Pitkästä aikaa kirjoitan, vaikka keskusteluja olen seurannut aktiivisesti jo jonkin aikaa. Olen nyt kuudetta päivää ilman juomista ja kysäisenkin, että voiko vieroitusoireet jatkua kovinkin pitkään (ja onko tämä yleensä vieroitusoire ). Muutaman kuukauden ajan olen välillä tissutellut, välillä juonut muistit pois 3-4 kertaa viikossa ja nyt olen päättänyt tuon homman lopettaa. Alkoholia olen kylläkin käyttänyt yli parinkymmenen vuoden ajan, nyt olen 45-vuotias.
Oireena on siis kamala hikoilu, sekä yöllä että päivällä. Välillä taas palelu, joka seuraa hetken päästä tuota hikoilukohtausta. Nukkumisesta ei ole toivoakaan muuten kuin tunnin pätkissä…
Kyllä tuo aivan tutulta oireelta vaikuttaa. Mitä pitempään ja runsaammin on alkoholia käyttänyt niin sen pahempia oireet ovat. Mä kyllä hakisin apua, mikäli unet pätkii noin pahasti. Unettomuutta ei kovin kauaa kestä. - Jotain lääkitystä ensimmäisen kuukauden ajaksi!
Kiitos helisee:) Ajattelin vielä viikonlopun yli kokeilla josko tästä selviäisi ilman lääkitystä. Viime yö oli ehkä jo vähän helpompi kuin aikaisemmat, ei tarvinnut odotella unta uudestaa yhtä pitkää aikaa kuin aikaisemmin. On tuo kyllä uskomatonta, että näin kauan kestävät nuo oireet, kun kuitenkin joka päivä olen selvin päin ollut iltaan asti. Taisi olla korkea aika nyt tehdä tämä päätös!
Perjantai on päivistä pahin ja tästä jos nyt kunnialla pääsen lauantaihin niin ensimmäinen vaaran paikka on ohitettu. Pelottaa…
Olen samanikäinen kuin sinä, nyt ollut 4 kk raittiina. Vieroitusoireet on kamalan yksilöllisiä. Itse itkeskelen viikon pari, sitten unettomuutta jatkui ehkä pari kuukautta, kunnes nyt kesällä olen nukkunut kuin tukki. Usko vain, että elämä tasapainottuu raittiuden myötä! Tsemppiä ja rohkeutta sinulle, toivon kovasti että onnistut viettämään viikonlopun ilman alkoholia!
Eli muista juoda, sitä vissyä siis tai muuta alkotonta. Pelkkä dokaamisen aiheuttama kuivuminen tuo helvetillisen olon, eli paljon nesteytystä ilman promilleja! Vitamiinit ja terveellinen ruoka auttavat myös, muista siis syödä kun alkaa ruoka taas maittamaan.
Olen itse 40v alkoholisti ja ryyppyputkien jälkeiset olotilat olivat ihan täyttä helvettiä. Voisin sanoa että abouttiarallaa pari viikkoa menee siihen että fyysiset olotilat ovat ihan normitasolla. Hikoilu (varsinkin öisin) ja motoriikan tökkiminen jatkuvat ainakin viikon ja ajatus alkaa juosta kunnolla vasta parin viikon jälkeen. Unettomuus vaivaa aluksi mutta sitten tulee armoton väsymys, joka kestää sen ajan kun se kestää.
Psyykkinen krapula kestää sitten kauemmin, riippuu kännissä tehdyistä mokailuista, persoonasta jne.
Kiitos teille kaikille vastauksistanne, jo nuo helpottavat tilannetta En tosiaan voinut tajuta, että tämä kaikki voisi johtua alkon juomisen lopettamisesta. Selailin jo kaiken maailman tohtorisivuja ja diagnosoin muita kamalia sairauksia
Nyt laitan nuo sivut kiinni ja keskityn vissyn juontiin. Surkimus olen jos muuta lipitän tänään! Joskushan sen ekan kuivan perjantain on tultava ja se on tämä perjantai. Ehkäpä viikon sisällä tämä fyysinen pahoinvointi helpottaa, psyykkisen kanssa saa todennäköisesti tehdä töitä pitkään…
Piti vielä sanomani että tietysti ne rauhoittavat (eli bentsot) auttavat krapulan fyysisiin oireisiin mutta itse kyllä kärsisin krapulan ihan ilman niitä. Jotenkin joku itsesuojeluvaisto vaan sanoo, että älä ota niitä kuin ihan äärimmäisessä hädässä, vaikka niitä kaapissa onkin. Ei siis krapulaan vaan ihan oikeaan tarpeeseen määrättynä. Bentsoriippuvuus tästä vielä puuttuisikin, huh!
Anteeks kun tällälailla lähestyn mutta minulla on tapana uusia käyttäjiä aina vähän kiusata.
Kun minä olen rakentanut sellaisen yhteisön omille nettisivuilleni, jossa pohdiskellaan yhdessä alkoholiongelmia ja niihin liittyviä asioita. Siellä on akuuttiin vertaistukeen chat-huone ja sitten vähän leppoisampi keskustelualue vähän niinkuin tämä plinkki.
Sinne saa myöskin rekisteröityä jos kiinnostaa. Tervetuloa ainakin tutustumaan!
Tervetuloa minunkin puolestani tänne plinkkiin. Itselleni tämä paikka on ollut korvaamaton taistelussani viinaa vastaan. Nuo vieroitusoireet ovat todellakin yksilöllisiä ja kestävät vaihtelevasti. Minulla oli myös runsasta hikoilua koko ajan ryypätessäni mutta nyt on ollut poissa jo jonkin aikaa. Liittyy ihan selkeästi kännäilyyn! Itse sain uniongelmat melko nopeasti kuntoon. Eka viikon jälkeen uni parani huomattavasti. Nyt nukun tosi hyvin ja vaikka veskissä pitää käydä yöllä, saan unen päästä uudelleen heti kiinni. Itse olen kokenut näissä vieroitusoireiden selättämisessä hyväksi keinoksi liikunnan. Sen ei tarvii olla mitään rehkimistä vaan aluksi jo sekin, että lähtee kävelemään hissukseen auttaa. Saa raitista ilmaa ja se on apu kyllä moneen asiaan.
Itse olen kipuillut kovastikin näiden viikonloppujen kanssa. Niihin kun on liittynyt vahvasti viinan juominen. Töistä alkon kautta kotiin ja pullon korkkaaminen ennenkuin tein mitään muuta. Aluksi perjantait menivät hitaasti eläen vain tunti kerrallaan ja miettien, että kohta alko menee kiinni enkä viinaa voi ostaa. Vietin illat myös täällä plinkissä muiden kertomuksia lukien. Että olin lauantaiaamuna ylpeä itsestäni kun sain herättyä ilman krapulaa viikonloppuna. Vähitellen olen huomannut myös jaksavani arkea paremmin kun ei ole tarvinnut selvitellä viikonlopun viinahuuruja. Toivon, että jaksat taistella tänään viinapirua vastaan ja saat selvänä herätä huomiseen aamuun!
Tervetuloa mukaan keskusteluihin!
Vieroitusoireista en osaa paljon sanoa, ilmeisesti ne ovat kovin yksilöllisiä.
Minulla taisi olla pääasiassa henkistä riippuvuutta alkoholismistani, fyysisiä oireita en juurikaan huomannut vaikka pitkä ja tiivis alkoholinkäyttö takana olikin.
Tietysti myös psyykkiset vieroitusoireet voivat saada aikaan ihan fyysisiä tuntemuksia, noinhan tapahtuu monen muunkin asian yhteydessä -elämäntavan jyrkkä muutos ei ihan pienimpiä asioita sentään ole.
Kuitenkin, päivä päivältä helpottaa, kunhan annat itsellesi luvan irtaantua. Kaikki mikä vie kauemmas alkoholin ajattelemisesta, on ihan hyväksi (tai ei sentään, nyt tuli päästettyä yksi sammakko suusta lisää… eihän se olisi konsti eikä mikään hankkia ihan uusia murheita, niin suuria ettei niiden rinnalla juopottelu olisi oikeastaan mitään… otetaan siis takaisin tuo möläytys.)
Mutta se, että aika parantaa, se on ihan totta.
Jos sitten taas jotkut fyysiset oireet jatkuvat vaikka useampia viikkoja, niin on tietysti syytä tarkistaa ettei ole jotain muita terveydentilan ongelmia, joihin pitäisi myös etsiä helpottavia ratkaisuja.
Mutta, nyt toivotan voimia ja ajattelun selkeyttä päihdeongelman nitistämisen alkumetreille. Kyllä se siitä, kunhan jaksat uskoa itseesi.
Ryyppäämisen jälkeen ei oikein tiedä mikä on pahempaa: fyysinen vai psyykkinen pahoinvointi. Senkin olen huomannut, että ikä (45) on tuonut minulle mukana sen, että krapulat kestävät ikuisuudelta tuntuvan ajan ja ovat rajumpia kuin nuorena. Kun pahimmat oireet helpottavat, niin väsymys , ahdistus ja aivojen blackout (eli ei pysty ajattelemaan kirkkaasti tai keskittymään mihinkään) kestää ainakin pari viikkoa. Mutta sitten kun koko ruljanssin jaksaa sinnitellä, niin on voittajan olo, mutta samalla myös yksi vaarallisimmista hetkistä, sillä mieleen ryömii himo ryypätä, koska " nythän sitä on taas kunnossa". Kun kärsit krapulaa ja kaikkia siihen liittyviä jälkitiloja, niin laita nämä ajat mieleesi. Ja kun seuraavan kerran tekee viinaa mieli, niin mieti, haluatko kokea kaiken uudestaan ja kenties vielä pahempana. Minulla tämä ainakin on auttanut, vailla edelleen kärsinkin toisinaan tappioita pullonhengelle.