Toki varmaan kaikki väsyneenä tai kankkusessa on potenut viluisuutta, kylmän herkkyytta, mutta mites on kokemuksia muutoinkin?
Itse podin 2 v sitten rjumman flunssan ja ehkä siitä lähtien olen mielestäni aika ajoin ainakin ollut todella kylmän, eritoten vetoisuuden herkkä, siis viluista että 2 x vaatekertaa minimi ja kesällä uinnit yms auringonotot vähentyneet jotka ennen em tapahtumaa oli mulle luonnollista eli tykkäsin ruskettu kunnolla ja uin kesäisin paljon tms normaalia olemista.
Toki en ole koskaan ollut varmaan ns lämminverisiä kuten eräät etteivät palele koskaan eli kyllä sukat jalassa on on ollut jo vuosia kiva nukkua talvisin jne ehkä ka. vertoa lämmön/kylmän sietoa siis.
Nyttemmin tullut sitten vielä tätä hikoiluakin sekaan jotan “ennen” en juurikaan tehnyt paitsi treeneissä yms rasituksessa luonnollisesti (ja tästä hikoilusta toisaalla sainkin vastausta että liika alko saa jälkivaikutuksen aikaiseksi?)
Joten tuleeko mieleen/kokemuksia vastaavanlaisista tilanteista tai muutoksista ja niiden syistä ajatellen tietenkin plinkin teemaa eli kuuluko päihdeongemaisille tällaisia jatkuvia palelu/viluisuus oireita?
Olen vältellyt kylmiä juomia eli rommitoteja mennyt ja ollo olut ok, mutta myös normi kylmää oluttakin, siis kroppa nenästä alakaen kyllä selvästi haluaa karttaa kylmiä juomia/tilanteita.
Lenkillä pärjään siis ok eli jaksan hikoilla eikä kelit silloin haittaa eli lähinnä silloin kun olen paikallaan niin ikäänkuin “kehon termostaatti (hypotelamus)” laskee lämpötilan säädön liian alas on siksi kylmän/vedon herkkä tms?
Kuulemma bodarit tms kovsti treenaavat ja rasvakerroksensa alasajaneilla olisi taipumus palella, mutta ei siis rasavan puutteen takia vaan liiallisen treenin takia, koska liika treeni nostaa kortisolia ja se saattaa jotenkin sotkea lämmönsäätöä?
Burnouttiako vaikka en ole bodari?
EDIT: masennukselle ja kylmän herkkyydelle ei ole tieteellistä näyttöä, toki ssri/snri -pillereitä on tyrkytetty…
Kiitoksia jo etukäteen kommenteistanne!