Viimeinen sammuttaa valot

Palkkapäivä ja alle kahden tuhannen ulosmittaukset. Aika erilainen fiilis, kun ei heti ensimmäisinä päivinä ole tallettamassa vähäisiä rahojaan jonnekin sivustolle :slight_smile:

Samalla ensimmäinen kuukausi ilman pokeria :bulb:

Ei nyt tällä kertaa tämän enempää. Kyllä tässä on alkanut hahmottumaan mitä epäilinkin, että suhtautumiseni rahaan on ollut epätervettä ja ilmassa on ollut sellaista “mulle kaikki ja heti”-fiilistä, niin mitään pitkäjänteistä säästämistä ei ole tapahtunut ja aivan liian löperösti on tullut rahoja käytettyä ilman käsitystä, miten se liikevaihto oman talouden sisällä pyörii.

Ja ainiin unet ovat jatkuneet. Niissä on kaikissa ollut sama kaava, että olen pelannut aivan liian isoa peliä ja hävinnyt ison potin, jonka jälkeen tuli aina se paniikki, että miten nyt selvitään kuukausi ja mitä laitan myyntiin seuraavaksi. Aikaisemmin halusin vain nukkua ja oikea elämä tuntui helvetiltä, nyt asetelma on keikahtamassa toisinpäin :slight_smile:

Päivyri aloitettu 18.7.2018, pelit menivät säppiin 18.6.2022, tämä kirjoitus 18.7.2022.

:smiley:

Hurjalta kuulostaa. Onnea ekasta kuukaudesta!

Vähiin käy ulosmittaukset. Saan todennäköisesti maksettua summan nollaan parin viikon kuluessa. Vaihtoehtona on odottaa lokakuun palkkapäivään, jolloin varmasti on ulosmittaukset hoidettu, mutta uskoisin olevan parempi, että maksan velan saman tien pois, kun mahdollisuus siihen vaan tulee :slight_smile:

Unet pelaamisesta ovat jääneet aikalailla pois. Viimeisin mikä oli, niin olin siinä pelaamassa livepokeria ulkomailla ja tapasin samalla useita kavereita, mitkä ovat olleet ainoastaan nettituttuja. Kuitenkin kun rahaa ei ollut, niin lähinnä istuskelin pöydässä ja koko ajan päässä jyskytti ajatus, että mistä saisin rahaa pelaamiseen. Herätessä mietiskelin, että ei kiitos tällaista stressiä rahasta enää koskaan.

Pokeria ei edelleenkään jakoakaan ja pahimmat vieroitusoireet toivottavasti takana päin.

Mielestäni olen tavallaan herännyt uudestaan raha-asioihin. Kuten aiemmin kirjoitin, olin omaksunut rahallisesti leveän elämätyylin miettimättä yhtään mihin rahaa kuluu. Tai oli tosiaan helppo perustella jotkut 30 euron ostokset, kun samana iltana pelaat pokeria 50 euron panoksella. Kahden vuoden keskiarvollinen kulutus pankkikortilla oli noin 1000 euroa kuukaudessa. Nyt keskiarvo on pudonnut jo 800 euron tienoille. Kun aiemmin ei jäänyt koskaan mitään säästöön ja oli “pakko” pelata, niin nyt ulosoton päättyessä hieman liberaalillakin matematiikalla pitäisi säätöön jäädä liki 1000 euroa joka kuukausi :smiley:

Todellinen testi tulee sitten kun rahaa oikeasti on jälleen käytettävissä. Sen vuoksi katson paremmaksi hoitaa kaikki velat pois eikä makuuttaa rahoja tilillä tai käteisenä, ettei vaan sortuminen iske. On se pelaaminen kuitenkin siinä mielessä kivaa, että hetkeksi unohtaa sen oman elämän “surkeuden”, mutta krapula tästä ilonpidosta ei ole sen arvoista. Siinä vaiheessa kun olet vesipaastolla viikon kaksi, kieltäydyt menemästä häihin ja katsot asuntosi tilannetta, jossa työpöytänä toimii silityslauta, niin jotain pitää muuttua. Tämä oli se “pohja”, mikä herätti todellisuuteen.

Tarkoituksenani on avata tuota ulosottoa kaikkine summineen ja lyhennyksineen, kunhan se on ohi. Itseäni häiritse kauheasti, kun on vaikea löytää realistisia lukemia ja kommentit ovat laidasta laitaan “ei ulosotossa lyhene mikään” tai “nuohan maksaa helposti päivässä pois”.

Kiitos kommentista :slight_smile:

Ilmeisesti ulosottomiestäkin kiinnostaa hoitaa avoimet saatavani mahdollisimman äkkiä pois. Aikaisemmin palkkapäivästä on mennyt useampi päivä, että on tullut kuitti maksusta ja tilanne päivittynyt ulosoton asiointiin. Nyt kuitti tuli jo palkasta seuraavana päivänä, eli on siellä rahoja siirrelty heti niitten tullessa :astonished:

Tässä ihan meinaa herkistyä, kun parin viikon päästä en ole enää nettovelkainen, vaan oikeasti plussan puolella. En tosin vielä pura ns. latausta, vaan jätän tilinpäätöksen siihen kirjoitukseen, missä ulosotto on kokonaan maksettu.

Olen ruvennut pohtimaan haluanko tulla peliriippuvuuteni kanssa julkisesti esiin esimerkiksi ystäville. Kenellekään en ole tilanteestani siis kertonut tähän mennessä. Pelit lopetin kertalaakista täysin seinään ja ulkopuolista apua en ole pyytänyt. Vanhemmille asiasta tuskin koskaan pystyn kertomaan asian järkyttävyyden takia, mutta ystäville olen mielestäni selityksen velkaa, että miksi olen perunut vuosien varrella niin monta eri sovittua tapaamista ja miten olen muutaman kerran käyttäytynyt todella erikoisesti. Lisäksi olen kieltäytynyt perustelemasta vedoten henkilökohtaisiin syihin.

En väitä, että tyylini olisi mitenkään suositeltava tapa hoitaa asiat, mutta todennäköisesti melko mustavalkoinen ja pragmaattinen suhtautuminen pelaamiseen on pitänyt pääkopan suhteellisen kasassa, vaikka kasetti on ollut erittäin tiukalla muutaman kerran. Sinällään tunnen kyllä enemmän empatiaa riippuvuussairauksiin ja mielen murheisiin ylipäänsä tämän kokemuksen jälkeen. Elämä on inhimillistä, mutta vastuuta omasta elämästä ei voi koskaan ulkoistaa.

Hyvä tästä tulee :slight_smile:

Välikommenttina teinkin itseasiassa niin, että hommasin ensin pari käyttötarviketta tässä heti, kun tuli tilaisuus. Kuittasin myös kaikki perintätoimistoissa olleet velat sun muut osamaksut pois. Todennäköisesti jos olisin kuitannut ulosoton, niin palkanmaksuun tieto ei olisi kerennyt ja siinä olisikin ollut souvia, kun rahat kiertää taskusta toiseen.

Nytkin lokakuun tilissä on täysi ulosmittaus, joten reilu 400 euroa pitäisi tulla sitten tilisiirrolla minulle takaisin. Katsotaan siis ulosoton toiminta niin sanotusti päätyyn asti, niin saadaan varmasti realistinen laskelma, millä vauhdilla pelkästään työtä tekemällä ja ilman mitään optimointeja ulosottoa pystyy lyhentämään :slight_smile:

Onnittelut velasta eroon pääsemisessä. Olet tehnyt melkoisen urakan ja lyhentänyt nopeammin kuin useimmat ylivelkaantuneet, mutta nyt tulee se hankala paikka, kun jää ylimääräistä rahaa käyttöön. Kannattaa olla lujana ja miettiä niitä epäonnistumisen tilanteita ja oloja, kun tuntuu siltä että voisi satasen tai kaksi pelata. Et halua olla samassa tilanteessa taas muutaman vuoden päästä, että vippejä on sieltä täältä ja maksukyky on äärirajoilla. Kannattaa mietiä sitä kavereille kertomista, että miten hyvin pystyt ystävään luottamaan. Jos luotat täysillä, niin voit hyvin kertoa mistä toimintasi on aikaisemmin kertonut ja miten haluat jatkossa osallistua kaikkeen yhdessä tekemiseen, kun rahaa on nyt enemmän käytössä. Eipä sitä välttämättä tarvitse yksityiskohtaisesti kertoa, mutta sanot vain törsänneesi peleihin xx xxx euroa ja olleesi ulosotossa siitä syystä.

Siinäpä se jo aiemmin mehustelemani lukema on nyt saavutettu. En oikein vielä ole edes hahmottanut, että nyt ulosoton asiakkaana en ainakaan toivottavasti enää koskaan tule olemaan. Ehkä konkreettisemmalta tuntuu, kun marraskuun palkan saan pitää kokonaan itselläni. Viimeisin kokonainen palkka on puolentoista vuoden takaa :slight_smile:

Kuten aiemmin lupasin, perkaan tässä postauksessa nyt kaikki velat numeroina, koska mielestäni konkreettisia esimerkkejä ulosoton lyhenemisestä ei oikein tahdo olla ja ilmassa on liikaa kuulopuhetta. Hyvänä käytännön esimerkkinä Pirpana-82:n tuorein postaus, jossa korkojen määrä ja summan lyheneminen on itseasiassa positiivinen yllätys ennakko-odotuksiin nähden.

Anekdoottina hoidin kaiken niin “huonosti”, kuin vaan voi. Annoin velkojen olla perintätoimistoissa ties mitenkä kauan korkoa kasvamassa ja taisi jotkut velat kestää pari vuotta, ennenkuin tulivat ulosmitattavaksi. En myöskään avannut mitään kirjeitä. Enkä vastannut haastehakemuksiin mitenkään. Ainoastaan kun asianajaja soitteli ja pyysi lupaa lähettää tiedoksianto postitse, niin näihin puheluihin viitsin sentäs vastata. Näin ei siis missään nimessä kannata asioitaan hoitaa, koska jonkun verran olisi säästynyt rahaa, kun olisi soitellut perintätoimistot läpi ja pyytänyt, että laittavat ulosotoon välittömästi. Haastehakemuksiin olisi myös kannattanut varmaan ehkä hiukan tutustua.

Luottotietojen menetys ei ole vaikuttanut elämääni juuri mitenkään, koska laaja kotivakuutus minulla oli jo voimassa ennen maksuhäiriömerkintöjä, samoin puhelinliittymä sekä vuokra-asunto. Luottokorttia en ole koskaan omistanut. Nykyisen vuokra-asuntoni sain vuokrattua, kun olin heti alussa täysin avoin, että luottotiedot eivät ole kunnossa ja merkintöjä on paljon siitä syystä, että olen laskenut kaikki ulosottoon. Tarjosin myös isompaa vuokravakuutta, niin asunnon vuokraaminenkin kävi ihan hyvin. Uskoisin, että vuokranantajakin on tyytyväinen, kun sai näinkin särmän asukkaan, joka on hoitanut vuokran aina ajallaan :wink:

Tässäpä siis taustatiedot pääpiirteittäin. Mikäli unohdan jotain tärkeää tai joku herättää kysyttävää, niin vastaan mielelläni. Lisään sen, että ikä alkaa vielä kakkosella ja kuka nyt persaukista haluaisi treffailla, niin yksin on koko risti kannettu alusta lähtien. Luonnollisesti myöskään lapsia ei minulla ole.

Velat vireilletulopäivän mukaisesti

OK Perintä Oy | 701,91 €
OK Perintä Oy | 1011,21 €
OK Perintä Oy | 1426,70 €
OPR-Finance Oy | 2236,78 €
GF Money Consumer Finance Oy | 2934,90 €
OK Perintä Oy | 3208,59 €
WestStar Oy | 4286,17 €
Riverty Finland Oy | 4522,38 €
Lowell Suomi Oy | 4688,95 €
Get Capital Oy | 5898,03 €

Velkasumma yhteensä 30 915,62€
Otin siis pahimmissa pelimanioissa ja täysin kontrollin menettäneenä velkaa ihan mistä vaan vaan sattui saamaan. Kirosin ääneen, kun jotkut luottoyhtiöt vaativat esimerkiksi 25 vuoden ikää. Palkkakuittia “väärensin” tarjoamalla aina sitä kuittia, mikä sisälsi lomarahat. Mitään tolkkua ei tässä ollut. Vaikea sitä on nyt tajuta, että miten mikään järjen valo ei loistanut päänupissa, kun käyttörahat nostettiin aina pikavippaamalla ja ainoa ajatus oli, että peleistä voitan rahat takaisin hieman myöhemmin :smiley:

Kaikki lyhennykset listattuna tässä. Pikkusummat ovat veronpalautuksia ja isoimmat summat ovat lomarahoja sisältäviä palkkoja. En siis lyhentänyt omatoimisesti senttiäkään ulosottoon, vaan kaikki on ulosmitattu suoraan palkasta. Ainoa pidempi tauko maksamiseen tuli, kun vaihdoin työpaikkaa ja kestää 2-3 kuukautta, että ulosottomies lähettää maksukiellon aina sen hetkiselle työnantajalle. Kuten lyhennyksistä on havaittavassa, on palkkakehitys ollut ihan hyvä ottaen huomioon, että olen pelkän lukion varassa, mutta töitä olen aina tykännyt tehdä :slight_smile:

14.10.22 703,33 €
15.09.22 732,29 €
15.08.22 732,29 €
03.08.22 64,82 €
15.07.22 732,29 €
15.06.22 1 492,09 €
13.05.22 717,93 €
14.04.22 717,93 €
15.03.22 717,93 €
15.02.22 717,93 €
14.01.22 557,52 €
15.12.21 558,50 €
15.11.21 484,03 €
15.11.21 74,47 €
15.10.21 757,78 €
03.08.21 846,99 €
15.04.21 709,32 €
15.03.21 709,32 €
15.02.21 664,46 €
29.01.21 4,98 €
29.01.21 9,94 €
15.01.21 629,46 €
31.12.20 29,82 €
15.12.20 600,91 €
13.11.20 600,91 €
15.10.20 600,91 €
15.09.20 600,91 €
14.08.20 600,91 €
03.08.20 148,33 €
15.07.20 594,37 €
15.06.20 1 015,09 €
15.05.20 594,37 €
15.04.20 594,37 €
13.03.20 594,37 €
14.02.20 573,14 €
15.01.20 600,21 €
13.12.19 482,80 €
15.11.19 601,37 €
15.10.19 601,37 €
03.10.19 147,75 €
13.09.19 601,37 €
15.08.19 601,37 €
15.07.19 601,37 €
14.06.19 769,91 €
15.05.19 601,37 €
15.04.19 601,37 €
15.03.19 590,23 €
15.02.19 590,23 €
15.01.19 617,53 €
14.12.18 602,77 €
15.11.18 564,36 €
15.10.18 564,36 €
14.05.18 614,61 €
12.04.18 541,49 €
14.03.18 494,63 €
14.02.18 598,99 €
12.01.18 505,74 €
14.12.17 542,57 €
14.11.17 511,52 €
12.10.17 350,22 €
14.09.17 234,83 €
30.08.17 525,06 €
14.08.17 551,48 €
13.07.17 584,46 €

Maksettu Ulosottoon yhteensä 36 279,35€

:arrow_right: Karkeasti sanottuna 30k velka tuottaa viidessä vuodessa 6k verran korkoja ja taulukkomaksuja. Ei kohtuuton diili, vaikka matematiikka on armoton ja velkasumman kasvaessa jossain vaiheessa saavutetaan se piste, että lyhennykset eivät riitä itse pääoman lyhentämiseen. Minun luvuilla ulosoton “todelliseksi koroksi” muodostui 17,35% :open_mouth:

:exclamation: Sama matematiikka on kuitenkin myös maksajan puolella, eli pitkäjänteinen ja säännöllinen maksaminen vie vääjäämättömästi haluttuun lopputulokseen, kun summat ovat tätä luokkaa. Vaikka vuori tuntuu aivan järkyttävältä alkuun, niin mielestäni on parempi yrittää tehdä voitavansa, kuin vaan antaa olla ja odotella velkojen vanhenemista. En syväluotaavampaa oppituntia rahankäytön saloihin voi keksiä, kuin viiden vuoden osittainen velkavankeus ja köyhyysrajalla eläminen samalla ylläpitäen kulissia, että kaikki on hyvin.

:question: En ole lopettamassa palstalla pyörimistä kuitenkaan tähän, koska velattomuus ei tarkoita sitä, että olisin turvassa. Nyt tämä isoin kivireki on vedetty läpi synkän metsikön, niin ehkä elämään voisi saada jotain mielekkyyttä, kun kuukaudesta toiseen touhu ei ole yhtä negatiivisuuden ja rahapulan kierrettä.

:bulb: En ole sen ihmeellisempi heppu kuin kukaan mukaan, mutta jos edes yksi lukija saa tästä kirjoituksesta voimaa ja tahtoa, että tämmöinen velka ei ole maailmanloppu ja asiat järjestyy, kun niihin suhtautuu oikeansuhtaisella vakavuudella, niin olen iloinen. Prioriteettilistan kärjessä kuitenkin aina veloista huolimatta on työstää omaa peliriippuvuuttaan siten, että rahapelit jäävät jatkossa pelaamatta.

Kiitti mukavasta viestistä! Tässä oli monta juttua, mitä olen työstänyt hieman etukäteen, mutta olen tuosta samaa mieltä, että se tiukin koitos on edessä, kun rahaa on oikeasti ylimääräistä käytettävissä, niin miten käy. Toisaalta en käytännössä pääse mitenkään pelaamaan, niin aika vaikea on ihan äkkipikaistuksissaan avata nettipokeri. Kuitenkin olen osittain mielikuvaharjoitellut, että jos retkahdankin, niin se ei ole maailmanloppu eikä mitätöi jo saavutettuja edistysaskeleita. Totaalikieltäytyminen, mutta ei hampaat irvessä on oma lähestymistapani asiaan :slight_smile:

Hyvä pointti. Hieman olen jo asiasta vihjaillut lähinnä humalapäissäni, mutta eipä sellaisia oluen voimalla heitettyjä sutjautuksia peliriippuvuudesta kukaan toistaiseksi tosissaan ole ottanut. Katsotaan, kovin suurta luottoa ei ole, mutta taas toisaalta ei kertomisesta minulle itselleni varsinaisesti mitään pahaa voi tapahtua.

Sekalaisia ajatuksia, toinen näytös :bulb:

Hah en päässyt vieläkään ulosotosta eroon, kun uusimmassa tilinauhassa täysi ulosmittaus. Soitin ulosottomiehelle ja ilmeisesti oli “unohtanut” ilmoittaa palkanlaskentaan, että enää ei ole Ulosotto kiinnostunut minun palkasta :slight_smile: Noh eipä siinä mitään, siirrellään taas 700€ eessuntaas.

Laitoin varmuuden vuoksi sähköpostilla sulkemispyynnön listan mukaisesti. Hupaisaa miten käytännöt vaihtelevat; osa vastaa, että eivät voi blokata ennakkoon, osa luo tilin annetuilla tiedoilla ja bannaa välittömästi, osa sanoo sulkeneensa tilin vaikkei minulla tiliä edes ollutkaan ja muutamat harvat kyselivät sitten henkkareita ja/tai puhelinnumeroa, että voisivat vielä etsiä tiliä. Laitoin tämän estopyynnön ihan vain psykologisista syistä enkä varsinaisesti siitä syystä, että luottaisin peliestojen pitävyyteen.

Kaikki rahansiirtotavat ovat taholtani estetty. Pyysin Skrilliä ja Netelleriä antamaan itselleni elinikäisen bannin ja se myönnettiin mukisematta. Pankkiin pyysin kirjaamaan asiakastietoihini, että eivät ota maksukortilta uhkapeliestoa pois, vaikka sattuisin sitä pyytämään. Tämä siis ei ole pysyvä esto ja kirjauksesta huolimatta pankki on velvoitettu avaamaan kortti pyynnöstäni, mutta en mitenkään psykologisesti kehtaa pyytää estoa pois, kun tiedän, että virkailja näkee kirjauksen, että olen estoa pyytänyt peliongelman vuoksi.

Hyvällä fiiliksellä eteenpäin, ensimmäinen puolivuotinen kohta ilman pelejä ja tiettyä itsevarmuutta saa siitä, kun sai hoidettua omat sotkunsa kokonaan pois ihan vaan töitä tekemällä. Luottotiedot palautuivat viime viikolla :sunglasses: