Tarkoitus olisi alkaa pitää omaa “blogia” tässä. Alunperin oli tarkoitus pitää ihan julkista blogia, mutta tämä Päihdelinkkihän on paljon parempi vaihtoehto kun täällä on saman ongelman kanssa taistelevia. Ajattelin, että täältä voin saada vertaistukea ja samalla ehkä tarinani voi auttaa muitakin. Kopioin eilisen viestini tähän aloitukseksi:
“Eka viesti tänne. Lueskelin muitakin ketjuja. En oikein tiennyt mihin ketjuun kirjoittaisin. Hyvin samanlaisia kokemuksia tuntuu olevan muillakin. Itse olen viimeiset kolme vuotta juonut aivan liikaa. Viimeisin putki alkoi lauantai-iltana ja päättyi keskiviikkona. Nyt kärsiny vieroitusoireita kolmatta päivää käytännössä loivennellen muutamilla kaljoilla päivittäin ja unilääkkeillä yöt nukkuen. Olo on helvetin ahdistunut. Käyttö on ollut sellaista että käytännössä vähintään yksi känni-ilta viikossa ja usein on venynyt usempaan vuorokauteen. Krapulat sitten sen mukaisia. Työt olen saanut hoidettua kuitenkin pääosin hyvin, toki jonkin verran rokulipäiviä on tullut. Ei vaan pysy enää näköjään juominen käsissä. Joskus pystyy jättämään muutamaan tuoppiin, mutta jos lähtee iltaa istumaan niin se menee ihan varmasti valomerkkiin ja sikakänniin asti. Ja usein jatkuu sitten krapulaan juomisella. Vituttaa niin paljon että pitää varmaan lopettaa kokonaan juominen. Onko täällä kenelläkään kokemusta Antabuksesta, olisiko siitä apua? Mitäs jos menen työterveyslääkärille kysymään sitä, saako työnantaja tiedon siitä`?”
No olo on jo vähän parempi tänään. Putki oli aika kova, lauantaista illasta keskiviikko iltaan meni tosiaan jatkuvassa humalassa, heti herättyäni aloitin juomisen. Torstaista lähtien olen murjottanut kotona, torstaina otin yhden ison kaljan ja nukuin unilääkkeellä, perjantaina 4 isoa kaljaa kotona ja unilääkkeellä unet. Eilen yksi iso kalja ja kun uni ei tullut vielä klo 04 niin oli pakko ottaa puolikas unilääke. Tänään en ota enää yhtään alkoholia ja yritän nukkua ilman unilääkettä.
Pidemmällä ajalla historiani on sellainen, että viinanjuonti alkoi nuorena n. 14 vuotiaana, kuten varmaan useimmilla meillä suomalaisilla miehillä. Silloin se oli vielä viatonta perjantaijuopottelua bileisiin mennessä eli pullo viiniä tai pikkusäkki kaljaa, jotka oli juotu jo ennen puoltayötä. Sitten täysi-ikäisenä alkoi ravintolajuominen 1-2 iltaa viikossa, annosmäärät toki kasvoivat kun klo 03 asti juotiin. JJoskus harvoin muutaman kerran vuodessa parin-kolmen päivän putkia (esim. vappu , juhannus /kesän festarit) Tätä jatkui sitten n. 35 vuotiaaksi asti, jolloin sen hetkinen parisuhde alkoi kiristää hermoja, ja parin päivän putkia alkoi tulla enemmänkin. No siihen väliin tuli lapsikin hommattua kuitenkin, joka rauhoitti toki tilannetta paljon exän raskausaikana ja tyttären ollessa pieni. Kuitenkin sukset menivät sitten lopullisesti ristiin muutama vuosi sitten tyttären ollessa vain 1-vuotias. Se ei niinkään johtunut alkoholinkäytöstäni siinä vaiheessa, vaan suhde ei vaan ollut toiminut muutenkaan pitkään aikaan. Nyt sitten muutaman vuoden yksin asuessani on liikaa vapaa-aikaa, joten viinaa on tullut otettua paljon. Uskoisin että keskimäärin kaksi päivää viikossa voisi olla arvio. Välillä on ollut muutamien viikkojen tipattomia, mutta sitten joku viikonloppu on taas alkanut perjantaista juominen, joka usein jatkunut sunnuntaille tai pahimmillaan jopa tiistaille. Krapulat sitten todella ahdistavia ja tuskaisia. Pahimmillaan olen joutunut hakemaan rauhoittavia lääkkeitäkin krapuloista selvitäkseni.Työt olen saanut hoidettua, olen ollut jo pitkään samassa työssä joten osaan hommani ja minulla on kohtuullinen vapaus työajoissa. Tosin olen joutunut pitämään sairaslomapäiviä omalla ilmoituksella useampia per vuosi kuitenkin krapulan vuoksi eli käytännössä ilmoittanut itseni kuumeiseksi.
Lisäksi olen onnistunut hankkimaan itselleni reilut 25 tuhatta luottokorttivelkoja, kaikki käytännössä viinaan. Palkkani on ihan kohtuullinen, yli suomen keskitason, mutta koska olen juonut koko ajan kapakoissa niin kalliiksihan se on tullut. Olen varmaankin kolmeen vuoteen juonut tuon 25 tuhannen luottojen lisäksi toiset 25 tuhatta omia rahojani palkasta.
Nyt alkaa olla niin mitta täynnä tätä kuvioita, että on pakko lopettaa kokonaan. Toki mielessä pyörii se miten sosiaalinen elämä tulee kärsimään, mutta ei taida olla enää vaihtoehtoja. Olen aikaisemminkin toki tehnyt raittiuslupauksia, mutta nyt alkaa vaan käydä niin raskaaksi. Näen niin selvästi että tällä tiellä jatkamalla edessä on työpaikan ja luottotietojen menetys ennen pitkää. Nyt on vielä mahdollisuus selvitä kuiville veloista muutamassa vuodessa jos saan korkin kiinni. Olen ajatellut aluksi muutaman kuukauden tavoitetta raittiudelle, ettei projekti tuntuisi liian pitkältä ja epätoivoiselta. Siitä olisi sitten hyvä jatkaa eteenpäin kun on jo tottunut asiaan eikä tarvitsisi pyöritellä ajatusta koko ajan mielessään. Kyllähän sitä loppujen lopuksi pitääpystyä kaikki samat seuraelämät ystävien tapaamisineen viikonloppuisin elämään selvinpäinkin. Uusi parisuhdekin on paljon todennäköisempi raittiina. Olen tapaillut paljonkin naisia tässä sinkkuaikanani, mutta kapakoista ei sikajurrissa kyllä saa kuin sitten omanlaisia juoppoja ja ne ei oikein kiinnosta. Urheiluharrastuksenikin ovat kärsineet paljon viime vuosina. Pelaan harrastajatasolla jääkiekkoa, mutta olen esimerkiksi joutunut jättämään sovittuja pelejä väliin krapulan tai juomisen vuoksi. Kaikenkaikkiaan viina on ottanut viime vuosina paljon enemmän kuin on antanut. Ne edut ehkä on jo koettu nuorempana, jolloin baarissa tuli esimerkiksi aloitettua parisuhteita ja se oli muutenkin viikonloppuisin ystävien kanssa suht viatonta kaljanjuontia. Nyt on usein tullut mentyä jo yksinkin kapakkaan ilman mitään sen kummempia sopimisia kenenkään tapaamisesta. Osittain olen ajatellut tätä sosiaalisena riippuvuutena, koska en ole jaksanut vaan istua yksin kotona viikonloppuja. Mutta fyysinen riippuvuuskaan ei ole kaukana. Olen usein juonut ihan vain pahaan krapulaan että olen päässyt siitä eroon ja harrastanut loiventelua. Kaikki merkit on jo niin selviä, että nyt on parempi aloittaa kova taistelu alkoholisoitumista vastaan. No nyt ruokakauppaan hakemaan jotain herkkuja kun pystyy vihdoin jo syömäänkin. Kaljaa en osta
Mukavaa pääsiäissunnuntaita kaikille! ![]()