ja Tenoxia, joita olen käyttänyt ihan pilkulleen reseptin mukaan enkä yhdistellyt viinan kanssa. Mutta jos juomiseni tulee ilmi, niin olen satavarma, että saan saman tien heittää hyvästit bentsoille jatkossa, ja sittenpä helvetti vasta alkaa. 
Voiko a-klinikalla käväistä mitään aikoja ennalta varaamatta ja omaa nimeään antamatta? Vai jääkö käynnistä automaattisesti merkintä terveydenhuoltoon?
Kiitos pikaisesta vastauksesta, jax.
Yritän tässä kerätä huomiseksi tarpeeksi rohkeutta ja voimia lähteä. Tänään en yksinkertaisesti pysty enkä pöhöttyneisyydeltäni muutenkaan kehtaa. Promillejakin taitaa vielä olla veressä, vaikka olo on krapulainen. Mutta yritän todellakin psyykata itseni lähtemään.
Juu, kuten edellä onkin jo kerrottu, A-klinikan tai päihdepoliklinikan asiakastiedot eivät näy terveydenhoidon tai edes psykiatrisen hoidon puolella. Käyttävät jopa ihan eri asiakastietojärjestelmää, ainakin Helsingissä. Nimettömänä ei kuitenkaan voi asioida, ja henkkaritkin kannattaa ottaa mukaan ensimmäiselle käynnille.
Kannattaa tosin varautua siihen, että päihdeklinikalla/A-klinikalla myös udellaan siitä bentsojen käytöstä, koska päihdeproblematiikassa huomioidaan kaikki käytössä olevat päihdyttävät aineet. Tieto niistä ei kuitenkaan liiku ilman lupaasi instassista toiseen. Ainoa salassapitovelvollisuuden kumoava asia on lastensuojeluasiat, eli lastensuojeluun voidaan ottaa yhteyttä ilman asiakkaan lupaakin. Siis jos on alaikäisiä lapsia kotona.
Kiitoksia infosta, Valtio-mies.
Jos tieto käynnistä ja keskustelujen sisällöstä ei tosiaan ilman lupaani vuoda minnekään (ja lupia en todellakaan anna), niin siinä tapauksessa uskaltanen mennä niitä henkkareitakin vilauttamaan. Eikä minua bentsoista kysyminen häiritse, niitä olen kylläkin käyttänyt lääkärin ohjeistuksen mukaan. Lapsia ei ole.
Aion katsoa tänään päivystysajat. En tiedä, onko minusta menijäksi vielä huomenna. Mutta ainakin tiedän, että esteitä=tekosyitä ei ainakaan visiitille ole.
Tuli mieleen otsikon kysymyksestä, että jossain matalan kynnyksen päivätoimintapaikoissa on ajoittain tavattavissa päihdepoiiklinikan sosiaaliohjaaja, ja noissa paikoissa voi jutella ihan anonyymisti.
Päivätoimintapaikathan ei ole varsinaisia hoitopaikkoja, eikä kävijöitä kirjata mihinkään tietojärjestemään.
Tällasia päihteettömiä päivätoimintapaikkoja on ainakin Helsingissä Villa Sture Sturenkadulla, Vesteri Mechelininkadulla jne. Noissa paikoissa on kaikenlaista mukavaa toimintaakin johon kannattaa tutustua, ainakin jos on työtön.
Työelämässä oleville nuo ovat vähän huonommin tavotettavissa, koska aukioloajat ovat tyyliin arkisin 9 - 15.