virtsaumpi

Moi,

Kysyisin neuvoja kusilukkoon liittyen. Subutexia olen ottanut.

Miten pitkään jatkuu normaalisti. Edellisestä annoksesta on nyt kohta 12 tuntia.

Yöllä/aamulla koin tuskan hetkiä kusilukon kanssa. Heräsin todella kovaan kusihätään, mutta mitään ei aluksi tullut ulos. Lopulta tyhjeni sen verran että olo helpottui. Nyt koulussa ja kusettaa, muutaman tipan sain ulos.l

Joko tässä on lääkäriin lähdettävä vai pitäisikö helpottaa pikkuhiljaa? Uskaltaako tässä syödä ja juoda lainkaan?? Aika kova paine on taas ja tuntuu että henkinen tuska vaikeuttaa asiaa entisestään.

Kiitos jo etukäteen.

Virtsaumpi saattaa periaatteessa olla hengenvaarallinen tilanne, koska se voi johtaa munuaisvaurioon tai virtsarakon vahingoittumiseen. Lääkäriin olisi siis hyvä mennä. Jos et ole fyysisesti riippuvainen opioideista, tuon virtsaretention saa hetkessä parannettua naloksoni-injektiolla (naloksoniannoksen pitää tosin olla huomattavasti suurempi kuin esim. morfiinin vaikutusta kumottaessa), mutta muussa tapauksessa rakko täytyy tyhjentää katetrilla.

Kiitos selkeästä ja tärkeästä vastauksesta!

Tilanne on nyt parempi, sain iltapäivällä tarpeita tehtyä ja paine helpotti. Ei tuo vessassa käynti edelleenkään ilman ponnistelua onnistu, mutta rakkoa saa nyt jotenkuten tyhjenneltyä.

En ole fyysisesti koukussa, toukokuussa pääsin irti ja tämä oli taas “vain” yksi retkahdus.

Niin se vaan alkaa mullakin olla, että joka kerta kun käyttää, näitä fyysisestikin negatiivisia reaktioita tulee aina vaan lisää…

Oletko kokeillut näitä yleisiä konsteja, eli vesihana auki kun yrittää virtsata tai suihkuttaa käsisuihkulla? Yksi tyyppi neuvoi klinikalla kerran laittamaan käden veteen, kun antoi seulaa, mutten kokeillut sen toimivuutta.

Mulla on ollut muutaman kerran virtsaumpi ja ovat sen sitten sairaalassa katetroineet ja joskus joutunut ottamaan kestokatetrinkin tästä syystä. Tuolloin umpi aiheutui ilmeisesti panacodeista, mutta tosta on yli 10 vuotta aikaa. Vieläkin tulee joskus vaikeuksia, jos oon paljon opioideja kerralla ottanut, mutta onneksi hyvin harvoin.

Suosittelen aika matalalla kynnyksellä hakeutumaan lääkäriin: ton asian kanssa ei kande leikkiä! Eikä ne kysele mitä oot vetänyt.

On tullut kärsittyä virtsaummesta monen monituista kertaa, mutta ONNEKSI aina niin lievänä, ettei lääkärin apuun ole tarvinnut turvautua. Kotikonsteina voi yrittää juuri vesihanan juoksuttamista, käsisuihkulla suihkuttamista, alapäänsä räpeltämistä sormilla, vaihdella vähän asentoa siinä pöntöllä, että missä irtoaisi parhaiten, jos on mies ja tapaa kusta seisaaltaan, niin istuu siihen pöntölle vain ihan reippaasti(Kuulemma parempi eturauhasellekin, kuin ainainen seisoviltaan kuseskelu :wink: ), yrittää olla mahdollisimman rentona, eikä hermostua heti(Voi tosin olla helpommin sanottu, kuin tehty) ja jos ei kusi heti meinaa tulla, niin lähtee hetkeksi vessasta touhuamaan jotakin ihan muuta ja yrittää kohta uudelleen, kun tuntuisi otolliselta ja on saanut ajatuksia vähän pois siitä ähellyksestä.

Luulin muuten, että tuo käsi lämpimään veteen on silkkaa urbaanilegendaa. Eipä tosin ole koskaan tullut testattua :confused: .

MUTTA, kuten jo sanottua, virtsaumpi voi olla hyvinkin vaarallinen tila ja täpötäysi ja äärimmilleen venynyt rakko voi revetä ihan pienestäkin tönäisystä, joten jos alkaa tuntua siltä, että ei irtoa sitten millään, niin lääkäriin mieluummin liian aikaisin, kuin liian myöhään, eikä jäädä kotiin syömään valkosipulia ja tanssimaan sadetansseja siinä toivossa, että kusilukko “herran armosta” joskus laukeaisi.

Kyljellään makuu ja painaa rektaalin kautta sormilla/sormella ylitäyttä rakkoa ja yrittää kaikkensa. Kipu on helvetistä, mutta joskus 25 v sitten mulla auttoi.

^ Ehkä auttoi, joo, mutta en hirveästi suosittelisi painelemaan sitä täpötäyttä rakkoa väkisin, varsinkin, jos se sattuu helvetillisesti :unamused: . Saattaapi “hyvässä lykyssä” rakko hajota, jos se on aivan äärimmilleen täyttynyt ja sitä väkivalloin painelee. Lääkäriin siis edelleen noin pahassa tilanteessa.

Sen verran vielä tosta, että jos se rakko venyy todella paljon ja menee lääkäriin ihan viime tipassa (heh), voi siitä toipuminen kestää todella kauan. Eli voi olla edessä monen viikon ns. rakkokoulu, jotta saa sen rakon ennalleen, joten aika matalalla kynnyksellä itse hakeutuisin hoitoon, jos tulisi uudestaan ko vaiva.

^ Mulla on muuten edelleen ajoittain ja onneksi lievänä tuota ongelmaa, että on hankalaa saada rakkoaan tyhjäksi, vaikkei rakkoni olisi edes lähimain täpötäysi, enkä olisi ottanut mitään kusilukkoa aiheuttavaa ainetta. Epäilen tuon johtuvan siitä, että olen niin monet kerrat venytellyt rakkoni ylitäyteen, vaikken koskaan olekaan tarvinnut sairaalahoitoa kusilukkoihini. Oppareiden käytön lopetin toukokuussa.

Onko virtsaumpeen mitään lääkettä? Siis sellaista, jota voisi ottaa ikään kuin ennaltaehkäisevästi, jos joutuu säännöllisesti käyttämään opioidilääkitystä ja on kovin herkkä saamaan virtsaumpisivarin? Samaan tapaan, kuin monet opparikuurilla olevat käyttävän säännöllisesti tai tarvittaessa laksatiiveja, kun ummetustahan nuo aiheuttavat, enemmän tai vähemmän, lähes kaikille. Luulisi nimittäin olevan aika pirun hankalaa, jos joutuu joka päivä painumaan terveysasemalle/päivystykseen katetroitavaksi. Tietty sitä oppii nopeasti itse itsensä katetroimaan kotioloissakin, jos siihen on alvariinsa tarvetta, mutta en jotenkin usko, että se alituinen katetrilla tökkiminen kovin hyväksi voi olla ihan kohonnutta infektioriskiä ajatellen :confused: .

^ Virtsaumpeen saattaa auttaa kolinergiset aineet (muskariiniagonistit), jos kyse on jostain hermostollisten syiden aiheuttamasta tilasta eikä mekaanisesta tukoksesta (esim. miehillä ylikasvaneen eturauhasen aiheuttama virtsankulkueste). Kolinergiset aineet ovat siis sellaisia jotka vaikuttavat päinvastaisella tavalla kuin esim. Marzine-matkapahoinvointilääke tai hulluruoho-kasvi. Lääkäriltä noihin luultavasti saa reseptin jos on aihetta, lisäksi muistelisin että ne voivat auttaa myös migreenipäänsärkyyn. Muualta noita aineita ei saa ellei halua alkaa syömään muskariinia sisältäviä risakas-myrkkysieniä tai imppaamaan kolinergisia hyönteismyrkkyjä. :mrgreen:

Katetrista voi tosiaan saada verenmyrkytyspöpön, joten sellaisen jatkuvaan käyttöön ei mielellään kannata ryhtyä.

On siihen joku lääke, muistan jotain saaneenikin, mutten muista nyt nimeä. (Olipa taas vastauksesta apua) :unamused:

Ainakin Salagen-lääke sisältää pilokarpiinia, joka on kolinerginen aine ja tekee virtsaamisesta helpompaa.

Panadol ja panacod panee mulla kaiken umpeen, ei tahdo tulla neste eikä kiinteämpi tavara ulos. No ei ne mulla autakkaan mihinkään ja tulehdussärky lääkkeitä en saa syödä.

^ Hmm… Kyllä mä sen ymmärrän vallan mainiosti, että Panacod ummettaa, koska oppariahan siinä on ja itselleni kodeiini on ehkä pahin ummettaja oppareista oksikodonin jälkeen, mutta tuo kuulostaa aika oudolta, että silkka parasetamoli(Panadol) aiheuttaisi ummetusta :confused: :unamused: . Ei sillä kait sellaista sivaria pitäisi olla vai tietääkö joku fiksumpi paremmin. Tietty kaikki on mahdollista, yksilölliset erot jne., mutta aika oudolta kuulostaa kuitenkin.

En kyllä oo kuullut parasetamolin ummettavan. Kodeiini kyllä taatusti ummettaa ja tekee kusilukkoa. Parasetamolikin voi tehdä kusilukon, mut sit on kyllä jo munuaiset menneet. En jaksa uskoa sen yksistään sitä aiheuttavan ilman munuaisvauriota.

^ Mä vähän luulen, että siinä vaiheessa, jos parasetamoli aiheuttaa kusilukon, munuaisvaurio on jo niin pahassa mallissa, että pari Panadolia on ko. tilanteessa aika yksi ja sama. Saattaahan se vähän nopeuttaa/pahentaa vaivan etenemistä, mutta taitaisi olla aika hengenvaarallinen tila kyseessä ihan ilman mitään ylimääräistä roipettakin :confused: . Jos parasetamoli aiheuttaa ummetusta, tulisi mieleeni, että kärsii jostakin sellaisesta vatsakivusta, IBS-tyyppisestä esimerkiksi, joka aiheuttaa sen sorttisia kipuja, että ne tekevät ripulioireita ja parasetamoli jeesaisi siihen helpottamalla ko. kipua, mutta tuokin tuntuisi aika hemmetin kaukaa haetulta :confused: .

Munuaiset on hyvinki tarkkaan tutkittu ja toimivat ihan jees, diapeetikoiden munuaiset meillä tutkitaan säännöllisesti, lääkäri sanoi tosta ummesta et housut ales ja hanska käteen ja jotain liukastetta ja sanoi ettei tunne eturauhasessa liikakasvua mutta mene röntgenlääkärin kautta ja hän ultrasi ja kaikki OK, tuo paksumman tavaran umpi on hyvin tunnettu oire eli en saa syödä mitään respavapaata kipu lääkettä. Ei pitäisi olla mailmanloppu kun miehellä kipulaastarin lisäksi teemuja ja OxyNormia, mahdollinen flunssa pitää hoitaa kuumalla hunajavedellä.

Mulla tullut ongelmalliset virtsaamis vaikeudet Norspanin aloituksen jälkeen. Meneekö ajan kanssa ohi? Jostain luin että esim. Diapam ja Litalgin auttaisi virtsan tulemiseen.

^ Morjens!
Menee ajan kans ohi heti kun elimistö on tottunut lääkkeeseen.
Opiaattien kans ihan normi kuvio alkuvaiheessa, toki yksilöllisiä eroja on, et toisilla menee kauemmin ennen kun oireet häviää ja toiset ei välttämättä saa edes koko oireita.

Niin, ja tervetuloa plinkkiin ja tänne “saunanlauteille”… :wink: