Viinisiepon viikkopäiväkirja

Moi, on tullut aika myöntää itselleni, että olen alkoholisoitunut viimeisen parin vuoden aikana. Kuluva vuosi ja viimeiset kuukaudet ovat olleet pahimpia- selviä päiviä on vähemmän kuin humalaisia. Myös annosmäärät ovat kasvaneet, ne ovat keskimäärin 6-12, nainen olen. On tullut aika myös koettaa vähentää juomista ja ainakin katkaista tilanteen paheneminen, suvussani on myös alkoholismigeeniä.

Miksi juon? Nousuhumala tuntuu hyvältä. Juon niin iloon kuin suruunkin, ja tylsyyteen. Tylsät, yksinäiset illat ovat pahimpia, minulla ei ole perhettä. Korona-aikana monet sosiaaliset menot ovat myös olleet tauolla ja ystävien näkeminen on vähentynyt. Juon pääasiassa viiniä, ja joskus kuivaa siideriä.

Juomisen suurimmat haitat ja syyt vähentämiseen? Olen pienituloinen ja juomiseen menee liikaa rahaa. Myöskään tupakoinnin lopettaminen ei onnistu, koska humalassa sorrun polttamaan, vaikka selvinpäin voin helposti olla polttamatta. “Turhamaisia” syitä vähentämiseen löytyy myös- yritän pudottaa 10 kiloa painoa, ja se ei kerta kaikkiaan onnistu näillä juomamäärillä, vaikka syöminen ja liikunta onkin kunnossa ja tiedän, että ilman alkoholia olisin jo saavuttanut tuon tavoitteen. Alkoholi myös turvottaa ja naama näyttää jo viikon juomattomuuden jälkeen freesimmältä ja sileämmältä. Olen myös huolissani maksan terveydestä alkoholin suurkulutuksen pitkittyessä, sekä mielen/aivojen terveydestä, koska olen ahdistukseen taipuvainen ja alkoholi sekoittaa aivokemiaa.

Tavoitteeni vähentämiseen? Ensi alkuun tavoittelen sitä, että viikossa olisi 2 alkoholillista päivää, ja 2 viinipulloa. Työni on osa-aikatyötä, jota voi olla sekä viikonloppuna että viikolla, joten päivillä ei ole niin väliä. Ajattelin, että käyn täällä päihdelinkissä sunnuntaisin päivittämässä, miten vikko on mennyt ja millaisia huomioita omasta alkoholinkäytöstä olen tehnyt. Luen myös muiden ketjuja vertaistuen ja ehkä uuden oivaltamisen vuoksi. Viimeksi olen juonut sunnuntaina 6 annosta, tämä viikko on siis alkanut selvinpäin.

Vähentäjän matkani alkakoon!

Tervetuloa Harmonia!
Sulla on hyvät suunnitelmat. Muisa että tylsyyttäkin Täytyy joskus sietää. Kyllä se siitä taas positiiviseksi muuttuu. Paljon tsemppiä!

t. Juhani

Kiitos Juhani! Jep, kyllä aikuisen ihmisen täytyy osata sietää tylsyyttä ja epämukavuuttakin sortumatta hetkellisesti helpottavaan, mutta epäterveeseen ja pidemmän päälle vahingolliseen toimintaan. En edes odota, että olo olisi jotenkin auvoisa alkottomina päivinä vaan valmistaudun siihen, että tylsää on (niin kuin tänäänkin). :neutral_face:

Ei ole sunnuntai vielä, mutta päivittelenpä fiiliksiäni. Olen todella väsynyt ja ärtynyt, en tiedä johtuuko se alkottomuudesta vai jatkuvasta helteestä. Lievää pääkipua on myös. Kävin kuitenkin salilla ja siitä tuli vähäksi aikaa hyvä fiilis. Tietenkin mielessä kävi tuttu ajatus itsensä “palkitsemisesta” viinillä. Mutta en ostanut. Nyt olen niin väsynyt, että tuskin jaksan muuta kuin makoilla kotona tuulettimen vieressä. Virkeämpää olotilaa odotellessa…

Moi Harmony !

Samaistun kanssasi moneen niin ajatuksien kuin samojen juomienkin osalta. Itselläni on myös tavoitteena parempi terveys ja painon pudotus sekä hyvä mieliala. Juominen on vaikuttanut todella paljon aivoihin ja menee aina monta päivää ennen kuin homma tasoittuu juomisen jälkeen. Saatan itkeä paljon ja raivota ja mikään ei tunnu oikein miltään. Suvussa on myös todella lähellä alkoholismia ja aika paljonkin, joten typerä olen ollut kun olen kepillä alkanut jäätä kokeilemaan…
Hyvän tavoitteen olet mielestäni asettanut, se antaa konkretiaa kaikkeen. Itsellänikin juominen paheni kun muutin uudelle paikkakunnalle ja olin todella yksinäinen. Alkoholista tuli paras kaveri. Kotiseudulle takaisin tultuani ei homma tietenkään yhtäkkiä lopu ja nyt olen alkanut tekemään asian eteen jotakin, ennen kuin homma menee paljon paljon pahemmaksi. Ärtymys jne voi hyvin johtua kropan totuttelusta alkottomuuteen, samaa ollut havaittavissa :smiley:

Tsemppiä alkon ja helteen kanssa! Täälläkin riittäisi jo nämä kelit…

Moi kedonkaunhein- “kiva” kuulla, että voit samastua kokemuksiini ja on samankaltaisia tavoitteita. :slight_smile: Ja kiitos kun jaoit tuon kokemuksen väsymysärtymyksestä, jotenkin se motivoi jatkamaan vähennyslinjalla, kun miettii että tämä on seurausta liiasta juomisesta ja todella alkoholi vaikuttaa aivokemiaan…Tätä viikkoa edelsikin tosi pitkä tissutteluputki, melkein 2vk. Yleensä on ollut sentään joitain selviä päiviä viikossa.

Tässäpä tosiaan ilta menee pötkötellen, huomenna on työpv, varmaan käy taas mielessä itsensä palkitseminen tai “helteen sietäminen” viinin kans. Mut vois yrittää viikonloppuun säästää juomapäivät. Silloin se yksinäisyyskin eniten tuntuu. Aion kuitenkin myös urheilla, siitä saa hyvänolon kemikaaleja ja sais tosiaan paino tippua. :wink: