Voi hemmentin hemmetti

Oikeasti vähän vituttaa. Luulin, että lopettamisesta saa jotain hyötyjä, mutta näillä on menty alkoholin lopettamisen jälkeen (Day 12):

• Jatkuva väsymys.
  • Lihominen.
  • Tylsistyminen, alakulo, ärsyyntyminen.
  • Kohonnut verenpaine.
  • Toistuva oksettava olo.

Jätin jo Antabuksenkin pois, ettei tule pahempi olo. Oikeastaan holittomuuden ainoa hyvä puoli on, että vaimo sanoi mun olevan mukavampi selvänä. Se tuntui oikeasti mukavalta (tai toisaalta olen ollut ties kuinka helvetin kauan vähemmän mujkava).

Jotenkin tuntuu, että raittiuden hyötyjä liioitellaan ja huonoista puolista ei kerrota.

Kaikesta huolimatta DAY 13 koittaa huomenna.

Axu

Voi Akseli!

Olet aivan liian malttamaton :slight_smile:. Ekat viikot voi olla ihan kamalia, ehkä kuukaudetkin. Tää raitistuminen on pitkän ajan prosessi. Hyötyjä tulee pitkällä aikavälillä ja, mikäli on kykyä nauttia pienistäkin arjen jutuista, suosittelen käyttämään sitä! Mikäli ei ole, suosittelen opettelemaan :slight_smile:.

Älä lopeta antabusta. Vai valmisteletko juomista? En suosittele!

Elä hyvä mies hättäile :smiley:
Paljonko otat sitä antabusta?minä olen ottanut joskus puoli tablettia joka toinen päivä…nyt en oo sitäkään.Sen ainakin huomasin että monivitamiiniporetabletin kanssa Ei kannata ottaa…meni päiväksi maha kuralle :wink:
Itsekin ihmettelin missä energinen olo viipyy,mutta nyt vasta kun on…hetkinen…Day 47 :slight_smile: ,niin pari päivää on ollut virtaa…että kyllä siinä hetki tuntuu menevän!

kirjotan nyt ihan sekasin kun seinäkello, mut jossen muuten voi auttaa, niin ajattele, että päädyt yhtä sekasin ku minä jos jatkat juomista.

Kannattaa varautua siihen, että eka raitis vuosi on melkoista myrskyä, masennusta ja epäilystä.
Itselläni eka vuosi oli pelkkää raitistumisen opettelua. Ihan perseestähän se oli monesti.

Malta puskea ne ensimmäiset viikot ja kuukaudet läpi ihan sinnillä ja piruillaksesi, koska niissä ei monestikaan ole hurraamista. Raittiuden hyvät puolet tulevat pikku hiljaa esille. Melko monella toka vuosi on jo kivaa nousukiitoa. Niin minulla ainakin on ollut.

Alussa tuntui siltä, että tää elämä oli tässä eikä enää ole mitään mukavaa odotettavissa.
Tsemppiä. Kirjoittele tänne. Kyl se auttaa.

Ei Lintuanna, olen juoppo mutten luovuttaja. Day 13 tulee huomenna ja sen pidemmälle en lupaa mitään. Mutta taistelen, että tulisi myös Day 14. Miehestä otetaan mittaa joka päivä.

Toivoin vain niin paljon, että elämä muuttuisi paremmaksi. Että piristyisin, muuttuisin energisemmäksi, terveemmäksi, alkaisin hoikistua, muisti paranisi jne. Mutta ei mitään niistä: jokainen selvä päivä tuntuu olevan edellistä kurjempi. Väkisin olen keksinyt hyviä puolia raittiudesta, mutta nyt enää keksi. Eniten ärsyttää muiden hehkutus kuinka on niin ihana olla selvinpäin että oikein leijuttaa. Minä en leiju, matelen.

Tosiasia taitaa olla: raittius on syvältä perseestä. Perkele että piti juoda itsensä juopoksi. Nyt vain pitää luottaa siihen, että holittomuus jossain vaiheessa tulee siedettäväksi ja ehkä pitkän ajan kuluttua siitä löytyy jotain hyviäkin puolia.

Axu

joo mä en tosiaan osaa antaa mitään asiallisia ohjeit, mut ajattele sitä, et päädyt yhtä paskaan kuntoon kun minä josset lopeta juomista.

nytkin vittu oksentelen verta ja kaikkee muuta kivaa.

itekkin olin nuorena lahjakas urheilija, voitin useitsa SM-mitaleita ja pohjoismaiden mestauuden.

Mut jotain voisin sulle sanoo on se, että pistä se korkki kiinni tai vajoot syvimpään synkkyyteen mitä voit kuvitella

Hyvä! Tai siis älä “taistele”, siihen menee kauheasti energiaa. Ole vain ottamatta sitä ensimmäistä huikkaa. Helpommin toki sanottu kuin tehty.

12 päivääkin on jo tosi hyvä, onnittelut niistä!! :slight_smile:

Mä ymmärrän, kokemuksen syvällä rintaäänellä voin sanoa tän; se alku voi olla ja onkin ihan kamalaa. Mä itse olen aloittanut kirjoittamaan tänne viime vuoden elokuussa muistaakseni. Viime vuoden vaihteessa sain silloisen enkkani 52 tai 53 päivää. Sitten taas paluu lähes joka viikkoiseen tissuttelukertaan, joskus useampaankin. Nyt olen ollut vähän reilut kaks kuukautta juomatta. Mullakin oli ihan hemmetin vaikeaa päästä edes tähän pisteeseen ja kamalia olojani olen aiemmin paljonkin täällä vuodattanut.

Itse en usko, että pelkkä juomisen lopettaminen takaa onnellisen elämän. Uskon, että se, että ottaa vastuun juomisen lopettamisen lisäks kokonaisvaltaisesti omasta hyvinvoinnistaan, on valmis kehittymään ja etsimään oman näköistään elämää, missä alkoholille ei ole tarvetta, tuo lähemmäs sen onnellisen elämän mahdollisuuden. Lisäks ensisijaisen tärkeää on hyväksyä se, että mm. tylsyys ja huonot fiilikset kuuluu elämään. Raittiudenkin saavutettuaan omaa edelleen kaikki negatiivisetkin tunteet ja ihan varmasti elämäkin heittää välillä ikäviä juttuja eteen.

Voimia kamalasti ja jatka ihmeessä kirjoittelua! :slight_smile:

Moi Axu!
Muuttuu se paremmaksi! Itse olen ihan samassa tilanteessa, kuin sinäkin. Kärsin unettomuudesta ja ahdistuksesta/alakuloisuudesta. En ole laihtunut, enkä todellakaan tullut energisemmäksi. Sama tarina, melkolailla. Ja kärsimätön olen minäkin, vaikka tiedän että aikaa tämä vaatii. Tuolla omassa ketjussani olen paljon purkanut samoja juttuja ja saanut paljon tukea ja uskoa vertaistuesta. Kyllä se helpottaa jossain kohtaa. Minun paras raittiusputki toistaiseksi kesti 98päivää. Siinä ajassa ainakin edellisellä kerralla alkoi hyviä puolia jo ilmaantua. Tämä kokemus antaa voimia uuteen yritykseen! Voimia ja uskoa parempaan!

Kiitos Sorb ja Bird-Anna, dogikin ja muut.

Ihan teidän takianne jatkan paremman päivän odottamista, olette niin mainioita.

Axu

Axcu51 kirjoitti

En viitsi hehkutella, mutta tänäänkin illalla kuunnellessani muutamien raitistuneiden alkoholistien kertomaa, vahvistui uskoni, että kyllä huonoinkin selvä päivä loppujen lopuksi voittaa kännipäivän.
Jos joku on juonut alkoholistisesti esimerkiksi 12 vuotta, ei 12 päivässä vielä kaikki asiat ehdi korjautua. Ne korjautuvat kuitenkin nopeammin kuin juomalla aiheutetut vahingot.
Ei olisi oikeudenmukaista, että kaikki muuttuisi silmänräpäyksessä toisenlaiseksi. Muutosten hyväksi on toimittava. Sinulla on nyt hallussasi raittiuden alku, et voi vaatia muuta. Eikä kukaan voi ottaa sitä sinulta. Raittius on kuitenkin perusta. Muu rakentuu sen päälle, kun aika on kypsä.

Ryhmissä jaamme kokemuksemme, voimamme ja toivomme

joo kaikkee hyvää

Mukava kuulla! :slight_smile: Miten meni 13.päivä? Ajattele, kohta jo kaks ekaa viikkoa ohi, kun samaa rataa jatkat :slight_smile:.

Kiitos kysymästä Birdy! Oli kiva pe-la. Tämä taisi olla helpompi kuin 1. viinaton viikonloppu. Oltiin vaeltamassa vaimon kanssa: juotin sille paluumatkalla salmiakkikossua ja haistelin itse pullon suuta. Olisi se kyllä taivaallisen hyvä tuoksu! Tunsin jopa masokistista nautintoa, kun en voinut maistaa.

Nyt varovasti alkaisin uskoa, että viinahimo saattaisi olla hieman vähenemään päin. Antabusta en ole ottanut sivuoireiden vuoksi, joten ikiomalla päätöksellä jatketaan. Ja täydet kaksi viikkoa on nyt takana. Aika uskomatonta, että MINÄ, juoppo-akseli, pystyin siihen. Ja huomenna on DAY 15!

Onnittelut! Hyvä, että oot jatkanut. Kyllä niitä helpottavia oloja ja fiiliksiä väliin mahtuu, enenevissä määrin. Pitää vain huomata ne. Luonnossa oleminen on yks rentouttavimpia juttuja, mitä tiedän. Kiva, että pääsitte vaimon kanssa vaeltamaan! :slight_smile:

DAY 15 täynnä. Olipa paska päivä. Varmaankin viimeinen aurinkoinen päivä ennen pitkää kaamosta, ja se tuli käytettyä telkkarin katsomiseen ja netin selailuun. Janottaa, janottaa, janottaa, pohjattomasti.

Axcu