Mietin pitkään, olenko todella siinä pisteessä juomiseni kanssa, että tarvitsen apua ja vertaistukea. Mutta niin vain ulkopuolelta sanottiin, että se olisi järkevää… joten tässä sitä ollaan.
Ekat kännit join 14-vuotiaana, kunnon juomisen aloitin 15-vuotiaana. Siitä asti olen juonut vähintään kerran kuukaudessa humalahakuisesti, nyt ikää mittarissa 38. Raskaana ollessa tai lasten ollessa pieniä juomista ei ole ollut, mutta vauvan ollessa n.4 kuukauden ikäinen, on pitänyt päästä taas viihteelle. Nuorena sitä ajatteli, että se on normaalia, mutta näin vanhempana olen joutunut useaan otteeseen vaaratilanteisiin ja hälytyskellot on alkaneet soimaan ja ajatus lopettamisesta on käynyt usean kerran mielessä ja on suusta päässyt se kuuluisa: “mä en juo enää koskaan!!” useampaan otteeseen. Oon ollut pisimmillään 104 päivää ilman ja sitten on taas korkki auennut. Nyt on taas päivä 9 menossa. Viime kerta oli kuitenkin jo varmaan neljäs kerta, kun oikeasti pelkäsin, etten selviä hengissä. Mulla on ykköstyypin diabetes ja juon itseni aina humalaan. Yöllä saattaa sokerit laskea niin rajusti, että hengenlähtö on ollut lähellä.. tai viimeistään aamulla, kun oksennus lentää kaaressa eikä mikään pysy sisällä… monta kertaa olen rukoillut, että jos Jumala pelastat mun tämän kerran, niin en enää juo. Ja niin vain oon taas seuraavan kerran lähtenyt juomaan, kun edellisen kerran möröt ovat haihtuneet. Mä en juo ikinä niin paljoa, että muisti lähtisi, mutta kuitenkin sen verran, että olen humalassa joka kerta. Nyt kuitenkin haluaisin päästä alkoholista lopullisesti eroon. Hävettää, kun lapset sanovat, että “äiti sä haiset pahalle” ja “äiti, miksi sä oksennat”. Hävettää myös se, että aina leikin hengelläni, vaikka tarkoitus on vain ollut “pitää hauskaa”… usein juon siksi, että haluan päästää irti velvollisuuksista ja rentoutua. Eikä mieheni suhtautuminen alkoholiin auta yhtään. Hän joisi vielä enemmän kuin minä, ellen nalkuttaisi hänelle juomisesta. Tuntuu, että olen pattitilanteessa, enkä tiedä mitä tehdä… siksi kai kirjoitan tänne, että saisin jotain apua tilanteeseen. Että en olisi asian kanssa yksin ja saisin selviytymiskeinoja, kun juomishalut seuraavan kerran yllättävät. Olen tajunnut sen, että juominen (edes vähäinen) ei ole vaihtoehto, sillä en ole ns “perusterve” ihminen vaan pitkäaikaissairas, jolle alkoholi ei sovi lainkaan.