Vinkkejä raittiuden ylläpitoon - tässä avaus.

Ihan aluksi vaikeimpia olivat illat ja viikonloput. Ilman olemiseen tottuu vähitellen. Tässä omia hyväksi havaittuja keinoja:

• koira (kuoli 3 vuotta sitten, enkä uutta hanki mutta joka päivä varmaankin 5 km tuli ulkoiltua)

• asuminen alueella, jossa ei ole houkuttelevia lähiravintoloita (täällä on muutama räkälä ja yksi nuorisopaikka, joten ei kiinnosta; kaljalla olen käynyt viimeksi 2011 kun Ruotsista tulleet sukulaiset halusivat tarjota)

• elokuvat (olen vuodessa katsonut yli 500 elokuvaa ja jos ostoelokuvat tuntuvat kalliilta niin kirppareilta saa eurolla kolme VHS -kasettia ja kirjastoista voi löytää eurooppalaista elokuvaa ja Netflixin kuukausivuokra on 8 €)

• jokin säästötavoite

• tietopuolinen lukeminen

• lääkitys (käytän satunnaisesti Stilnoctia)

• et pidä päiväkirjaa, muistele päivämääriä (en muista milloin varastin viimeisen Lasol-pullon [psykologisesti juoksupullon maku oli parempi kuin ostetun (10 päiväsakkoa saa jos jää kiinni) - siksi en niitä yleensä ostanut ja juotujen Lasolien määrä jäi alle sataan, mutta auton pitäminen ja Helsingissä asuminen oli Lasolin saannin varmistamisen kannalta ahdistuksen lieventämisen vuoksi oikea ratkaisu] mutta joskus v. 2004 se oli

Oiva aihe. Omia keinojani:

• säännöllinen liikunta, mieluummin vähemmän ja iisimmin kerralla mutta mahdollisimman usein. Fillarointi on ehkä parasta ja kätevintä. Ttässä on ollut paljon opittavaa kantapään kautta ettei vedä itseään liian piippuun.

• päihteetön kanssakäyminen kavereiden kanssa. Liittyy omalla kohdallani lähinnä liikuntajuttuihin ja bändikuvioihin, mutta myös safkaukseen, kahvitteluun jne tms.

• suht. säännöllinen päivärytmi. Jos on töissä niin tää tulee sinänsä automaattisesti, mutta viikonloppuisin pitää edelleen muistaa syödä tarpeeksi ja tarpeeksi usein, olla valvomatta turhaan ja ylipäänsä tehdä asioita vaikkei välttämättä aina huvittaisikaan

• itselle sopiva ravinto. Omalla kohdallani tää tarkoittaa mahdollisimman freeseistä raaka-aineista tehtyä paleotyyppistä safkaa (eli viljat, sokerit ja maitotuotteet kokonaan pois). Paljon vihreitä vihanneksia ja marjoja. Tästä jos lipsun huomaan kaikkein konkreettisimmin kuinka suuri merkitys ravinnolla on oman hyvinvoinnin kannalta. Toisaalta välillä pidän myös herkuttelupäiviä ettei mene liian suorittamiseksi, mistä päästäänkin ehkä olennaisimpaan eli:

• opetteleminen olemaan pingottamatta joka helvetin asiasta. Tässä mulla on vielä todella paljon opittavaa, mutta hiljalleen sitä on alkanut päästämään enemmän irti turhista stressauksista ja murheista ja keskittymään siihen, mitä juuri nyt tapahtuu. Erilaiset hengitysharjoitukset auttaa tässä mun kohdallani paljon, samoin kuin ns. mindfulness-tekniikka, jota voisi kutsua myös tarkkailevaksi havainnoinniksi.

• rentoutuminen: esim. saunoen, hierojalla käyden, em. aktiviteettien kautta jne.

• Oma halu

• Lepo. Pään toipuminen tapahtuu levossa. Anna itsellesi aikaa. Järjestä itsellesi tarpeen mukaan omaa rauhaa, juuri niin paljon kuin tunnut tarvitsevan, jossa saa rauhassa kohdata itseään.

Mä olen huomannut sellaisen että silloin kun se oma ehdoton halu on löytynyt niin ne omat tavatkin aikanaan löytyvät.

Mutta pysyttele poissa juovien ihmisten lähettyviltä ainakin alkuunsa on ihan kelpo neuvo varmasti kaikille.

Hyvä ketju! Vinkkini: kurkatkaa myös ketjua “Yksinkertaisia Vinkkejä” . :smiley:

Minulla on ainakin näin raittiuden alkuvaiheessa iltaisin toiminut suklaalevy. Sellaisen kun vetäisee, niin auttaa. Onhan siinä tietysti kaloreita, mutta niin on alkoholissakin.

Olen ynnäillyt, että mieluummin nyt syö kuin juo epäterveellisesti :mrgreen:

Kirjoitinkin jo toiseen ketjuun että minulla kinkkuvoileipä vie akuutin viinanhimon.

Ei ole ollut vielä yhtään tiukkaa näiden 30 päivän aikana mutta jos ensi viikolla on niin menen kävelylle klo 19:40. Kävelen tietyn lenkin ja klo 20:00 kuuntelen tarkasti miten 1km päässä olevan lähimmän viinakaupan ovi loksahtaa lukkoon. Sitten jatkan kävelylenkkiä ja nautin siitä että olen turvassa, viinapiru on voimaton.

Ihan hyviä neuvoja! Kommentoisin niitä hieman:

• kyllä kasvisvoittoinen ruokavalio on selkeästi jees, mutta haastavaksi tulee löytää testattuja ruokaohjeita; lakto-ovovegetaristiseen ruokavalioon niitä löytyy vielä helposti

• eräs mainitsi suklaan; vaikka ei saisi mainostaa niin mainostan silti - kun menet seuraavan kerran ABC -huoltoasemalle tai löydät muun Runebergin makeistukun myyntipisteen osta pussi Suklaataivas -konvehteja (Italian tuontikamaa); parempia makeisia ei alle 5 €:lla saa (tarjonnut useille)

• hyvä ohje on nimenomaan yrittää olla ottamatta pulttia mistään

• liikaa juovia ihmisiä ei kuulu tuttavapiiriini - kohtuukäyttäjiä ja raittiita

Eräs asia, josta ei ollut puhetta. Kun en käytä alkoholia (ja 2006 lähtien käyttö on ollut harvakseltaan yksi päivä humalahakuisesti juoden pitkien taukojen kera) näen paljon painajaisunia; ne yleensä liittyvät siihen, miten olisi pitänyt toimia nuorempana vähemmällä kokemuksella (olen tehnyt hirveän määrän virheitä; toisaalta Internettiä ei silloin ollut) - herään niihin usein.