Viinin viemä

Moikka teille plinkkiläiset!

Olen Lisbon, viinin viemä ja tänne tuoma.

Olen viikon verran lukenut ”hiljaisena” kirjoituksianne täällä, omaa juoppouttani pohdiskellen. Olen jo nyt saanut kirjoituksistanne monenlaista apua ja uskoa selviämiseeni. Vuoden verran olen rimpuillut irti viinin houkutuksista ja nyt alkaa tuntua siltä, että se voi onnistuakin.

Noin vuosi sitten menin mukaan ryhmään, (joka ei ole raittiuteen liittyvä porukka vaan muunlainen kehittymisryhmä) ja siellä sain vihdoinkin voimaa juomisesta luopumiseen. En halua elää vangittuna rajoittaviin ja elämää estäviin tapoihini vaan haluan kohdata ongelmat – ja itseni. Kokonaisvaltaisesti, kuten täällä Cricket kirjoitti jossain keskustelussa:

”Mulle oli raitistuessani tärkeää tutustua itseeni ja selvitellä kuka minä oikein olen ja mitä minä elämältäni haluan. Se vei paljon aikaa, ja onnekseni ymmärsin sitä itselleni antaakin. Päivän tärkein tehtävä oli olla raittiina, ja jos voimia sen jälkeen jäi yli, mietin näitä asioita. Sitten kun kuva alkoi selkiytymään, mietin sitä minkälainen ihminen haluaisin olla.”

Koukutuin viiniin vuosien kuluessa intohimoisen ”harrastuksen” myötä. En pidä oluesta, siideristä tms. enkä juo väkeviä. Viini-intooni ei ole liittynyt minkäänlaista snobismia tai pikkusormi pystyssä ryystelyä, vaan se lähti aikoinaan kytemään raskaassa ja kuraisessa työssä kourat ruvella viinitilalla. Olin kiinnostunut kaikesta viiniin liittyvästä makuelämysten lisäksi: viinin viljelystä ja valmistuksesta, maaperästä etikettisuunnitteluun ja mielikuvamarkkinointiin, viinin ja ruokien yhdistelystä… Mutta kun viikko-annoksia kertyy liikaa on aivan sama miten ne kertyvät: ennen pitkää häikkää tulee. Vähäinenkin määrä alkoholia heikentää unen laatua ja siitä se pikkuhiljaa lähtee sotkemaan ihmisen kemiaa ja koko elämää…

En ole koskaan pitänyt humalatilasta, vaan leijumisesta nosteessa ennen humaltumista. Makuelämyksistä. Viinien vertailuista. Sävyjen etsimisestä. Eikä sitä suinkaan aina ämpäriin syljetty. Toleranssin kasvaessa voi sitten juoda enemmänkin ilman humaltumista, sitä pakenevaa nostetta etsien… En ole ainakaan viiteen vuoteen käynyt kapakoissa tai baareissa, vaan juominen on ollut todellakin täsmähommaa viinien opiskelussa, ja siinähän riittää sarkaa: maat, rypäleet, tuottajat, spessut… Blaa blaa blaa.

Tämän irtiottovuoden aikana ilo ja illuusiot viinin juomisen ihanuudesta ovat hävinneet. Huonona päivä tuntee itsensä raivostuttavaksi hölmöksi kun on vuosia syytänyt aikaa ja rahaa tuollaiseen omaan kuplaan.

Hyvänä päivänä voi ajatella, että ”Mennyt on mennyttä. Hienoja hetkiä, mutta tämä on nyt nähty. Nyt on uuden aika." Juomattomana palautuu intoa ja energiaa elämään, mutta myös sellainen lempeä tyyneys, joka on aivan parasta levottoman viininhimon sijaan. Minulle ehdottomasti paras ”palkinto” juomattomuudesta on hyvä, terve, levollinen uni.

Eräässä keskustellussa toisaalla todettiin, että lähes kaikessa (kognitiivisessa ja positiivisessa) psykologisessa kirjallisuudessa olipa kyse sitten masennuksesta, peloista, ahdistuksesta, fobioista, pakkomielteistä tai addiktioista toistuvat tietyt perusasiat: altistus, tunteiden torjumisen lopettaminen, pelkojen kohtaaminen, salaisuuksista luopuminen.

Näillä mennään. Toivottavasti ette heti tyrmää minua nössönä tissuttelijana ja ”harrastelijana”. Tosissani etsin täältä(kin) vertaisvoimaa päästäkseni ja pysyäkseni irti viiniköynnösten sitkeistä lonkeroista.

Tavallisen ihmeellistä selvää sunnuntaita vietellen,
lisbon

Nössöt ja tissutelijat saattavat tarvita yhtä paljon apua kuin ne suurkuluttajat, alkoholistit ja muutkin, ellei sitten jopa enemmän, että älä huoli. Sinulla on tarve raitistua ja ainakin mulla kertoa se, ettei ketään tarvitse alkoholia ja ainakaan sitten jos kokee sen itselleen ongelmaksi. Pääsääntöisesti voidaan vielä sanoa, että jos se on itselleen ongelma, niin silloin se on läheistenkin ongelma ja siksikin siitä ongelmasta pitää päästä eroon.

Minä olen saanut raittiuden kokemalla pohjani, ottamalla tarjotun avun vastaan ja toimien siten kuten AAn Iso Kirja pyytää. Raitistumiseni on tänäänkin totta, enkä enää kuvittele juovani joskus, enkä ole moniin aikoihin tarvinnut päihdyttäviä aineita mihinkään kuviteltuunkaan tarpeeseen.

Raittiuteni toi minulle uuden elämän, pois kuvitellusta, pois selityksistä, pois itsekeskeisyydestä jota se juominenkin on.

Tänään on oikea päivä raitistua ja paras, jos sinäkin olet kokenut oman pohjasi.

In vino veritas, Lisbon? :slight_smile: Ei niin.

Tulin uteliaaksi tuosta kehittämisryhmästä, että mikä tai minkälainen ryhmä oli kyseessä :question:
Novat?

Tavallisen kivaa ja erityisen kuumaa mutta raitista sunnuntaita, indeed. : )

t: nimim. “Ei sentään Viinitarharyhmä”

Kiitos Rahvas,

Painava pointti tosiaan on se, että se oma ongelma säteilee monin tavoin myös ympärille, läheisiin ihmisiin (kotona, töissä, jne.) - ja sieltä taas takaisin entisestään monimutkaistuneena. Vaikutusten näkeminen ja tunnustaminen on rankkaa.

Itsekeskeisyydestä on kysymys, mutta usein ensin alkuun jostain ihan muusta. Esim. vaara piilee liiassa “kiltteydessä”: yes yes-tyyppi liukeneekin vähitellen väsyessään itsekeskeiseksi juomariksi…

Toivotaan tosiaan, että olen oma pohjani kokenut. Ainakin tänään jaksan uskoa niin.
Ihmeen kaunis, kuuma, utuinen (mutta SELVÄ) sunnuntai jatkuu, toivottavasti hyvänä myös muilla…

[quote=“Tarharyhmä”]
In vino veritas, Lisbon? :slight_smile: Ei niin.

No sanotaan myös se jatko tuohon mietelmään: “In vino veritas, in aqua sanitas”, i.e., “In wine there is truth, in water there is health.” :wink: Ja eikös myös: Viini on viisasten juoma.

Tulin uteliaaksi tuosta kehittämisryhmästä, että mikä tai minkälainen ryhmä oli kyseessä :question:
Novat?

Kyllä vaan, NOVAT ryhmä. Onko tuttua?

t: nimim. “Ei sentään Viinitarharyhmä”[/ :laughing: quote] :laughing:

Oletko sä nyt sitten kokonaan lopettanut tän “harrastuksen”?
Teetkö nyt jotain muuta mikä korvaa entisen viemän ajan ja johon suhtaudut yhtä intohimoisesti?

On varmaan vaikeaa pyrkiä eroon juomisesta kun se on ollut harraste tai jopa työ, siinä riittää muuttamista ajankäytössä ja muussa.

Tsemppiä tulevaan!

Juurikin näin on. Harva noita tunnustuksia ensitöikseen tekee ja ei ainakaan sitten, jos on onnistunut vähentämään, joka taas on perin mahdotonta noin yleensä.

Kullekin kehittyy omanlainen alkoholismi. Persoonasta, luonteenpiirteistä, lapsuuden tarumoista, sukupuolesta,… johtuen. Itsekeskeisyys toisinsanoen itsekkyys meissä kaikissa on alkoholismin työkalu jota se käyttää vaatien juomaan lisää ja pitää sitä kierrettä yllä.

Voimia ja rohkeutta sinulle valitsemallesi tielle.

Hei Hippiäinen,

Viinin juomisen harrastuksen olen lopettanut, vaikka tässä kesällä lomamatkalla ja kotipuolessakin viiniystävien kanssa ”repsahdinkin” maistelemaan viinituliaisia… Seuraan satunnaisesti viinimaailman menoa lukemalla. Se ei kyllä aiheuta sen kummempia himoja enää. Viiniharrastuksenn liittyvä roina on suurimmaksi osaksi annettu ja myyty eteenpäin. Niistä ihanista laseistahan voi juoda muutakin… Työni ei nykyään liity viiniin, enkä edes kuulu työpaikan viinikerhoon.

On totta, että pitää löytää uutta inspiroivaa tekemistä kun luopuu sekä rakkaasta ”harrastuksesta” että juopottelusta. Toistaiseksi olen aikalailla vain chillaillut ja ihmetellyt olotilaani. Ollut läsnä läheisilleni. Kuunnellut mitä sisältäni kuuluu, että mitäs tehtäis vai eikö tehdä mitään. Sekin on uutta ja ihanaa: vain olla ihan rauhassa! Jopa aikakäsitys tai ajantaju on muuttunut. Luen paljon. Mulla on jo mielessä uusi intohimon kohde – tai oikeastaan vanha joka on “ajan puutteen” :unamused: takia jäänyt. Myöhemmin kerron varmaan jos se lähtee kulkemaan…

Endorfiineja pitää myös saada liikkeelle: pidän pitkistä kävelylenkeistä ja liikunnasta.

Koska työstäni puuttuu omalle henkiselle hyvinvoinnille ja omana itsenä pysymiselle merkityksellinen anti, se tarkoittaa että ne Omat Jutut, pienet ilot privaatissa ovat ehdoton tolkuissaan säilymisen ehto.

Kiitos tsempistä Hippiäinen, sitä tarvitaan!

No toivottavasti et tuntenut ton viiniharrastuksen olevan jollain lailla sinut spesiaaliksi tekevä :frowning:

Liikunta on hyvä, siitä mä saan sellaset potkut aina että jaksaa joskus kuunnella ja kokea vähän kaikenlaista, huonona puolena se ettei sitä voi tehdä kaikenaikaa.

Mä olen harkinnut kaikenlaisten älypelien ostoa, kattelin just yhtä magneettikuutiota, niihin on helppo upota ja sopivan kokoisia et voi ottaa mukaankin minne nyt menee.

Päivitä kuulumisia kun kerkeät :slight_smile:

Hei muuten…muista et yhdessä lasissa viiniä on saman verran kaloreita kuin 4 KALAPUIKOSSA :confused:

Monta kalapuikkoo pulloon mahtuu??

Aika jännä huomio! Monenlaisten asioiden kaloreita mäkin oon vertaillu toisiinsa, mutta ei oo ikinä tullut verrata viinin ja kalapuikkojen energiasisältöä! :smiley:

Oli pakko alkaa ottaa selvää! Finelin mukaan punaviinissa (laatua ja merkkiä ei määritellä) on 67 kaloria per 100 grammaa, eli desi.
Tavallisissa halpis kalapuikossa on energiaa muistaakseni 200 kaloria per 100 grammaa = 4 puikkoa. Yhdessä puikkosessa siis näin ollen 50 kcal.

0,75 litran punkkupullossa on näin ollen kaloreita 67 x 7,5 = n. 502 kaloria.
Kalapuikkoja menee siis viinipullolliseen 502 : 50 = eli … tadaa: 10 puikkoa
Eli juuri sen tavallisen paketillisen verran.

Ravintoarvoltaanhan hötöinen, leivitetty kalapuikko voittaa viinin vain niuikasti, sisältäen ihan pikkuriikkisen proteiinia ja ehkä tipan terveellistä kalanrasvaa. (viinin antioksidanteista ei nyt saivarrella).

Kas kun arvasinkin. :slight_smile: Hieman on tuttu.

Mä mietin tota kalorimäärää kun mun tutuissa ei kovin ylipainoisia kuitenkaan ole niin kuulosti aika hurjalle.

Kun suositellaan lasia punaviiniä illassa niin miksei sitten 4 kalapuikkoa, kai siinäkin jotain kalarasvaa on :mrgreen:

^ Niin, eli noin 200 kaloria? :slight_smile:

Asioita jotka sisältää noin 200 kaloria:

• puoli kiloa omppuja tai päärynöitä
  • 1½ reissumiesleipää
  • purkillinen (200g) raejuustoa tai maustettua jugurttia
  • 200 grammaa vähärasvaista leikkelettä
  • iso tuoppi (0,5 litraa) keppanaa
  • 7 desilitraa rasvatonta maitoa

Noista(kin) voi valita mieleisensä tavan saada 200 kaloria. :smiley:

Sensijaan kuluttaakseen 200 kaloria pelkällä liikunnalla, 70 kiloisen ihmisen pitää kävellä rivakasti 35 minuuttia, uida tai hölkätä 25 minuuttia, tai hypellä narua 15 minuuttia. Kivaa! : )

Kiintoisaa pohdintaa pläskinmuodostuksesta :slight_smile:
Palaan sille astialle vaikkapa huomenna.

Kotiuduin just matkalta ja tällä kertaa reissu onnistui ihan ilman repsahduksia - paitsi univajetta. Siitä hyvästä (tai siitä huolimatta) ei ole ylimääräisiä kaloreita tai muutakaan energiaa just nyt käytössä vaan pitää sukeltaa suihkuun ja sänkyyn…

Koneessa luin turhuuksia, mm. Vanity Fairiä ja viisastuin addikti Gary Grantistä: “I know that, all my life, I’ve been going around in a fog. You’re just a bunch of molecules until you know who you are.”

Kauniita unia toivottaa
Lisbon