Vinkki ulosotossa oleville

Älä säilytä liikaa varoja tilillä.

Tänään se tapahtui. Ulosottomies otti suoraan tililtä varoja ilmoittamatta ensin mitään. Nähtävästi se on laillista ja mahdollista. En ole tarkemmin ulosottolakiin perehtynyt niin en tiedä. Oma moka kun en selvittänyt asioita.

Ohhoh! Saanko kysyä paljon sulla oli siellä rahaa ja paljonko ne otti/paljonko jätti ottamatta. Ei ole pakko vastata.

Koska itsellä kanssa ulosotossa olevana tarkoitus säästää pahan päivän varalle ja olen osan säästänyt tilille ja osan käteisenä niin tietäisi noin suunnilleen paljon siellä tilillä uskaltaa pitää…

1550 oli, 542 euroa vei.

Jos olet palkkatöissä, tilillä saa muistaakseni säilyttää 2x suojaosuuden suuruista summaa. En tiedä kuinka asia on, jos on työtön. Olen kyllä kuullut kauhutarinoita, että työttömien tilejä käydään tutkimassa ulosottovirkailijoiden toimesta, ja jos sieltä vähänkään “ylimääräistä” löytyy, se myös ulosmitataan. Olen myös kuullut että jos palkasta jo ulosmitataan rahaa säännöllisesti, ei tiliä juuri käydä muuten tutkiskelemassa, jos ei ole hyvää syytä epäillä henkilön piilottelevan isoja rahoja.

On varmasti mahdollista tehdä sopimuksia ulosottovirkailijoiden kanssa siitä, kuinka “ylimääräistä” rahaa tilillä tulisi kohdella.