Ei se niin kirkossa kuulutettu asia ole, että aika ja lääkkeeseen tottuminenkaan auttaisi hankaliin sivareihin. Esim. ummetus on sellainen vaiva, josta moni oppareiden käyttäjä kärsii kroonisesti vuodesta toiseen, vaikka kuinka olisi muuten tottunut aineeseen. Itse ummettelin ihan loppuun saakka, kun kodeiinilla laskettelin, vaikkei ko. roipe enää suurillakaan annoksilla tuntunut mulla missään muuten, kuin reflojen lievittäjänä ja kipulääkkeenä. Myös opparipäänsäryt ja -kutinat vaivasivat mua epäsäännöllisen säännöllisesti ihan viimeiseen asti ja pienemmilläkin annoksilla. Oikeastaan nuo ei-toivotut sivarit alkoivat vaivata enemmän vasta siinä vaiheessa, kun oli jo tottunut lääkkeeseen. Tai kait niitä aina oli ollut, mutta silloin ne pisti paremmin merkille, kun ei mitään muutakaan enää juuri irti saanut. Ja vaikka aika auttaisi kusiongelmaan, niin eipä se ihan liikaa lohduta siinä vaiheessa, jos virtsaummet äityvät niin pahoiksi, että niiden vuoksi pitää hakeutua kiireellä hoitoon.
Litalginista en tiedä(Olen joskus hetken aikaa yrittänyt käyttää sitä vatsavaivoihin, mutta ei sopinut mulle, koska jos alavatsaan auttoikin, niin ylävatsa otti siitä osumaa senkin edestä), mutta Diapam nyt toki rentouttaa ja lukeehan monien benzojen haittavaikutuksissa virtsankarkailu, joten saattaa siitä jotakin apua olla. Mulla itselläni on kyllä lähes aina mennyt oppareiden ohella jotakin bentsodiatsepiinia, monesti jopa suurilla annoksilla, eivätkä ne virtsaumpea ole estäneet. TOSIN en tiedä, olisivatko kusilukkoni olleet paljon hankalampia ja olisiko niitä tullut useammin, jos en olisi käyttänyt lainkaan benzoja siinä sivussa .
Kannattaa mainita lääkärille noista virtsaamisongelmista, koska niiden kanssa ei pahimmillaan todellakaan ole leikkiminen. Jotakin ihan virtsaumpeen tarkoitettua lääkettäkin kaiketi on, ainakin tämän ketjun mukaan.
Okei! Ehkä tää tässä ajan kanssa helpottaa Muitakin haittavaikutuksia on tullut, mutta tuo virtsaamis ongelma on niistä ongelmallisin.
Ja kiitos! Ajattelin, että täältä saa parhaiten vastauksia, joten ajattelin liittyä. Koviin kipuihin tuota sain, kun ei enää kevyempien lääkkeiden kanssa jaksanut pelleillä ja kitua.
Ei toki, ja siksi laitoinkin et on kovin ihmiskohtaista kuka mitenkin oireita saa, jos saa.
Olisko sit mahdollista, et naisille tulis enemmän ongelmia ton virtsaummen kans, ku miehille?
Mulla kaikki “oppari” tutut on miehiä, niin hankala tehdä tilastotutkimusta , mut en kyllä muista kenenkään näistä äijistä valitelleen tota kusilukko hommaa.
Tosin harvempi varmaan kehtais mennä sanoo kesken illan-istujaisten, et äijät hei, mulla ei tuu pissi… vaikka ei siinä vaiheessa kyllä oikeasti asia naurun paikka oliskaan…
Tiedän et se on vaarallista alkaa vaan istua jalat ristissä ja pinnistellen, vaan sillon kannattaa lähteä kyllä samantien apua hakee terkasta.
Jos on vielä sattunu juomaan vaik bisseä muutamia litroja niin siinä tulee äkkiä aika “sietämätön” olotila, jos et saa tyhjennettyä välillä…
^ En ole minäkään mitään tilastotutkimusta tehnyt aiheesta: Virtsaumpi ja sukupuolten väliset erot, mutta mä puolestani voisin sanoa, että miehet tuntuvat varsin paljonkin kärsivän oppareiden aiheuttamasta kusilukosta. Tämä tosin vain sillä otannalla, että suurin osa mun IRL-opparitutuistani on myös miehiä ja monesti ovat kusilukkojaan valitelleet. Ehkä se on sitten helpompi naiselle avautua kusivaivoistaan, mene ja tiedä .
Tuli muissa asioissa palattua linjoille parin vuoden jälkeen ja ajattelin tulla kurkkaamaan tänne ja ”päivittelemään kuulumisia”. Norspan (/muiden valmistajien) edelleen käytössä, mutta ei ole onneks tullut tässä 2v. aikana onneksi kertaakaan täydellistä virtsaumpea, tai tarvetta katetroinnille.
Ei se virtsa sieltä kevyesti vessassa lähde suhisemaan, vaan käy edelleen kuin työstä… Samalla tavalla saa ponnistaa pihalle, kuin ois kakkosella Muita naisyksilöitä ei ole tässä tullut vastaan, mutta hurjasti miehiä jotka ongelmasta kärsii.
Vahvat opiaatit usein lamaannuttaa virtsaamisreaktion. Rakko pitäisi tyhjentää vähintään silloin kun se on puoli litraa täynnä. Kuuma suihku alapäänalueelle on suositeltavaa ja voi laukaista virtsaamisreaktion. Kaksi- kolme litraa virtsaa rakossa on jo hengenvarallinen tila ja vaati nopean katetroimisisen minkä hoitohenkilökunta usein unohtaa esimerkiksi epiduraalipuudutuksen jälkeen.
Ai niin Winston taisi jo mainita ton kusilukon.
Mutta jos virtsaputki on täynnä esimerkiksi hyytelöityä verta täytyy alavatsaan tehdä pieni viilto ja sitä kautta imuri sisään.
Ennakoitua suolenhallintaa Aquaflush huuhtelujärjestelmän avulla.
Erilaiset suolentyhjentymiseen liittyvät ongelmat vaikuttavat merkittävästi elämänlaatuun. Säännöllisellä suolihuuhtelulla voidaan ennakoida suolen toimintaa ja tyhjentää se hallitusti, jolloin helpotetaan ummetusta ja voidaan välttää anaali-inkontinenssia.
Suolihuuhtelu on satoja vuosia vanha toimenpide, jota on alettu käyttämään myös terveydenhuollon ammattilaisten toimesta viime vuosina. Se usein helpottaa usein suolen toiminnan komplikaatioita, silloinkin kun kaikkea muuta on jo kokeiltu. Perinteiset menetelmät tyhjentävät usein ainoastaan peräsuolen, kun suolihuuhtelulla saadaan tyhjennettyä suolisto pidemmältä matkalta (ks. kuvat alla).
Lisätietoa ja ladattavat potilasmateriaalit
Aquaflush Compact -esite ja käyttöohje
Aquaflush Lite -esite ja käyttöohje
Aquaflush Actif -esite
Aquaflush Actif -käyttöohje avannehuuhteluun
Aquaflush Actif -käyttöohje suolihuuhteluun lapsille
Itselläni kodeiini aiheuttaa voimakasta ummetusta mutta ei kusilukkoa. Kun poltin herskaa sain tilapäisen kusilukon joka onneksi laukesi ilman hoitotoimenpiteitä. Monella parasetamolin käyttäjällä on etenkin maksa ja haima posahtanut jo kauan sitten. Munuaisvauriot tulevat salakavalasti vasta jälkeenpäin.
Parasetamolin aiheuttamaan yliannostukseen käytetään asetyylikysteiiniä sairaalaolosuhteissa. Itse sain siitä nuorena poikana niin pahan allergisenreaktion että minut työnettiin valvontaosastolta tehohoidon puolelle.
Mielestäni nämä Panacodin keitto ohjeet pitäisi olla saatavilla kaikille tällä sivustolla, samaan tapaan kun tämä fentanyyli varoitus ketju.